Gå till innehåll

ARTIKEL: Pokervinster ska inte beskattas


Albert

Recommended Posts

Oj vad gammalt. 2001! Det jag skulle vilja veta är vad som gäller för spel på icke EU-sajter, t ex de flesta (om inte alla) B2B-sajter. Enligt mina väldigt preliminära beräkningar ska väl de flesta high rollers betala tiotals miljoner kr i skatt per år om lagen följs strikt (skatt på bruttovinsten, varje pott är en lott).

 

Detta är naturligtvis helt orimligt. Ändå dyker den där Hardysson på Skatteverket med jämna mellanrum upp och talar om krafttag och att varje pott ska ses som en lott. Vad ska man tro? Att tusentals pokerspelare, framgångsrika som usla, ska sättas i personlig konkurs för att de råkat spela på fel sajt?

 

Har spelat en vecka på 24hPoker men cashade precis ut. Gick €10 back men är väl förmodligen skyldig c:a €200 i skatt trots att jag spelat låglimit. Håller mig till Party så länge.... fast fan också, de har ju elvis77-riggen ;) .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ändå dyker den där Hardysson på Skatteverket med jämna mellanrum upp och talar om krafttag och att varje pott ska ses som en lott.

 

Hardysson verkar vara en sådan där nitisk statstjänsteman, som tror att han gör ett bra jobb. (Han surfar inte mer än 20 timmar i veckan på jobbet alltså.)

 

Alla vet att Skatteverket inte har resurser att granska pokerspelare, då det är så få som vinner. Det kostar helt enkelt mer än vad man skulle få in i skatt. Men den gode Hardysson går givetvis villigt ut i pressen och berättar hur lagen är skriven, ty då känner Hardysson tillfredsställelse när han kommer hem på kvällen. Hardysson kan också berätta för frugan och släkten att HAN är med i kvällsblaskorna! Det ni! Han tror tom. att han gjort ett bra jobb under dagen. Hardysson tjänar staten och han är stolt över det (sic!).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poängen med att gå ut i media som hardysson gör är att xx% av befolkningen då självmant kommer skriva i sin dekleration "att jag har vunnit si och så mycket på poker" vilket underlättar Skatteverkets arbete ganska mycket.

 

Man behöver väl inte ta upp skattefria inkomster i deklarationen? I så fall gör han det troligen ännu svårare eftersom ingen kommer ta upp inkomsterna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det finns inga amerikanska sajter

Ja, kolla noggrannare så ser man att de som verkar så USA! USA! i själva verket är "kanadensiska", juridiskt baserade i Karibien/Costa Rica eller under nåt indianreservat.

 

När vi ändå är inne på ämnet. I och med detta måste man betala skatt på pengar man vinner på tex WSOP eller andra live evenemang i Vegas?

 

Svarar själv :lol:

 

Gäller bara inom EU lotterivinster utanför EU skall beskattas som vanligt med 30%

Det var ju attans att de ska publicera resultaten. Om jag skulle åka till Vegas och partaja, spela på en bandit och dra in en jackpot skulle jag inte redovisa det. Däremot om jag hamnar på prisplats i en större pokerturnering så kommer jag på en lista som Skatteverket kan se. Är lite intresserad av denna fråga eftersom jag vunnit en plats i WSOP. Skulle jag klara mig till in the money men hamna långt ner vill jag gärna behålla allt ($12-15000). Skulle man komma långt upp ($100000+) spelar det mindre roll eftersom det är så fantastiskt mycket pengar, men ändå...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...