Gå till innehåll

Ses pokerspelare som blivande spelmissbrukare?


Torsus

Recommended Posts

Jag tänker delvis på denna artikel:

 

http://www.bt.se/bt/btartikel.asp?version=235518

 

Att ta in en sådan loser för att varna för skadeverkningar är som

att idiotförklarar alla som spelar poker.

 

Bredvid denna person borde ett pokerproffs stå som motvikt, som talar om MÖJLIGHETERNA som pokern kan ge.

 

Om jag hade varit elev så hade jag ställt följande fråga:

 

Torskade du på poker eller andra spel?

 

Om han hade svarat att det var på andra spel så hade jag sagt:

"Vad har du då här att göra överhuvudtaget?"

 

Om han svarat att det var på poker så hade jag frågat:

 

"Vad är det som säger att vi måste spela lika klantigt som du?"

 

* RP, lite kortare - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ärligt talat, jag tycker faktiskt inte det är skolans uppgift att förmedla information om huruvida det är möjligt att leva på poker eller inte. Dessutom har spelberoende ingenting med vinst eller förlust att göra. Jag kan säga att jag är spelberoende, jag har spelat om pengar sedan jag var 13 och har tagit orderntliga förluster. Jag har till skillnad från denna kille insett det i tid bla genom att se en kompis deka ner sig ordentligt. Idag så spelar jag mestadels poker och lyckas gå plus på detta, men jag anser mig fortfarande vara beroende av de kickar som spel ger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är alldeles utmärkt att skolan informerar och tar dit folk som råkat illa ut via spel , om det sen är poker eller inte spelar mindre roll.

för som motvikt har vi alla framgångssagor som tidningarna visar genom sina pokersidor och genom att det pumpas ut reklam i TV om poker och vinna pengar, som om detta vore det enklaste i världen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Att ta in en sådan loser för att varna för skadeverkningar är som

att idiotförklarar alla som spelar poker"

 

Allt är inte svart eller vitt. Varför förneka att poker kan medverka till ett spelberoende? Tycker det är bra att en skola försöker belysa pokerns baksida. Folk kommer spela ändå.

 

Många verkar göra den kopplingen att så länge poker är ett skicklighetsspel så finns inget spelberoende. Makalöst.

 

Sen är det ju lika synd att pokerspelare skall behöva betraktas som blivande tjuvar pga deras kommande spelmissbruk när "turen" tar slut. Men många av oss pokerspelare gör samma misstag när vi blundar för allt som heter spelberoende.

 

Fördomar - vad tråkigt det skulle vara utan dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med föregående talare att det är bra att skolan tar in en sådan här person som tar upp baksidan av myntet.

 

Jämför det med när skolan tar in en som gått ner sig drogmissbruk, är du emot detta oxå? Man kan ha kul med alkohol men det kan gå jävligt illa också!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Att ta in en sådan loser för att varna för skadeverkningar är som

att idiotförklarar alla som spelar poker"

 

Allt är inte svart eller vitt. Varför förneka att poker kan medverka till ett spelberoende?

 

Nej, men det är ju just detta som är min poäng! Allt är inte svart eller vitt!

Nej, man ska inte förneka baksidan. Men varför ska man förneka den ljusa sidan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt är inte svart eller vitt!

Nej, man ska inte förneka baksidan. Men varför ska man förneka den ljusa sidan?

 

Hur effektiv tror du att en föreläsning skulle vara ifall man dels lyfte fram en person som blivit spelberoende och spelat bort allt och dels lyfte fram en person som blivit miljonär på poker?

Vad tror du att en elev som funderar lite på poker tar till sig?

 

Det är väldigt bra att man visar den negativa delen av poker eftersom större delen av de elever som är på föreläsningen och som börjar spela poker kommer att bli förlorare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, men en försvinnande liten del kommer att bli spelmissbrukare

 

Ja, visst är det så. Säkert så blir dessa människor spelmissbrukare även om man har en föreläsning för dem i skolan.

Men det finns kanske andra människor som inte går så långt som till att spela bort allt de äger, men tillräckligt mycket för att ställa till bekymmer för sig.

 

Sen så har vi ett annat perspektiv på saken. Här på forumet har det varit ett antal inlägg från personer som funderar på att skita i skolan för att satsa på att bli proffs. Är chansen större att de blir proffs eller att de ställer till det för sig?

En föreläsning där man också lyfter fram de personer som lyckats bli rik inom pokern är nog inget som behövs vid en föreläsning på en skola. Den biten kommer så väl fram ändå via media. Däremot så behöver nog väldigt många få en realistisk bild av poker och chanserna att bli rik på poker.

 

Egentligen kanske man inte ens skulle ta dit en spelmissbrukare, utan snarare ha en föreläsning där man visar på just hur liten del av spelarna som är vinnare, osv, så att man på så sätt visar en mer korrekt bild av pokerspelande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen kanske man inte ens skulle ta dit en spelmissbrukare, utan snarare ha en föreläsning där man visar på just hur liten del av spelarna som är vinnare, osv, så att man på så sätt visar en mer korrekt bild av pokerspelande.

 

Ja, precis! En objektiv bild av att 5% är vinnare 94% torskar utan att för den skull få sitt liv förstört samt att 1% blir missbrukare som det kan gå riktigt dåligt för.

 

Då får man på pränt de rätta proportonerna.

 

 

Du tog också upp i förbigående spelare här på forumet som vill/har slutat skolan och spela poker. Jag vill bara tydliggöra till dig och alla andra för undvikande av missförstånd att jag verkligen inte vill uppmuntra till sådant. Men är man över 18 och spelar måttligt så att det inte äventyrar ens skolgång så ser jag inget fel i det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jämför det med när skolan tar in en som gått ner sig drogmissbruk, är du emot detta oxå?

 

Vad har poker med droger att göra???

 

Spelmissbruk drivs av samma mekanismer som drog- och alkoholmissbruk gör (möjligtvis med undantag för det fysiska beroendet, som spelandet inte riktigt har). Alltså är parallellen inte bara godtagbar, utan till och med riktigt bra.

 

 

Det är väldigt bra att man visar den negativa delen av poker eftersom större delen av de elever som är på föreläsningen och som börjar spela poker kommer att bli förlorare.

 

 

Visst, men en försvinnande liten del kommer att bli spelmissbrukare.

 

Jag är rätt säker på att samma sak gäller de som provar droger.

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, precis! En objektiv bild av att 5% är vinnare 94% torskar utan att för den skull få sitt liv förstört samt att 1% blir missbrukare som det kan gå riktigt dåligt för.

 

Då får man på pränt de rätta proportonerna.

Jag tror inte vi har någon aning om de rätta proportionerna. Antagligen har större pokersiter som party data man kan dra sådana slutsatser av, men de kommer ju defintiivt inte släppa sånt till allmänheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Det är väldigt bra att man visar den negativa delen av poker eftersom större delen av de elever som är på föreläsningen och som börjar spela poker kommer att bli förlorare.

 

 

Visst, men en försvinnande liten del kommer att bli spelmissbrukare.

 

Jag är rätt säker på att samma sak gäller de som provar droger.

 

//Hickmott

 

Helt annorlunda proportioner. Av alla de som provar alkohol så utvecklar cirka 10% alkoholism. I spelsammanhang handlar det om mindre än en procent

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, precis! En objektiv bild av att 5% är vinnare 94% torskar utan att för den skull få sitt liv förstört samt att 1% blir missbrukare som det kan gå riktigt dåligt för.

 

Då får man på pränt de rätta proportonerna.

Jag tror inte vi har någon aning om de rätta proportionerna. Antagligen har större pokersiter som party data man kan dra sådana slutsatser av, men de kommer ju defintiivt inte släppa sånt till allmänheten.

 

Jo det har vi visst! Det finns forskarrapporter som påvisar dessa proportioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker delvis på denna artikel:

 

http://www.bt.se/bt/btartikel.asp?version=235518

 

Att ta in en sådan loser för att varna för skadeverkningar är som

att idiotförklarar alla som spelar poker.

 

Bredvid denna person borde ett pokerproffs stå som motvikt, som talar om MÖJLIGHETERNA som pokern kan ge.

 

Om jag hade varit elev så hade jag ställt följande fråga:

 

Torskade du på poker eller andra spel?

 

Om han hade svarat att det var på andra spel så hade jag sagt:

"Vad har du då här att göra överhuvudtaget?"

 

Om han svarat att det var på poker så hade jag frågat:

 

"Vad är det som säger att vi måste spela lika klantigt som du?"

 

* RP, lite kortare - QoS *

 

Fattar inte ditt resonemang. Han är där för att prata om spelmissbruk och ej om hur mycket man kan vinna 2 veckor eller hur rik eller fattig man kan bli på poker. En spelmissbrukare bryr sig inte om detta. Han kan vinna 100.000 på blackjack på en kväll för att sedan förlora 150.000 kvällen senare. Det är själva missbruket han vill förmedla. Tar du 100.000 pokerspelare så hamnar garanterat några 0,1 - 0,2% i svårt missbruk, det finns självklart ett beroende bakom pokern med som i andra spel. En spelmissbrukare ter sig sådan att han kan inte lägga ner en hand i poker då personen bara ser minsta lilla möjlighet att vinna den, även om den är minimal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En spelmissbrukare ter sig sådan att han kan inte lägga ner en hand i poker då personen bara ser minsta lilla möjlighet att vinna den, även om den är minimal.

 

Ursäkta? Spelmissbrukare lär man kunna vara även utan att uppvisa ett sådant beteende.

 

jo visst tog bara ett exempel, det var ett dåligt sådant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan man ha bra bankroll manegement och ändå vara spelberoende?

 

Spelberoende behöver inte ha något att göra med om man vinner eller förlorar. Man kan vara en vinnande spelare, men ha ett beroende av att spela. Så, ja man kan ha bra BR management och vara spelberoende.

 

Däremot så antar jag att man inte kan ha bra BR management och dessutom vara spelmissbrukare. En del av det begreppet handlar om att man inte klarar av att hantera sin BR.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag får lite känsla av att många här sätter likhetstecken mellan

 

Kass Bankrollmangement=Spelmissbrukare

 

funderade lite på om ni kanske inte har en poäng isåfall. kan man ha bra bankroll manegement och ändå vara spelberoende?

 

Det har hänt mig ett flertal ggr att när det går riktigt bra och flytet finns där så spelar man mycket mer och vill spela mera. Jag kan sitta i 7-8 timmar i sträck vilket är kanske inte helt ovanligt hos en del spelare. Skillnaden är att man har ett vanligt jobb oxå och då tar 7-8 timmar poker knäcken på en både socialt och psykologiskt. Då funkar ingen disciplin i världen längre.

Har en lösning på mitt egna problem här genom att jag inte spelar så länge längre utan koncentrerar mig på större kvantitet istället vilket har underlättat. Både BR mässigt och socialt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså det behöver inte finnas några tydliga definitioner av spelberoende men känner man sig tvingad att spela och mår dåligt av det så lär man nog tänka över sitt spelande. Om man förlorar eller inte spelar inte så stor roll, även om det är mycket värre om man spelar bort pengar.

 

Spelar man då och då för att det är kul och förlorar men inte så mycket att det gör något så klassas man inte som spelberoende enligt mig. Först när känner att man verkligen måste spela för att få något kul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, precis! En objektiv bild av att 5% är vinnare 94% torskar utan att för den skull få sitt liv förstört samt att 1% blir missbrukare som det kan gå riktigt dåligt för.

 

Då får man på pränt de rätta proportonerna.

Jag tror inte vi har någon aning om de rätta proportionerna. Antagligen har större pokersiter som party data man kan dra sådana slutsatser av, men de kommer ju defintiivt inte släppa sånt till allmänheten.

 

Ett vanligt förhållande som brukar stämma är 80-20. Tex 20 av världens befolkning äger 80 procent m.m. Nu säger jag inte att 20% är vinnande och 80% är förlorande, men jag skulle inte bli förvånad om det är så.

 

Edit: 80-20 regeln heter tydligen Pareto's Principle och för den som är intresserad så står det lite om den här

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om det "bara" är en liten del (jag är iofs MYCKET tveksam till att den bara är 1% tills jag verkligen sett forskning som redovisar det, inte bara ett påstående utan källhänvisning) som blir spelmissbrukare kommer över 90% av alla pokerspelare att förlora pengar.

 

off topic: torsus: Du har den roligaste signatur jag sett hittills. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...