Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Denna given spelade jag för ca en vecka sen, och sedan dess har den legat och gnagt i bakhuvudet. Så därför väljer jag nu att posta min första HH för att få synpunkter och tips på hur jag kanske borde spelat istället.

Jag vet inte hur man får fram HH på Bet365 så jag har skrivit ner direkt ur minnet. Alla detaljer stämmer inte exakt men de borde inte avvika så mycket från sanningen så det påverkar nåt beslut.

Fi har spelat stabil poker under den ganska korta stund jag suttit vid bordet. Skulle kategorisera honom som TAG.

NL$100 – 6 manna Prima Bet365

Seat 1. PlayerA

Seat 2. PlayerB

Seat 3. PlayerC

Seat 4. Fi (stack ca $100)

Seat 5. PlayerD

Seat 6. HERO (stack ca $100)

Seat 5: small-blind $0.5

HERO: big-blind $1

HERO was dealt Kc, Kd - Jaha, det var väl bra!

Seat 1 - fold

Seat 2 - fold

Seat 3- fold

Fi- raise to $3 (raise från knappen utan limpers, behöver inte betyda så mycket)

Seat 5- fold

HERO- raise to $6 (I efterhand funderar jag på om en höjning här är så smart, jag skriker ju ut att jag har ett monster, om jag vore Fi skulle jag direkt sätta mig själv på ett högt pocket-par här. Dessutom har jag ju inte position på Fi.)

Fi- call $3

Dealing flop: Ah, 8s, 3d

(Ja nu blev det ju ganska svårt, han har ju trots allt varit beredd att stoppa in 6 bb preflop så det är ju stor risk att han faktiskt träffat högsta paret här. Nu är jag helt lost och vet inte vad jag ska göra. Om jag checkar nu så kommer ju ett jobbigt bet med all säkerhet, och om jag callar då så har jag fortfarande inte fått veta nånting. Om jag check-raisar representerar jag ju en riktigt stark hand, men eftersom jag bedömer risken att han faktiskt har ett A som ganska stor så kan det bli rejält dyrt också. Jag väljer att betta ut här och hoppas att vinna potten direkt.)

HERO – bet $6

(Betar halva potten, känns alldeles för svagt i efterhand. Är det pot-bet som gäller i såna här lägen alltid? Jag är dock säker på att många mindre kompetenta spelare på den här nivån skulle folda alla händer här som inte träffat A)

Fi - raise to $15

(Omslag och jag ser det som alldeles för riskabelt att fortsätta spela denna handen efter hur jag spelat den fram till nu)

HERO – fold

----------------------------

Fi visar upp sin JJ och frågar direkt om jag hade KK eller QQ.

Bara att lyfta på hatten och gratulera en bättre spelare. Det finns massor av spelare på den här nivån som jag antagligen skulle ha vunnit den här potten emot.

Detta är typiskt en sån hand som är bra för mig att förlora så jag kan lära mig något nytt. Hade jag vunnit potten så hade jag förmodligen klappat mig själv på axeln och tyckt att jag spelade den enligt skolboken; re-raise preflop med bästa handen och sen sätta press på Fi direkt efter floppen. Men i efterhand när jag blivit utspelad så här så inser jag ju att jag i princip spelade handen med öppna kort och Fi kunde lugnt ta hem potten.

Snälla, ge mig lite konstruktiva råd och inte enbart sågning längs fotknölarna! :?

Postad

Preflop: Större reraise, dra på till runt $12 eller så.

Flop: Beta flopen ordentligt istället för att fjollbeta som du nu gjorde.

Han kommer antagligen inte orka spela JJ på det viset han gjorde om du trycker på lite preflop och på flop istället för att beta så svagt hela vägen. Skulle du dock få omslag är det bara att lägga.

Postad

Som du själv säger, bara att lyfta på hatten. Därmed inte sagt att Fi är en bättre spelare, han satt i position och satte dig på ett pp varför A troligen inte hjälpte dig. Tycker inte du gjorde fel. Hade du varit mer riskbenägen hade du kunnat spela handen hårdare, men du har ju inget skäl att inte tro att Fi sitter med AK, AQ, etc. Att fortsätta hade varit att välja fel strid.

Postad

Tack för kommentarerna.

Men efter min veka preflop-raise, borde jag betat hårdare efter floppen eller är halvt potbet tillräckligt. Jag skulle nog själv överväga fold där med JJ efter att ha blivit re-raisad preflop.

Postad
Tack för kommentarerna.

Men efter min veka preflop-raise, borde jag betat hårdare efter floppen eller är halvt potbet tillräckligt. Jag skulle nog själv överväga fold där med JJ efter att ha blivit re-raisad preflop.

Betar du halvpott med AA/AK i det läget också?

I så fall är halvpott okej.

Du ska beta exakt lika mycket som du hade gjort om du haft AA/AK i det läget, varken mer eller mindre.

Sedan är ju problemet att en kompetent Fi kan sätta dig på ungefär följande HD efter din reraise:

AA

KK

QQ

JJ

Och sedan vet jag inte om du reraisar AK ur pos preflop.

Hur som helst så vet han likväl att du blir tvungen att släppa många av de händer du reraisar preflop med. Om sedan halvpott avviker från vad du gjort med en stark hand på floppen... ja, du förstår :)

Postad

Skulle också antingen bara syna alternativt höja ordentligt till 12-15 dollar istället för dessa informationsläckande miniraisar som du knappt får något betalt för i längden , i nästa läge ser jag nästan hans reraise som ett sista desperat sätt att köpa potten skulle nog reraisat igen och sedan lagt mig för ev omslag(givetvis readberoende spelar man mot en nötspelare får man väl tänka om).

Postad
Skulle också antingen bara syna alternativt höja ordentligt till 12-15 dollar istället för dessa informationsläckande miniraisar som du knappt får något betalt för i längden , i nästa läge ser jag nästan hans reraise som ett sista desperat sätt att köpa potten skulle nog reraisat igen och sedan lagt mig för ev omslag(givetvis readberoende spelar man mot en nötspelare får man väl tänka om).

Jag håller med dig och de andra som som kommenterat mitt spel om att min raise preflop var dålig. Just pga att den avslöjar min hand utan att tvinga honom till ett svårt beslut.

Däremot kan jag inte förstå vad det är i hans raise på floppen som gör att det ser ut som ett desperat försök att stjäla potten. Som jag skrev hade killen spelat stabilt, tight men aggresivt. Jag tror inte att det är min fold som är misstaget i denna handen. Även om en reraise med facit i hand vore kunglig så tror jag att det är -EV i längden så det skriker om det i situationer som den här.

Ta inte illa upp, jag tackar för dina synpunkter även om jag inte tror att en reraise är korrekt spel efter floppen.

Postad

Väldigt svår sits. Det finns nog lika många förslag som det finns alternativ, och jag tror inte att något av förslagen skulle ha garanterat bättre utfall.

Personligen tycker jag själv att det kan vara bra att bluffa på turnen.

Förslagsvis hade jag checkat på floppen och synat hans bet om den inte var för stor.

Sedan på turn, oberoende av kort hade jag tryckt in en bet på 75% av potten för att ge intryck av att ha slowplayat honom på floppen.

Kan fungera, och har fungerat för min del. Men som sagt, inga garantier.