Gå till innehåll

FL- Strategi preflop shorthanded?

Recommended Posts

Postad

Jag spelar mestadels 2-4$ med sex spelare. Antalet sedda floppar i bordet brukar ligga på 65-70%. Spelet är oftast ganska passivt.

Jag har läst att ungefär 30% "flops seen" är ok i ett sexmannabord, men nu är det så att jag brukar ligga på cirka 50%.

Mina resultat har varit klart positiva men frågan är om jag ändå bör tighta till mitt spel preflop? Kan 50% vara ok under rådande omständigheter, eller är det (i princip) alltid för mycket?

Postad

Enligt mig är 50 % alltid för mycket , oavsett omständigheterna. Minska ner på flopparna till ca 30% och spela händerna aggressivare istället. I och för sig har du inte sagt att du spelar passivt. Dock är det svårt att vara aggressiv o samtidigt se 50% av flopparna, såvida inte du raisar med typ Q8 (vilket i sin tur oundvikligen skulle leda till icke-vinst).

//Marcus

Postad

Jag spelar mina bästa händer aggressivt , men limpar också in en hel del.

Ska nog försöka att folda dessa "limp"-händer i större utsträckning och även spela ännu aggressivare.

Skulle ni spela någon av dessa händer i 1:a position (inte blindsen) i ett passivt SH bord?

A 7o

K 9o

Q Jo

10 9s

K 7s

A 3s

Dessa är typiska limp-händer för mig.

Postad
Jag spelar mina bästa händer aggressivt , men limpar också in en hel del.

Ska nog försöka att folda dessa "limp"-händer i större utsträckning och även spela ännu aggressivare.

Skulle ni spela någon av dessa händer i 1:a position (inte blindsen) i ett passivt SH bord?

A 7o

K 9o

Q Jo

10 9s

K 7s

A 3s

Att spela A med dålig kicker kan inte annat än sluta i problem om A landar på bordet. Går ni till river så är du slagen de allra flesta gångerna.

Postad

A 7o

K 9o

Q Jo

10 9s

K 7s

A 3s

A7o: Skulle jag definitivt droppa UTG. Om jag ska limpa med Ax vill jag att bordet ska vara väldigt passivt samt att den ska vara suited. Själv spelar jag inte några ess UTG med lägre kicker än 10, såvida inte bordet är passivt och handen är suited.

K9o: Klar fold. Återigen försöker jag limpa så lite som möjligt UTG, i synnerhet med händer som inte är suited. Om jag skulle spela handen (vilket är väldigt otroligt) skulle jag hellre komma in med en raise för att driva bort så många som möjligt.

QJo: Fold, av samma anledning som K9o. Om någon höll en pistol mot mitt huvud skulle jag hellre limpa med denna hand än med K9o. Återigen skulle jag hellre raisa än limpa.

T9s: Denna hand skulle jag kunna limpa med, om jag tycker att bordet är passivt nog.

K7s: Fold, tycker att detta är en skithand, trots att den är suited, och i synnerhet UTG.

A3s: Call. Skön hand att spela mot flera motspelare. Träffar man hårt kan man få bra betalt, träffar man inte är den lätt att folda.

Anledningen till att du vinner trots att du limpar med många händer tror jag är just på grund av att borden är väldigt passiva och att man därför inte blir straffad för loosa limpningar. Är dock inte så säker på att alla händer ovan långsiktigt genererar vinst.

Vid lite högre limits, t ex 3/6 eller 5/10, blir spelet oftast betydligt aggressivare, vilket gör att det blir klart olönsamt att limpa med marginella händer från tidig position.

Detta är mina generella åsikter, skulle vara kul med ngn annan kommentar.

//Marcus

Postad

Jag skulle nog lägga alla de där händerna. Om jag är UTG SH så spelar jag ungefär samma händer som jag skulle spela UTG vid ett fullt bord, med den skillnaden att jag antingen höjer eller lägger mig.

Den enda av de händer du angav som jag skulle kunna tänka mig att limpa med är A3s, men då ska bordet vara väldigt loose/passive.

Postad

Tittar man på Sklansky/Malmouths handrankningssystem och tittar på händerna:

A 7o

K 9o

Q Jo

10 9s

K 7s

A 3s

Så kan man ju säga att A7o är grp 9+, K9o grp 8, K7s grp 7, QJo och A3s grp 5 och slutligen T9s i grupp 4.

Skulle definitivt släppa A7o, K9o och K7s som helt enkelt varandes för dåliga för att spela i dålig position. De två förstnämda är helt ok till att försöka stjäla blindsen med genom en raise men i övrigt bör man knappast spela dom ens i bra position.

QJo skulle jag antingen raisa för att försöka få potten HU eller kasta. Är väl inte direkt någon lysande multiwayhand det här?

A3s och T9s tycker jag däremot att du kan fortsätta limpa med GIVET att det är som du verkar beskriva att man ofta får se floppen för ett bet och väldigt sällan för mer än två. Dock ställer det krav på att du spelar disciplinerat och vaket på de diverse marginalfloppar du kommer få.

Överspelar du floppar som Q T 5 (med T9s) så kommer förlusterna du gör där snabbt äta upp de vinster du kan ta när dessa händer träffar hårt.

/Bjorn

Postad
Tittar man på Sklansky/Malmouths handrankningssystem och tittar på händerna:

Citat:

A 7o

K 9o

Q Jo

10 9s

K 7s

A 3s

Så kan man ju säga att A7o är grp 9+, K9o grp 8, K7s grp 7, QJo och A3s grp 5 och slutligen T9s i grupp 4.

Sklansky/Malmuths rankingsystem avser spel vid fullt bord, d v s 10 man, och därmed är det inte riktigt tillämpbart. Vid spel shorthanded ändras många händers relativa värde eftersom man inte har lika många motståndare. Det som framförallt skiljer 10-manna och 6-manna är att s.k "trouble hands" stiger i värde. Det är händer som stöter på problem vid fulla bord men som är väldigt spelbara vid shorthanded, eftersom det inte är lika stor chans att man är dominerad mot en bättre hand samt att dom inte "håller" bra i en flervägspott. Shorthanded är t ex KQo en mkt bra hand i tidig position, medan den förmodligen bör foldas i tidig position vid ett fullt bord.

I shorthanded blir en hel del potter spelad mot en eller två motståndare (ofta SB/BB) vilket gör att många händer som S&M sågar kan spelas till vinst. I synnerhet gäller detta när man är först in i potten från CO eller Button, eftersom man har stor chans att driva bort mörkarna o stjäla potten. Alla kort är såklart inte spelbara i den positionen heller, men t ex JT är en hand som kan vara värd att raisa på.

Däri ligger nyckeln i SH-spel. Syna inte raisar från andra med en marginell hand (t ex KJo), men försök att oftast komma in med en raise om du är först in. Det som gör en riktigt duktig SH-spelare är förmågan att beta sina starka händer hårt redan på floppen, och ändå få "action" på dom andra gatorna. Ingen vill ge action mot en "rock", men eftersom bra spelare även betar draghänder (steg/färgdrag) samt lägre par än topp-par hårt på floppen ger det andra uppfattningen att personen är väldigt Loose/Aggresive.

Alltså, en duktig SH-spelare uppfattas ofta som överaggressiv på grund av att han betar och raisar med alla möjliga händer, men i själva verket optimerar han sin vinstchans och isolerar potten mot så få motståndare som möjligt.

//Marcus