Gå till innehåll

Kontot rensat


skalle88

Recommended Posts

Hej!

 

Jag fick nyss veta att mitt Party Poker-konto har blivit tömt, och då tyvärr inte av mig själv utan nån annan:-(

 

Förövarna använde mastercard sa de på partys-kundtjänst.

 

Vad gör jag nu? Hur får jag reda på vem det är?

Party Poker sa att de har "gått in" från min egna IPadress vilket är omöjligt men kan det kringås?

 

Fattar inget här och tar gärna emot hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du trådlöst nätverk är det inga som helst problem att använda sig av din IP adress. Men som sagt, PP måste ju kunna säga mer än att dina pengar är borta. Kolla vem som äger kortet mm.

Se alltid till så att du har ett uppdaterat antivirus och brandvägg. Scanna igenom din dator med jämna mellanrum, gärna varje dag. Se till att ditt lösenord till PP är komplext...

 

Trist att sånt här händer. :-(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man behöver faktiskt inte skicka in kopia på kreditkortet för att kunna göra uttag på Party Poker, men jag tycker ändå det låter förbannat konstigt.

Man måste ju skicka in kopia på ID-kortet vilket kanske inte är så svårt att förfalska.

Sedan låter det ju helsjukt att man kan göra uttag till ett kreditkort som är registrerat på en annan persons namn.

 

Du sitter på trådlöst alltså? Vilket kan förklara kapningen av Partypoker kontot och uttaget från samma IP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror vi missar nåt här?

 

Inte kan väl PP eller nån annan betala ut till konton/kort registrerade på andra namn än pokerkontot är reggat på utan att begära in mer info?

 

Och som sagt: Till Visa går det ju att göra utbetalningar, men till MasterCard går det väl inte ens(om detta inte nyligen är ändrat)?

 

Om insättningskortet är det samma som uttagskortet och personuppgifter stämmer med pokerkontot då brukar det vara rätt normalt att få ut utan strul... men till konton reggade på andra personer? Till metod som inte stämmer med tidigare instättningar? Till MasterCard? Borde ju inte vara möjligt ens...inte ens fast datorn/IP är kapad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar och förklaranden.

 

Brainslicer: Det ligger mycket i det du säger om kortanvändandet på PP. Jag är vilsen...

Om datorn kapades är måste förövaren vara i närheten av datorn, korrekt?

 

Kundtjänst frågade mig om jag kände igen nick (från PP) och deras riktiga namn men det var inget som ringde en klocka. Sen ska tydligen två olika IPadresser ha varit inne på mitt konto den dagen. Jag har IPadresserna och ska kolla upp dem. Kundtjänst nämnde ett namn som ska ha varit inne på mitt konto och som också spelade på PP med ett eget konto...är det den skyldige?

 

En sak som stör är att jag inte hade så mycket cash på kontot (bara några tusen kronor) vilket får det att kännas som att det inte handlar om några proffs så att säga...

 

Är PP skyldiga att ge mig MasterCard nummret?

Har ni också en känsla av att PP har gjort fel nånstans?

Ska jag polisanmäla detta?

 

Till saken hör att jag nu tydligen är skyldig PP 135dollar eftersom det inte fanns täckning för det när pengarna togs ut eller nåt?! Så mitt konto är nu fruset

 

Väldigt tacksam för hjälp, jag fattar inget av sånt här tyvärr...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråkigt att höra sådant .. jag var rädd för att de skulle hända mig på PP också när någon "tog över kontrollen" på mitt acc när jag lirade några bord. Helt plötsligt var det inte jag som styrde och "uttags-knappen" trycktes på ett antal gånger.

 

Tog ut hela min BR direkt efter detta hände och mejlade PP's kundservice, fick svar tillbaka att mina pengar kunde vara säkra hos PP..

 

Tydligen inte...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rimligen finns det bestämmelser som säger att de inte betalar ut pengar till andra kort än de som stämmer överens med spelarens identitet? De kollar med id-kort?

 

I det fallet har ju pp gjort fel och får då stå för kostnaderna. Eller är jag naiv och ovetande?

 

har för mig att man måste göra en insättning först osv innan du kan ta ut...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trodde mastercard var typ detsamma som Visa, men kanske har helt fel?

Farsan har mastercard med volvokortet. Där fungerar det så att alla köp kommer med fakturor. Alltså inte kopplat till något bankkonto.

Hur man gör uttag då har jag ingen aning om.

 

Jag tror inte det är möjligt att göra uttag till Mastercard, brukar inte funka på andra sajter - bara till Visakort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trodde mastercard var typ detsamma som Visa, men kanske har helt fel?

..betala kan man väl med båda, men begära ut vinster kan man bara till Visa. Varför jag bytte för att slippa skicka in id-handlingar eftersom det aldrig gick att ta ut till insättningmetoden med mastercard. Detta var nån MC egen regel, men kan ju ha ändrats nu?

 

Om datorn kapades är måste förövaren vara i närheten av datorn, korrekt?

Inte nödvändigtvis. Om det är via dit trådlösa nätverk så ja, grannen eller liknande. Men kan även vara så nån planterat en backdoor/remote admin tool eller liknande i din dator, då kan man ju styra den varifrån som helst.

 

Till saken hör att jag nu tydligen är skyldig PP 135dollar eftersom det inte fanns täckning för det när pengarna togs ut eller nåt?! Så mitt konto är nu fruset
Öh, fattar mindre och mindre av detta? Så förutom att ta ut pengar till icke registrerade personer/uttagsmetoder kan man ta ut mer pengar än man har på kontot också?

 

Tog ut hela min BR direkt efter detta hände och mejlade PP's kundservice, fick svar tillbaka att mina pengar kunde vara säkra hos PP..

 

Tydligen inte...

Du är alltid den svagaste länken... om nån styr/kontrollerar din dator kan dom ju göra exakt vad du kan vid den...sajten ser ingen skillnad på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte det är möjligt att göra uttag till Mastercard, brukar inte funka på andra sajter - bara till Visakort.

 

Det går inte att ta ut pengar till ett kort som inte är knutet till ett bankkonto, om huruvida mastercard har den funktionen vet jag inte men jag har aldrig sett det, för att ta ut till visa måste det vara samma uppgifter på det kort som är registrerat vid insättning.

 

"Till saken hör att jag nu tydligen är skyldig PP 135dollar eftersom det inte fanns täckning för det när pengarna togs ut"

 

Menar du att trollen lyckades ta ut mer pengar än vad som fanns på ditt pokerkonto, låter osannolikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öh, fattar mindre och mindre av detta? Så förutom att ta ut pengar till icke registrerade personer/uttagsmetoder kan man ta ut mer pengar än man har på kontotQUOTE]

 

Ingen aning vad detta handlar om...

 

Jag kollade upp IPadresserna och den ena ledde till Ipeer AB i Karlstad men de säger att den adressen "upphörde" att användas den 13/1. Den andra adressen leder till Reliablehosting.com i Amsterdam...

 

Jag har ju fortfarande ett svensk namn som spelar på PP och har varit inne på mitt konto tydligen. Borde inte PP kunna ge mig uppgifter om honom?

 

Ska polisen dras in i detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om huruvida mastercard har den funktionen vet jag inte men jag har aldrig sett det

Hjälpte inte att det var knutet till konto. Det var nån mc-policy helt enkelt, gick inte få utbetalat till mc-kortet och därmed in på kontot.

 

Jag kollade upp IPadresserna och den ena ledde till Ipeer AB i Karlstad men de säger att den adressen "upphörde" att användas den 13/1. Den andra adressen leder till Reliablehosting.com i Amsterdam...

 

Jag har ju fortfarande ett svensk namn som spelar på PP och har varit inne på mitt konto tydligen. Borde inte PP kunna ge mig uppgifter om honom?

 

Ska polisen dras in i detta?

tjaa om nåt ska hända lär du ju polisanmäla det. Jag är mest konfunderad över hur många "omöjliga" saker som inträffat här :shock:

 

Ip adresserna kanske är anonymitets tjänster, tex vpn-konto hos Reliable Hosting finns.

 

Kanske pengarna betalats ut till ett stulet kort som nån annan har kontroll över (hur detta gick till har jag ingen aning om + om det var ett mastercard + mer än vad som fanns på pokerkontot) som nån sedan anonymt kan ta ut. Så själva namnet på kortet/kontot är ju inte nödvändigtvis den riktiga boven.

Kan ju vara nåt som nån kommit över tex så: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33782&a=1418040&lid=puff_1418312&lpos=bild

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla PP's regler för uttag, ovanligt att man kan ta ut till kort man inte gjort en insättning med och dessutom brukar man kräva in kopior på kontokortets fram och baksida samt id innan utbetalningar godkänns. Det ska inte gå att ta ut mer än vad som finns på kontot, finns därför ingen anledning att betala, eftersom jag antar att du inte tänker spela där mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kikade lite på Party, inte finns det nåt Mastercard-alternativ.

 

Lika lite som de finns som alternativ på någon annan random sajt. Skulle MasterCard ändrat sin policy fanns alternativet garanterat hos samtliga sajter.

 

Om de inte e nåt troll i farten lär du nog säkerställa det verkligen är Party du varit i kontakt med? Svårt att fatta dom skulle påstå alla dessa saker som uppenbarligen är både fel och mer eller mindre omöjliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...