thorn Postad 27 November , 2005 Rapport Postad 27 November , 2005 Här har vi en hand där jag misstänker att jag gör fel på i stort sett alla ställen jag kan göra fel. Jag har aktivt försökt bli mindre tight i BB efter att ha sett hur min statistik inte alls stämmer överens med hur en bra spelare bör spela, jag lägger mig för ofta i blindsen mot höjningar preflop. 77 känns som en sådan hand man kan tjäna bra på om man skulle träffa men är enkel att slänga då man missar. Men vad händer när man semiträffar, som här? Party Poker 2/4 Hold'em (9 handed) FTR converter on zerodivide.cx Preflop: Hero is BB with 7:heart:, 7:spade:. 2 folds, MP1 calls, 1 fold, MP3 raises, 2 folds, SB calls, Hero calls, MP1 calls. Tvivelaktig syn? Jag vet faktiskt inte, och skulle vilja ha input från er. Jag spelar flera bord samtidigt under sessionen och har inte mycket read på spelarna före mig. Flop: (8 SB) 6:club:, 4:spade:, 6:spade: (4 players) SB checks, Hero bets, MP1 calls, MP3 calls, SB calls. Slänger ut ett bet för att testa vattnen. Turn: (6 BB) 5:club: (4 players) SB checks, Hero checks, MP1 checks, MP3 checks. River: (6 BB) 5:spade: (4 players) SB checks, Hero checks, MP1 bets, MP3 calls, SB folds, Hero calls. Final Pot: 9 BB Turn- och riverspelet är ganska patetiskt och behöver egentligen inte mycket kommentarer. Är jag före på flop så är jag före på turn och river likaså, eller? Tacksam för era kommentarer. Citera
Svinto Postad 27 November , 2005 Rapport Postad 27 November , 2005 Extremt enkel syn preflop, utomordentligt läge för check-raise på den dragvänliga floppen där du sannolikt leder. På turnen tycker jag att du bör betta ut. Om du blir höjd är det inte hela världen då du har ett gäng outs. Rivern är väl sådär rolig, och det finns väl ingen som helst anledning att höja om du nu funderade på det? Bet/fold kanske är rätt svar, men jag är för dålig på att fullfölja en sån plan själv... Citera
thorn Postad 27 November , 2005 Författare Rapport Postad 27 November , 2005 Nej att höja rivern var inget jag funderade på, men kanske att beta ut på turn och även river. Eftersom jag bara fick syn på flopen kan man ju med ganska stor säkerhet anta att man är före, och varken turn eller river är speciellt skrämmande. Citera
Svinto Postad 27 November , 2005 Rapport Postad 27 November , 2005 Betta ut på turn tycker jag absolut att du ska göra, men floppspelet är i mitt tycke den största missen. För bara ett bet har man ju odds att syna med precis vad som helst i det läget. Citera
Potz Postad 27 November , 2005 Rapport Postad 27 November , 2005 Självklar syn pf. Om du inte är nästan säker på att MP3 bettar floppen tycker jag att ditt bet är rätt. Man vill ju inte ge frikort till 3 pers på den här brädan när du antagligen leder men är sårbar. På turn plockar du upp en OESD också, vilket gör beslutet att betta enkelt. 5s på river är ju inget kul kort och det blir väl att check-calla river. De enda händer som callar som du slår är ju A-hög. Tror att det är hyffsad chans att någon av MP1 och MP3 bettar A-hög här om du checkar, iaf om SB inte är kvar i handen. Citera
Gyre Postad 27 November , 2005 Rapport Postad 27 November , 2005 Håller med i Svintos och Potz kritik i det stora hela. Synen preflopp är som Svinto säger en dunderenkel syn, om du brukade lägga 77 i dessa lägen från BB tidigare sa har du nu en läcka mindre, grattis Floppen är bra för dig och din relativa position är hyffsad. Att betta ut på floppen som du gör hade jag nästan aldrig gjort med 77. Med ett starkt färgrad hade jag dock gjort det och hoppats på raise från MP3 för att pumpa in pengar i potten. Med med din hand som är svag men troligtvis bäst så är det ett bra läge att check-raise floppen, potten är så stor att du inte kan få några överkort att lägga sig genom att betta ut först. På turn måste du betta ut, oavsett dom du check-raiseade eller spelade floppen som du nu gjorde. River hade jag checksynat. Citera
thorn Postad 28 November , 2005 Författare Rapport Postad 28 November , 2005 Tack för svaren! Jag förstår inte er säkerhet på floppen. Att beta ut ser jag som ett sätt att kolla om jag faktiskt är före. Ingen lär ha träffat floppen, och visst kan AK-AJ höja mig, men det känns tvivelaktigt. Så blir jag höjd av MP3 kommer jag att anta TT+ och 50/50 slänga eller se en turn beroende på om de andra synar. Att beta ut känns som ett bra sätt att ta reda på om min hand faktiskt är värd något (sen att jag är dålig på att utnyttja den informationen senare i handen är ju en annan sak). Eller kan man vara så säker rent statistiskt på sitt svaga överpar i en situation som denna att man checkraisar? Sen preflop, 77 är en sådan hand som jag anser att man måste träffa med för att vinna (iofs visar ju denna handen undantaget, då jag faktiskt tar hem kalaset). Det samma gäller de andra lägre paren. Hade det varit lika självklarsyn med 55? 22? Citera
Gekko Postad 28 November , 2005 Rapport Postad 28 November , 2005 Gyre skrev: Att betta ut på floppen som du gör hade jag nästan aldrig gjort med 77. Kan du va snäll och förklara varför? Jag personlig hade alltid bettat ut på floppen. Det är ett perfekt stop and go läge. Om Fi som höjde preflop är en aggresiv spelare så kommer han raisa oavsett vad han har, han hjälper alltså dig att skydda din hand mot över kort och någon kanske kan slänga ett par i 88 t.ex. Sedan är det bara att betta ut på turnen igen, eftersom fi ofta raisar för free-card, blir du raisad där med så är du troligvis långt efter. Du får även bättre koll på vad din motspelare har än om du check raisar. Vad gör du om fi trebettar när du har check raisat med ditt lilla par? mvh Ola Citera
Svinto Postad 28 November , 2005 Rapport Postad 28 November , 2005 Det är klart att det finns ett visst värde i information, men det finns nog rejält mycket mer värde i att skydda handen i det här läget. Tror inte heller att man ska hoppas speciellt mycket på att spelarna som sitter mellan dig och preflophöjaren lägger sig mot ett bet för att de misstänker att denne kommer att fortsätta höja. Att sitta och vara rädd för att bli trebettad är ungefär som att inte våga spela AA hårt för att det då blir så dyrt när nån drar ut. Jag skulle med glädje syna preflop med alla PP. Citera
morberg Postad 28 November , 2005 Rapport Postad 28 November , 2005 Hade det varit lika självklar syn med 55? 22? Absolut. F.ö. intressant kommentar från Gekko, även om jag inte håller med. Gjuten CR på en sådan här flopp. Syftet? MP1 och SB är kvar i handen och du vill få loss äckliga överkort, händer som KT, QJ eller 98 (det finns väldigt många fler) - händer som alla har odds att syna ett bet på floppen men inte två. Med en CR får du nog loss MP1, men förmodligen inte SB. Du kan vara hyfsat säker på att MP3 bettar ut efter floppen om alla checkar fram till honom, men du kan definitivt inte vara lika säker på att han höjer ett bet - och i detta fallet gjorde han inte heller det. Citera
Gekko Postad 28 November , 2005 Rapport Postad 28 November , 2005 morberg; jag helt med på ditt resonemang. I just det här fallet så hade nog en CR varit bättre. Eftersom Fi inte va en aggresiv spelare och man hade då fått in ett halvt BB till av de andra, och skyddat handen bättre. Funderade lite på det här, och jag tycker mycket beror på Din position relativt raisern samt hur agg han är. Men det generella fallet där fi är hyffsat agg, han kommer att höja/betta med allt bara han har höjt preflop. Om du vill skydda handen och Fi sitter tex. UTG och du BB, tycker jag stop-and-go är bättre. Om fi sitter på t.ex knappen och du BB, tycker jag CR är bättre. Svinto; Du behöver inte oroa dig över att jag är rädd för 3 betta eller cap. Spelar fixt limit väldigt agg, har mellan 3-4 i postflop agg på 2/4, 3/6 och 5/10 i min poker tracker. Citera
Svinto Postad 28 November , 2005 Rapport Postad 28 November , 2005 Om du vill skydda handen och Fi sitter tex. UTG och du BB, tycker jag stop-and-go är bättre. Om fi sitter på t.ex knappen och du BB, tycker jag CR är bättre. Att skydda handen handlar ju om att göra det så dyrt som möjligt för så många potentiella utdragare som möjligt, så det där låter ju rimligt. Svinto; Du behöver inte oroa dig över att jag är rädd för 3 betta eller cap. Spelar fixt limit väldigt agg, har mellan 3-4 i postflop agg på 2/4, 3/6 och 5/10 i min poker tracker. Det låter väldigt aggressivt . Men jag skrev det jag gjorde för att du vägde in risken att bli trebettad i beslutet, tror att handskyddet är så viktigt att man kan bortse från faran med att bli höjd helt och hållet. Citera
Gekko Postad 28 November , 2005 Rapport Postad 28 November , 2005 Är med på vad du menar svinto. Tror vi missförstod varandra lite... Jag syftade mest till att få så mycket information som möjligt med så få bets som möjligt med så stor verkan som möjligt. Det var mest därför som jag var bekymrad över att bli tre bettad. En väldigt agg spelare kan ju tre betta t.ex. Ako för grattis kort, det betyder att du inte vet något om var du ligger i handen. Det va mest ur den aspekten som jag utryckte min oro för att CR. Citera
morberg Postad 28 November , 2005 Rapport Postad 28 November , 2005 Såg ett ganska bra inlägg om att skydda sin hand på sound of a suckout, en av många pokerbloggar därute. Citera
Klyka Postad 1 December , 2005 Rapport Postad 1 December , 2005 Preflop: Hero is BB with 7:heart:, 7:spade:. 2 folds, MP1 calls, 1 fold, MP3 raises, 2 folds, SB calls, Hero calls, MP1 calls. Tvivelaktig syn? Jag vet faktiskt inte, och skulle vilja ha input från er. Jag spelar flera bord samtidigt under sessionen och har inte mycket read på spelarna före mig. Tror det är en bra syn. Iom. att MP1 synat blinden kan du mer eller mindre vänta dig att han synar höjningen, så räkna 2BB från honom. 2BB från MP3 som höjer och 2BB från SB plus din 1BB som du betalat i blind. Totalt 7BB kan du räkna med i potten utöver den 1BB som du måste syna - pot odds på 7:1. Oddsen för att träffa triss är 7,5:1, vilket jag i en fyrvägspot definitivt tycker motiverar en syn med hänsyn tagen till implicita odds. Pre flop har jag svårt att sätta dina fi på några specifika händer. MP3 bör väl ha en rätt hyffsad hand, men kan oxo vara en posision raise. Ingen direkt ledning. SB kan tänkas försvara sin blind, även om jag skulle vara mindre benägen att göra det mot en MP3-raise. Han torde också ha en hyffsad hand. MP1 kan ha praktiskt taget vilken hand som helst av 65s, 97s, JTo eller bättre connectors. Kan även ha Axs, ATo, K9, Q9, J9 osv. och bättre. Många händer. Dock torde MP3 vara den enda som kan ha en riktigt bra hand i svängarna runt AA, KK, QQ, AKs osv. Med andra ord: Stor risk att MP1 har låga kort och träffar senare under handen med de givna korten, men kan ha vad som helst. Övriga spelare kan även de ha liknande händer, men skulle satsa mer på att de har höga kort och hoppas på bättre kort efter floppen. OK, så floppen kommer. Möjlig flush draw för alla fi. MP1 kan troligen ha träffat par/triss i 4:or eller triss/fyrtal 6:or, även kåk möjlig. Mest troligt att han sitter på straight draw. Övriga troligen flush draw eller hoppas på high cards. Låt säga att du är uppe mot draghänder. Du bettar, MP1 får 9:1 odds att syna, MP3 10:1 och SB får 11:1, fullt legitimt för alla typer av drag utom möjligen hålstege, som är lite beroende av implicita odds i detta fall. Två överkort kan troligen syna i detta läge, men ett överkort borde lägga. Så, inför Floppen har vi MP1 på flush draw, öppet stegdrag, mindre trolig hålstege samt hyffsad sannolikhet för en färdig hand. Ett par av dessa slår din. Övriga spelare har vi på främst överkort eller flush draw och vi är inte så rädda för dem i detta läge om inte höga kort eller spader kommer. Turn. Dåliga nyheter för alla utom troligen MP1 som kan ha träffat ett kort som slår dig eller fått en stege och dig som får en öppen stege. MP1 kan nu ha stege med 87 eller 43 (den senare lite mer osäker, men den första definitivt en hand han kan ha). Kan även ha öppen stege med 76 i vilket fall han även slår ditt tvåpar eller 98. 65 och 45 är möjliga händer som ger honom kåk respektive tvåpar. Även 55 är farlig i detta läge. Övriga spelare skrämmer inte här. MP1:s check ska nog inte tolkas åt något håll. Bättre hade varit att betta för värde och information. Om du hade blivit höjd av MP1 i det läget så vet du att du är slagen. Annars får du värde av eventuella draghänder. River. Ruter skrämmer. 5 skrämmer. Plötsligt är alla motspelare farliga. MP1 kan ha vad som helst med sina låga kort och övriga kan troligen ha färg. Check-syn känns som rätt spel i det läget, då du inte kan utesluta en 10% chans att du sitter på bästa handen. Höjning från MP3 hade fått mig att dra öronen åt mig, då skulle du behöva minst 20% chans för att syna (troligen mer, då MP1 kan höja än mer), vilket skulle vara tveksamt under de förutsättningarna. Syn känns rätt. Jag tror att du skulle ha satsat på turn, men att du i övrigt spelade rätt. Vore intressant att höra vad som sedan hände? Min gissning är att MP1 satt på 65 eller 54 och tog hem potten med en kåk, akternativt en 55 eller 76 och därmed fyrtal eller kåk. Annars vet jag inte. Viss chans att MP3 tog hem det på en flush, men troligen inte. Om inte MP1 vann potten så tror jag du vann med din hand mot en hög starthand. Är jag ute och cyklar? NOT: Jag är ny när det gäller att analysera händer på det här viset. Kommentera gärna och säg var jag gör bra respektive dåligt. Mvh/ Jag Citera
Trippin Postad 1 December , 2005 Rapport Postad 1 December , 2005 Definitivt syn och definitivt check-raise. Sen betar du på alla gator och tjänar maximalt. Får du mothugg på turn får du stanna upp eller lägga dig. Men allt handlar ju om att ha read på dina motspelare annars kan du inte vinna mycket eller i längden (och inte heller få ett korrekta svar på din fråga om den här handen). Som du beskriver det anser jag att du är för osäker på din nivå för att spela så många bord när du inte kan läsa vad som händer eller vilka du spelar emot. Gå ner i antal bord och förfina din teknik och jobba på att läsa av Fi och på att spela "rätt" istället. Maximera din EV och öka din BB/100 genom att tjäna mer i längden på såna här händer. Min tolkning är att du tappar ganska mycket på att spela många bord just nu och att den trade-off:en är en förlustaffär. Om Fi 3bettar på floppen efter din check-raise får du mycket mer information om din egen och hans hand än om du bara börjar och får syn på din utgångsbet (då du fortfarande i princip inte vet nånting, han kan ju bara vänta på att höja dig senare). Tänk på att en höjning på floppen bara kostar "halva priset", utnyttja det! Citera
lethe Postad 1 December , 2005 Rapport Postad 1 December , 2005 Preflop är trivialt. Om en person höjer och en enda person synar så kan du BB syna med alla par bara på implicita odds på ett set. (Du får 5:1 i omedelbara odds, och behöver återhämta till 7.5:1) Det enda som borde föresväva någon på den här floppen är att skydda handen. Enda sättet att göra det är en checkraise. Du vill desperat att alla som 'bara' har två överkort till dina sjuor ska folda. Efter en mothuggsfri c/r är det bara att betta turn. Citera
thorn Postad 2 December , 2005 Författare Rapport Postad 2 December , 2005 Tack för alla svar, väldigt upplysande. Trippin, du har rätt, jag borde inte spela så många bord, det var under en svag stund då jag blev "tvungen" att cleara en bonus på en kväll. Mitt problem med reads är att jag blir så uttråkad av att spela bara ett bord och det slutar med att jag sitter och gör annat under tiden. Måste hitta något sätt att motivera mig att vara aktiv när jag ej spelar. Resultat: MP1 shows [ Qs, Ac ] two pairs, sixes and fives. MP3 doesn't show [ Kd, Jd ] two pairs, sixes and fives. rosengren shows [ 7h, 7s ] two pairs, sevens and sixes. rosengren wins $34.50 from the main pot with two pairs, sevens and sixes. Citera
Recommended Posts