Gå till innehåll

PL 7CS - Utan qualifier, hur dåligt är mitt spel?

Recommended Posts

Postad

5/5 DC på Sviten.

Fi (Ola) i denna hand har ca 3500, jag täcker.

Han valde PL sjukorts stötpoker utan kvalificerar på lågen. Jag är helt lost och vet inte hur man ska spela. Hittills har Ola pottat friskt. Jag har väl mest varit weaktajtpassiv och lagt mig.

Handen:

Jag limpar med (A2s)J

Ola pottar till ca 30 med (x x)5.

Foldat (tror jag) till mig. Ola har pottat mycket på tredjegatan, så jag pottar om (125).

Ola pottar om till 500.

Jag pottar om igen till 2000. Jag ville inte lägga, men nu lyckades jag bygga en tillräckligt stor pott att en syn inte funkar eftersom jag kommer bli totalt utspelad på senare gator.

Ola chockar mig nu och miniraisar. Han går alltså all-in för 3500 totalt.

Jag synar såklart.

Okej, jag ska nog inte potta om till 125 - faktum är väl att jag inte ska spela handen öht eftersom jag inte kan spelet och just Ola verkar ju i alla fall ha rätt bra koll på detta spel... När han slår om igen har jag ingen lust att lägga, så jag stoppar mer eller mindre in degen och hoppas att jag inte är tvärkrossad utan att jag i alla fall kan klonka hem halva potten.

Jag fattar noll av detta spel.

Ola visade sig ha (34)5.

Hur pass stor equity har jag mot den handen? Vad mer för händer kan han tänkas ha och hur pass stor equity har jag mot dessa? Att mitt spel var rätt kasst fattar jag ju också, men jag har lite allmänna frågor kring denna hand och detta spel specifikt. Men ni håller väl i alla fall med mig att jag inte kan syna 500 på tredjegatan när jag troligtvis kommer att få börja snacka på fjärde (om inte han drar Q/K/A) och kommer alltså sitta ur position i en stor pott där jag inte har någon aning om var jag står.

Mycket svammel kanske, men jag vet inte. Jag spelar nog fel på alla sätt och vis. Men det är ändå rätt upphetsande att stoppa in 700BB och se vad som kommer.

* Lite RP - QoS *

* Lite RP, 7CS8 innebär just att det är en åtta som qualifier för låghand, alltså tog jag bort den :) - Parre *

Postad

Jag förstår varför han valde det spelet. ;-)

Seriöst, du kan inte börja bråka med en knekt som ett uppkort. Även om han har en totalt okoordinerad låghand (typ T72 utan suits) så kan han inte ligga efter med värre än 45-55 och har han en riktig hand så är normalfallet minst 55-45 till hans fördel med 60-40 som ett inte ovanligt alternativ (vilket det var här). Med korten han faktiskt hade så har han nötterna, han kan helt enkelt inte ligga efter oavsett vad du har för kort i hålet, dessutom är den riktigt nice variansmässigt eftersom han bara blir scoopad runt 10% av tiden.

För att du ska vara substantiell favorit så måste han vara ute och hatta med typ Q-högt, och så jäkla troligt är det ju ändå inte.

Men siffrorna är ju inte så jättelätt att veta om rätt av (det är därför man ska sitta hemma och sifferrunka framför twodimes på lördagkvällar). Vad du däremot kunde tänkt på är:

* Du har en svag hand och det är tydligt för hela bordet och Ola har ett farligt uppkort. Detta leder normalt sett till en potthöjning om inte motståndaren behöver gå på toa eller liknande. Vilket inte är bra.

* Dina alternativ om du ska börja bråka är att du försöker få in degen direkt, (vilket innebär att Ola kan smälla tillbaka med alla sina händer som slår din och ducka med skräpet) eller att du spelar en höjd pott med en hand som kräver att Ola tokbrickar på fjärde samt att du träffar för att du ska få en substantiell ledning.

* Rent allmänt så handlar det om lågen. Om du ligger efter på lågsidan så är handen normalt sett inte värd att spela om du inte kan få lite foldequity eller liknande. Om motståndaren vet att du ligger efter på lågsidan så ska du i stort sett aldrig spela.

Postad
är inte superhaj men du har 40% tror jag

*edit* Hjorten är snabbare såklart

Finns inte en chans i helvetet att Parre har 40% eqity med den handen. Om vi bortser från splitthänderna så scoopar jag 85-90% och parre 10-15%, och scoophänderna är de enda som är intressanta all-in H2H.

Postad
Finns inte en chans i helvetet att Parre har 40% eqity med den handen.

twodimes tyckte att parre hade 40% equity, vet inte om den räknar rätt i splittspel iofs. Intuitivt så kan jag inte direkt se någon anledning att bortse från splittpotterna, om vi går all-in i en pott där vi splittar 999 gånger av 1000 och du scoopar resterande gånger så kan vi ju knappast säga att du har 100% equity. För att klura ut vem som leder är det ju däremot användbart att räkna bort splittarna.

Fan vad grunda stackar ni sitter med på 5-5 förresten. Är ju sådana här händer som gör att man minst vill sitta med 5k.

Postad

Fan.

Hade jag vetat att twodimes även fungerade på 7cs hi/lo utan qualifier hade jag kunnat bespara mig själv från lite hånskratt om hur kass jag är (som varenda lurkande PL 7cs Hi/lo-proffs säkert utstött vid detta lag). :)

Men om Twodimes har rätt hade jag inte så jättefel då, jag tänkte mest i stil med "jag kan fan inte ligga så jättemycket efter, så jag stoppar in istället och kollar vad som kommer, jag orkar inte folda".

Sedan vet jag inte om Twodimes har rätt. Om Ola har rätt är det ännu värre... :)

Postad
Fan vad grunda stackar ni sitter med på 5-5 förresten. Är ju sådana här händer som gör att man minst vill sitta med 5k.

Jag ber om ursäkt men jag hade köpt in för 5k och torskat en pott. Jag hade inte mer svenska med mig, sviten ville inte växla in norska kr.

Hade förresten 345sss

Kolla twodimes, Ola...

Jag gjorde precis det, jag scoopar 80% av de gånger det blir scoopat.

Med de förutsättningar som parre skissade upp (felaktigt) så scoopar jag 75%

151437 188728

52787 45047

204224 233775

0,741524013 0,80730617

Postad
Men om Twodimes har rätt hade jag inte så jättefel då, jag tänkte mest i stil med "jag kan fan inte ligga så jättemycket efter, så jag stoppar in istället och kollar vad som kommer, jag orkar inte folda".

Jo, du spelade jättefel. Du kan inte ligga före, ola vet om det och du får in 350 gånger potten med en uppenbart slagen hand. Då spelar det inte så stor roll om du är 45-55, 40-60 eller 01-99, det är lika tydligt fel ändå.

Det hade varit ett löjligt mycket bättre spel om du hade haft 2 eller A som uppkort.

Postad

Jo, du spelade jättefel. Du kan inte ligga före, ola vet om det och du får in 350 gånger potten med en uppenbart slagen hand. Då spelar det inte så stor roll om du är 45-55, 40-60 eller 01-99, det är lika tydligt fel ändå.

Det hade varit ett löjligt mycket bättre spel om du hade haft 2 eller A som uppkort.

Ja, jag vet ju att jag spelade jättefel, men jag trodde jag hade mer equity än så. Har Ola 345s så har jag bara 35% (om jag stoppat in rätt i twodimes) och blir scoopad jätteofta, jag tyckte som sagt att A2s+J såg rätt bra ut och tänkte mig inte för utan degade in. Trodde jag som sämst kunde ha runt 40%, som bäst runt 50%, vilket visade sig rätt felaktigt. Jag har aldrig läst något om 7CS/7CS8/7CS hi/lo och spelat det spelet ytterst sporadiskt - jag är jättefisk på det.

Postad
Intuitivt så kan jag inte direkt se någon anledning att bortse från splittpotterna, om vi går all-in i en pott där vi splittar 999 gånger av 1000 och du scoopar resterande gånger så kan vi ju knappast säga att du har 100% equity. För att klura ut vem som leder är det ju däremot användbart att räkna bort splittarna.

Det är en intresasant fråga.

Om vi tar bästa handen mot sämsta handen i det här spelet:

7-card Stud Hi/Low no qualifier: 500000 sampled outcomes

cards scoop HIwin HIlos HItie LOwin LOlos LOtie EV

5h 4h 3h 101945 107462 392538 0 488235 11761 4 0.596

Ks Kd Kh 6244 392538 107462 0 11761 488235 4 0.404

Så tycker twodimes att det är 60-40 till bästa handen, trots att den scoopar 101945 mot 6244... Jag vill hävda att 345sss leder mot KKK med 95%

Postad
Om vi tar bästa handen mot sämsta handen i det här spelet:

Lite OT:

Så 543 i samma färg är den bästa trekortshanden i detta spel? Är det för att den skapar fler stegar än t.ex. A23 samt bättre lågar än en hand som 678? Hur pass bra är t.ex. AA2 i jämförelse?

Och rent generellt - finns det nått på nätet (gärna basic) om detta spel. Ifall nu Ola får för sig att börja slaska dealer's oftare på Sviten måste man ju fixa lite koll på detta spel i alla fall.... :)

Postad
Att KKK har 0% att scoopa är väl ganska klart men är det verkligen den SÄMSTA handen i spelet?

Vi gör så här: DU får KKK, jag tar 7 kort ur kortleken utan att titta på dom, och vi cappar varje gata (eller jag betar och du synar eller vad du vill).

(KKK kan scoopa, kan ju få en K-låg, medan 7 randomkort kan bli trepar till slut (måste spela par för låg).

Postad
Så tycker twodimes att det är 60-40 till bästa handen, trots att den scoopar 101945 mot 6244... Jag vill hävda att 345sss leder mot KKK med 95%

Jo, men om vi tittar på ROI så dubblar du ju knappast dina pengar per gång. Som sagt så är det ju en användbar heuristik för att se vem som ligger före, men att direkt räkna bort splittarna blir ju fel om man ska räkna ut vem genomsnittlig pottandel vilket är definitionen av equity om jag minns rätt.

För övrigt så är den jobbigaste konfrontationen jag kan hitta KQ5os vs A45s. 76-24. KKK är visserligen skräp, men jag skulle tro att den är bättre mot en random hand än KQx os. Det är ju rimligen händerna där man kan ligga efter åt båda hållen som är allra värst.

Postad

Det här var tidigt på kvällen. Synd att man inte satt med mer än 400-500BB i stacken när jag scoopade Gdaily med par i sexor för högen i samma spel :)