Gå till innehåll

Varning för nazimods


jello

Recommended Posts

På senaste tiden har som bekant censur blivit den vanligaste metoden för att hålla forumet "rent". Det senaste draget av moderatorkartellen har nu blivit att utan angiven anledning eller påföljande kommentar helt sonika radera "obekväma" inlägg. Det är så man får ett "trevligt" och "städat" forum fritt från "dispyter", resoneras det. Vi inväntar med spänning nästa drag från den goda regimen. Vi får hoppas att den här upplysningen finnes önskvärd av dem som styr, annars kommer nog ingen att hinna se den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 120
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Hahaha :) I totally agree!

 

När jag påpekade det här i en annan tråd fick jag kommentaren:

- Dra till ett annat forum om du inte gillar det här, din bittra fisk.

 

Ungefär. Dock kom den inte från en moderator, men det känns lite som att den attityden genomsyrar hela PF.

 

Bra att den här diskussionen kommer upp, för den behövs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att den här diskussionen kommer upp, för den behövs.

Håller med.

 

Personligen tycker jag att vi borde ha en ganska hög ribba för vad folk ska kunna skriva när det gäller att yttra sina åsikter och dylikt och ser inte riktigt varför användarna exempelvis skulle behöva "skyddas" från en länk till en ultima thule-låt (å andra sidan ser jag inte heller vem det är så synd om om man plockar bort den).

 

När det däremot gäller inlägg av låg kvalitet som bara tillför brus tycker jag däremot att vi ska ha en låg ribba. Som jag ser det är prio ett just nu för att hålla uppe forumets kvalitet att få undan alla skitposter. Jag vet inte hur mycket tid jag har slösat på att läsa genom trådar med 90 % blaj och 10 % seriösa inlägg.

 

När det gäller poster endast innehållande "lol donkamentz" eller "du är efterbliven" tycker jag inte de förtjänar en tidsödande motivering från moderatorn. Och de förtjänar absolut inte att vara kvar och ta upp allas lästid och sänka forumets kvalitet.

 

Det här är som sagt mina personliga åsikter och inget som står för moderatorteamet.

 

Jag måste fråga dig jello vad det stod i posten som togs bort och om du själv tycker att det var ett bra och vettigt inlägg?

 

Till syvende och sist bör det ju vara användarna som bestämmer hur forumet ska skötas och jag hoppas att många för fram sin åsikt i den här tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På senaste tiden har som bekant censur blivit den vanligaste metoden för att hålla forumet "rent". Det senaste draget av moderatorkartellen har nu blivit att utan angiven anledning eller påföljande kommentar helt sonika radera "obekväma" inlägg. Det är så man får ett "trevligt" och "städat" forum fritt från "dispyter", resoneras det. Vi inväntar med spänning nästa drag från den goda regimen. Vi får hoppas att den här upplysningen finnes önskvärd av dem som styr, annars kommer nog ingen att hinna se den.

 

Jag tror att en majoritet av de som besöker forumet inte vill se rasistiska inlägg. De få som vill ha det kan sedan protestera livligt, men det ändrar inte på saken. Tvärtom är det stöd de får till nackdel för forumet och kan vara lika avskräckande som alla omogna inlägg med huvudsakligen skällsord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser gärna att det är flera som kommer med sin åsikt. Jag ser själv inga probs alls med att plocka bort sådant som vi tolkar gå emot de regler som forumet har satt upp för att kunna hålla forumet fritt från allt för mkt skit. Var denna gräns går är självklart olika för oss alla.

Likadant håller jag till fullo med Matfrid om vad du säger!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om att modereringen här är inte är särskilt bra. Det saknas konkreta riktlinjer, de regler som finns är för inriktade på trevlighet och icke-konkurrens till PF och appliceras inte konsistent från användare till användare.

 

That being said, så kostar det max någon hundralapp att starta ett konkurrerande forum där man själv bestämmer, så det är inte direkt en "omg censurz!"-situation heller. Faktiskt så är det nog fullt möjligt att starta ett eget forum utan mer investering än 2-3 timmar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aw_jeez_not_this_shit_again2.jpg

 

Att antalet censurerade inlägg har ökat är väl en direkt följd av att pf har expanderat medlemsmässigt och att det, i sig, har dragit hit fler rötägg. IMO har det vart en tydlig trend under det senaste året, om inte åren.

 

Det måste ju kännas, som Othello skrev i en tråd, som ett nederlag för modsen att behöva gå in och hårdradera inlägg men det är ju en ren nödvändighet med tanke på den skit som ibland skrivs då folk ibland tenderar att skriva utan att tänka efter.

 

Jag har själv inget emot lite OT eller nån sötsur kommentar lite då och då men den enskilde medlemmen har fanimig ett egenansvar att känna in forumets anda och vad som passar sig innan han/hon författar ett inlägg. Skriver man skit så förtjänar det att försvinna utan motivering.

 

När jag påpekade det här i en annan tråd fick jag kommentaren:

- Dra till ett annat forum om du inte gillar det här, din bittra fisk.

Men det här stämmer ju! Tror folk på allvar att man har en given rätt att få skriva precis vadsomhelst på ett publikt forum?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att antalet censurerade inlägg har ökat är väl en direkt följd av att pf har expanderat medlemsmässigt och att det, i sig, har dragit hit fler rötägg. IMO har det vart en tydlig trend under det senaste året, om inte åren.
Du undviker ju helt poängen om att reglerna är otydliga, felaktiga och inkonsekvent applicerade.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du undviker ju helt poängen om att reglerna är otydliga, felaktiga och inkonsekvent applicerade.
Hepp! Ditt inlägg var inte postat då jag påbörjade min post så jag har inte läst det förns nu.

 

Måste man ha regler som säger hur man bör bete sig, blir min fråga till dig då. Går det över huvud taget att skapa regler som säger när/var/hur en medlem ska bli varnad/bannad för olämpligt uppträdande eller vad man får/inte får skriva? Är det inte så att modsen kanske måste tillämpa vanligt folkvett och att det, i sig, är den bästa lösningen?

 

Att modsen sen ibland handlar inkonsekvent är väl bara mänskligt, no? Du, om någon, borde väl ha tillräcklig insyn/erfarenhet för att veta vilket jobb som läggs ner såväl framför som bakom kulisserna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste man ha regler som säger hur man bör bete sig, blir min fråga till dig då. Går det över huvud taget att skapa regler som säger när/var/hur en medlem ska bli varnad/bannad för olämpligt uppträdande eller vad man får/inte får skriva? Är det inte så att modsen kanske måste tillämpa vanligt folkvett och att det, i sig, är den bästa lösningen?
Ja, ja, nej och nej.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det första, ingen moderator läser alla inlägg. Det borde Hjort veta, han har själv varit moderator. De inlägg som modereras är när någon användare reagerat på inlägget och anmält det.

 

Detta gör att "OT/brus" får vara kvar... tänk efter, hur fan ska vi ha tid att moderera bort allt detta?

 

Hjort, du har själv varit moderator i flera år, varför har du då inte förändrat modereringsreglerna. Äh, please feel free att ge oss nya regler och riktlinjer, samt en beskrivning hur man praktiskt ska gå till väga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trodde att det var det som betydde "Yttrandefrihet".
Hur många gånger ska vi gå igenom det här. Nej, det finns inte yttrandefrihet på ett Internetforum.

 

Du har åsiktsfrihet, men du har inte yttrandefrihet på nätet. Du måste förhålla dig till dels de lagar som finns, dels de regler som forumet satt upp.

 

Du har såklart rätt att själv skapa ett forum där du tillåter allt som inte bryter mot andra lagar, men du kan inte säga vad som helst på någon annans forum och hävda yttrandefrihet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trodde att det var det som betydde "Yttrandefrihet".

 

Sorry, det råder inte yttrandefrihet på PF. De som driver forumet kan sätta upp vilka regler som helst, så länge man inte diskriminerar vissa grupper. Om du kan bevisa att du har diskriminerats eftersom du är kvinna, muslim eller homosexuell (plus ett par saker till) kan du göra något åt saken. Det kan tilläggas att jag tycker att PF bör få göra precis som de vill. Visst kan man klaga och försöka påverka, men i slutändan är det upp till de som driver forumet att bestämma hur man ska ha det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart vill vi inte ha missnöjda användare. Tyvärr är vi dock så många användare att vi inte kan göra alla nöjda. Vad vi då vill är att prioritera de som postar någorlunda intelligent och inte har 80 % poster i stil med "LOL", "fan vad du suger höj med KK pucko!" och liknande.

 

Som Ola skriver har vi tack och lov inte fullständig yttrandefrihet här. Alla får lov att tycka precis vad de vill, men vi har valt att begränsa saker man inte får skriva eftersom de bara försämrar forumet och eftersom vi faktiskt tagit ett moraliskt ställningstagande om ämnen som rasism och sexism.

 

Sedan är det klart att vi kan ha bättre riktlinjer, vi kan ha konsekventare moderering och vi kan göra ganska mycket annorlunda. Alla förslag som gör forumet bättre emottages tacksamt. Det är ju inte som att vi power trippar för vårt eget höga nöjes skull.

 

Våra stora problem är 1) att vi har en alldeles för hög andel inlägg fullständiga nonsensinlägg, och 2) att vi inte modererar dem tillräckligt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker personligen att det finns minst en mod (Nej, inte Juggler) som är lite väl övernitisk och kanske inte alltid lever som han lär, men allt i livet är inte perfekt. En sak som vissa klagar på är att alla inte behandlas lika, men det är väl minst sagt förståeligt. Tänk er själva om ni skulle driva en krog. Om en stamgäst skulle bli överförfriskad och började bete sig svinigt skulle man nog bara ringa en taxi och skicka hem honom (eller henne), men om en helt okänd person dyker upp och börjar bete sig svinigt så reagerar man nog på ett helt annorlunda sätt. Om en helt ny postare börjar slänga ur sig dynga är det inte samma sak som om en regelbunden postare råkar slänga ur sig några dynginlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det här stämmer ju! Tror folk på allvar att man har en given rätt att få skriva precis vadsomhelst på ett publikt forum?

 

Hejsan TF!

 

Nej, jag tror PÅ ALLVAR inte att man får skriva vad som helst på ett forum. Det har jag aldrig skrivit. Det jag skrev var att jag tycker att det är en lysnade idé att här ta upp diskussionen om att moderatorerna har lite väl mycket utav censurfetish. Älskar när någon förvränger ens text för att "få rätt".

 

Jag tycker personligen att det finns minst en mod (Nej, inte Juggler) som är lite väl övernitisk och kanske inte alltid lever som han lär, men allt i livet är inte perfekt.

 

Det håller jag med dig om. Faktiskt så ligger 99 % av min irritation på just EN enda moderator som verkar älska att censurera, ha sönder trådar med varningar, banns, långa moraltal, osv. Jag tror inte att jag är ensam i min uppfattning. Jag misstänker att många av er mods vet vem jag pratar om.

 

Borde jag egentligen ens skriva det här? Vet inte riktigt hur jag vill angripa problemet. Vill ju självklart inte hänga ut någon (och därmed riskera bann ;-) )

 

Sedan är det klart att vi kan ha bättre riktlinjer, vi kan ha konsekventare moderering och vi kan göra ganska mycket annorlunda. Alla förslag som gör forumet bättre emottages tacksamt. Det är ju inte som att vi power trippar för vårt eget höga nöjes skull.

 

Våra stora problem är 1) att vi har en alldeles för hög andel inlägg fullständiga nonsensinlägg, och 2) att vi inte modererar dem tillräckligt bra.

 

Tjena devalanteriel! Jag tycker att du är en av de mest sympatiska och trevliga moderatorerna.

 

Jag håller med dig i vad du skriver. För att få konsekventare moderering kanske ett förslag skulle kunna vara att ni kör ett onlinemöte och tar upp några olika exempel på situationer där ni utdelade straff och pratar igen huruvida ni agerade "rätt" och vad ni kunde gjort annorlunda. Sedan kanske ni skulle kunna göra klarare riktlinjer inom moderatorgruppen för var gränser går osv. Iofs svårt men... bättre än ingenting, kanske.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att det blev lite diskussion här efter en tveksam start. Att som rubrik ha "Varning för nazimods" är ju inte en avväpnande taktik.

 

I många fall är är det inte lätt att moderera. Oavsett beslut kommer man få folk som tycker annorlunda. Man kan missförstå inlägget osv. osv.

 

Det är intressant att höra vad medlemmarna tycker ribban ska ligga så ös på med det. Själv tycker jag rasism/sexism/personangrepp ska bort direkt och att brus i seriösa trådar ska modereras hårdare. Levlingar och likande kan få köras i någon tråd i off-topic eller helst på IRC.

 

Housedog: Vi har ju interna forum där vi diskuterar beslut och lägger tveksamma trådar men absolut kan vi jobba på att få en mer konsekvent moderering oavsett vem av oss som trycker på knapparna för tillfället.

 

Cleburne: Åh, det finns hopp att bli din favoritmoderator en dag alltså? ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cleburne: Åh, det finns hopp att bli din favoritmoderator en dag alltså? ;-)

 

You never know. Mutor funkar bra. ;-) Skrev det mest eftersom du nyligen varnade mig (helt korrekt) för en viss bild och jag klagade en del över det efteråt när jag var steamad. Jag har själv inte blivit "modererad" eller varnad av personen jag syftade på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...