Gå till innehåll

Skärmar


allt

Recommended Posts

Tjenna. Jag har tänkt att köpa en datorskärm som ska kompletera min Macbook Pro. Skärmen kommer mest att användas till poker, och därför vill jag ha en upplösning på 1920*1200. Men jag kommer även att använda den till arbeta och eventuellt spela spel/titta på film.

 

Eftersom jag har en Macbook så har jag naturligtvis kollat på Apple Cinema 23''. Men den har ju en responstid på 14ms:-( Jag kommer som sagt att kolla på film ibland, och även nerladdade tv-serier. Så en bättre responstid hade varit önskvärt.

 

Vilken/vilka skärmar rekommenderar ni?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 52
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag kikade faktiskt lite på Syncmastern innan jag skrev denna tråd. Den verkar helt klart bra och den är ju relativt billig också. Det ända som oroar mig lite är att det tydligen skall vara något problem med betraktningvinkeln. Iaf enligt denna tråd på minhembio: http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=163006

 

Jag kan helt klart leva med att man inte ser så bra om man kollar på skärmen ifrån en bred vinkel. Men det som oroar mig är att det nämns att färgerna skiftar beroende på hur man kollar, så om man flytta blicken så ska färgerna skifta. Är det något ni märker av?

 

Men jag väljer helt klart syncmastern före Apple Cinema. Finns det några andra skärmar som rekommenderas?

 

ps. Jag ber om ursäkt för att jag glömde bort att söka innan jag postade. ds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kikade faktiskt lite på Syncmastern innan jag skrev denna tråd. Den verkar helt klart bra och den är ju relativt billig också. Det ända som oroar mig lite är att det tydligen skall vara något problem med betraktningvinkeln. Iaf enligt denna tråd på minhembio: http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=163006

 

Jag kan helt klart leva med att man inte ser så bra om man kollar på skärmen ifrån en bred vinkel. Men det som oroar mig är att det nämns att färgerna skiftar beroende på hur man kollar, så om man flytta blicken så ska färgerna skifta. Är det något ni märker av?

 

Men jag väljer helt klart syncmastern före Apple Cinema. Finns det några andra skärmar som rekommenderas?

 

Om du undrar över färgskiftning så är det bara att gå till närmaste datorbutik och titta på valfri 22" skärm. Alla de skärmarna har samma typ av panel (TN). De är billiga att tillverka och har snabb uppdatering men det går ut över färgåtergivning och betraktningsvinklar. För text/spel/poker passar de förmodligen utmärkt, för film är jag inte så säker, och för bildbehandling är de direkt opassande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din skärm är riktigt nice heltok, men 14ms i responstid känns ju som sagt lite högt. Det kvittar ju iofs när man lirar. Men 30'' tror jag blir för stort.

 

Jag vet ju hur de flesta 22'' är. Och färgåtergivningen/betraktningsvinkeln är inget som stör mig. Så de blir till att köpa en syncmaster. Tack för alla svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din skärm är riktigt nice heltok, men 14ms i responstid känns ju som sagt lite högt. Det kvittar ju iofs när man lirar. Men 30'' tror jag blir för stort.

 

Jag vet ju hur de flesta 22'' är. Och färgåtergivningen/betraktningsvinkeln är inget som stör mig. Så de blir till att köpa en syncmaster. Tack för alla svar!

Generell fråga: är det någon som har en hyfsat modern skärm och har märkt av eftersläpningar? Har en dell 2405FPW och om jag minns rätt har den 10 eller 12ms men jag har aldrig aldrig märkt den minsta lilla eftersläpning och då har jag spelat lite HL2 och Quake på den, kollar alla filmer på den etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du tänkt att bara köra den eller ska du ha en annan skärm jämte också?

 

Nej det blir bara en sån.

 

---

 

Vad gäller betraktningsvinkeln så har jag hört att problemen främst ska vara i höjdled om det nu hjälper någon :). Sen att någon på minhembioforumet säger att det är ett problem bryr jag mig inte så mkt om eftersom det är ett "expertforum" för sådant och troligen enormt mkt petigare än vad jag är :).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur orkar du leta upp varenda skärm, mus m.m tråd, sedan plåta dina grejer och lägga upp?

 

det räcker väl med att plåta en gång och sedan lägga upp den på internet, när det dyker upp en tråd är det bara att länka till bilden

 

men du kanske är windows-person (gör allt så krångligt som möjligt)?

 

Okej ifall du hade en 60" skärm och vill visa upp denna ovanlighet, men det du "skryter" med är ju bara skrattretande..

 

lol, är ganska säker på att heltok har den bästa pokerskärmen av alla på PF (kom inte och säg att Dell är likvärdig)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur orkar du leta upp varenda skärm, mus m.m tråd, sedan plåta dina grejer och lägga upp?

Vad menar du "orka leta upp"? Grejerna lär ju stå där redan, och inte i något förråd, så leta upp lär väl inte behövas? Och två skärmar, en mus, är väl inte så många så man måste "leta upp varenda skärm". Förstår inte alls meningen med ditt inlägg...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar åckså på att köpa ny skärm men har rätt begränsad budget :rolleyes:

Men är det någon som har koll på vilkken upplösning man måste ha för att spela 4 bord på Svenskaspel utan att få groteskt mycket överlapp? Undrar även vad jag kan tänkas behöva betala för en sådan skärm.

 

1600x1200. Samsung's syncmaster 20.1" är väl standardvalet för denna upplösning om man inte har stor budget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1600x1200. Samsung's syncmaster 20.1" är väl standardvalet för denna upplösning om man inte har stor budget.

 

Råkar ha en sådan, helt ny och oöppnad, som jag tänker sälja... är någon intresserad så är det bara att pm:a mig...

Alternativt får jag väl använda 2 st. 20' skärmar till pokern och fördubbla antalet bord :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Råkar ha en sådan, helt ny och oöppnad, som jag tänker sälja... är någon intresserad så är det bara att pm:a mig...

Alternativt får jag väl använda 2 st. 20' skärmar till pokern och fördubbla antalet bord :-)

 

jag har också en ny och oöppnad som jag ska sälja (samsung 204B). fast billigare än wigrens..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...