Gå till innehåll

7CS - Tips till nybörjare?


mackey

Recommended Posts

Jag har efter en del tjat från kompisar börjat att spela 7 Card stud med dem. Det har inte gått så bra de första gångerna.

Och skulle vilja ha lite hjälp med vilka starthänder man ska spela?

Och vilka händer som är värda att satsa på. Som jag förstod det så blir händerna högre i 7CS stud en hold'em stämmer det? Finns det andra viktiga skillnader mot hold'em som man måste tänka på?

Tyckte också det var svårt att hålla reda på alla kort på bordet.

Jag är tacksam för all hjälp.

 

* Lite RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första och viktigaste grundregeln i 7CS

 

Spela levande kort!

 

(5 :spade: 5 :heart: ) 6 :heart: när inga hjärter eller 4, 5, 6, 7 finns som uppkort kan vara en hyffsad hand. Samma hand med många av dom korten ute är kvalificerat skräp som bör slängas så snabbt det bara går.

 

Generellt sätt brukar vinnande handen speciellt på låg limit (efterssom fler är med längre där) vara ett högt tvåpar eller bättre.

 

Bra starthänder (givet att de är live) är:

 

Triss

Höga par, speciellt med koordinerat sidokort (ex. Q :club: Q :diamond: K :diamond: )

Trefärg, speciellt med höga kort och/eller stegpotential

Trestege, gärna hög och med en tvåfärg

 

Kan ju också säga att till en början kan man nöja sig med att hålla koll på just de kort du förväntar dig behöva...

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var också extremt uppmärksam på hur stor anten är, särskilt shorthanded. Spelar du HU med en jätteliten ante så måste du vara extremt mycket tightare än i exempelvis texas. Kör du och andra sidan på någon sida med väldigt hög ante så måste du spela en jäkla massa händer för att inte antas ihjäl.

 

Den vinnande handen blir rätt mycket bättre än i texas. Enkelt så kan man säga att man i 7CS tar den bästa brädan av 2-4 texasbrädor vid showdown och då är ju så klart medianhanden mycket bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

För det första så skall du inte lära dig det på spread limit med 50kr max i de två första rundorna, 100 kr max nästa två och 200 kr max på sista gatan som jag gjorde :D

 

Spela inte låga par om du inte har en hög kicker.

Försök höja ut folk om du har turen att få ett par i Ess, Kungar eller damer på given. Även om de är begravda.

Får du tre i en färg var med och dra ett kort. Får du inte ett till i samma färg på nästa gata så släng handen.

Levande kort är viktigare om du har ett lågt par än om du har ett högt par.

Släng handen direkt när du är slagen på bordet om du inte redan är på sjätte gatan eller har ett bra drag. Ett drag till ett högre tvåpar är inget bra drag ;)

Syna alltid om du varit med till sjunde gatan och det bara är du kvar, även om det verkar vara mycket troligt att du är slagen.

Det är troligare att en hand som ser stark ut men ändå betar verkligen är svag, än att en hand som verkar svag men ändå betar verkligen är svag.

Dra bara till höga stegdrag.

 

Jag har spelat en del stöt men är verkligen ingen expert, så kolla även i den litteratur som finns i ämnet. Seven card stud the waiting game av George Percy tycker jag ger en bra vägledning för nybörjare, även Glimnes pokerhandbok är bra.

Jag tror att du bör se upp lite grand med Seven Card stud for advanced players eftersom man som nybörjare riskerar att drabas av fancy play syndrome, vilket inte ger speciellt mycket pengar på de lägre nivåerna. Om den boken har ungefär samma upplägg som dito bok för Hold'em vill säga. Jag har alltså inte läst boken, så vem vet den kanske är jättebra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...