Gå till innehåll

Skönstaxerad av Skatteverket för Pokeruttag.


Twan

Recommended Posts

Jag blev i oktober brevledes kontaktad av en handläggare på skatteverket angående utlandsinsättningar till mitt konto under 2005.

Det rör sej om 6 insättnignar på sammanlagt drygt 1,4 miljoner SEK och de kräver bevis på att detta verkligen är pokervinster som jag uppgivit i en bilaga till min deklaration.

 

Uttagen är gjorda från partypoker, empirepoker och eurobetpoker.

 

Jag skickade in de kvitton jag fått från banken(nordea) vid varje insättning men fick efter ca 6 veckor svar från skatteverket att detta inte styrkte att det verkligen är pokervinster.

 

När detta svar kom var jag bortrest och när jag kom hem hade jag bara 6 dagar på mej innan ett preliminärt beslut skulle tas. Jag hann inte skicka in något till skatteverket innan det preliminära beslutet togs och i det står att jag kommer bli skönstaxerad för hela summan med påföljande skattetilläg.

 

Frågan är nu alltså hur ska jag visa att de pengar jag tagit ut från pokersiterna via wire-transfer verkligen är pokervinster?

Jag har fått ut kompletta kontouttdrag från party och empire med alla insättningar och uttag från pokerkontot, tyvärr bevisar detta inte heller att pengarna verkligen är pokervinster.

Har någon annan här varit tvungen att visa detta och hur gick de i så fall tillväga?

Vilken dokumentation godkänner skatteverket som "bevis".

 

Jag har bara tills den 27e dec (beslut ska tas den 28e dec) på mej så det börjar bli lite panik

 

Alla vinster jag gjort kommer från cash-games jag har alltså ingen stor turneringsvinst eller något sånt att visa upp.

 

hoppas någon kan svara för detta känns inte alls kul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 211
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Vilken dokumentation godkänner skatteverket som "bevis"..

 

Om du har bråttom och vill göra rätt känns det som att du ska ringa/besäka skatteverket och prata med dom. Risken är ju annars att du får ett svar som du litar på men som sen visar sig inte falla skatteverket i smaken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har bråttom och vill göra rätt känns det som att du ska ringa/besäka skatteverket och prata med dom. Risken är ju annars att du får ett svar som du litar på men som sen visar sig inte falla skatteverket i smaken.

 

Ja, kontakta Skatteverket och fråga.

 

Bränn ner alla HH på en CD lär ju vara ett steg i rätt riktning.

 

Nej, nej... köp en skrivare och en MASSA papper och skriv ut och skicka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir ändå rätt förbannad när man läser sånt här. Att man skall acceptera att skatteverket kan göra precis hur de vill och ställa i princip vilka krav som helst när de inte ens kan instruera hur man som pokerspelare skall göra för att följa reglerna är fan sorgligt. Hoppas att det löser sig i detta fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har bråttom och vill göra rätt känns det som att du ska ringa/besäka skatteverket och prata med dom. Risken är ju annars att du får ett svar som du litar på men som sen visar sig inte falla skatteverket i smaken.

 

 

Jag har försökt ringa handläggaren denna vecka men han är inte där (sjuk?) och jag behöver verkligen få fram "bevis" nu efterosm alla som varit i kontakt med dessa pokersiters support vet att tom den enklaste sak lätt kan ta en evighet. Därför måste jag sätta igång och få "bevis" nu och hoppas jag kan får några konkreta tips på vad det kan vara här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har försökt ringa handläggaren denna vecka men han är inte där (sjuk?) och jag behöver verkligen få fram "bevis" nu efterosm alla som varit i kontakt med dessa pokersiters support vet att tom den enklaste sak lätt kan ta en evighet. Därför måste jag sätta igång och få "bevis" nu och hoppas jag kan får några konkreta tips på vad det kan vara här.

Handhistorys som sagt.

 

Du behöver inte få fram alla, "bara 1.4 millar" i vinstpotter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har försökt ringa handläggaren denna vecka men han är inte där (sjuk?) och jag behöver verkligen få fram "bevis" nu efterosm alla som varit i kontakt med dessa pokersiters support vet att tom den enklaste sak lätt kan ta en evighet. Därför måste jag sätta igång och få "bevis" nu och hoppas jag kan får några konkreta tips på vad det kan vara här.

 

Det bevis som finns är ju handhistoriken, som tidigare nämnts.

 

 

Edit; 2-0 till gdaily.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Handhistorys som sagt.

 

Du behöver inte få fram alla, "bara 1.4 millar" i vinstpotter.

 

Jag har kvar handhiostorysen men jag kan ju inte skicka 500k hhs till dom, eller?

1,4 milj i vinstpotter är ju så klart lätt att plocka fram men tror du allvarligt det skulle räcka? Jag menar de måste ju fatta att jag haft förluster också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, nej... köp en skrivare och en MASSA papper och skriv ut och skicka.

 

Jag läste i någon tidigare tråd att detta var ganska precis vad en kille gjort som spelat på Crypto. Han printade alla HHs (ja, det tog tid, och ja, det gick åt mycket papper). Om inte annat så får du humorpoäng för att du gjort det.

 

Och håll oss uppdaterade, vill du inte diskutera detta publikt så skicka gärna PM till gdaily, han är mycket intressad av de här frågorna.

 

Jag skall se om jag kan söka fram tråden, men jag är inte säker på att jag kan hitta den då den var dold mitt ibland en mängd andra inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se till att få kontakt med en vettig person på varje sajt. Kräv av supporten att bli kontaktad av någon som har befogenhet att ufärda intyg, skicka HHs osv.

 

Förklara mycket noga för dem att det ligger i deras intresse att inte bli betraktad som en sajt där man får betala skatt för vinster så ska du se att du blir vänligt bemött.

 

Du måste naturligtvis också ta personlig kontakt med din skattehandläggare och höra exakt vad de vill ha, vilket de säkert inte själva vet. Se till att vara vänlig och tillmötesgående i kontakterna.

 

I övrigt så kan man ju notera att man aldrig någonsin ska påtala för skatteverket att man vunnit pengar på poker om man inte blir explit tillfrågad.

 

Håll oss uppdaterade och lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kvar handhiostorysen men jag kan ju inte skicka 500k hhs till dom, eller?

1,4 milj i vinstpotter är ju så klart lätt att plocka fram men tror du allvarligt det skulle räcka? Jag menar de måste ju fatta att jag haft förluster också.

 

Klart att du kan! Dem har begärt bevis och HH är ditt bevis. Skicka dem alla HH du har från nämnda pokersajter. Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...