Gå till innehåll

Kan inte vinna i cashgame, vad gör jag för fel?


Miian

Recommended Posts

Varför kan jag inte spela vinnande spel i cashgame? I turneringar går det stadigt uppåt, speciellt i borden där det bara är fem spelare. Kommer för det mesta etta eller tvåa i dom spelen. Men oftast då jag sätter mig i ett cashgame bord så börjar jag förlora och det spelar ingen roll om det är sex eller tiomannabord.

Har någon annan liknande erfarenheter? Vad kan jag göra eller ska jag endast spela turneringar?

 

* Lite RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är allmänt kännt att turneringsspelare brukar vara sämre på cashgames. I turneringsspel lönar det sig inte så mycket att räkna pottodds och spela procentuell poker, förutom i början av en multitable turnering. Turneringar gynnar superaggressiva lösa spelare. I cashgame vid ett tiomanna bord fungerar den konservativa spelstilen bäst (tror jag).

 

För mig är det tvärtom. Jag går minus på turneringar och shorthanded. I cashgame vid ett fullt bord går jag nästan alltid plus. Men vid ett fullt bord förlorar jag mycket pengar i konfrontationen button, smallblind och bigblind (BSB-play).

 

I boken "Harrington on holdem vol 1" finns en jättebra beskrivning av den konservativa spelstilen. Den handlar om tidigt stadium i en turnering, som ju liknar cashgame väldigt mycket eftersom blindsen är små i förhållande till stacken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är allmänt kännt att turneringsspelare brukar vara sämre på cashgames. I turneringsspel lönar det sig inte så mycket att räkna pottodds och spela procentuell poker, förutom i början av en multitable turnering. Turneringar gynnar superaggressiva lösa spelare. I cashgame vid ett tiomanna bord fungerar den konservativa spelstilen bäst (tror jag).

 

För mig är det tvärtom. Jag går minus på turneringar och shorthanded. I cashgame vid ett fullt bord går jag nästan alltid plus. Men vid ett fullt bord förlorar jag mycket pengar i konfrontationen button, smallblind och bigblind (BSB-play).

 

I boken "Harrington on holdem vol 1" finns en jättebra beskrivning av den konservativa spelstilen. Den handlar om tidigt stadium i en turnering, som ju liknar cashgame väldigt mycket eftersom blindsen är små i förhållande till stacken.

 

Rekommenderar dig att läsa Harringtons böcker igen. Han talar mycket om pottodds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tro att det till stor del beror på att du överspelar dina enparshänder och att du är bra på att plocka upp många mindre potter. I fullring cash game vill man i första hand plocka upp några få stora potter istället för att stjäla blinds, limpar etc.

Personligen värderar jag dessutom position ännu högre i CG än i turneringar. Detta för att det är oerhört svårt att spela riktigt stora potter ur position. I turneringar brukar man sällan ha så djupa stackar att detta blir lika betydelsefullt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag är ju knappast någon pokerhaj som vissa andra här men iaf.

cashgames 6 handed verkar funka för mig.. det är för övrigt det enda jag går + på..

man kan sätta sig på microstakes med och spela ubertight sen på de starkaste händerna låta dom betala dyrt.. bygga upp sin bankroll lite där först innan man exprementerar på lite högre stakes... verkade funka ganska bra för mig.

har kommit till 0.25 / 0.50 nu där jag spelar lite lösare.. folk verkar ha en tendens att släppa på flop så fort dom inte träffat eller är på drag så en liten raise preflop för och sen försöka steala verkar funka nu. vilket var helt värdelöst på micro stakes. men ja.. spelar fortfarande inte mer än väl valda händer.. förutsatt att jag inte är i fin position.

hoppas jag inte sagt nåt dumt och blir sönderflamad nu.. men ja ;D..

lycka till med spelandet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske har mer erfarenhet av att spela turneringar? erfarenhet ger färdighet.

 

En annan aspekt som jag tror är vanlig är angående marker kontra pengar. Har du gjort ett inköp så har du förberett dig på att du kanske förlorar inköpet. När du spelar cash så blir du tvungen att omvärdera hela tiden och släppa potter som du kanske nästan är commitad till och inte skulle släppa i en turnering. Psykologisk är det två ganska skillda spelformer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, jag e precis likadan. Vinner ihop pengar på turneringar sen spelar bort allt på cash games. Har varit så pass nära $0 flera gånger att jag lägger ner allt som har med CGs att göra. Tror det har med det som psykologen nämner... psykologi (och han borde veta när man läser namnet). När man går in i en turnering ser man nästan pengarna som förlorade redan och slipper få magsår varje gång man åker på en re-raise.

 

Folk bluffar mer i turneringar. Jag trodde det var ungefär samma i CG's men så var verkligen inte fallet :) Tycker du ska fortsätta med turneringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är precis likadan. Om man börjar med turneringar, när man börjar med nätpoker, och fortsätter med det, väldigt svårt att skaffa vinnande erfarenhet i CG's. Det enda och lättaste man kan och gör är då att skaffa bonusar, för man har fått erfarenhet att spela tight och aggressivt på dem högre blindsen i turneringar. (Kanske väldigt logiskt detta inlägget, men man får väll göra några inlägg då o då.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner igen mig till 100%. Troligen är jag en världsspelare i SnG (haha host host) men när det blir CG går jag stadigt back.

När jag lirar SnG är det alltid NL som gäller, oavsett om jag lirar NL eller FL i CG backar jag. Nu har jag suttit och gnuggat CG FL/NL på Poker Academy Pro 2 i 3 veckor och sen testade jag CG NL på Party igår. Självklart backade jag. (Bad beat! 33 floppar set och FI får in hålstegen på rivern)

 

Jag har läst Pokerhandboken, WLLH (Lee Jones), How to play winning poker (Avery Cardoza), HPFAP (Sklansky/Malmuth) och SS1 (i den ordningen). Är det något annat jag borde ha läst för att lära mig CG NL50?

 

Det kanske bara är att inse fakta och inte spela CG alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänta på ett dolt set, det klassiska sättet att dubbla på! Försök vinna så många små potter som möjligt tills dess, med TP/TK eller genom att sno blinds och bluffa ut tighta spelare.

 

Vadå ? Om ni träffar set och ni märker att någon har träffat TP, trycker ni bara in degen eller mjölkar ni till rivern och sen trycker ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänta på ett dolt set, det klassiska sättet att dubbla på! Försök vinna så många små potter som möjligt tills dess, med TP/TK eller genom att sno blinds och bluffa ut tighta spelare.

 

Vadå ? Om ni träffar set och ni märker att någon har träffat TP, trycker ni bara in degen eller mjölkar ni till rivern och sen trycker ni?

 

Hmm, rätt så situationsbaserat, men om man ska dubbla upp så krävs det ju att man börjar bygga pott rätt så tidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill också passa på att öppna för möjligheten att du helt enkelt haft positiv varians på turneringsspelet och negativ varians i cash game.

 

Har du inte spelat väldigt mycket (100-tals SNG respektive 10.000-tals händer Cash) så kommer ditt faktiska resultat kunna ligga rätt långt ifrån ditt väntevärde.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spela superaggresivt på lösa bord med starka händer i CGs, bästa scenariot är ju när man höjer UTG med QQ-AA och får en reraise på sig och några synare. Ställ in alla gånger med QQ+ på lowlimit. Sen funkar SC, Axs och PP som träffar underbart bra. Du får kanske inte så hög win% men dom gånger du vinner får du en hel del (Vann 4x inköp med Axs för inte så längesen första handen, sen dess spelar jag alltid dom :P). Att spela 2-3 bord åt gången kan vara lättare, för oftast så blir man så trött på att sitta och folda att man spelar sämre. Spelar du flera bord får du mer action och tröttnar inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig knasar det på det psykologiska i cash games, jag blir rädd för att torska ok vågar inte spela mitt spel.

 

I Turneringar går det mycket bra, speciellt sngs. Känns jobbigt i cashgames när man nästan vet att folk snor potter hela tiden men man vågar inte köra en check raise ex, men turneringar har man oftast köpt in sig för en summa oftast enliten summa för min del- ok man kan inte torska mer än inköpet- därför känns det tryggare och man vågar mer.

 

Psykologiskt alltså som några skrev, har en kompis som just nu dominerar 15/30 på prima- jag tycker han e en tomte, men han har guts och det lyckas med hans super aggressiva spel kan han spela ut många som han inte lyckades med på lägre nivåer.

 

Aggression tror jag är enda riktiga sättet att tjäna pengar på i cashgames, och då måste det psykologiska funka- man får inte vara rädd.

 

 

Ett bevis på detta är ex när jag fått gratis pengar ifrån någon sajt och inte bryr mig om pengarna utan spelar mitt spel och vågar ....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aggression tror jag är enda riktiga sättet att tjäna pengar på i cashgames, och då måste det psykologiska funka- man får inte vara rädd.

 

Exakt. Om man tror att man har den bästa handen, så måste man vara aggressiv. Att förlora pengar i en enskild hand betyder ingenting, utan det är resultatet i det långa loppet man måste se till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte lite "fiskigt" beteende att spela NL cash game, när man vet med sig att man är dålig på det? Själv är jag urusel på cash game och det beror nog på att jag har dålig självdiciplin. Ibland tar chansarnerven över mitt spel, med förödande konsekvenser. Jag trivs bäst med sit&go, där jag kan sko mig på ännu sämre spelares bekostnad. Jag vinner inga stora pengar, men jag vinner stadigt och jag håller mig till det vinnande spelet. Hellre vinna litet än förlora stort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...