Gå till innehåll

PLO8 - Newbie blew away his stack in one hand!


Recommended Posts

Först vill jag säga att jag är en nybörjare på Omaha och spelar det mest för att lära mig.

 

Jag har ingen tanke på att antingen göra Rebuy eller Addon trots att det är väldigt förmånligt att göra Addon.

 

 

 

Omaha High PL Turnering 50$ UnlRebuy first 4 Levels + 1 Addon 3000

 

Starting chips: 1500

 

Entrants 24

 

Priser:

 

1 925$

2 600$

3 450$

4 300$

5 225$

 

 

Satsningsstruktur: 50/100

Bordsstämning: loose/aggressive

Antal spelare vid bordet: 8

 

 

Jag har ökat mina chips från 1500 till 6.137. Vill spela tight nu när jag får denna starthand när jag sitter närmast dealern:

 

As - 9h - Ks - Ad

 

 

 

 

*Preflop*

 

UTG(Stack 4.755) callar 100

Fold

Fold

Opponent (stack 2998) raises to 450

Drc (stack 6.137) calls (ville egentligen ta det lite lugnt, här borde jag kanske ha raisat tillbaka men jag ville se en flopp)

Fold

Fold

Fold

UTG Call

 

 

*Flop*

 

6s - 8s - 7h

 

UTG bets 1500 (bettar potten)

Opponent folds

DRC calls

 

Jag har par i Ess + Nut flush draw Jag känner att han kan ha floppat en stege eftersom han bettade rätt in i rejsaren. Jag måset också erkänna att min lilla erfarenhet av Omaha + snabba beslut gjorde att jag tänkte att jag hade ett öppet stegdrag med min nia vilket jag senare insåg inte var fallet eftersom jag måste ha 2 kort i min hand för att få den stegen.

 

 

 

 

Pot: = 6000

Antal spelare i handen: 2

 

*Turn*

 

2d

 

UTG goes allin (2,805)

DRC Calls

 

(Känner att jag är ute och cyklar här men är pottcomittad och vet att om jag får en spader vinner jag handen + att det finns en chans att motståndaren inte har stegen eftersom det spelas rätt loose.

 

 

 

 

*River*

 

2c

 

UTG shows: 4c - Kh - Kd - 5h (a straight, eight high)

drc shows: As - 9h - Ks - Ad (two pairs

UTG wins 10,110.00 (with a straight, eight high)

 

Jag träffade ingen färg och gick från snudd på ledarposition till under average chip count som jag senare lyckades spela bort.

 

 

Vad skulle jag ha gjort den här handen ?

 

Reraisat preflopp ?

 

Foldat när det luktade rejäl stege efter floppen eller reraisat där ? Jag hade inte odds för att calla ett pottbet med ett färgdrag men han kunde ha dragit på en färg också. Bordet var loose och jag hade position på honom.

 

 

Om ni undrar vad jag gjorde i en 50 dollar rebuy turnering utan tanke på att göra ett förmånligt Addon när jag inte ens kan hålla reda på om jag har ett öppet stegdrag eller inte kan jag säga att jag tidigare på dagen vann en sattelit till den senare tävlingen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

UTG(Stack 4.755) callar 100

Fold

Fold

Opponent (stack 2998) raises to 450

Drc (stack 6.137) calls (ville egentligen ta det lite lugnt, här borde jag kanske ha raisat tillbaka men jag ville se en flopp)

Här tycker jag att du har en obligatorisk höjning, du kan få in runt hälften av motståndarens marker på en gång och det hjälper dig att ytterligare försäkra dig om brist på sällskap i potten. Vidare så är AAK9es inte en hand som du kommer veta om om floppen hjälper särskilt ofta, det bästa du kan vänta dig är triss eller färgdrag, och det kommer bara att hända runt 1/8 för båda respektive (det är inte riktigt oberoende så jag är _lite_ för lat för att räkna ut sannolikheten att få minst en av dem. Du kommer helt enkelt inte veta om du är favorit särskilt ofta post-flop, även om du kommer att vara det ganska många gånger, nu däremot så kan du vara ganska säker på att vara en ok favorit. Dessutom så kan en höjning göra att du får isolera mot en ganska liten stack. Summa summarum: in med degen.

 

6s - 8s - 7h

 

UTG bets 1500 (bettar potten)

Opponent folds

DRC calls

 

Jag har par i Ess + Nut flush draw Jag känner att han kan ha floppat en stege eftersom han bettade rätt in i rejsaren. Jag måset också erkänna att min lilla erfarenhet av Omaha + snabba beslut gjorde att jag tänkte att jag hade ett öppet stegdrag med min nia vilket jag senare insåg inte var fallet eftersom jag måste ha 2 kort i min hand för att få den stegen.

Du har enbart ett färgdrag här, oddset för att sätta det är ungefär 2:1 till rivern, du måste räkna med att din motståndare har minst stege, vill det säg illa har han triss också. Nu sitter du förresten mot en stack som nästan är lika stor som dig själv, väldigt obra. Hade du höjt pre-flop så hade du åtminstone haft odds för att gå all-in här. Som det var så gjorde du en syn du saknade odds för, enda sättet som den kan bli lönsam på är om din motståndare _alltid_ synar när färgen kommer samt kanske till och med måste ge dig gratiskort någon gång.

 

(Känner att jag är ute och cyklar här men är pottcomittad och vet att om jag får en spader vinner jag handen + att det finns en chans att motståndaren inte har stegen eftersom det spelas rätt loose.

Riktigit _så_ loose spelas det väl ändå inte, dessutom så har du inte odds för att dra till färgen. Vidare så är du _inte_ pot-commitad eftersom du haft en fungerande stack även om du foldat, en syn-förlust kommer dock att se till att du blir ordentligt kort.

 

 

UTG shows: 4c - Kh - Kd - 5h (a straight, eight high)

drc shows: As - 9h - Ks - Ad (two pairs

UTG wins 10,110.00 (with a straight, eight high)

Oy vey, KK! Tänk om du höjt pre-flop och lyckats få honom all-in, vilka fina odds du haft (7:3 för att vara exakt).

 

Reraisat preflopp ?

Yes box!

 

Foldat när det luktade rejäl stege efter floppen eller reraisat där ? Jag hade inte odds för att calla ett pottbet med ett färgdrag men han kunde ha dragit på en färg också. Bordet var loose och jag hade position på honom.

Jag tycker att du borde foldat. Positionen har du ju inte särskilt stor nytta av om du ändå bara tänkt leka calling station. Men oavsett _vad_ han hade så låg du rätt långt efter, plus att man knappast kan räkna med att någon som pot-bettar rätt in i 2 spelare med färgdrag och färdig stege på bordet, inte har någonting. Vidare så var ju markpositionerna synnerligen ogynnsamma för den här sortens spel, du saknade ju odds på båda synarna.

 

Tja, det var mina tankar iallafall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för dina tankar.

 

Ja, jag gjorde väl 2 rejäla misstag när jag inte höjde tillbaka preflopp och när jag inte foldade efter floppen.

 

Jag måste läsa och spela en hel del Omaha för att få in den rätta känslan för spelet. jag tycker det är svårt att veta var man står när man tex hamnar heads up med någon. Annars när jag spelar brukar jag bara spela riktigt bra starthänder och spela hårt om jag har eller drar för nötterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

drc,

 

Som komplement till Johans kommentarer:

 

Trots att du har bra position på de andra, så är det inte allt i Omaha. Du måste tidigt i handen bestämma dig för om du vill ha en multiwaypott eller en H2H pott. AAK9 är inte alls en särskilt stark hand, speciellt inte mot fler än två spelare. Jämför med texas; AAK9 i omaha är ungefär som ATo i texas, hyfsat bra värde om du ställer in tidigt och får max en syn, men helt körd om du spelar långsamt och ser en flopp med tre andra.*

 

Man kan säga ungefär så här: Höjer du preflopp med AAK9 hoppas du på max en syn och att AA står. Synar du med AAK9 hoppas du på en nötstegdrag med backdoor flush eller nåt liknande och då har du i princip bara tre kort att spela med (AK9) där det andra esset bara kan ställa till problem(som i att du träffar ett ess på floppen och någon annan floppar en stege eller nåt).

 

En sak som många inte tänker på är att det alltid finns ett stegdrag ute när ett ess floppar. (ett ess och ett kort under sex ger lågt stegdrag, ess och ett kort över nio ger ett högt stegdrag och ett ess och två kort mellan nio och sex ger ett mellanstegdrag. Detta enkla faktum tar bort en hel del av AAs värde när floppen kommer Axx i flervägspotter i Omaha, eftersom nån av de som ser floppen nästan alltid kommer träffa antingen en färdig stege eller ett stegdrag, vilket i praktiken tvingar dig att träffa kåken för att vinna handen.

 

 

 

 

*förutsatt att vi snackar om spel hyfsat långt in i en turnering där blindsen hunnit bli ordentligt höga

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
AAK9 är inte alls en särskilt stark hand, speciellt inte mot fler än två spelare. Jämför med texas; AAK9 i omaha är ungefär som ATo i texas

 

Tänkte du verkligen igenom vad du skrev? Preflop har du nuts, oavsett vad dom andra har i omaha. Om du lyckas få AT till nuts preflop i texas så hojta till för då har jag missat nått ;)

 

Till huvudproblemet, IN ME DEGEN!!!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte du verkligen igenom vad du skrev? Preflop har du nuts, oavsett vad dom andra har i omaha. Om du lyckas få AT till nuts preflop i texas så hojta till för då har jag missat nått

 

Jag spelar hellre Q :heart: J :heart: T :spade: 9 :spade: än den aktuella handen. AA är inte särskilt nötkakeaktigt. För mig är nötterna en hand som inte kan, eller har mycket svårt, att bli utdragen. med QJT9 mot en hand jag vet är AAxx så tar jag gärna och gamblar med upp till 30% av min stack preflop.

 

/Ola

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AAK9 är inte alls en särskilt stark hand, speciellt inte mot fler än två spelare. Jämför med texas; AAK9 i omaha är ungefär som ATo i texas

 

Tänkte du verkligen igenom vad du skrev? Preflop har du nuts, oavsett vad dom andra har i omaha. Om du lyckas få AT till nuts preflop i texas så hojta till för då har jag missat nått ;)

 

Till huvudproblemet, IN ME DEGEN!!!!!!

 

Tänkte du igenom vad du skrev?

 

AAk9 är inte nöthanden i Omaha, det är AAKQ double suited eller nåt sånt, dessutom är inte ens den handen speciellt stor favorit mot t ex 6789 double suited i de andra två färgerna. I Omaha vill man inte ha tvåkortsnötterna (AA) preflopp och helst vill man inte ha nöthanden på floppen heller (eftersom det oftast är en triss eller stege, vilket är väldigt utsatt mot drag till färg eller högre stege). Man vill se en hyfsat billig flopp i _bra position_ med en stark draghand där man har ett bra drag till nötterna. Alternativt vill man ha AAxx, träffa esset på floppen och ha ett backup drag till exempelvis en nötfärg eller en stege, men då vill man helst hålla antalet motståndare i potten lågt, eftersom chansen att trissen står ökar då..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tänker nog lite väl mycket i cashgames form nu (jag tvekar dock inte att trycka in all deg preflop om jag får chansen med AAxx i cashgame heller), i problemet som orginalpostaren hade var om han skulle raisa preflop eller bara syna.

AAxx är ALLTID nuts preflop (spelar ingen roll vad man har till, det är bara 2 kort som används eller hur ?? för övrigt är AAKK ds och AAJT ds dom 2 bästa kombinationerna man kan ha) och AAxx är ALLTID favorit mot any-random-kort preflop i en HU situation, vilket (kommer inte på nicket på orginalposten just nu) orginalposten hade kunnat skaffa sig om han slått om ordentligt preflop.

 

Jag e verkligen ingen expert på det här, men jag tycker verkligen inte det går att jämföra AT i texas med AAK9 (specielt där ena A e s0000ted) i omaha, i detta läget där nu han kunde skaffa sig en HU situation och förmodligen en all-in preflop. Tycker du det ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tänker nog lite väl mycket i cashgames form nu

 

Tvärt om! I cashgame så är omslaget automatiskt.

 

I tävlingar skall man inte pusha små (marginella) fördelar hårt, då långsiktig överlevnad är viktigare än att få ut maximalt på varje hand, på grund av den procentuella prisfördelningen (hade allt gått till förstapristagaren så är det en annan sak). Allstå så kall man syna i tävlingar (om man inte tror att ett omslag vinner potten direkt, då är det okej att slå om), och troligen lägga sig på floppen om man inte träffar hårt.

 

/Ola

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelar hellre Q J T 9 än den aktuella handen. AA är inte särskilt nötkakeaktigt. För mig är nötterna en hand som inte kan, eller har mycket svårt, att bli utdragen. med QJT9 mot en hand jag vet är AAxx så tar jag gärna och gamblar med upp till 30% av min stack preflop.

 

/Ola

 

Missade ditt inlägg innan ja skrev ett nytt svar.

Ok nuts kanske e fel ord att använda, jag ändrar mig och använder ordet "tillfälligt-bästa-handen". Och jag håller med dig, jag spelar mycket hellre fyra-irad-ds (även om min 4567 ds inte stod mot dina kings i omaha sm fastän ja floppade både öppet stegdrag och flurredrag, eller nått i den stilen ;) )

Men, i fallet som det handlar om hade jag inte tvekat en sekund att sticka in all deg preflop, för faktum kvarstår, AAxx är favorit mot any-random-kort preflop i en HU situation.

 

Måhända jag e ute och cyklar, rätta mig gärna då.. E ju därför jag e här

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tänker nog lite väl mycket i cashgames form nu (jag tvekar dock inte att trycka in all deg preflop om jag får chansen med AAxx i cashgame heller), i problemet som orginalpostaren hade var om han skulle raisa preflop eller bara syna.

 

Nej, jag tänker inte i cash game form. AAK9 är ingen bra hand helt enkelt.

 

Dessutom är det ganska svårt att "trycka in all deg" när det är PL och mörkarna är 50/100... Det han kan hoppas på här är att Fi trycker in sin deg och sedan syna, men det är ju inte lika bra som att själv trycka in, eftersom chansen att Fi foldar är 0.

AAxx är ALLTID nuts preflop (spelar ingen roll vad man har till, det är bara 2 kort som används eller hur ?? för övrigt är AAKK ds och AAJT ds dom 2 bästa kombinationerna man kan ha) och AAxx är ALLTID favorit mot any-random-kort preflop i en HU situation, vilket (kommer inte på nicket på orginalposten just nu) orginalposten hade kunnat skaffa sig om han slått om ordentligt preflop.

 

Det är klart att AAxx är favorit, men inte särskilt stor favorit som i Texas. I Texas är du ju typ 80% favorit mot en motståndare, men i Omaha är du sällan mer än ca 60% favorit mot en spelare.

Jag e verkligen ingen expert på det här, men jag tycker verkligen inte det går att jämföra AT i texas med AAK9 (specielt där ena A e s0000ted) i omaha, i detta läget där nu han kunde skaffa sig en HU situation och förmodligen en all-in preflop. Tycker du det ?

 

Det är ju det jag säger. Ska han spela handen så måste han få in allt på före floppen och då är han sällan större favorit än 60% vilket är jämförbart med AT som får syn av exempelvis KQ. Dessutom kan han inte själv stoppa in all deg, han måste förlita sig till att Fi Rereraisar all-in och sedan syna själv...

 

För sista gången, AAxx är en ganska dålig omahahand

 

För övrigt känner jag mig rätt trygg i min ståndpunkt i denna fråga. Jag har ju Ola som uppbackning :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom vi har position på fi så är nog syn korrekt i tävling och höjning i cashgame. Varför vill vi inte pusha små marginella fördelar i tävling kan du läsa om här: http://www.kingclubpoker.com/Artikel2.htm

 

Hade positionerna varit de omvända så hade höjning varit korrekt, om man inte skall kasta handen (!), i tävling.

 

Kan vi gå all-in (vilket vi inte kan i det här läget) så är det korrekt.

 

Tror vi fi lägger sig så är det givetvis korrekt att höja.

 

---

 

Synen på flopp var marginellt fel.

 

---

 

Synen på turn var dum - vi har inte odds, och vi var inte potcomittade. Och vi har en stor snabel kvar om vi lägger oss.

 

/Ola

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm. Den här gamla tråden har tydligen väckts till liv igen :P

 

Förutom att jag kanske spelade konstigt preflopp där jag bara callade för att se en flopp blev problemet hyfsat efter floppen.

 

Hade verkligen min motståndare som inte varit den aggressive preflopp floppat en stege eller triss ?. Det kändes som om jag fick en del av floppen eftersom den gav mig nutflushdraw.

 

När jag nu någon månad senare tittar tillbaks på handen så känns det som om styrkan motståndaren visade var rejält äkta eftersom han bettar rejält in i raisare. Bettet var också potsize vilket gav mig oddsen 3000:1500 mot 1.86:1 för att få in färgen på två kort. Det skulle väl vara fint om jag var allin men de verkliga oddsen var att jag skulle få betala allt vad motståndaren hade i sin stack för att gå hela vägen. jag kände mig dock inte säker på att jag var slagen men borde kanske gjort det. Jag valde också att göra det mesiga callet istället för allin som ändå skulle ge mig en potentiell chans att vinna potten (vilket det inte skulle gjort då han floppat stegen).

 

Hursomhelst känner jag att ajg behöver mycket erfarenhet för att känna mig säker på hur jag ska bedöma Omaha händer - speciellt postflopp.

 

Är det bara jag som blir snurrig i huvudet när man hamnar allin preflopp- online - och ska hålla reda på vilken som har den bästa handen när korten snabbt ratchas upp. jag brukar oftast bara hoppas att potten dras mot mitt håll :oops:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synen på flopp var marginellt fel.

 

---

 

Synen på turn var dum - vi har inte odds, och vi var inte potcomittade. Och vi har en stor snabel kvar om vi lägger oss.

 

Läste detta efter att jag skrivit. stämmer nog bra. Jag tror att jag kände att jag spelat bort mycket i handen och att jag hade lite pengar kvar och helt enkelt gjorde en felaktig gambling efter turn i hopp om att sätta färgen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...