King_ingo Postad 30 November , 2005 Rapport Postad 30 November , 2005 Tjena. Skulle vilja ha lite synpunkter på den här handen. Var det okej att syna ner den här handen eller spelade jag fel? På floppen så fick jag någon mystisk tanke i skalen och började mummla för mig själv att jag inte ville ge dom odds att syna på turn om dom inte får in färgen. Jag har inga speciella reads på killarna/tjejerna för jag har inte spelat så länge. Dock så multitabela Fehlfarbe. Fixed limit 0.25/0.50 prima. Seat: 1 jd8888 (Dealer) Seat: 2 cole09 (sb) Seat: 3 Hero (bb) Seat: 4 jomil Seat: 5 MikeGTX Seat: 6 smokie420247 Seat: 7 NiceO Seat: 8 SBU Seat: 9 jonny1982 Seat: 10 Fehlfarbe cole09 : Posts small blind 0.12 Hero : Posts big blind 0.25 Hero was dealt 5 5 smokie420247 : Calls for 0.25 NiceO : Raises for 0.50 Fehlfarbe : Calls for 0.50 cole09 : Calls for 0.38 Hero : Calls for 0.25 smokie420247 : Calls for 0.25 Flop 7 K 5 (10 SB) cole09 : Checks Hero : Checks smokie420247 : Checks NiceO : Bets 0.25 Fehlfarbe : Calls for 0.25 Hero : Calls for 0.25 Turn 9 (6.5 BB) Hero : Checks NiceO : Checks Fehlfarbe : Bets 0.50 Hero : Calls for 0.50 NiceO : Calls for 0.50 River J (9 BB) Hero : Checks NiceO : Checks Fehlfarbe : Checks Fehlfarbe : Shows cards Hero : Shows cards NiceO : Mucks cards ------------------ Showdown ------------------ Hero [ KS, JS, 9S, 7S, 5S - Flush ] NiceO [ 10H, 10C, KS, JS, 9S - One Pair ] Fehlfarbe [ KS, KH, JS, 10D, 9S - One Pair ] ------------------ Result ------------------ ezy_rider Showed Cards (Winning) 4.50 ------------------ Players Cards ------------------ ezy_rider [ 5H, 5S ] NiceO [ 10H, 10C ] Fehlfarbe [ 10D, KH ] Citera
hnat Postad 30 November , 2005 Rapport Postad 30 November , 2005 Fattar inte ditt flop-tänk riktigt. Du menar att om du höjer så bygger du pott så att de får odds att syna med färgdraget på turn? Som du ser är ju potten utan höjning på turn 6,5BB, vilket väl ger de ganska hyffsade odds att dra till färgen iaf. Nää, höj för fan. Sen väl på turn så tycker jag väl inte vi måste anta att nån prickat färgen. Höj för värde. Citera
thorn Postad 30 November , 2005 Rapport Postad 30 November , 2005 Nej, jag tycker inte att du spelar den speciellt bra. Din position relativt NiceO är inte speciellt bra, så att checka/syna floppen tycker jag är försvarbart eftersom du inte kan försvara handen speciellt bra genom en bet (om inte du är säker på att NiceO kommer att höja) eller genom en checkraise (eftersom ni har två spelare mellan er). Vilket som är det bästa av de tre låter jag bättre spelare debattera och även om check/syn kanske är det sämsta valet av de tre tycker jag att det är försvarbart, med ett aber: Du måste beta ut turn. Visst är det ett farligt kort, men inte katastrofalt. Vad du måste göra är att ge fyrflusharna dåliga odds för att syna. Du kommer inte att göra det med ett bet, men gör du inte det så har de oändligt bra odds. Så beta ut, och hoppas att NiceO höjer efter dig och ni får rivern heads up. Du leder sannolikt stort här. River är jag inte säker på. Check/Syn skulle jag säga är bäst med stor marginal, men check/fold är nog inget fundamentalt misstag. EDIT: Efter en kopp kaffe så inser jag att Check/Syn nog inte är så överlägset. Singla sant om du ska syna en bet här (ingen chans att du synar två) eller lägger dig. Summera, din tanke om att inte ge färgdrag odds är helt rätt. När du inte på egen hand kan ge dem dåliga odds, så måste du ta fatta det beslut som ändå ger dem sämst odds. På turn alltså: 7.5:1 för att sätta en färg är bra odds, men sämre än 7.5:0, alltså oo:1. Citera
Mjonasson Postad 30 November , 2005 Rapport Postad 30 November , 2005 Nu utgår jag från att det är den vanliga stämningen med rätt dåliga spelare på nivån du spelar Angående floppen är check/syn nog ditt sämsta alternativ på denna låga nivån, förutom att lägga dig då. Här skall du antinge beta ut eller check/raisa beroende på motståndet. I detta fallet hade jag nog kört en check/raise. Du leder oftast här och vill utnyttja detta. Tanke på att du inte vill ge dem odds att syna på turn gör inte så stor skillnad, du kommer ändå inte få dem att släppa färgdraget. Du har helt enkelt en edge och du skall nog försöka pusha den i dettta läget. Tanken att inte ge odds för att syna färgdraget kan iofs vara en bra tanke, Sklansky skriver lite om det i HEPFAP, men på dessa låga nivåer gäller det att maximera på alla gator och då tycker jag att check/höja på floppen är rätt. Dock skulle jag kanske väntat med höjningen till turn om det varit bättre spelare, men på dessa låga limitar är det bara gasa. Sedan måste du beta ut på turn. Om du får en raise mot dig här är det bara syna o sen se vad som händer på river. Om du inte får en raise mot dig på turn så beta ut(om inget klöver kommer) eller check/calla check/fold beroende på motstånd. Citera
King_ingo Postad 30 November , 2005 Författare Rapport Postad 30 November , 2005 Fattar inte ditt flop-tänk riktigt. Du menar att om du höjer så bygger du pott så att de får odds att syna med färgdraget på turn? Som du ser är ju potten utan höjning på turn 6,5BB, vilket väl ger de ganska hyffsade odds att dra till färgen iaf. Nää, höj för fan. Så här i efterhand så tänkte jag ju inte över huvud taget. Jag räknade inte betten i potten. Det var väl första felet att inte checkraisa på floppen. Ibland finner jag mig i situationer som jag inte riktigt kan hantera och då blir det såhär. Jag försöker med saker jag inte förstår mig på. Du måste beta ut turn. Visst är det ett farligt kort, men inte katastrofalt. Vad du måste göra är att ge fyrflusharna dåliga odds för att syna. Du kommer inte att göra det med ett bet, men gör du inte det så har de oändligt bra odds. Så beta ut, och hoppas att NiceO höjer efter dig och ni får rivern heads up. Du leder sannolikt stort här. Varför bettar jag här? Är det för att jag sannolikt leder eller är det för att försämra oddsen? Varför jag syna var för att jag ville klonka kåken och möjligtvis capa rivern. Och dessutom så var det ganska många bet i potten. Om jag bettar ut och blir höjd ska jag sikta på att trebetta turn eller ska jag bara syna och hoppas på kåken? River Om någon skulle ha bettat på rivern ska jag syna ner då? Jag kommer ju troligtvis ha den sämsta handen i många fall men kan det löna sig ändå med tanke på potten? Citera
Plinga Postad 30 November , 2005 Rapport Postad 30 November , 2005 Varför inte spela det med full fart? Ser ingen anleding till fancy play. På floppen är det väl bara betta ut och hoppas få in en 3-bet. En check raise är också ett bra alternativ. Sedan är det bara leda turnen och beroende på motståndarna ev bara syna ner handen om du blir höjd, men generelt sett är det nog en 3 bet. Färgdrag blir du nog inte av med på någon gata men genom att betta kanske du kan få bort håldrag på floppen. Du vill betta flop och turn för "värde" då du troligen har bästa handen och vill bygga potten. Citera
King_ingo Postad 1 December , 2005 Författare Rapport Postad 1 December , 2005 På floppen är det väl bara betta ut och hoppas få in en 3-bet. En check raise är också ett bra alternativ. Sedan är det bara leda turnen och beroende på motståndarna ev bara syna ner handen om du blir höjd, men generelt sett är det nog en 3 bet. Varför? Bettar jag för värde för att jag troligvis leder eller bara för att? Edit: Tack för alla informativa svar! Citera
lallaren Postad 1 December , 2005 Rapport Postad 1 December , 2005 För att du har bäst hand betydligt oftare än en gång på 3, och när du inte har bäst hand så har du ett väldigt starkt drag till kåk/fyrtal. Vill man inte ta betalt när man träffar kan man lika gärna sluta spela låga pockets, då försvinner poängen med dom. Citera
Bjorn_ Postad 1 December , 2005 Rapport Postad 1 December , 2005 Rent generellt sett är det väldigt svårt (i FLT) att skapa en situation där ett färgdrag inte har odds att gå till rivern. Spelar man small stakes händer det i princip alldrig pga att potterna är för stora och för multiway. Om man tar den här handen som exempel så ser jag ingen som helst anledning att bry sig om färgdraget på varken flop eller turn. Oftast finns det inte ute på floppen och även om det skulle göra det har du ju ändå massor av outs. Standardspelet här är ju att tejpa fast bet/raise knappen på flop och turn för att sedan checksyna rivern. Normalt sett ska man ju inte vara resultatorienterad men jag skulle ändå vilja visa hur katastrofalt misstag det är att inte betta/höja för värde här. FLOP Board: 7s Ks 5d equity (%) win (%) tie (%) Hand 1: 03.3204 % 03.33% 00.00% { TcTh } Hand 2: 01.3298 % 01.33% 00.00% { KhTd } Hand 3: 95.3498 % 95.71% 00.00% { 5h5s } Nu har visserligen fi nästan sämsta möjliga händer här. Men även mot dom händer som många verkar vara rädda för här så ligger man faktiskt riktigt bra till: Board: 7s Ks 5d equity (%) win (%) tie (%) Hand 1: 26.7997 % 26.80% 00.00% { QsJs } Hand 2: 04.7662 % 04.77% 00.00% { AdAh } Hand 3: 68.4341 % 68.44% 00.00% { 5h5s } Här är vi uppe mot ett färgstegdrag plus toptvåparet (med bakdörrsfärg dessutom) och vi är fortfarande favorit. Board: 7s Ks 5d equity (%) win (%) tie (%) Hand 1: 35.8659 % 35.87% 00.00% { 9s8s } Hand 2: 22.4877 % 22.49% 00.00% { Kd7d } Hand 3: 41.6464 % 41.65% 00.00% { 5h5s } Enda chansen att vara rejält efter är i princip att vara översettad men det händer så sällan att dom beatsen får man ta. /Bjorn Citera
King_ingo Postad 1 December , 2005 Författare Rapport Postad 1 December , 2005 Rent generellt sett är det väldigt svårt (i FLT) att skapa en situation där ett färgdrag inte har odds att gå till rivern. Spelar man small stakes händer det i princip alldrig pga att potterna är för stora och för multiway. Detta är en sak som jag bråkar väldigt mycke med. Det är princip omöjligt att spela TPTK. Man blirutdragen ovillkorligen men ändå så är man för snål för att inte höja med en sån hand. Och i slutet så måste man betala en extra bet bara för att titta så han verkligen fick in sin hand. Men troligvis så började jag min FLT kariär i en svacka jag rycker nog upp mig. För att du har bäst hand betydligt oftare än en gång på 3, och när du inte har bäst hand så har du ett väldigt starkt drag till kåk/fyrtal.Vill man inte ta betalt när man träffar kan man lika gärna sluta spela låga pockets, då försvinner poängen med dom. Tack! Citera
Svinto Postad 1 December , 2005 Rapport Postad 1 December , 2005 Detta är en sak som jag bråkar väldigt mycke med. Det är princip omöjligt att spela TPTK. Man blirutdragen ovillkorligen men ändå så är man för snål för att inte höja med en sån hand. Och i slutet så måste man betala en extra bet bara för att titta så han verkligen fick in sin hand. Om du spelar TPTK väldigt hårt på floppen och även turnen om den inte verkar dödsfarlig och i stort sett alltid tar handen till showdown om det inte är helt uppenbart att du är slagen gör du nog inte speciellt mycket fel. Skulle nog nästan säga att TPTK är extremt lättspelad i de allra flesta fall. Även om du blir utdragen var tredje gång är det ju en vanligt förekommande och väldigt lönsam hand. Citera
King_ingo Postad 1 December , 2005 Författare Rapport Postad 1 December , 2005 Om du spelar TPTK väldigt hårt på floppen och även turnen om den inte verkar dödsfarlig och i stort sett alltid tar handen till showdown om det inte är helt uppenbart att du är slagen gör du nog inte speciellt mycket fel. Skulle nog nästan säga att TPTK är extremt lättspelad i de allra flesta fall. Även om du blir utdragen var tredje gång är det ju en vanligt förekommande och väldigt lönsam hand. Mot ett färgdrag så ska man väl vinna ~4 av 5 ggr med TPTK eller? Så det lönar sig nog. Men som sagt jag har inte så många händer ännu. Snudd på tusen kanske. Så jag har nog bara haft lite otur med mina kort. Citera
Bjorn_ Postad 1 December , 2005 Rapport Postad 1 December , 2005 Mot ett färgdrag så ska man väl vinna ~4 av 5 ggr med TPTK eller? Så det lönar sig nog. Men som sagt jag har inte så många händer ännu. Snudd på tusen kanske. Så jag har nog bara haft lite otur med mina kort. Mot ett färgdrag på TURN ska man vinna ungefär 4 ggr av 5 ja, mot ett färgdrag på floppen är det bara drygt 3 ggr av fem. (I båda fallen givet inga signifikanta andra bonusar med era respektive händer.) Detta förutsätter ju givetvis att det faktiskt finns ett färgdrag ute, något som det långt ifrån alltid gör på potetiella färgbrädor. /Bjorn Citera
Svinto Postad 1 December , 2005 Rapport Postad 1 December , 2005 Mot ett färgdrag så ska man väl vinna ~4 av 5 ggr med TPTK eller? Så det lönar sig nog. Men som sagt jag har inte så många händer ännu. Snudd på tusen kanske. Så jag har nog bara haft lite otur med mina kort. Huvudsaken är att du spelar dina sårbara men starka händer hårt så länge du tror att du leder för att tvinga dragen att betala så mycket som möjligt de gånger de missar. Citera
Recommended Posts