Gå till innehåll

NLT - AA mot en galning, slowplay eller aggressivt?


jonklar

Recommended Posts

Hand:

 

Nolimit Texasholdem, blinds 0.5/1 euro, ringgame, 8 personer vid bordet på Unibet.

 

UTG:Jag (stack=100e), A :club: A :diamond: höjer 5 gånger Bigblind.

2:fold

3:fold

4:fold

5:fold

button:fold

sb:fold

bb:Galningen (stack=200e), kontrahöjer 10 gånger Bigblind.

 

UTG:synar

 

pottstorlek:21.5e

 

 

flopp:

 

9 :club: 6 :heart: 3 :spade:

 

Satsning på flopp:

 

Galningen betar 80% (17e)av potten

Jag synar(stack=73e).

 

Pottstorlek:55.5e

 

Turn:2 :club:

 

Galningen betar 80% av potten(44e).

Jag synar(stack=29e).

 

River: 5 :club:

 

Galningen går allin.

Jag synar med mina sista 29e.

 

 

Tycker ni jag spelade dåligt i handen ovan?

 

Såhär tänkte jag:

 

Jag trodde att han hade en skithand typ 72o, vilket senare visade sig vara bra gissat.

 

Galningen spelade ungefär likadant varje hand, han kontrahöjde innan floppen med skithänder och körde en longshot, dvs betade aggresivt och allin på river.

 

Han hade tidigare haft extremt tur, runner runner stege, färg och tvåpar.

 

Om jag gått allin på floppen skulle galningen folda. En galning älskar att ha kommandot. På turn tänkte jag gå allin, då skulle han ha foldat och jag skulle ha vunnit en fin pott.

 

Chansen att han skulle dra ut mig med två skitkort bedömde jag som liten(ca 17%) och största väntevärde mot en Galning bedömde jag måste vara att syna hela vägen och låta han beta.

 

Vad tycker ni?

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att låta en galning betta hela vägen kan ju helt klart ha sina fördelar men på turn i det här fallet är det lika bra att slänga in resten av degen.

potten är på 55-88= 143 om du ställer in dina sista 29 så synar han självklart, allt annat är katastrof.

 

I övrigt måste jag säga att bara syna ner hela vägen med AA ger ett informationslöst spel, vad gör du i liknande hand med TPTK?

 

Du kommer ju vara den första att betala av en galning som han när han nu träffar nått och bombar alla gator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh, vad rädda alla är för att bli utdragna. Klart att du ibland kommer att förlora om du spelar på det här sättet, men givet din read är AA garanterat tillräckligt bra för att slowplaya.

Dock håller jag med Weem om att du nog lika gärna kan ställa in allt på turn. Undantaget för detta är om du är säker på att han kommer att syna din all-in med alla par och alla drag, samtidigt som han kommer bluffa rivern nästan varje gång. Isåfall kan du lika gärna syna ner och hoppas.

 

Att få information och att skydda sin hand är inte lika viktigt mot en så här förutsägbar och vild spelare. Statistiskt sett är du way ahead på alla gator, så det är bara att syna och hoppas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Givet read spelar du utmärkt. Mot överaggressiva bluffare som mycket väl kan beta tomma på alla gator är det helt korrekt spel enligt mig. Möjligt att du kan ställa in degen på turn istället, men då passar han ju om han är helt tom. Har han klonkat ut dig så har han, bara att göra rebuy och hoppas på att ta igen det senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag skulle nog ställt in på Turn.

 

Ville bara höra vad folk tycker om att flat syna en bra hand hela vägen mot en galning. Man hör ju ofta folk säga weaktight, de menar nog en spelare som jag.

 

Finns tre strategier mot super aggressiva spelare:

 

Flatsyna hela vägen till river (rope-a-dope)

reraisa på Turn

reraisa på floppen (the Hammer)

 

Jag håller med er att säga stopp på Turn är nog mest EV+.

 

Problemet med att slowplaya AA hela vägen är att chansen är större att han förbättrar sin hand än att min hand förbättras.

 

Att ställa in på floppen är lite tidigt tycker jag, då har man inte fått ut så mycket pengar det går. Floppen ovan var extremt ofarlig, om man ser en farligare flopp med steg och färgdrag då betar man ju tidigare.

 

Jag tillhör de som inte blir påverkad om jag blir uttdragen. Om man spelar sämre efter att ha förlorat då tycker jag man ska reraisa på floppen och vinna en liten pott.

 

Jag förlorade potten ovan, han hade 52o. Jag köpte in mig igen och spelade likadant, en halvtimme senare hade han förlorat allt plus några inköp till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt Mike Caro så är ju formulan för att besegra en "poker bully" :

 

1. Syna oftare

2. Höj mindre

3. Value betta mindre

 

Sen om man vill lyssna på honom är ju en annan sak. Jag tror dock det stämmer rätt bra i det här fallet. Syna oftare betyder nog dock inte att man ska syna både turn och river, möjligen syn flop och sen sätta lite press på honom så han får betala om han ska försöka sätta eventuella drag han plockat upp på turn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt Mike Caro så är ju formulan för att besegra en "poker bully" :

 

1. Syna oftare

2. Höj mindre

3. Value betta mindre

 

Sen om man vill lyssna på honom är ju en annan sak. Jag tror dock det stämmer rätt bra i det här fallet. Syna oftare betyder nog dock inte att man ska syna både turn och river, möjligen syn flop och sen sätta lite press på honom så han får betala om han ska försöka sätta eventuella drag han plockat upp på turn.

 

Detta kan absolut inte appliceras i en sån här situation.

De där tipsen brukar dock funka bra mot LAGs på river, men att syna ner hela vägen och sen hänvisa till Sklansky efteråt känns lite åt helvete fel.

 

Och om han nu kontrahöjer preflop nästan varje hand tycker jag mycket väl att du kan reraisa redan preflop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och om han nu kontrahöjer preflop nästan varje hand tycker jag mycket väl att du kan reraisa redan preflop.

 

Varför då? Det är ju exakt genom att spela så som man ger honom ett sätt att komma undan.

 

Jag tycker du spelar handen bra helt igenom faktiskt. Jag tycker inte alls du behöver ställa in på turn. Nu hade han flyt och drog ut, men din "EV-bank" ökade ju på alla gator utom river, så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog reraisat flopp och ställt in på turn. Fick faktiskt nästan exakt en sånhär situation igår, hittade AA UTG raisade 6BB, en maniac synar. Floppen kommer 732 rainbow jag bettar lite över pott han raisar kraftigt, jag går allin. Jag visste att jag ledde och att han skulle syna allinen eftersom han hade stoppat in så mkt i potten. Han satt på 99

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog reraisat flopp och ställt in på turn. Fick faktiskt nästan exakt en sånhär situation igår, hittade AA UTG raisade 6BB, en maniac synar. Floppen kommer 732 rainbow jag bettar lite över pott han raisar kraftigt, jag går allin. Jag visste att jag ledde och att han skulle syna allinen eftersom han hade stoppat in så mkt i potten. Han satt på 99

 

Lol, förutom att ni hade samma starthand så finns inga likheter alls.

Till OP:

Bra spelat förutom att du skulle skyfflat in resten på turn.

Att reraisa preflop eller raisa flop är uselt spel om din read stämmer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...