Gå till innehåll

NL - Hur spela flera halvträffar på floppen?

Recommended Posts

Postad

Låt säga att jag sitter med KcJc och floppen kommer 9h 2d Qc.

Jag har back-door flush plus hålsteg och ett överkort (som dock kan vara dött)

Checka eller höja i tidig pos?

Om någon bettar runt pot syna? folda?

Om någon bettar "lite" 10-30% av potten. Syna/höja?

Hur göra i dom olika situationerna om jag synade pre eller höjde?

Om jag sitter i sen pos och alla checkat till mig så bettar jag ut som vanligt dvs 50-100% av potten. Dock är jag lite osäker här många får max vara med i potten för att jag ska kunna (semi-)bluffa här? I vanliga fall bluffar jag max 2 personer men här kanske man kan öka det till 3 kanske tom 4?

* Mini RP - QoS *

Postad
Låt säga att jag sitter med KcJc och floppen kommer 9h 2d Qc.

check fold

Jag har back-door flush plus hålsteg och ett överkort (som dock kan vara dött)

Checka eller höja i tidig pos?

check fold

Om någon bettar runt pot syna? folda?

fold

Om någon bettar "lite" 10-30% av potten. Syna/höja?

fold

I vanliga fall bluffar jag max 2 personer men här kanske man kan öka det till 3 kanske tom 4?

Vilken limit spelar du på? Men jag tycker hur som helst det verkar korkat.

Postad

Spelar NL 0.1/0.2 och SnG 2+0.2.

Självklart är det här spelet korkat om inte stackarna är tillräckligt djupa för att en träff ska kunna betala av ordentligt.

Vari är det som du tycker är korkat? Utveckla gärna.

Just nu så foldar jag i dessa lägen eftersom jag inte vet hur jag ska spela dom, därför jag frågar här ;)

Att jag nu kommit på iden att kanske syna osv var i SS det stog, mera exakt det här:

Sometimes, I'll even call a Post Oak bluff (a very small bet in a big pot) just to get a chance at a draw. Of course, if I'm going to gamble like that ... the player I'm in there with must have a lot of chips on the table. For example, I'll have a 10 9 and the Flop comes 8 3 2. And, let's say, there was $10,000 in the pot before the Flop. Now, with a raggedy Flop like that, a tight player might try to pick up the pot with a Post Oak bluff of $1200. Well, that's a gutless bet* and I'll call it trying to catch a Jack or a Seven just so I could get an open end Straight draw on Fourth St. I'm in a good position to pick up the pot on Fourth whether or not I get the draw I want. The tight player who made that weak bet on the Flop is asking me to take his money. And, in most cases, that's exactly what I'm going to do when the next card falls regardless of what it is. I'm going to move in on that tight player because I feel confident he's going to throw his hand away and not put his whole stack in jeopardy.

Postad
Att ta gratiskort till hålstegar kan vara en bra ide om motspelarna check-raisar rätt så ofta.

Jo jag är oxå inne på linjen att ta ett gratiskort, men det är när någon höjt som jag har störst problem.

Postad

Då får du göra en avvägning mellan hur mycket det kostar att syna i förhållande till hur mycket du tror att du kommer att kunna vinna om du träffar, hur stor chansen är att du träffar och hur stor chansen är att någon spelare kvar att agera kommer att höja efter dig.

Postad
Ta då hjälp ut av min fold-guide ovan ;)

Jo det blir fold i de flesta lägen tror jag såvida inte någon höjer väldigt lite, då beroende på vad för spelare det är så höjer jag eller synar.

Ingen med en stor stack ska tro att dom kan ta en pot som dom höjer mesisgt lite i, tänk sedan dom extremt bra oddsen jag sedan har när jag får in något, han bettar floppen jag höjer han synar (nu vet jag att han har en hand, som han inte kommer lägga på tunr om jag bettar), turn kommer och hjälper inte mig men han checkar eftersom han tror jag ska höja men jag checkar sedan kommer rivern och jag träffar, nu måste han höja och jag ställer nu MÅSTE han syna, och kaboom jag har tagit alla pengar.

Om det blir så att jag träffar på turn så är det ju bara att betta ut. Dom gångerna jag missar så gör jag det men jag tror det här spelet är EV+.

Postad

Jo det blir fold i de flesta lägen tror jag såvida inte någon höjer väldigt lite, då beroende på vad för spelare det är så höjer jag eller synar.

Ingen med en stor stack ska tro att dom kan ta en pot som dom höjer mesisgt lite i, tänk sedan dom extremt bra oddsen jag sedan har när jag får in något, han bettar floppen jag höjer han synar (nu vet jag att han har en hand, som han inte kommer lägga på tunr om jag bettar), turn kommer och hjälper inte mig men han checkar eftersom han tror jag ska höja men jag checkar sedan kommer rivern och jag träffar, nu måste han höja och jag ställer nu MÅSTE han syna, och kaboom jag har tagit alla pengar.

Om det blir så att jag träffar på turn så är det ju bara att betta ut. Dom gångerna jag missar så gör jag det men jag tror det här spelet är EV+.

Är det olagligt för han att checksyna rivern då? :)

Postad

Är det olagligt för han att checksyna rivern då? :)

Nej men om han höjer lite på floppen blir raisad och synar så måste han sitta med en hand av något slag, och när jag sedan checkar på turn så betyder det att jag gett upp potten (ja jag ger upp potter pangbom efter ett bet) och bara bluffade på floppen, då kan han betta ut på rivern när jag sedan ställer så måste han undra vad jag har, det han isf kan sätta mig på är TT allt A9s. Att han synar mig måste betyda att han har en bättre hand än mig och jag ger honom signaler på turn att jag inte va så stark trots allt.

Postad
Spelar NL 0.1/0.2 och SnG 2+0.2.

Spela du dina bra kort och skit i fancyspelet. På denna nivån finns det en tendens att bli rejält belönad vid träff, vilket betyder att du inte kommer att tjäna något vidare på att bluffa.

Bluffar nada i CG dock i SnG måste jag bluffa.

Vill spela fancy och genomtänkt men det går inte på den här nivån och jag gör för mycket misstag för att gå upp i nivå och min BR tillåter det inte alls.

Postad
Låt säga att jag sitter med KcJc och floppen kommer 9h 2d Qc. [/i]

Ledsen, men måste fråga:

Du slänger alltså QQ preflop om någon synar före dig (i tidig pos) men du vill spela KcJc på floppen 9h 2d Qc! :shock:

Galet så det förslår!

Men visst, mot motståndare du har koll på är det en helt klart spelbar hand. Beror helt och hållet på hur du kommer in i den! Har du raisat innan och fått någon enstaka syn, då är det bra att betta ut i de flesta lägen. Inte för att du har något (QQ pre är ca 1000020034004 ggr bättre än detta "har ju backdoorflush-drag!") utan för att chansen att han lägger sig är stor!

Postad
Låt säga att jag sitter med KcJc och floppen kommer 9h 2d Qc. [/i]

Ledsen, men måste fråga:

Du slänger alltså QQ preflop om någon synar före dig (i tidig pos) men du vill spela KcJc på floppen 9h 2d Qc! :shock:

Galet så det förslår!

Men visst, mot motståndare du har koll på är det en helt klart spelbar hand. Beror helt och hållet på hur du kommer in i den! Har du raisat innan och fått någon enstaka syn, då är det bra att betta ut i de flesta lägen. Inte för att du har något (QQ pre är ca 1000020034004 ggr bättre än detta "har ju backdoorflush-drag!") utan för att chansen att han lägger sig är stor!

Helt berättigad fråga och det hela har att göra med position, pottens storlek och liknande.

Dessutom missförstog du det hela jag menade att jag skulle spela QQ på floppen OM någon synade men inte UTG, men det är lite föråldrat har tänkt om efter en del diskussion, är ju inte omöjlig ;)