Gå till innehåll

Upp som en sol, ner som en pannkaka


Riggdevil

Recommended Posts

Jag satte in de 55:- jag hade kvar på bankkontot och lyckades på några få dagar förvalta dem till 1700:- genom enbart 100+10 och 200+20 sit & goes. Sedan kunde jag bara inte vinna längre i varken sit & goes, MTT´s, limit eller NL (kolla Magneten på Svenska Spel i Sharkscope). Mycket oflyt gjorde att jag blev misstrogen och frustrerad vilket ledde till dåligt spel o s v. I limit vann jag kanske 4-5 händer under ca 2 timmars spel så jag fattar bara inte hur en del kan leva på den turvarianten. Utan flyt i limit så är det kört för bluffar funkar bara inte om motspelaren har träff. Visst kan man invänta superhänder som QQ-AA men hur kul är det om motspelaren floppar triss eller turnar stege? Jag vet att man aldrig ska spela poker när man är trött och eller deppig och det är just vad jag har gjort nu. Frågan är varför jag nästan alltid har fått sämre träffar när jag mår dåligt än när jag känner mig energisk och på gott humör ;). Det där är ett fenomen som känns magiskt på något sätt. Nu är jag så fruktansvärt less på nätpoker att jag inte ens vill höra talas om det längre och funderar allvarligt på att lägga av här och nu. Men det har jag "bestämt mig för" så många gånger tidigare att jag tvivlar innerst inne. Så oerhört frustrerande att ha varit ytterst nära att gå upp till 2000:- och istället sitta här med 0:- kvar. Poker är en lockande förbannelse som alltid lyckas återfånga mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 67
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Fett att börja sngs 100kr med 55kr.

 

Hade du tagit ut pengarna när du nåt 2k? Troligtvist inte. Hade bara skrivit här några dagar senare att du var så nära 3k istället.

 

Kör själv samma nivåer på sngs..Men har över 100 inköp. Händer att man inte cashar i 15-20 irad..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver tålamod och BRM (bankroll management) som du måste följa slaviskt, vilket innebär att din rulle skall kunna klara en rejäl downswing, alltså en väldigt lång förlustperiod utan att du gular. Annars kommer variansen slå hål på rullen förr eller senare, oavsett hur bra du spelar.

 

Nu har jag ingen aning hur det är med SNG's, men i cashgame brukar 30 inköp vara vara vanligt. Kan inte tänka mig att det är lägre i SNG's, snarare 100 gissningsvis.

 

Nu vet jag iofs inte vad det är för typ råd du vill ha eftersom du postar det i detta forumet, men mår du dåligt av pokern och torskar pengar du inte har råd att förlora tycker jag du ska lägga ner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag så fruktansvärt less på nätpoker att jag inte ens vill höra talas om det längre och funderar allvarligt på att lägga av här och nu.

 

Gör slag i saken, en gång för alla: sluta spela. Slå en signal till spelberoendes förbund eller vad det heter, och fixa lite tips. Det är det värt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spontant ser man flera fel som du gör.

 

Spela inte med dina sista pengar. Spela med pengar som du har råd att förlora. Då mår du inte heller lika dåligt i de tyngre perioderna.

 

Som sagts tidigare, spela med strikta bankrulle krav. 1 700:- på kontot och du bör fortfarande spela 20+2 för att vara på den säkra sidan. Kanske 30+3.

 

Att bygga rulle tar lång tid, och ska göra det. Annars chansar man och förlitar sig på turen. Och den tar som bekant slut till sist.

 

Men det kanske är så att poker inte är bra för just dig. Mår man inte bra av något ska man inte heller hålla på med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att du inte är beroende av dessa 2000 kr för att betala räkningar eller mat?

 

I så fall är ditt största problem att du helt enkelt måste lära dig bankroll managment. Googla på det och avvik inte.

 

Och spela inte när du är trött/tiltar. Kom i håg, det räcker inte med att vara bra, du måste spela bra också :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för råden som jag iochförsig kände till men det är ändå bra med en förmaning om att hålla ett bättre MM. Att spela 20-kronors sngs är dock så sabla intetsägande rent ekonomiskt att jag lätt börja spela för löst. 50-kronors är i så fall lite mer balanserat mellan motivation, värde och bankrulle (i mitt fall). 200-kronors borde jag egentligen ha struntat i även om jag vann en del sådana. Jag vet att man framför allt på min nivå inte bör fokusera på att vinna pengar utan på att ha roligt och utöva en hobby, ungefär som schack. Men det är lättare sagt än gjort att försöka slå bort tidigare tunga förluster ur tankarna, d v s att inte gå in för att "vinna tillbaka" de tidigare pengarna för då är man snart ute på djupt vatten. Jag är en vinnare i sngs när jag är pigg och fokuserad men jag har tyvärr varit dum nog att spela när jag är trött och/eller deppig och det är verkligen ett generalfel som alla pokerspelare måste lära sig att undvika.

 

Om man är trött redan före frustrerande förluster så drabbas man lätt av "skiter i allt och tiltsynar"-syndromet som de flesta nog känner igen ;). Jag skrev den här tråden för att jag upplever mig ha nått vägs ände ifråga om poker. Att börja på micronivå med all den erfarenhet jag trots allt har skaffat mig skulle kännas för trist och att spela på 100-kronorsnivån är som sagt inte så lämpligt för en liten rulle så "konkurs" är nog att föredra här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag började naturligtvis inte med det utan satsade hela rullen på en 50-kronors.

 

Ok, för att du säger att det var de sista 55 kr på bankkontot men om du samtidigt tycker att det blir småsummor att spela om på 20 kr nivån så blir det ju lite löjligt att kalla de 55 kr för rulle.

 

Oavsett om du lever på lön, a-kassa eller studiemedel så kan du ju rimligtvis pytsa in 55 kr igen ganska snart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror mig själv har varit i din sits... så här har jag gjort och nu känns allt banne mig mycket bättre och poker är något skoj igen.

 

1. Köp boken "the poker mindset" av Ian Taylor och Matthew Hilger. Läs givetvis hela boken, men NÖT kapitlen om downswings, Tilt och looking after your bankroll... Speciellt downswings-kapitlet har totalt förändrat min syn på poker.

 

2. Skaffa ett program ala Pokertracker tex (går ju fixa gratis under en 2 månads period)

 

3. Sätt in en rulle på valfri sida, men skaffa en bra bonus/rakeback (gärna som släpps i många små delar eller ofta... Detta jäkligt bra då kontot fylls på ofta och kan få en downswing att verka mildare)

När jag skriver rulle, så menar jag inte 55 kronor utan 30-100 inköp på den nivån du tänkt spela, jag skulle rekomendera lägsta.

 

4. Börja spela och under inga omständigheter skall du skotta eller göra dumheter. När du har förlorat x antal inköp och tilt/skottkänslorna börjar komma, ta fram boken igen och läs kapitlet om downswings ett par gånger.

 

5. Använd forumet till att ställa frågor och be folk analysera dina siffror du får fram i ditt pokerprogram när du spelat såpass mycket så det är värt att analysera... DETTA ÄR GULD VÄRT!! Allt för att du skall ta reda på ifall du är vinnande eller hur du skall bli det.

 

6. När du kommit så här långt, så har du nog lärt dig massor och kan ta ett vettigt beslut om vilken nivå du skall spela på, eller om du skall spela i huvudtaget.

 

Lycka till med vad du än väljer (fortsätta spela eller sluta)

MEN, ifall du skall fortsätta ge dig själv en chans att lyckas, för det lär du inte göra ifall du använder 55 kronor till rulle, eller skottar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag satte in de 55:- jag hade kvar på bankkontot och lyckades på några få dagar förvalta dem till 1700:- genom enbart 100+10 och 200+20 sit & goes. Sedan kunde jag bara inte vinna längre i varken sit & goes, MTT´s, limit eller NL (kolla Magneten på Svenska Spel i Sharkscope). Mycket oflyt gjorde att jag blev misstrogen och frustrerad vilket ledde till dåligt spel o s v. I limit vann jag kanske 4-5 händer under ca 2 timmars spel så jag fattar bara inte hur en del kan leva på den turvarianten. Utan flyt i limit så är det kört för bluffar funkar bara inte om motspelaren har träff. Visst kan man invänta superhänder som QQ-AA men hur kul är det om motspelaren floppar triss eller turnar stege? Jag vet att man aldrig ska spela poker när man är trött och eller deppig och det är just vad jag har gjort nu. Frågan är varför jag nästan alltid har fått sämre träffar när jag mår dåligt än när jag känner mig energisk och på gott humör ;). Det där är ett fenomen som känns magiskt på något sätt. Nu är jag så fruktansvärt less på nätpoker att jag inte ens vill höra talas om det längre och funderar allvarligt på att lägga av här och nu. Men det har jag "bestämt mig för" så många gånger tidigare att jag tvivlar innerst inne. Så oerhört frustrerande att ha varit ytterst nära att gå upp till 2000:- och istället sitta här med 0:- kvar. Poker är en lockande förbannelse som alltid lyckas återfånga mig.

 

 

 

Ett väldigt bra tips från mig är att du ska ta och se "The Secret". Det är en dokumentär om "the law of attraction". Om man jämför det med poker så är det så att ju oftare du förlorar potter desto sämre mår du, och iom att du mår sämre så verkar det också som att du hela tiden blir utdragen och aldrig får bra kort, och tro det eller ej så är denna "badstreaken" av en massa skräphänder irad och alla utdragningar irad ditt eget fel, för att det är du som drar dessa dåliga händelser till dig, you attract every thought into real actions, alltså så länge du tänker och känner att det kommer gå dåligt, ju sämre kommer det att gå.

 

När du är deppig och vill prata med någon om din orsak till varför du mår dåligt, så brukar denne personen för det mesta säga att du ska tänka positivt, frågan är ju hur du tar det om jag säger det till dig nu? kommer du bara titta igenom meningen och bara se en rad bokstäver eller kommer du se budskapet i det hela?

Att tänka positivt är den starkaste kraften i hela universum, det är du själv som bestämmer om saker och ting ska gå dåligt eller bra.

 

Alltså, så länge du är rädd för att förlora hela din bankrulle innan du når 2K, så kommer du alltid göra det, det är ditt eget fel.

 

Ta det jag säger till dig och in med det i huvudet, jag suger på att förklara saker så ta mitt råd med glädje och se dokumentären "The Secret". Den har hjälpt mig sedan jag såg den för 4 månader sedan. Från att ha blivit strypen av kronofogden till att ligga runt 10K plus i poker..

 

Du kommer inte ångra att du såg den när du sett den=)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett väldigt bra tips från mig är att du ska ta och se "The Secret". Det är en dokumentär om "the law of attraction". Om man jämför det med poker så är det så att ju oftare du förlorar potter desto sämre mår du, och iom att du mår sämre så verkar det också som att du hela tiden blir utdragen och aldrig får bra kort, och tro det eller ej så är denna "badstreaken" av en massa skräphänder irad och alla utdragningar irad ditt eget fel, för att det är du som drar dessa dåliga händelser till dig, you attract every thought into real actions, alltså så länge du tänker och känner att det kommer gå dåligt, ju sämre kommer det att gå.

 

Du tror säkert på det här själv, men att dra en massa vidskepelse för någon spelberoende är ännu mindre vad den behöver än tips om BRM.

 

Med reservation för missförstånd såklart - om jag fattat rätt så innebär "The Law of Attraction" att man i ett negativt tankesätt bl a får sämre händer delade till sig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, för att du säger att det var de sista 55 kr på bankkontot men om du samtidigt tycker att det blir småsummor att spela om på 20 kr nivån så blir det ju lite löjligt att kalla de 55 kr för rulle.

 

Oavsett om du lever på lön, a-kassa eller studiemedel så kan du ju rimligtvis pytsa in 55 kr igen ganska snart.

Det kanske uppfattades som mina sista pengar men jag hade runt 2500:- i plånboken :-P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror mig själv har varit i din sits... så här har jag gjort och nu känns allt banne mig mycket bättre och poker är något skoj igen.

 

1. Köp boken "the poker mindset" av Ian Taylor och Matthew Hilger. Läs givetvis hela boken, men NÖT kapitlen om downswings, Tilt och looking after your bankroll... Speciellt downswings-kapitlet har totalt förändrat min syn på poker.

 

2. Skaffa ett program ala Pokertracker tex (går ju fixa gratis under en 2 månads period)

 

3. Sätt in en rulle på valfri sida, men skaffa en bra bonus/rakeback (gärna som släpps i många små delar eller ofta... Detta jäkligt bra då kontot fylls på ofta och kan få en downswing att verka mildare)

När jag skriver rulle, så menar jag inte 55 kronor utan 30-100 inköp på den nivån du tänkt spela, jag skulle rekomendera lägsta.

 

4. Börja spela och under inga omständigheter skall du skotta eller göra dumheter. När du har förlorat x antal inköp och tilt/skottkänslorna börjar komma, ta fram boken igen och läs kapitlet om downswings ett par gånger.

 

5. Använd forumet till att ställa frågor och be folk analysera dina siffror du får fram i ditt pokerprogram när du spelat såpass mycket så det är värt att analysera... DETTA ÄR GULD VÄRT!! Allt för att du skall ta reda på ifall du är vinnande eller hur du skall bli det.

 

6. När du kommit så här långt, så har du nog lärt dig massor och kan ta ett vettigt beslut om vilken nivå du skall spela på, eller om du skall spela i huvudtaget.

 

Lycka till med vad du än väljer (fortsätta spela eller sluta)

MEN, ifall du skall fortsätta ge dig själv en chans att lyckas, för det lär du inte göra ifall du använder 55 kronor till rulle, eller skottar.

Tack för att du tog dig tid Bossebo, vet du eller någon annan om den boken finns översatt till svenska? Jag önskar att alla sakkunniga i forumet skrev som du gjorde. Uppunktat och sakligt utan hånfullt tramsande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett väldigt bra tips från mig är att du ska ta och se "The Secret". Det är en dokumentär om "the law of attraction". Om man jämför det med poker så är det så att ju oftare du förlorar potter desto sämre mår du, och iom att du mår sämre så verkar det också som att du hela tiden blir utdragen och aldrig får bra kort, och tro det eller ej så är denna "badstreaken" av en massa skräphänder irad och alla utdragningar irad ditt eget fel, för att det är du som drar dessa dåliga händelser till dig, you attract every thought into real actions, alltså så länge du tänker och känner att det kommer gå dåligt, ju sämre kommer det att gå.

 

När du är deppig och vill prata med någon om din orsak till varför du mår dåligt, så brukar denne personen för det mesta säga att du ska tänka positivt, frågan är ju hur du tar det om jag säger det till dig nu? kommer du bara titta igenom meningen och bara se en rad bokstäver eller kommer du se budskapet i det hela?

Att tänka positivt är den starkaste kraften i hela universum, det är du själv som bestämmer om saker och ting ska gå dåligt eller bra.

 

Alltså, så länge du är rädd för att förlora hela din bankrulle innan du når 2K, så kommer du alltid göra det, det är ditt eget fel.

 

Ta det jag säger till dig och in med det i huvudet, jag suger på att förklara saker så ta mitt råd med glädje och se dokumentären "The Secret". Den har hjälpt mig sedan jag såg den för 4 månader sedan. Från att ha blivit strypen av kronofogden till att ligga runt 10K plus i poker..

 

Du kommer inte ångra att du såg den när du sett den=)

Jag såg The secret för några år sedan och det ligger mycket i det du skrev. Oavsett om det handlar om något slags magi eller ej så har jag vid det här laget förstått att positivt tänkande är synnerligen viktigt i poker (givetvis inte dumdristigt synande). Det gäller att bara spela när man verkligen känner för att spela poker, alltså inte för pengarnas skull. Jag är mycket väl medveten om det men har förbannat svårt för att låta bli även när jag är trött och deppig.

 

Personer som lever på poker tvingas ju spela i princip dagligen även när de är trötta och det kan ju knappast vara EV+ ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag satte in de 55:- jag hade kvar på bankkontot och lyckades på några få dagar förvalta dem till 1700:- genom enbart 100+10 och 200+20 sit & goes. Sedan kunde jag bara inte vinna längre i varken sit & goes, MTT´s, limit eller NL (kolla Magneten på Svenska Spel i Sharkscope). Mycket oflyt gjorde att jag blev misstrogen och frustrerad vilket ledde till dåligt spel o s v. I limit vann jag kanske 4-5 händer under ca 2 timmars spel så jag fattar bara inte hur en del kan leva på den turvarianten. Utan flyt i limit så är det kört för bluffar funkar bara inte om motspelaren har träff. Visst kan man invänta superhänder som QQ-AA men hur kul är det om motspelaren floppar triss eller turnar stege? Jag vet att man aldrig ska spela poker när man är trött och eller deppig och det är just vad jag har gjort nu. Frågan är varför jag nästan alltid har fått sämre träffar när jag mår dåligt än när jag känner mig energisk och på gott humör ;). Det där är ett fenomen som känns magiskt på något sätt. Nu är jag så fruktansvärt less på nätpoker att jag inte ens vill höra talas om det längre och funderar allvarligt på att lägga av här och nu. Men det har jag "bestämt mig för" så många gånger tidigare att jag tvivlar innerst inne. Så oerhört frustrerande att ha varit ytterst nära att gå upp till 2000:- och istället sitta här med 0:- kvar. Poker är en lockande förbannelse som alltid lyckas återfånga mig.

 

Bankrullekrav för fan annars lär du aldrig veta om du är en vinnande spelare eller har otur. Så är det tråkigt men ner och harva på låga stakes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tror säkert på det här själv, men att dra en massa vidskepelse för någon spelberoende är ännu mindre vad den behöver än tips om BRM.

 

Med reservation för missförstånd såklart - om jag fattat rätt så innebär "The Law of Attraction" att man i ett negativt tankesätt bl a får sämre händer delade till sig?

 

jag sa inte att han skulle skita i BRM tips, jag håller med alla här som har försökt hjälpa honom.

 

Och nej han får inte sämre händer än den vanliga variansen men får det att verka så ju mer frustrerad han blir, hänger du med?

Det är ingen magi som gör att han aldrig ska plocka upp en bra hand igen utan det är han själv som känner att han bara får skitkort och blir utdragen hela tiden när det egentligen händer alla pokerspelare här i världen, hoppas du förstod vad jag menade

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En del är trots allt mer otursdrabbade i poker än andra. Det där om att det rent matematiskt jämnar ut sig i längden är beräkningar gjorda på tusentals händer men procentandelen flyt kan komma alltför sent för en del spelare. När de redan har backat så mycket att de har hunnit tröttna eller inte har råd att lira mer så spelar det ingen roll om deras "running good"-period skulle ha inletts då. Erik123 hade t ex knappast lyckats bli miljonär i limit genom enbart edge mot sina motspelare. Det finns nämligen ytterst begränsade bluffmöjligheter i den varianten. Kortträffarna är alltså tveklöst mer avgörande i limit än i NL. För mig är det otroligt hur någon kan lyckas bli miljonär genom ett spel som faktiskt kräver regelbundet flyt (utöver skicklighet). För inte fanken släpper fi en hand i limit om han träffar bra. Sagström måste helt enkelt ofta ha träffat bättre än sina motspelare. Handselection i all ära men om man sitter med QQ före floppen och det kommer ett ess på floppen etc etc så spelar det ingen roll. Jag har haft grymt många fina händer preflop som har blivit skit på floppen, turn eller river. Turen är ett stående inslag i limit, thats a fact. Att inte betala av när motspelaren har en bättre hand handlar dock om att kunna läsa sina motspelare och det är där själva skickligheten kommer in. Men man blir inte miljonär enbart genom att veta när man bör lägga sig ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En del är trots allt mer otursdrabbade i poker än andra. Det där om att det rent matematiskt jämnar ut sig i längden är beräkningar gjorda på tusentals händer men procentandelen flyt kan komma alltför sent för en del spelare. När de redan har backat så mycket att de har hunnit tröttna eller inte har råd att lira mer så spelar det ingen roll om deras "running good"-period skulle ha inletts då.

 

Otursdrabbad är ingenting man 'är', det är något man kan 'ha varit'.

Det är alltså ingen fas man är i.

Och framtiden vet man ingenting om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske uppfattades som mina sista pengar men jag hade runt 2500:- i plånboken :-P

 

Det var ju det jag fattade. Alltså att det knappast var de sista pengarna du hade att riskera. Alltså är det direkt fel att bara klaga på att du spelade för högt. Däremot kanske du spelade dåligt ;-)

 

Vill hävda att bankrulle på det sätt som många verkar använda det, alltså hur mycket deg du har på pokersiten, är rätt meningslöst som grund för vilken nivå man ska spela upp till att man riskerar några tusen i månaden (eller vad man nu har i 'nöjespengar'). Mycket viktigare är hur duktig du faktiskt är. Vilken nivå du alltså egentligen är duktig nog för.

 

Jag skulle vilja hävda att en spelare som är villig att satsa säg 1.000 kr i månaden egentligen har en bankrulle på X gånger 1.000 kr beroende på hur mycket man spelar, hur länge man kan tänka mig att ta paus i väntan på nästa 'lön' för påfyllning etc. Alldeldes oavsett om man bara pytsar in 200 kr i taget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...