Gå till innehåll

PL Irish - Överspelar jag färg + stegdrag?


parre

Recommended Posts

5/5 DC på Sviten.

 

Spelet är Irish. Du börjar med fyra kort på handen. Efter bettingrundan på floppen måste du kasta ett av dessa. Efter bettingrundan på turn måste du kasta ytterligare ett.

 

Jag har runt 2500 efter att ha dubblat första potten, Fi har 1000.

 

Preflop är rätt ointressant. Och reads rätt irrelevant, spelar bara mina egna kort denna hand. Jag har i alla fall sett en flop med

 

T :diamond: 8 :diamond: 7x Xx (Xx är i detta fall totalt irrelevant för handens fortsättning)

 

Flop:

5 :diamond: 7 :club: 9 :diamond:

 

Jag har alltså öppet stegdrag samt färgdrag. Om jag minns rätt gick bettingen som så att jag pottar, Fi pottar om, jag pottar tillbaka, Fi ställer, jag synar. (alltså ungefär 25-125-500-1000).

 

(Obs - jag kan också minnas fel, det kan ha varit som så att Fi pottar, jag pottar tillbaka, Fi pottar igen, jag ställer in Fi).

 

Gör jag fel som spelar öppet stegdrag + färgdrag såhär hårt i Irish? Jag skulle spela det lika hårt i Texas, däremot inte i Omaha eftersom risken är tillräcklig att flushen kan vara blockad. Nu däremot, även om flushen är blockad, så kommer han bli tvungen att slänga färgdraget på flop eller turn beroende på hans hand. Med tanke på att jag har en sjua är hans mest troliga händer antingen floppad stege eller triss, i alla fall efter att han pottar om igen.

 

Alltså om betingen gick som jag minns den så måste jag syna Fi's sista omslag - men om bettingen istället går Fi pott - jag omslag pott - fi omslag pott som committar halva Fi's stack - ska jag då lägga?

 

Det är nog sällan jag lägger ett så pass bra drag i Texas, men hur är det med Irish? När floppen kom var min tanke att få in all deg redan på flop om det gick - är det verkligen fel ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker detta är för aggressivt. Motståndaren höjer dig. Då säger han ju att han har stege. Och vill det sig riktigt illa har han stegen plus en högre flush draw. Nej. En syn på hans raise hade räckt. Det ger dig ju en del bluffouts på turn också.

 

Jag har i och för dig aldrig spelat det där spelet. Men har lirat en hel del omaha. Vilket det ändå verkar rätt likt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill det sig illa så har han ett set mot vilket jag (i Texas) bara har ca 35% equity. Mot färdig stege har jag 40%. Sen är frågan om de pengarna man redan satsat i potten uppväger de 10-15% i mindre equity som jag har. Dock ger ett (över)aggro spelat drag den fördelen att jag kan spela floppade nötter lika hårt och få action av sämre händer.

 

Och att han skulle ha stege med färgdrag är osannolikt, då måste han ha exakt 7x 6d + en ruter över tio på handen, samt att en tredje ruter ej kommer på turn. Han kan ju inte ha mig totalkrossad som han kan ha i Omaha med t.ex. 9976 eller Ad7x6xXd. Har han 76 + Ax i ruter spelar det ju ingen roll, då han måste kasta sitt flushdrag redan efter betandet på floppen. Visst - två döda outs fler, men inget blockat färgdrag. Har han exakt 7x 6d och en högre ruter än Td, ja å dör nio av mina outs till turn - men på turn får han ju kasta sin sista ruter om inte färgen kommer och jag återfår mina outs. Och jag har mittenparet också - kommer en till åtta på turn har jag valet på vad jag ska spara på - triss + hålstege eller stege + flushdraw. Dessutom minskar det risken för just 88...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du gör rätt av två skäl:

 

1) Du är Parre och kommer därför ibland få motjuck av händer som det inte är befogat med för att fi tror att du är tom/tunn.

 

2) Har du pengar kvar så är ju risken (återigen givet att du är Parre) stor att du gör ett överaggresivt spel som pga din image är ganska döfött på turn i ett potentiellt sätt mycket sämre läge.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A och O måste ju vara att det är precis två av dina kort som ger dig både steg- och färgdraget som fallet var i den första posten, annars måste ju du välja mellan dragen på turn när du ska kasta ett kort förutsatt att inget av dem ännu har gått in vilket skulle försämra dina chanser.

 

Jo, det var det i denna hand. Hade två kort som gav mig båda dragen, samt backup på mittparet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara en regelfråga om irish. Om 2 spelare är allin innan de har kastat sina 2 överflödiga kort, flippar de då sina händer eller väntar de tills de kastat allt som kastas skall?

 

Det är ju cashgame, så inget tvång att visa sina kort.

 

Men skulle någon flippa sin hand innan de två överflödiga kastats är ju det något som ger motståndaren en monsterfördel - det är ju ibland skitsvårt att veta vad man ska kasta. Även om man spelar i turneringsform så skulle jag tippa på att man kastar + flippar upp korten efter turn då alla kort är kastade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...