Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Den här handen fick mig att fundera lite.

Har dåligt med egentliga reads förutom PT-stats. kawasakii har 30%vpip och 0% preflop-raise, kynhackel är tight med bara 12% vpip och 3,17% preflopraise.

Min image vid bordet är nog lite semi-loose aggressive. Har ca 25-30% vpip och 12% pre-raise.

- ScottParsley sitting in seat 1 with $204.10

- kawasakii sitting in seat 2 with $196.00

- Muckis sitting in seat 3 with $131.20

- HERO sitting in seat 4 with $318.65

- Fritten sitting in seat 5 with $82.66

- Kynhackel sitting in seat 6 with $272.20 [Dealer]

ScottParsley posted the small blind - $1.00

kawasakii posted the big blind - $2.00

** Dealing card to HERO: A :spade: , K:heart:

Muckis folded

HERO raised - $7.00

Fritten folded

Kynhackel called - $7.00

ScottParsley folded

kawasakii called - $7.00

Raisar 3,5BB från CO och får syn av button och BB.

** Dealing the flop: A:diamond:, 10 :club: , 2:club:

Träffar TP med TK och bettar ut ca 3/4 pot.

kawasakii checked

HERO bet - $15.00

Kynhackel called - $15.00

kawasakii raised - $45.00

HERO ??

Här får jag alltså syn av button som får anses som tight och blir dessutom check-raisad av kawasakii. Just att han väljer att checkraisa trots en bet och en syn, tycker jag tyder på en stark hand, där 10-10 och A-10 känns troligast, men även 2-2 och AK är ju möjliga som jag ser det.

Kynhackel behöver ju inte ha en lika stark hand utan jag kan tänka mig tex A-Q eller möjligen nötflushdrag eftersom han bara synar vad som kan vara ett vanligt continuationbet från mig.

Hur skulle ni spelat i denna situation? Vekt att lägga AK här? Vid syn har jag ju fortfarande kynhackel kvar att agera. Reraisar jag, känns det som om jag bara får syn av en hand som har mig slagen?

Postad

Svårt när man inte har ytterligare information om hur aggressivt och tight Kawasakii normalt spelar efter floppen. Och vad som hänt de tidigare händerna, om någon har lust att trycka dit dig osv.

Men eftersom han aldrig raisar preflop förmodar jag att han normalt är lika passiv på floppen. Här Checkraisar han, det måste betyda att han har bättre än toppar.

Han kanske synade preflop med AQ och vill ta reda på var han står.

Du har en lös image, med 12% preflop raise är du lösare än de flesta. Om du dessutom continuation betat varje gång de senaste händerna, kanske Kawasakii testar en checkraise bluff, eftersom kynhackel är tight kan detta funka, eller checkraise med marginell hand.

Om du ofta foldat i liknande situationer innan då skulle jag säga stopp i detta läge och trycka allin, men om du inte foldat tidigare när du blivit checkraisad då skulle jag folda eftersom det inte skadar imagen så mycket och han förmodligen har bättre hand.

AK är en hand man vinner små potter med eller förlorar stora. Chansen att förlora en stor pott med AK är dock mindre än med tex AA eftersom chansen är liten att floppen träffar någon annan samtidigt som den träffar dig (bara två kort måste träffa någon). Nackdelen med att alltid folda toppar när man möter motstånd är att folk börjar bluffa ut en. Till slut måste man säga stopp. Men om ingen kört med en tidigare är det bäst att vänta på ett set innan man riskerar hela stacken, tills dess norpar man många små potter.

Hur Aggressivt brukar Kawasakii spela på Turn. Om han ofta trycker Allin på Turn eller River då är det bäst att Gå Allin först om man vill spela handen.

Att syna hela vägen med toppar känns EV- om Kawasakii inte är en galning.

Tycker själv att situationen ovan är svår, som tur är blir man checkraisad väldigt sällan i NLT.

Postad

Mycket knepig situation.

Utan någon riktig read är det väldigt svårt att sätta honom på en hand här men rent generellt så lär väll det sämsta han kan tänkas sitta med är AQ eller AJ, andra händer som förefaller troligt är 22, 1010, A10 eller möjligtvis AA, det faktum att han gör nästintill en mini-raise är ju lite skrämmande, så AA känns definitift inte helt avlägset då han vet att du får bra pott-odds och att du förmodligen callar eller trycker.

Dom enda händerna som du verkligen leder mot som förefaller troligt är AQ och AJ. Att bara calla i det här läget finns ju inte på kartan då du kommer bli tvungen att slänga in hela din stack för att få en showdown (samt ge honom chansen att möjligtvis sätta sin flush och betala honom för det), så det är ju antingen all-in eller fold.

Fast iom att du har en loose table-image skulle jag nog gissa att han försöker med en steal med AQ och gå over the top all-in, tror att detta borde vara +EV mot en ordinary FI

Postad

Det finns ju även en viss risk att han har till exempel AQ i klöver, eftersom Esset som ligger inte är i samma färg som ett eventuellt färgdrag skulle jag nog syna här. Rent generellt är det fler semibluffar på flopp än på turn, så att slänga top par top kicker i det här läget känns fel.

Dessutom kanske han är rädd att den tighte spelaren sitter med ett färgdrag och vill göra det dyrare för honom, om han själv till exempel har AK

Postad

Håller med de andra om att det är en knepig situation. Det jag vill tillägga till tidigare resonemang att det visst finns fler händer än AQ/AJ som du slår, om som skulle kunna spela sådär. Alla kombodrag t.e.x, som han planerar att ställa in med på turn. Typ KQc, KJc eller en hand som Axc. Det som talar FÖR dessa händer är ju att han verkar ganska synig av sig preflop. Och dessutom: eftersom han aldrig verkar spela upp preflop, vad säger då att han inte sitter på typ KK/QQ och vill testa dit floppbet?

Postad

Tycker det är f-n så dåligt spel att c/r floppen i NL när alla har fulla stackar.

Min gissning är att han prickat setet/tvåparet och tänkte check/syna men fick kalla fötter med färgdraget + eventuell hålis med två spelare till i potten. Det finns liksom ingen annledning att höja med färgdraget när han har odds till att syna.

Släpp den här handen och observera noga hans spel. Fortsätter han att fjanta med c/r finns det miljoner sätt att ta stacken från han.

Postad

Tackar för alla vettiga svar. Jag valde att folda handen. Visst hade jag raisat och bettat ut en hel del, men att han skulle trycka tillbaka med något sämre än AK här, när det dessutom var en tredje fi med i potten, tror jag inte på.

Så här slutade alltså handen:

HERO folded

Kynhackel folded

kawasakii mucks:

kawasakii wins $94.00 from the main pot