Gå till innehåll

De och dem, hur svårt kan det vara?

Recommended Posts

Postad

Många har klagat på att det blir mer och mer skitinlägg i trådar där trådskaparen vill starta en seriös diskusion, eller få svar på frågor. Jag tillhör också dom som tycker att det är skittrist att behöva läsa 10 sidor istället för kanske 4 pga att över 50% av inläggen är off-topic.

Men jag irriterar mig nästan lika mycket på att det i nästan varenda tråd står 'de' när det heter 'dem' och tvärtom. Det heter inte "dem sitter med 77" eller "jag är bättre än de". Jag såg att någon hade en signatur med något i stil med att "ni som inte vet när man använder de och dem kan skriva dom". Det håller jag helt med om. Det är helt ok för mig att läsa text med ordet 'dom' även om det inte anses vara jättefin svenska. Man börjar ju undra om alla pokerspelare är kids som skiter i skolan och sitter hemma och lirar på nätet istället hela dagarna. Om man lyckats lära sig räkna potodds så borde man också klara av att hålla reda på när det heter 'de' eller 'dem', om man nu inte hör det själv.

Antar att min egen text kommar att utsättas för hård granskning nu. :D

* Mini RP - QoS *

• Svars 52
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Postad
...potodds...

:twisted:

Nog kan man skriva fel ibland. Men språket är levande och det innefattar sådana där felskrivningar. Tagga ner lite :heart:

Jag vet hur det är att bli tillrättavisad. Har en språkfascist till flickvän, de e skitkul o säga fel med flit ibland :twisted:

Postad

Förresten så kom jag på att du kan väl skriva ner regler för när man ska använda de respektive dem om du vill göra en insats istället för att bara se ner på (och här kommer det) dem som gör fel.

Postad

Vänner,

Rent allmänt tycker jag att forumet håller mycket hög språklig klass. Jämför man med många andra webbforum, där man inte diskuterar det svenska språket, så ligger pf.nu extremt högt upp.

Det går inte att jämföra pf.nu med ett forum som fokuserar på det svenska språket, som t.ex. swnet.svenska på usenet. Där huserar personer som är intresserade av det svenska språket och dessa personer är givetvis väldigt språkligt begåvade.

Ta en titt på Sweclockers, Nordic Hardware, Zatzy och så vidare. Det är en rejäl skillad jämfört med pf.nu. Till pf.nu:s fördel, om nu någon skulle tvivla.

Postad

Personligen skiter jag helt i om folk skriver de/dem fel eller han/honom. Det som stör mig mest är folk som inte ens bryr sig om att skriva stor bokstav och använda sig av endast ett frågetecken till exempel. Meningar som "hej spelar ni poker????" får mig att må dåligt.

Postad
Det som stör mig mest är folk som inte ens bryr sig om att skriva stor bokstav och använda sig av endast ett frågetecken till exempel. Meningar som "hej spelar ni poker????" får mig att må dåligt.

Det som stör mig mest är folk som inte klarar av att skriva ut prefix rätt. Det kan bli så extremt fel, som när folk skriver att de laddar ner i 10 mb/s. Vad betyder det? Att de laddar ner i 10 MB/s, 10 Mb/s eller kanske 10 millibit/s? Ja, det vet man aldrig.

Postad
Jag tillhör också dom som tycker att det är skittrist att behöva läsa 10 sidor istället för kanske 4 pga att över 50% av inläggen är off-topic.

hm.. Dom är väll inget ord? :)

Postad
Personligen skiter jag helt i om folk skriver de/dem fel eller han/honom. Det som stör mig mest är folk som inte ens bryr sig om att skriva stor bokstav och använda sig av endast ett frågetecken till exempel. Meningar som "hej spelar ni poker????" får mig att må dåligt.

Det kan jag också reta mig på. Det är så uppenbart fel och gör det direkt jobbigt att läsa.

Tänk om QoS fått en spänn för varje sådan rubrik han pillat med...

Postad

Det jag irriterar mig mest på är när folk skiter i att dela in långa inlägg i stycken. Det är helt omöjligt för en lat djävel som mig att orka läsa igenom det då hur intressant det än är. Sen om någon glömmer en stor bokstav eller stavvar fel bryr jag mig inte så överdrivet mycket om, bara inlägget är lättläst.

Postad

sannolikt beror missförståndet på vissa svensklärare som lär ut att man inte ska ska skriva "dom", som är talspråk - istället ska "dem" skrivas. Då missas naturligtvis att "dom" även är talspråk för "de". Jag tror också att det beror på att allt färre läser böcker numer, därmed blir det svårt att veta vad som är korrekt skriftspråk.

Å andra sidan, i intenetforum får man väl ha en ganska förstående inställning till sådana fel.

Postad

Det jag stör mej mest på är när folk tar bort H:et på "hvad", tappar F:et på "skrifva"... skrivfer "bli" istället för det korrekta "blefve". Listan kan göras lång.

Hatar att språket inte kan hållas helt statiskt, det är folk som inte fattar att svenska språket ägs av grundskolelärare och SAOL som bär skulden. :(

Postad

Är det så himla viktigt med stavning och gramatik? Jag är närmare 30 och har problem med det fortfarande trotts att jag har en högskoleutbildning. Skriver fel och stavar fel konstant. Språk är inte min grej helt enkelt.

Jag tycker det är väldigt trist att hela tiden när folk anmärker på små detaljer, särskrivningar, "dom" små gramatiska fel. Är inte budskapet som är det viktiga?

Hela tiden när jag studera fick jag alltid låta någon annan korrekturläsa det jag skrivit. Det var inte speciellt kul att få se alla ändringar samt att be sina vänner om hjälp. Istället för dina tankar och idéer så sätts stavningen i fokus, hur kul är det? Blir irriterad på folk som istället för att reagera på det folk skriver anmärker på stavningen.

Det här är ett forum, där många människor möts med många olika bakgrund. Att begära perfekt svenska av alla är en omöjlighet. Innerligt trött på alla språkpoliser, gå och skola om er till svenskalärare eller gå och läs saol i ett hörn.

Postad
Det jag stör mej mest på är när folk tar bort H:et på "hvad", tappar F:et på "skrifva"... skrivfer "bli" istället för det korrekta "blefve". Listan kan göras lång.

Hatar att språket inte kan hållas helt statiskt, det är folk som inte fattar att svenska språket ägs av grundskolelärare och SAOL som bär skulden. :(

Jag stör mig mest på att pluralböjningen försvann! Jag menar, hur jävla svårt ska det vara för dagens ungdom: då subjektet är pluralt får det finita verbet pluralböjning!

Postad
Är det så himla viktigt med stavning och gramatik? Jag är närmare 30 och har problem med det fortfarande trotts att jag har en högskoleutbildning. Skriver fel och stavar fel konstant. Språk är inte min grej helt enkelt.

Jag tycker det är väldigt trist att hela tiden när folk anmärker på små detaljer, särskrivningar, "dom" små gramatiska fel. Är inte budskapet som är det viktiga?

Hela tiden när jag studera fick jag alltid låta någon annan korrekturläsa det jag skrivit. Det var inte speciellt kul att få se alla ändringar samt att be sina vänner om hjälp. Istället för dina tankar och idéer så sätts stavningen i fokus, hur kul är det? Blir irriterad på folk som istället för att reagera på det folk skriver anmärker på stavningen.

Det här är ett forum, där många människor möts med många olika bakgrund. Att begära perfekt svenska av alla är en omöjlighet. Innerligt trött på alla språkpoliser, gå och skola om er till svenskalärare eller gå och läs saol i ett hörn.

Så länge man försöker är det helt okay, vilket du bevisligen gör eftersom ditt inlägg snarare tillhör toppen än botten när det gäller kvalitet här på forumet.

Sedan är det givetvis en helt annan sak att du under dina studier förväntas hålla en hög standard när det gäller det svenska språket. Men inte läser du 5p pokerforumvetenskap? :)

Postad
...

Vet vad du menar. Jag hade under gymnasiet en lärare i biologi A samt naturkunskap som värderade det svenska språket högt. Han var för övrigt lite konstig som att t.ex. se på NV eleverna som eliten och resten av skolan som drägg. Nåja han ansåg i alla fall att det som skilde oss (NV eleverna) från "trashet" var det svenska språket. Han rättade därför proven på två sett. Dels ämneskunskaperna naturligtvis men även efter hur bra språket var.

Nu fick man visserligen inga avdrag på poängen eller betyget om språket hade brister men man fick texten nerkladdad med rödpenna och anmärkningar om att det inte var så bra. Efter varje prov höll han öven en liten föreläsning om hur förskräckligt dåligt språket var och vad vi gjorde på svensklektionerna egentligen.