Gå till innehåll

Diskussioner om Batan-affären!


Sommar

Recommended Posts

Hur kan folk bli så sura över ett spel?

 

Kolla bara dom två Gråta ut trådarna som finns på detta forum, och tråden Vad har du slagit sönder under onlinepokerspel, finns "lite" aggression inom pokern också.

 

Nu är det väl en himla skillnad på att gråta ut på internet under kontrollerade former eller att slå sönder något som är ens eget än att förfölja en annan människa och hota denne till livet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan folk bli så sura över ett spel?

 

Kolla bara dom två Gråta ut trådarna som finns på detta forum, och tråden Vad har du slagit sönder under onlinepokerspel, finns "lite" aggression inom pokern också.

 

Nu är det väl en himla skillnad på att gråta ut på internet under kontrollerade former eller att slå sönder något som är ens eget än att förfölja en annan människa och hota denne till livet?

 

Och alla som skrivit om Batan på ett hotfullt sett tror du kommer fullfölja sitt "hot"?

Sen finns det tal om mord i gråta ut tråden också....

 

Sen snackade jag inte om vilka som gör vad, utan jag drog upp hur man kan bli så arg för ett spel, vilket både fotboll och poker är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[ironi]

men visst, jag förstår hur det är att älska sitt lag så mkt att man vill spöa upp folk och till och med hota till livet pga en sport och deras klubblag och tycker det är normalt

 

På samma sätt som jag fattar att det finns vita människor som älskar sin ras så mkt att de kan dra en svart människa, som de aldrig träffat förr, i 12 km bakom sin pick up truck

 

eller... som en troende av en religion kan spränga en restaurang fullt med människor de aldrig träffat pga sin tro

 

[/ironi]

 

i grund och botten tycker jag att denna fotbollsfanatism är ett perfekt exempel på en minimodell av våra större problem i samhället.

Du är ju återigen fel ute. Vilken religion människor tillhör, vilken hudfärg de har osv. spelar ingen roll. Vilket klubblag folk spelar i SPELAR ROLL, vare sig du vill det eller inte. De representerar så många andra människor än bara sig själva, och därför kan de inte hålla på och tomta sig runt i vilka lag som helst och förvänta sig att de ska behandlas utifrån de mänskliga rättigheterna. Nu pekar väl också på att Horan har begått ett kontraktsbrott, men det tycker väl du också är okej?

 

Djens:

Bra att du förstår mig.

 

För övrigt så är det klart att jag låter Batan begå sitt livs misstag. Han får några tusenlappar mer i månaden, men kan å andra sidan inte visa sig offentligt längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Teichmann, du har rätt i det du säger. Men det är väldigt sorgligt att det är sant. Att någon inte ska behandlas "utifrån de mänskliga rättigheterna" och mottaga hot etc för att han väljer att sparka boll i ett annat lag, det är väldigt tragiskt. Tänk om folk kunde lägga sin energi på något vettigare istället.

 

Som poker till exempel :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

All heder åt Batan, han resonerar ju bara rationellt. Först blir han erbjuden X kr för att spela för ett förväntat bottengäng, sen blir han erbjuden X+Y kr för att spela för ett förväntat toppgäng. Det är klart att han tackar ja till det senare alternativet då. För Y kr plus europaspel så kan man ju leva med att det står lite glin och gapar utanför kåken i en vecka efteråt samt lite burop i två derbyn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Teichmann, du har rätt i det du säger. Men det är väldigt sorgligt att det är sant. Att någon inte ska behandlas "utifrån de mänskliga rättigheterna" och mottaga hot etc för att han väljer att sparka boll i ett annat lag, det är väldigt tragiskt. Tänk om folk kunde lägga sin energi på något vettigare istället.

Det är ju antagligen samma sorts psykologiska mekanismer som gör människor irrationella nog att bry sig om (och spendera en jäkla massa pengar på) 22 främmande människor som springer runt på en gräsmatta och sparkar på en boll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är ju återigen fel ute. Vilken religion människor tillhör, vilken hudfärg de har osv. spelar ingen roll. Vilket klubblag folk spelar i SPELAR ROLL, vare sig du vill det eller inte. De representerar så många andra människor än bara sig själva, och därför kan de inte hålla på och tomta sig runt i vilka lag som helst och förvänta sig att de ska behandlas utifrån de mänskliga rättigheterna. Nu pekar väl också på att Horan har begått ett kontraktsbrott, men det tycker väl du också är okej?

 

Herregud... säg att du skämtar och att du inte ser världen ur ett så smalt perspektiv...

 

Du ser ingen likhet alls mellan att rasister TYCKER att det SPELAR ROLL vilken hudfärg du har. Du kanske INTE tycker det spelar roll, men de gör det.

 

T.ex. är det många vita som har utsatts för våld av Ku Klux Klan förr i tiden för att de försökte hjälpa svarta. KKK ansåg att dessa vita var svikare som svek det egna laget - den vita rasen.

 

Det du skriver låter precis som högerextremister världen över pratar. De vita som sviker sin ras skall inte få hålla på att tomta runt och förvänta sig mänskliga rättigheter.

 

Men visst, ägna så mkt energi att försöka förstöra livet för en människa pga en sån sak, det tycker du spelar roll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak som brukar vara karaktäristiskt för de här killarna (Batan mfl) är att de samtidigt tycker att elitfotboll ska vara någon sorts social verksamhet (när det går dåligt). De gnäller varför de inte får spela, inte blir erbjudna nya kontrakt. Jag garvar lika mycket varje gång det går dåligt för idrottare som beter utan någon som helst skam i kroppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En grej? Detta är ingen liten grej. Att gå och köpa mjölk i affären är en liten grej. Att sätta på sin brors fru och barn är en liten grej. Detta är så otroligt mycket värre. Ord kan inte beskriva hur vidrigt det är.

 

Snacka om att kunna sätta saker i sitt sammanhang.

 

 

Den här klubbkänslan du pratar om, går den åt båda hållen?

Stöder fansen de spelare som har motflyt?

Är klubbarna sjyssta mot gamla trotjänare?

Som jag har förstått det så förföljer/hotar de mer fanatiska fansen spelarna när det går dåligt.

Klubbar tänker väl inte mycket på det som har varit när det är dags att rensa i truppen.

Så varför ska spelarna ta ett ansvar som inte besvaras.

 

Om han har begått avtalsbrott så är det så klart fel, och oavsett om han gjorde fel eller ej så är han korkad om han inte förstod att han skulle få grova problem med fansen.

 

Troligen har han dåliga rådgivare, men lite borde han ju kunna tänka själv.

 

Men även om han borde ha räknat med reaktionen så kan jag inte tycka att det är rätt av fansen att agera med hot od.

 

Även jag hejar på AIK och tycker att killen gjorde en jättetabbe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är ju återigen fel ute. Vilken religion människor tillhör, vilken hudfärg de har osv. spelar ingen roll. Vilket klubblag folk spelar i SPELAR ROLL, vare sig du vill det eller inte. De representerar så många andra människor än bara sig själva, och därför kan de inte hålla på och tomta sig runt i vilka lag som helst och förvänta sig att de ska behandlas utifrån de mänskliga rättigheterna. Nu pekar väl också på att Horan har begått ett kontraktsbrott, men det tycker väl du också är okej?

 

Herregud... säg att du skämtar och att du inte ser världen ur ett så smalt perspektiv...

 

Du ser ingen likhet alls mellan att rasister TYCKER att det SPELAR ROLL vilken hudfärg du har. Du kanske INTE tycker det spelar roll, men de gör det.

 

T.ex. är det många vita som har utsatts för våld av Ku Klux Klan förr i tiden för att de försökte hjälpa svarta. KKK ansåg att dessa vita var svikare som svek det egna laget - den vita rasen.

 

Det du skriver låter precis som högerextremister världen över pratar. De vita som sviker sin ras skall inte få hålla på att tomta runt och förvänta sig mänskliga rättigheter.

 

Men visst, ägna så mkt energi att försöka förstöra livet för en människa pga en sån sak, det tycker du spelar roll.

 

Hej Swede! Sorry för sent svar, men jag har faktiskt varit på teater. Så jävla bildad är jag!

 

Klart jag inte skämtar vad det gäller Batans övergång mellan AIK/AFF och Djurgården. Sådant beteende kan inte bara accepteras, det vore fullständigt galet. Det ska accepteras i den mån att man accepterar (inte respekterar) hans val av klubb. Men så fort han kommer beträda Råsundas gröna matta så ska han fullkomligt skaka av pyskningar. Under hela matchen. Inga direkta hot bör dock framföras till Batan, det vore nästan lika galet som Batans övergång. Jag är helt emot hot.

 

Din koppling till högerextrimism förstår jag inte riktigt, men det kan nog bero på att jag är dummare än du. Jag anser inte att man kan svika en ras. Dock kan man svika ett fotbollslag och deras fans. Det får man väl göra i vissa sammanhang, men att först skriva på för AIK för att sedan gå till Djurgården och istället skriva på för dem är inte bara (förmodligen) kriminellt, utan även korkat, patetiskt och riktigt svinaktigt. Det finns vissa saker som är viktigare än livet, fotboll t.ex.

 

Jag kan ha förstålse för dina argument då du knappt verkar veta att AIK och Djurgården är rivaler. Hade du förstått det hade du kanske begripit lite. Hade jag inte varit insatt hade jag också reagerat som du: "han får väl själv välja vilja han ska spela för". Det är inte riktigt så det fungerar när det gäller rivaler. Det finns en anledning till att ingen spelare har gått mellan Liverpool och Manchester United på typ 30 år. Vad tror du det beror på? Slump?

 

Nusseman:

Teichmann, ett litet lästips ur våra forumregler:

 

1.6 - Hot, personangrepp, rasism och sexism tolereras inte.

 

Skärp dig eller bli bannad.

 

Tack för upplysningen, men jag har väl knappast brutit mot dem? Den enda person jag angripit är Stefan Batan och han är ju knappast medlem, eller? Eller gäller det alla personer, även de som inte är medlemmar?

 

Hot och rasism har jag fördömt i denna tråd. Sexism har inte ens haft någon betydelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En grej? Detta är ingen liten grej. Att gå och köpa mjölk i affären är en liten grej. Att sätta på sin brors fru och barn är en liten grej. Detta är så otroligt mycket värre. Ord kan inte beskriva hur vidrigt det är.

 

Snacka om att kunna sätta saker i sitt sammanhang.

 

 

Den här klubbkänslan du pratar om, går den åt båda hållen?

Stöder fansen de spelare som har motflyt?

Är klubbarna sjyssta mot gamla trotjänare?

Som jag har förstått det så förföljer/hotar de mer fanatiska fansen spelarna när det går dåligt.

Klubbar tänker väl inte mycket på det som har varit när det är dags att rensa i truppen.

Så varför ska spelarna ta ett ansvar som inte besvaras.

 

Om han har begått avtalsbrott så är det så klart fel, och oavsett om han gjorde fel eller ej så är han korkad om han inte förstod att han skulle få grova problem med fansen.

 

Troligen har han dåliga rådgivare, men lite borde han ju kunna tänka själv.

 

Men även om han borde ha räknat med reaktionen så kan jag inte tycka att det är rätt av fansen att agera med hot od.

 

Även jag hejar på AIK och tycker att killen gjorde en jättetabbe.

 

För det första så har ju jag ungefär samma åsikt som du. De som "hotar" (detta är lite överdrivet, då AB tolkar typ internetkommentarer i stil med "Batan kommer darra när han kommer till Råsunda" (något som är helt sant) som ett hot) är inga personer jag sympatiserar med. Man har ingen rätt att bete sig så mot någon.

 

Och självlart finns det fans som stödjer spelare i oflyt. I AIK 2004 hade spelarna "oflyt" (för att uttrycka det milt) hela säsongen och de fick enormt mycket stöd tills slutet av serien då negativa krafter tog över. Det var dock bara i några matcher.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller gäller det alla personer, även de som inte är medlemmar?

 

Givetvis gäller det alla personer. Det är lika lite tillåtet att hota QoS, kungen och Regina Lund.

 

Vad tråkigt! Jag ska dock acceptera det. Några hot har jag dock som sagt inte sysslat med (utan FÖRDÖMT), personangrepp kan jag dock medge.

 

Men ändå. Vem har dött av lite sexism?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan ha förstålse för dina argument då du knappt verkar veta att AIK och Djurgården är rivaler. Hade du förstått det hade du kanske begripit lite. Hade jag inte varit insatt hade jag också reagerat som du: "han får väl själv välja vilja han ska spela för". Det är inte riktigt så det fungerar när det gäller rivaler. Det finns en anledning till att ingen spelare har gått mellan Liverpool och Manchester United på typ 30 år. Vad tror du det beror på? Slump?

 

Off topic: Ramon Calliste gick från Manchester United till Liverpool i maj 2005.

 

Förresten, varför apa efter engelska huliganer? Lägg ner skiten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är själv medlem i en utav Stockholmsklubbarna och går och tittar på de flesta matcher som mitt lag spelar.

 

Jag kan själv bli oerhört irriterad och skrika svordomar mot domare/spelare etc.

 

Jag är kort sagt väldigt väl insatt i rivaliteten mellan stockholmsklubbarna...

 

Det finns en enda sak som gör mig så förbannad så att våld är nära tyvärr och det är dessa satans jävla huliganer.

 

De som ringer hem till exempelvis Batan och hotar honom, hans familj, vandaliserar hans bil osv.

Det är när jag hör sånt som aggressionen växer hos mig. Dock så har jag så mycket självinsikt att det aldrig skulle hända.

 

Jag håller med Swede att detta beteende kan liknas vid ännu större samhällsproblem som religion och rasism skapar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...