Nusseman Postad 14 November , 2005 Rapport Postad 14 November , 2005 Det är inte arrangörens fel att några inte klarar av att blanda en kortlek. Mitt bord hann ungefär två varv första perioden. Tips till ovana livespelare: Ta en kvart av ert liv till att lära er blanda och ge snabbt. Så svårt är det inte. Citera
Haggisen Postad 14 November , 2005 Rapport Postad 14 November , 2005 Det är inte arrangörens fel att några inte klarar av att blanda en kortlek. Mitt bord hann ungefär två varv första perioden. Tips till ovana livespelare: Ta en kvart av ert liv till att lära er blanda och ge snabbt. Så svårt är det inte. Har alltid haft mycket stor behållning av det du tidigare skrivit här på forumet( både intressant och bildande) men måste här säga att jag tycker att du är ute på väldigt djupt vatten då detta är ett rent påhopp! Finns faktiskt många som har blandat många kortlekar i sina dar men ändå inte har talang att leva upp till kraven som ställs ute på liveklubbarna(är en stor anledning till att många duktiga spelare faktiskt drar sig för att spela arrangemang utan professionella dealers) Har själv blandat lek i 25-30 år(är 35 år) men tycker själv att det är väldigt jobbigt i livesammanhang och har av den anledningen bara varit på sådan tillställning en gång (Sviten) kändes inte kul alls att bli uttittad för att det gick långsammare och taffligare än för de flesta andra som verkade ha båda en och flera dealerkarriärer bakom sig. Känner flera andra duktiga nätspelare som också kan spela bra livepoker som ändå drar sig för att ta sig till klubbar och tillställningar likt denna för att pressen att prestera bra vid själva kortblandadet tar nöjet ifrån det övriga spelet som vi älskar( därför så sitter vi hellre vid tangentbordet). Tycker efter ovanstående att man inte ska elitisera och raljera vilket bara skrämmer bort tillväxten och istället ha i åtanke att alla inte har blivande dealerkarriärer varken bakom eller framför sig och räkna in lite extratid för detta vid evenemang som detta utan dealers. Citera
devalanteriel Postad 14 November , 2005 Rapport Postad 14 November , 2005 Jag tror inte att Nusseman menade något illa, men då han är gammal jonglör (man kan lära sig mycket av att åka bil med en person i tolv timmar på en helg) har han nog missbedömt andra av det skälet. Samtidigt har han en poäng i att många åker dit och vet att det inte finns dealers, men ändå inte verkar fatta att det betyder att de måste deala själva. Av 400 pers vågar jag gå ed på att minst 300 skulle ha kunnat ägna en halvtimme var med att lista ut hur proffsdealers gör när de blandar en kortlek och försöka imitera de grejer de kan - det hade gått betydligt snabbare i början då. Det är all träning jag har och jag tyckte det gick utmärkt när jag dealade de sista borden... Var du har läst in några rena påhopp i Nussemans text begriper jag inte. Citera
Haggisen Postad 14 November , 2005 Rapport Postad 14 November , 2005 Jag tror inte att Nusseman menade något illa, men då han är gammal jonglör (man kan lära sig mycket av att åka bil med en person i tolv timmar på en helg) har han nog missbedömt andra av det skälet. Samtidigt har han en poäng i att många åker dit och vet att det inte finns dealers, men ändå inte verkar fatta att det betyder att de måste deala själva. Av 400 pers vågar jag gå ed på att minst 300 skulle ha kunnat ägna en halvtimme var med att lista ut hur proffsdealers gör när de blandar en kortlek och försöka imitera de grejer de kan - det hade gått betydligt snabbare i början då. Det är all träning jag har och jag tyckte det gick utmärkt när jag dealade de sista borden... Var du har läst in några rena påhopp i Nussemans text begriper jag inte. Tycker dessvärre att du försöker sopa problemet under mattan här och jag säger det igen jag har tränat lek i 30 år men känner mig inte bekväm i samband med tillställningar som denna och trots att det fungerar alldeles utmärkt med kompisar i homegames så känns det som duktiga kortleksblandare ser ner på personer som inte nått upp till deras skills vid blandadet. Tror också som jag tidigare sagt att det hämmar tillväxten med denna trångsynthet som att tro att det räcker med en kvart eller en halvtimme för att komma till rätta med problemet vet att alla de flesta inklusive jag gärna skulle gå en 15-30 minuters kurs som garanterade att den skulle hjälpa mig att känna mig tillräckligt duktig för att spela dessa turneringar(som jag för övrigt älskar). Då jag känner ett stort antal pokerspelare vet jag att jag långt ifrån är ensam om att känna så här. PS är själv en mycket duktig jonglör så det ena behöver inte ge det andra Citera
devalanteriel Postad 14 November , 2005 Rapport Postad 14 November , 2005 @Haggisen: Tja, du är väl ett av hundra undantag då. Jag drog 75 % över en kam i det här fallet, det är en rätt stor skillnad från 100 % så om man inte känner att man borde ta åt sig bör man inte det heller. Se det logiskt istället: 1. Det går långsamt att spela eftersom många är ovana dealers. 2. Många har aldrig tränat på att deala (att ha spelat kort i 30 år är inte att träna på att deala. Jag spelade kortspel i åtta år innan jag började fundera på hur man faktiskt gör när man snabblandar). 3. De flesta som tränar på att deala blir bättre på att deala. 4. Om 300 pers blir bättre på att deala går förmodligen det momentet snabbare. Med det sagt har jag full förståelse för att det går långsamt när folk får deala själva. Jag har aldrig någonsin klagat på att det tagit för lång tid och jag har inte planerat att göra det heller, för jag vet att folk inte är bra på det. På dig låter det ju som att du knappt vågar komma för att du är rädd att folk ska skratta, i så fall bör du nog snarare jobba på din självinsikt än på att mixa kort. På de bord jag hann spela i Grebbestad innan jag slaskade ut mig bad alla utom jag och en till om ursäkt för att de var ovana dealers och inte hade tränat någon gång. Hallå? Är det verkligen bara jag och Nusseman som tycker att de borde ha kunnat tänka på det en dag tidigare och förberett sig lite om de nu tycker att det är jobbigt och pinsamt? Alla är inte proffs och alla behöver inte vara det heller. Både Nusseman och jag har full förståelse för det. Jag känner också ett "stort antal pokerspelare" och visst har du rätt i att fler än du är rädda för att göra bort sig, men vi behöver knappast ringa Ingmar Bergman och be honom sätta upp en pjäs om det på Dramaten. För övrigt ser jag fortfarande inga rena påhopp i Nussemans förra inlägg. Citera
Haggisen Postad 14 November , 2005 Rapport Postad 14 November , 2005 @Haggisen: Tja, du är väl ett av hundra undantag då. Jag drog 75 % över en kam i det här fallet, det är en rätt stor skillnad från 100 % så om man inte känner att man borde ta åt sig bör man inte det heller. Se det logiskt istället: 1. Det går långsamt att spela eftersom många är ovana dealers. 2. Många har aldrig tränat på att deala (att ha spelat kort i 30 år är inte att träna på att deala. Jag spelade kortspel i åtta år innan jag började fundera på hur man faktiskt gör när man snabblandar). 3. De flesta som tränar på att deala blir bättre på att deala. 4. Om 300 pers blir bättre på att deala går förmodligen det momentet snabbare. Med det sagt har jag full förståelse för att det går långsamt när folk får deala själva. Jag har aldrig någonsin klagat på att det tagit för lång tid och jag har inte planerat att göra det heller, för jag vet att folk inte är bra på det. På dig låter det ju som att du knappt vågar komma för att du är rädd att folk ska skratta, i så fall bör du nog snarare jobba på din självinsikt än på att mixa kort. På de bord jag hann spela i Grebbestad innan jag slaskade ut mig bad alla utom jag och en till om ursäkt för att de var ovana dealers och inte hade tränat någon gång. Hallå? Är det verkligen bara jag och Nusseman som tycker att de borde ha kunnat tänka på det en dag tidigare och förberett sig lite om de nu tycker att det är jobbigt och pinsamt? Alla är inte proffs och alla behöver inte vara det heller. Både Nusseman och jag har full förståelse för det. Jag känner också ett "stort antal pokerspelare" och visst har du rätt i att fler än du är rädda för att göra bort sig, men vi behöver knappast ringa Ingmar Bergman och be honom sätta upp en pjäs om det på Dramaten. För övrigt ser jag fortfarande inga rena påhopp i Nussemans förra inlägg. Har tränat åtskilliga gånger under mina 30 år som kortspelare och vet att de som ber om ursäkt för att de inte är vana dealers i många fall har tränat men ändå inte når upp till den nivån som anses av många elitisters standard(läs din och Nussemans). Sen att du och Nusseman tillsammans tycker att det borde vara högre standard förstärker egentligen bara det jag tidigare sagt. I denna fråga har du, jag och Nusseman olika åsikter och jag tror dessvärre nog att vi kommer att fortsätta tycka olika i denna enligt min åsikt heta potatis. Citera
devalanteriel Postad 14 November , 2005 Rapport Postad 14 November , 2005 [...] av många elitisters standard(läs din och Nussemans) Nu får du faktiskt be om ursäkt. Att du inte kan deala bryr jag mig inte om, men läskunnig är du väl ändå? Jag anser mig INTE finare än någon annan för att jag kan deala, och det gör mig INGET ALLS om folk är sämre än jag på det. Faktiskt tycker jag att det är bra eftersom långsamt tempo i början av turneringar gynnar mig. Det enda jag säger är att jag tror att många skulle kunna bli bättre på att deala om de lade (ganska lite) tid på att träna det, och det är vad jag kan se enbart där våra åsikter skiljer sig - i båda fallen baserat på personlig empiri. Om det gör mig till elitist att jag tror att folk blir bättre på att deala av att träna antar jag att jag är värre än Hitler som tycker att skolorna lär ut för lite grammatik på högstadiet. Citera
Haggisen Postad 14 November , 2005 Rapport Postad 14 November , 2005 På de bord jag hann spela i Grebbestad innan jag slaskade ut mig bad alla utom jag och en till om ursäkt för att de var ovana dealers och inte hade tränat någon gång. Hallå? Är det verkligen bara jag och Nusseman som tycker att de borde ha kunnat tänka på det en dag tidigare och förberett sig lite om de nu tycker att det är jobbigt och pinsamt? Det är på denna punkt som jag anser att tonen är elitistisk kanske lite magstarkt att anklaga Er för att vara fullblodselitister men måste nog ändå vidhålla att du/ni inte förstått problemet från "andra" sidan. Jag upprepar många av de som säger att det inte är vana dealers har lagt ner en hel del tid på att bli bättre(så också jag själv) men "duger" enligt andra ändå inte, vilket ju e tråkigt när alla är där för att ha roligt. Trist om du tog illa vid dig men kan ju säga att det gjorde jag med när jag läste Era inlägg. Citera
Nicklas Postad 14 November , 2005 Rapport Postad 14 November , 2005 jag tycker visst vi kan ringa Ingemar Bergman och be honom sätta upp en pjäs , så kan jag få jobb tror alla har förståelse för att vissa är ova vid att deala ,men det enda sättet att bli av med sin ovana är att träna på att deala och då kan man ju enklast göra det hemma på en filt. den som dealar kommer att känna sig mindre nervös och mindre uttittad. och även om folk är nervösa vid ett bord så har alla förståelse för det , för vi har en gång i tiden varit i exakt samma sits. men kommit över det genom att blanda korten många gånger. sååååååååå "shuffle up n deal" Ps Rasmus ! nästa gång jag köper ut dig ....köp inte ut tillbaka då Ds Citera
devalanteriel Postad 14 November , 2005 Rapport Postad 14 November , 2005 Du fäster dig vid fel poäng. Jag har, som sagt, inte några problem med att folk är dåliga dealers - jag skrev ju faktiskt att, citat: "På dig låter det ju som att du knappt vågar komma för att du är rädd att folk ska skratta, i så fall bör du nog snarare jobba på din självinsikt än på att mixa kort." Det gäller självklart inte bara dig! Om nu folk är rädda för att komma för att de är dåliga dealers tycker jag att det är väldigt beklagligt, men då har de egentligen två saker att välja på: antingen jobbar de på att blanda kort, eller så slutar de be om ursäkt för det och accepterar att de är dåliga på att blanda kort. I inget av fallen är det den dåliga kortblandaren som borde skämmas och i båda fallen kommer 90 % av övriga spelare runt bordet att visa förståelse (i första fallet kanske t.o.m. bli imponerade ). Jag har aldrig stött på en person som klagat på dåliga spelardealers (proffsdealers är förstås en annan sak) och som inte varit antingen full, otrevlig i största allmänhet på bordet, eller lika kass på att blanda själv. Tagit åt mig har jag inte heller gjort, fast jag läser bakåt och förstår varför det kan ha sett ut så. Jag vill bara framföra min åsikt, och allra helst ha en rolig diskussion under tiden. Nusseman gav bara ett tips till ovana livespelare. Om du nu har 30 år som livespelare och fortfarande är ovan sådan måste du ha spelat väldigt oregelbundet under den tiden, så varför du tar åt dig begriper jag inte. Nussemans tips inriktade ju sig till de som faktiskt inte tagit sig tid att träna ordentligt, och mina inlägg gick i princip ut på att försvara den ståndpunkten, inte att hävda att någon är sämre än någon annan för att de inte kan deala. Samtidigt tittar jag på mig själv och konstaterar att jag faktiskt var väldigt dålig på att blanda kort ganska länge, då har jag ändå spelat kortspel multipla gånger per vecka sedan jag var 13 och har i princip alltid blandat en kortlek dagligen sedan dess. Numera är jag 21. Jag bestämde mig för den första lösningen på problemet, så nästa gång jag spelade med proffsdealer tittade jag på hur han gjorde, hur han rörde fingrarna och var han blandade korten. Sedan var det "bara" att göra likadant. Jag kanske hade tur som fick en bra dealer eller något, men jag ser ju på mig själv att det faktiskt finns exempel på att man kan bli mycket bättre på att deala av bara trettio minuters träning. För övrigt konstaterar jag för tredje gången att Nussemans första inlägg inte innehåller några rena påhopp, möjligen på swahili eller något annat språk jag inte behärskar då. Citera
Saint_Bjorn Postad 14 November , 2005 Rapport Postad 14 November , 2005 Självklart ska man kunna kräva av deltagare i en kortspelsturnering att de ska kunna hantera en kortlek. Att inte bekanta sig med en kortlek innan då man vet att man själv ska sköta blandning och givning är nonchalant. Det handlar ju inte om att göra korttrix utan om att skyffla leken, blästra och/eller stocka ett par gånger, kupera och sedan ge. Vissa har bra motorik för själva givandet, andra har sämre, men så länge korten inte skyltas upp är det inget att klaga på (det måste inte gå blixtsnabbt, hellre noggrant!). Citera
Sagge Postad 14 November , 2005 Rapport Postad 14 November , 2005 Jag förstår att vissa tycker det är svårt även om man tränat mycket. Det handlar ju inte bara om att man ska baka om leken, det ska ju ske skaåpligt snyggt och snabbt också enligt många och det är väl det som kan vara skrämmande. Så, hur ska man göra? Det fins ju visuella exempel på hur man fjantar sig med marker och sånt, så då borde det väl finnas en visuell beskrivning (kort, film etc) av hur man blandar leken. Någon som vet om det gör det? Citera
devalanteriel Postad 14 November , 2005 Rapport Postad 14 November , 2005 Det handlar ju inte bara om att man ska baka om leken, det ska ju ske skaåpligt snyggt och snabbt också enligt många och det är väl det som kan vara skrämmande. RNGH! (<-- ljudet i tv-frågesporter när man svarar fel) Problemet är ju att folk tror att många tycker så. De allra flesta har faktiskt inga problem med att människor är olika bra på att blanda spelkort, och skulle alla inse det skulle vi inte behöva ha den här sortens trådar. Så, hur ska man göra? Det fins ju visuella exempel på hur man fjantar sig med marker och sånt, så då borde det väl finnas en visuell beskrivning (kort, film etc) av hur man blandar leken. Någon som vet om det gör det? Jag har iaf inte sett någon, men du har rätt i att det behövs. Något för Ola att fixa kanske? Citera
ReBs Postad 14 November , 2005 Rapport Postad 14 November , 2005 http://www.pokerology.com/articles/howtoshuffle.htm Citera
Sagge Postad 14 November , 2005 Rapport Postad 14 November , 2005 http://www.pokerology.com/articles/howtoshuffle.htm Ja du milde vad fint! The Table Riffle Shuffle är det jag vill kunna. Men korten är för blanka och bara glider omkring... Men nu blir till att träna.... Citera
Matteprof Postad 14 November , 2005 Rapport Postad 14 November , 2005 Det är inte arrangörens fel att några inte klarar av att blanda en kortlek. Mitt bord hann ungefär två varv första perioden. Tips till ovana livespelare: Ta en kvart av ert liv till att lära er blanda och ge snabbt. Så svårt är det inte. Två varv?? Vi han bara runt ett och ett halvt. Fast vi hade trevligt i allafall Citera
SuperAnton Postad 14 November , 2005 Rapport Postad 14 November , 2005 Som gammal magicspelare så brydde jag mej aldrig om att lära mej blanda nåt vidare bra. Sen ägnade jag som nån sagt tidigare ungefär 20-30min med en kortlek och saken var biff. Nu ber inte jag om ursäkt för mej på sviten i vilket fall. Citera
Dark2 Postad 14 November , 2005 Rapport Postad 14 November , 2005 Har suttit måna timmar och kollat på hur man gör på internet och sedan försökt själv. Och nog är det mer än 15-30minuter jag har trännat och inte fan är jag bättre för de. Lite kankse men så minimalt att ingen märker någon skillnad. Så den som vill ha en 30minuters kurs i hur man blandar får gärna ha det. Kan betala för det. Om det garanteras att man kan det efter 30minuter. Kankse oviktigt för disskusionen men jag var inte vid Grebbestad. Men kanske nästa år. Och då har väl jag förhoppnings viss haft min 30minuters dealer kurs. Citera
Nusseman Postad 14 November , 2005 Författare Rapport Postad 14 November , 2005 Det är ju tragiskt att man inte ska få ventilera en åsikt utan att folk tar det som påhopp. Nån klagade på att det var för korta perioder, jag säger att det inte var perioderna, utan spelarnas egen långsamhet som gjorde spelet stressigt i början. Det ÄR inte svårt att blanda en kortlek om man vet hur man ska göra. Det finns massor av bra instruktioner för det, bl a på http://www.poker.se Annars kan man snällt fråga nån som blandar bra om de kan visa hur man gör. Det tar max en kvart, inklusive övningstid, att halvera blandningstiden för nån som är helt ovan. Jag gav två givar första perioden vid mitt bord, det kan knappast ha påverkat så mycket att vi hann mer än dubbelt så många händer som vid andra bord... Jag är dessutom långt från nån form av kortleksekvilibrist själv. Jag tackade tom nej att deala i turneringen pga att jag anser mig för dålig. En annan onödig tidsödande grej är alla konstiga stekningar. Jag såg vid ett flertal tillfällen snubbar som stekte med nötterna när de var sist att agera HU mot en annan som är all-in! Det är ju helt sinnessjukt! Sånt borde det vara automatisk utvisning i en period på. Citera
MJ Postad 14 November , 2005 Rapport Postad 14 November , 2005 Det är inte arrangörens fel att några inte klarar av att blanda en kortlek. Mitt bord hann ungefär två varv första perioden. Tips till ovana livespelare: Ta en kvart av ert liv till att lära er blanda och ge snabbt. Så svårt är det inte. Har alltid haft mycket stor behållning av det du tidigare skrivit här på forumet( både intressant och bildande) men måste här säga att jag tycker att du är ute på väldigt djupt vatten då detta är ett rent påhopp! Finns faktiskt många som har blandat många kortlekar i sina dar men ändå inte har talang att leva upp till kraven som ställs ute på liveklubbarna(är en stor anledning till att många duktiga spelare faktiskt drar sig för att spela arrangemang utan professionella dealers) Har själv blandat lek i 25-30 år(är 35 år) men tycker själv att det är väldigt jobbigt i livesammanhang och har av den anledningen bara varit på sådan tillställning en gång (Sviten) kändes inte kul alls att bli uttittad för att det gick långsammare och taffligare än för de flesta andra som verkade ha båda en och flera dealerkarriärer bakom sig. Känner flera andra duktiga nätspelare som också kan spela bra livepoker som ändå drar sig för att ta sig till klubbar och tillställningar likt denna för att pressen att prestera bra vid själva kortblandadet tar nöjet ifrån det övriga spelet som vi älskar( därför så sitter vi hellre vid tangentbordet). Tycker efter ovanstående att man inte ska elitisera och raljera vilket bara skrämmer bort tillväxten och istället ha i åtanke att alla inte har blivande dealerkarriärer varken bakom eller framför sig och räkna in lite extratid för detta vid evenemang som detta utan dealers. Tack! Citera
baller Postad 14 November , 2005 Rapport Postad 14 November , 2005 En annan onödig tidsödande grej är alla konstiga stekningar. Jag såg vid ett flertal tillfällen snubbar som stekte med nötterna när de var sist att agera HU mot en annan som är all-in! Det är ju helt sinnessjukt! Sånt borde det vara automatisk utvisning i en period på. Sant... Citera
Nusseman Postad 14 November , 2005 Författare Rapport Postad 14 November , 2005 Jag är förresten också lite intresserad av att veta vad i mitt inlägg som är ett påhopp, Haggisen (och MJ tydligen). Jag skrev att det inte är arrangörernas fel att vissa av deltagarna blandar långsamt, pga av att de inte har tränat innan. Det kan knappast ses som ett påhopp, det är fakta. Ni får gärna förklara er. PM går bra om ni inte vill skriva mer här. Det är också fakta att det går ganska snabbt att med rätt teknik lära sig att blanda betydligt snabbare än en snittperson som aldrig har hållt i en kortlek förut. Jag har aldrig påstått att alla ska bli dealersnabba på blandning och delning (för då skulle jag själv behöva hårdträna i flera timmar och det har jag ingen lust med) Men de som är långsammast på att blanda kan garanterat halvera tiden för sin blandning med tio-femton minuters träning och det snabbar upp spelet avsevärt. Jag eller nån annan kan gladeligen ställa upp att hålla en tiominuters kortleksblandarkurs minuterna innan nästa livearrangemang i POKERFORUM.nus regi. Det är bara att hojta till innan, så vi kan planera in det. Citera
scouserandy Postad 14 November , 2005 Rapport Postad 14 November , 2005 Men herregud, har man så dåligt självförtroende att man tror att man skall bli hånad för att man inte blandar en kortlek som ett proffs är kanske inte just kortblandningen det största problemet. Har man sedan under 30 år blandat kortlekar tycker man ju att man borde lärt sig något. För f-n det är ju som nusseman skriver: ta en kvart av ditt liv och lär dig blanda. Citera
Haggisen Postad 14 November , 2005 Rapport Postad 14 November , 2005 Men herregud, har man så dåligt självförtroende att man tror att man skall bli hånad för att man inte blandar en kortlek som ett proffs är kanske inte just kortblandningen det största problemet. Har man sedan under 30 år blandat kortlekar tycker man ju att man borde lärt sig något. För f-n det är ju som nusseman skriver: ta en kvart av ditt liv och lär dig blanda. Tror dessvärre att du missat hela poängen här, jag klarade mig helt ok vid mitt bord blev sen bättre på finalbordet då Sviten ställde upp med dealer där. Poängen är att standarden som "krävs" ute på livearrangemangen är i samspråk med de elitistiska värderingar som hela vårt samhälle bygger på. Dock fick jag inte den behållning av kvällen som jag hade hoppats på trots att jag placeringsmässigt var mycket nöjd(hörde många sådana kommentarer i pauserna där vana medlemmar högljutt klagade över långsamma bord och att det kommit så många färskingar som inte kan blanda) i kombination med detta och den lättja som både Nusseman och Delavanteriel hade i sina inlägg så kände jag att jag ville debattera lite i ämnet för att ta upp det till ytan. Det kanske är så att det inte är ett problem för er men jag känner många pokerspelare som bara ställer upp i turneringar med dealers pga av ovanstående så jag uppfattar det som ett problem. Självklart förstår jag självklarheter som att övning ger färdighet men tycker inte om attityden "att träna en kvart så är du världsmästare". Till Nusseman det är hela bagatelliseringen av ämnet som (läs) JAG tycker är beklaglig och trist. Är självklart intresserad av en livekurs och ingen blir gladare än jag ifall jag på en kvart kan utveckla min dealerförmåga flera hundra procent... Jag är inte så bitter som jag låter Citera
Blado Postad 14 November , 2005 Rapport Postad 14 November , 2005 folk som steker i 1minut preflop varje gång de ska vara med och spela en pott. fyfan säger jag bara. Till slut tröttnat man och påpekar deras preflopstekning och hånar dom istället Citera
Recommended Posts