Gå till innehåll

Spread limit, när betta något annat än max?


Nidson

Recommended Posts

Beror väl på vad spreaden är (finns ju 1-200 och liknande) och hur stor potten är. Jag känner mig rätt tveksam till att det vore spelteoretiskt ok att någonsin överbeta potten särskilt mycket.

 

Om du menar något i stil med 1-5 när pott > 5 så ska man nog i stort sett alltid maxa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oki, jag hade fått intrycket att spreaden alltid var liten, typ 1-4 där 1 motsvarar big blind. Då är det väl i princip bara preflop det kan vara lönt att beta mindre om man är först in. Men eftersom det är en sån ovanlig struktur antar jag att det inte finns så många intressanta twister på hur man kan spela med spread, i princip är det alltså bara att gasa på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oki, jag hade fått intrycket att spreaden alltid var liten, typ 1-4 där 1 motsvarar big blind.

I en del amerikanska jurisdiktioner får man inte spela big-bet och då är det här ett sätt att komma runt det.

 

Men eftersom det är en sån ovanlig struktur antar jag att det inte finns så många intressanta twister på hur man kan spela med spread, i princip är det alltså bara att gasa på.

Om man spelar mot jättemuppar så kanske man kan exploatera lite genom att beta mindre, men annars känns det så ja.

 

Hur kommer det sig att du undrar över spread limit?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kommer det sig att du undrar över spread limit?

 

Jag råkade som hastigast se det nämnas i Super System och tänkte att det kan vara bra att veta hur man normalt spelar det om man skulle råka hamna i ett spread limit spel någon gång. Man vill ju inte bli utskrattad och kallad för maxbet-tomten. :roll:

 

Funderade också lite på varför den strukturen finns då den känns som en smutsig och ogivande hybrid av FL och NL (med stor tonvikt mot FL). Men den legala biten som du nämnde är ju en bra förklaring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kommer det sig att du undrar över spread limit?

 

Jag råkade som hastigast se det nämnas i Super System och tänkte att det kan vara bra att veta hur man normalt spelar det om man skulle råka hamna i ett spread limit spel någon gång. Man vill ju inte bli utskrattad och kallad för maxbet-tomten. :roll:

 

Funderade också lite på varför den strukturen finns då den känns som en smutsig och ogivande hybrid av FL och NL (med stor tonvikt mot FL). Men den legala biten som du nämnde är ju en bra förklaring.

 

Ifall du är intresserad så kan jag ju nämna att b2b har spread turneringar lite då och då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kommer det sig att du undrar över spread limit?

 

Jag råkade som hastigast se det nämnas i Super System och tänkte att det kan vara bra att veta hur man normalt spelar det om man skulle råka hamna i ett spread limit spel någon gång. Man vill ju inte bli utskrattad och kallad för maxbet-tomten. :roll:

 

Funderade också lite på varför den strukturen finns då den känns som en smutsig och ogivande hybrid av FL och NL (med stor tonvikt mot FL). Men den legala biten som du nämnde är ju en bra förklaring.

 

 

Spread är ju ett excellent sätt att börja sin pokerkarriär! Så spelade jag alltid när vi i vår ungdom hade våra första homegames! NL funkar ju inte om man har en begränsad penningpung - eller inte använde inköp! FL blir vansinnig statiskt... så för nybörjaren är spread ett bra sätt att få det bästa från båda världar. Simpelt sett så är ju spread limit inget annat än NL med ett maxtak.

 

Så istället för att spela NL med ett fast inköp som du får fylla på så spelar du spread limit med hela din plånbok...

 

Som sagt, för nybörjaren (eller den som inte har marker) är det inte så tokigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I teorin har man väl spread limit för att kunna beta max när man har något bra och lite grand om man inte har så mycket. Många spelare brukar dock tycka att detta är lite genomskinligt så de gör tvärtom, betar lite grand för att få betalt när de har något och om de inte har någonting då åker degen in...

Av dessa två strategier är den första säkert bäst, men man blir definitivt mindre läsbar om man alltid betar samma summa, tex halva maxen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...