Gå till innehåll

NL/FL - Hur spela AA när man är först in?


spyse

Recommended Posts

Jag har stora problem med mitt spel när jag sitter med AA när jag är först in.

 

Sitter jag vid ett 10-manna aggro bord UTG så är det en självklar syn för att sedan höja men om jag inte har den kollen på bordet, är det bara betta ut och hoppas på syn/raise så man ev kan trycka?

 

I senare pos än UTG och UTG+1 så bettar jag alltid med AA.

 

Och på knappen, här är det största problemet för mig bet eller syn? Jag dubblar nästan alltid blindsen (oavsett kort), ibland mer beroende på hur syn benägna dom är när jag bettar på knappen, men sedan bettar jag alltid lika mycket i den här positionen kan vara mer/mindre än på annan pos, på knappen just för att om jag får syn kan jag bluffa på floppen får man höjning är det antingen syna alt fold beroende på kort, detta gör att jag får lagom action på mina bra händer på knappen. Men finns det nå bättre sätt? Jag kan ju omöjligt syna på knappen för då kan fi träffa sitt 92o på floppen och ta alla mina marker plus att jag just föredrar AA 1on1.

 

Använder samma spel när bara jag och SB är i potten och han syna BB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter jag vid ett 10-manna aggro bord UTG så är det en självklar syn för att sedan höja

är inte det här ett utmärkt sätt att berätta för bordet att du har AA eller KK?

 

bättre att höja och har du tur så nöjer någon efter dig.

I både FL och NL så gör man i mina ögon inget fel om du alltid höjer med AA från alla positioner.

Är du rädd för att alla ska folda så sitter du nog vid fel bord.

 

Och på knappen, här är det största problemet för mig bet eller syn?

Här är det väl verkligen självklart att man raisar, det ser ju ut som du försöker stjäla blindsen, klart SB BB inte sätter dig på AA

 

Det SKA kosta dig att syna mig

känns inte som den signaturen passar ihop med ditt sätt att spela AA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är inte det här ett utmärkt sätt att berätta för bordet att du har AA eller KK?

 

Inte alls, om det är ett aggro bord och jag vet att jag kommer bli höjd oavsett vad jag gör så spelar jag alla STARKA händer så för att ta tillbaka inisiativet i potten, och blir jag höjd igen så ställer jag (pratar tidig pos spel nu).

 

känns inte som den signaturen passar ihop med ditt sätt att spela AA

 

När jag väl höjer gör jag det ordentligt. Man ska spela på mitt villkor vid bordet, dvs innan nästa kort faller så ska jag vara den som höjde senast. Och ja jag ser det som en fördel att dom runt bordet vet att dom måste riskera hela stacken senast på rivern för att vinna potten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina funderingar gäller NL.

 

Jag har stora problem med mitt spel när jag sitter med AA när jag är först in.

 

Sitter jag vid ett 10-manna aggro bord UTG så är det en självklar syn för att sedan höja men om jag inte har den kollen på bordet, är det bara betta ut och hoppas på syn/raise så man ev kan trycka?

 

På ett löst bord så gillar jag också att limpa utg, sen om någon höjer beror det på antalet fi som går med. Säg att du limpar och fi höjer och alla foldar fram till dig igen, varför ska du höja där då? Då har du förstört alla möjligheter att maskera din hand då limp + reraise oftast e säkert tecken på monster, speciellt utg. Checka floppen och slå om när han bettar ut, skulle tro att du leder 9 gånger av 10 där.

 

Är det därimot 4-5 fi som synar höjningen så e det bara att slå om ordentligt, AA vill man spela HU. I dåligt position och mot 4-5 fi så är inte AA så speciellt heta, och så slipper du skriva en bad beat tråd här på forumet ;)

 

Har man dålig koll på bordet så är varken limp eller raise självklart "det rätta valet", limpar du och får X antal syner efter dig och ingen höjning, fine. Då e det bara att lägga ner om det blir mycket action på floppen.

 

Och på knappen, här är det största problemet för mig bet eller syn? Jag dubblar nästan alltid blindsen (oavsett kort), ibland mer beroende på hur syn benägna dom är när jag bettar på knappen, men sedan bettar jag alltid lika mycket i den här positionen kan vara mer/mindre än på annan pos, på knappen just för att om jag får syn kan jag bluffa på floppen får man höjning är det antingen syna alt fold beroende på kort, detta gör att jag får lagom action på mina bra händer på knappen. Men finns det nå bättre sätt? Jag kan ju omöjligt syna på knappen för då kan fi träffa sitt 92o på floppen och ta alla mina marker plus att jag just föredrar AA 1on1.

 

Att dubbla blindsen från knappen har ingen funktion enligt mig. Om inte syftet är att bygga pott med tex en draghand och många har limpat. Men ska man höja så varför inte ta i lite istället, då får du mer respekt när du bettar ut på floppen alternativ att du får turnen gratis för att alla checkar fram till dig.

 

Använder samma spel när bara jag och SB är i potten och han syna BB.

 

Att alltid göra samma spel är aldrig bra. Du blir förutsägbar, fi snappar upp det och synar bara BB med en topp tio hand. Då behöver du mycket tur för att inte bli helt överkörd när du tuffar på på flop, turn och river :D

 

 

Nog svammel från mig. Hoppas någon tanke var till nytta iallafall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att dubbla blindsen från knappen har ingen funktion enligt mig. Om inte syftet är att bygga pott med tex en draghand och många har limpat.

Som det står i Topic är det när jag är först in, fast det kanske inte framkom så tydligt att det gällde i det här fallet oxå

 

Att alltid göra samma spel är aldrig bra. Du blir förutsägbar, fi snappar upp det och synar bara BB med en topp tio hand. Då behöver du mycket tur för att inte bli helt överkörd när du tuffar på på flop, turn och river

Jag gör inte exakt samma spel jag har såklart lite krav på händerna man kan säga att det är dom starthänderna som finns med i "Hold em Poker For Advanced Players" plus alla A och K.

 

Får jag mothug eller syn så fortsätter jag inte bluffa på turn/river såvida det inte är uppenbart att han försöker få in ett drag. Får inte bli för aggro och spela bort sina pengar, jag har inte bäst hand hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter jag vid ett 10-manna aggro bord UTG så är det en självklar syn för att sedan höja men om jag inte har den kollen på bordet, är det bara betta ut och hoppas på syn/raise så man ev kan trycka?

 

I cashgames limpar jag aldrig AA. Jag föredrar att höja, limpraise avslöjar handens styrka ganska tydligt och det finns alltid en risk att ingen höjer.

 

Och på knappen, här är det största problemet för mig bet eller syn? Jag dubblar nästan alltid blindsen (oavsett kort), ibland mer beroende på hur syn benägna dom är när jag bettar på knappen

 

Om du spelar på det sättet så rekommenderar jag att du höjer mer än att bara dubbla mörken oavsett om du är först in eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pott.

 

BTW: Om du bara dubblar BB när du höjer så undrar jag hur många händer du höjer preflop?

 

Jag höjer nästan alla händer pre som jag går med på, dock är jag väldigt tight och aggresiv, iaf enligt egen åsikt, men går igenom mina starhänder för att jag ska känna mig bekväm i dom och kommer strax lägga upp mitt första utkast här då kan du gärna få se hur jag spelar kanske gör att du förstår lite mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte läst tråden, men huvudsakligen skall du alltid höja med AA oavsett position, från 3 till 100 gånger BB.

 

I FL kanske det är bättre att syn-raisa på minst 6 pers, från första pos?

Tror jag inte, men har nästan aldrig lirat FL.

 

att bara raisa 3 BB på AA är att be om att förlora ett inköp, oavsett nivå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har stora problem med mitt spel när jag sitter med AA när jag är först in.

 

Sitter jag vid ett 10-manna aggro bord UTG så är det en självklar syn för att sedan höja men om jag inte har den kollen på bordet, är det bara betta ut och hoppas på syn/raise så man ev kan trycka?

 

Det är väl inte så jätteofta som bordet är så pass aggressivt att du i princip kan vara säker på höjning, och även om du är det är det knappast något "självklart" spel att limpa för att sen återhöja. Som någon skrev ovan visar du på så sätt att du har en mycket stark hand, för det är få händer som folk spelar på det viset.

 

Och på knappen, här är det största problemet för mig bet eller syn? Jag dubblar nästan alltid blindsen (oavsett kort), ibland mer beroende på hur syn benägna dom är när jag bettar på knappen, men sedan bettar jag alltid lika mycket i den här positionen kan vara mer/mindre än på annan pos, på knappen just för att om jag får syn kan jag bluffa på floppen får man höjning är det antingen syna alt fold beroende på kort, detta gör att jag får lagom action på mina bra händer på knappen. Men finns det nå bättre sätt? Jag kan ju omöjligt syna på knappen för då kan fi träffa sitt 92o på floppen och ta alla mina marker plus att jag just föredrar AA 1on1.

 

Jag förstår inte din fråga. Du börjar med

på knappen, här är det största problemet för mig bet eller syn?
och avslutar med
Jag kan ju omöjligt syna på knappen
Det verkar som att du besvarade din egen fråga medan du skrev? Naturligtvis är det bara en höjning som gäller.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som vanligt beror vald åtgärd på vilken typ av spelare som finns vid bordet. I normalfallet skulle jag i vissa fall höja från UTG och ibland bara syna och hoppas på en raise och sedan en reraise.

 

Viktigt är dock att samma åtgärder vidtas även med andra kort för att dina motståndare inte ska kunna sätta dig på AA, KK, AK eller QQ.

 

Jag har t o m synat och reraisat med 56s från UTG för att sedan höja på floppen oberoende av hur den ser ut.

Fast det kan man inte göra mot ett bord med massa lösa spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FL: Från tidig position brukar jag spela ungefär 50% limpreraise och 50% raise. Finns det minst en spelare som gillar att kallsyna med nästan alla sina synahänder så höjer jag alltid.

 

Från mellanposition och sen position höjer jag alla händer jag spelar om jag är först in och så också AA.

 

Från SB limp-reraisar jag nog.

 

NL pyttestack (10bb): Ställer in direkt oavsett position.

 

NL liten stack (20-25bb): Synar med avsikt att ställa in om någon höjer.

 

NL halvliten stack (30-40bb): Höjer med avsikt att ställa mot återhöjning.

 

NL stor stack (50+bb): Höjer som med vilken annan öppningsbar hand som helst.

 

Oavsett vilket (FL/NL, stackdjup, motstånd etc) så vill man ju alltid dunka in så mycket deg som bara går preflop. (I NL helst all deg.)

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag dubblar nästan alltid blindsen (oavsett kort) på knappen...

 

Värdelöst spel om jag får säga vad jag tycker...

 

Gör en standardhöjning (3-5 bb) istället om du ska spela handen.

BB synar garanterat 1 bb av ren misstänksamhet inför en sådan meshöjning. Vad gör du om SB eller BB börjar reraisa dina meshöjningar varje gång du är först in? Om du ska höja preflop ska du höja lika mycket oavsett om du har AA eller 72o.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En intressantare fråga tycker jag är vad ni tycker om raise/syn med AA? HU känns det som att man har mycket att tjäna på en sådan taktik då potten vid det laget brukar vara riktigt stor, och om man lägger in en 3:e raise på ett normaltight bord blir handen lite väl uppenbar...

 

Det enda man är rädd för är ju egentligen att de har ~JJ och träffar sitt set, men det känns som att detta kompenseras av de gånger floppen kommer 9 hög och han committar sig med ett bet på floppen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ovanstående råd gäller endast cashgame:

 

1) Limpreraise suger IMHO sålänge stackarna är hyfsat djupa.

 

Får du ingen raise sitter du OOP, ofta med flera motståndare, utan den minsta aning om var du står och utan någon större möjligheter att få reda på det utan att det blir dyrt. Och let's face it: AA postflop är oftast inget monster.

 

Får du in din re-raise och får en syn - då sitter du oftast OOP mot någon som VET att du har AA/KK och kan spela därefter. Det är ju jättekul att beta ut och sen få omslag mot sig och behöva chansa om man blivit utfloppad eller inte.

 

Limpreraise KAN funka i cashgames med riktigt djupa stackar om:

 

1) Det är spelare du ofta spelat mot och där ni vet ungefär hur folk spelar.

2) Du limpreraisar med fler händer än AA/KK, och resten av bordet VET att de inte kan sätta dig på överpar när floppen kommer T93, samt att du kan få action av sämre händer postflop. Fast även då är överpar ur position riktigt svårspelade.

 

Ovanstående förutsättningar stämmer nästan aldrig på nätet och väldigt sällan live.

 

Limpreraise är däremot ett alternativ om du sitter som shortstack med ca 20BB på ett aggressivt bord, men har du satt dig i den sitsen har du begått ett jättemisstag i början genom att inte ha fullt inköp (undantaget vissa teorier om korta inköp i djupa livespel). Det enda godtagbara skälet till att ha 20BB är väl om du i förra potten torskat och inte hunnit reloada.

 

Vad är det för fel på en standardraise på 3-5BB preflop UTG?

 

- Folk vet vad jag har och kommer in billigt för att köpa ut mig.

Svar: Du höjer alldeles för få händer UTG och mixar upp ditt spel för dåligt.

 

- Jag får inte bort någon ändå.

Svar: Bättre att få folk att betala 3-5BB än eventuellt en, alternativt betala en limpreraise och veta din hand.

 

- Jag får ingen action.

Svar: Höj fler händer en de höga pocketparen UTG, mixa upp ditt spel med att slaskhöja 98s UTG då och då - försök också att visa dessa händer.

 

En till fördel med att höja UTG är att om någon bakom hittar t.ex. JJ/QQ så kommer den personen ofta reraisa och du har jättefördel hela handen - han har avslöjat att han har en bra hand, och du har flera val - reraise, syn och checkraise på floppen etc etc etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...