Gå till innehåll

NLT - HU, skitparet med bra kicker, bra eller fish?

Recommended Posts

Sviten, HU-tour. Mörkar: 25/50.

Stackar: jag har ca 2500, Fi 7500.

Tredje handen i turneringen. Hand 1 så spelade jag ett färgstegdrag passivt, missade och tappade halva stacken (den handen finns på forumet). Hand 2 så fick jag stora mörk.

Hand 3 är alltså:

Preflop:

Fi höjer till 150. Jag synar med K3o.

Flop (Pott: 300):

832

Jag betar ut 200.

Fi höjer till 600.

Jag synar med tanken att ställa in på de flesta turnkorrt.

(Pott blir 1800 tot, så jag har nästan exakt ett pottbet kvar att trycka in på turn).

Rätt tänkt? Fel tänkt? Han höjer med många händer från knappen. Inte alls säkert att hans raise är par eller bättre - en A4, AT, KQ skulle mycket väl kunna spela likadant. De turnkort jag check-foldar är antagligen Q - ett A får jag problem med, för antingen är det ett jättescarecard för honom eller så drar jag näst intill dött om det kommer. Kommer ett kort under T kommer jag garanterat att ställa.

Fel tänkt? Jag har ju en rätt kass hand, men jag tror att jag har bättre fold equity genom att syna en raise på flop och ställa på turn jämfört med att ställa på floppen. Rätt tänkt? Övertänkt?

Såja, börja kalla mig för fish, tomte, tomtefisk och slaskparre nu - dags för lite diskussionsaction!

EDIT:

Turn kom en nia och jag fullbordade min plan och gick all-in. Vad som hände sen kommer efter lite diskussion :)

* Lite RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ställer du på turn gissar jag att du får syn av i princip alla händer som slår dig möjligtvis undantaget ett PP under 88 om turnen är 9 eller högre. Jag ser därför inte riktigt vitsen med att få en massa ökad fold equity på turn, om han bara har överkort är det ju underbart om han skulle syna ditt all in på turn.

Jag hade nog hellre ställt in på floppen istället för att ge frikort. Får du syn har du ju ändå antagligen fem finfina outs.

Förresten, varför ska du checkfolda om du turnar tvåparet? ;)

Länk till kommentar

Ställer jag flop får jag garanterat syn av 8x, samtidigt som överkorten har en jättelätt fold. Kommer det däremot en tia har jag i alla fall lite fold equity mot en åtta. Plus att jag tror att det är större chans att han foldar PP 3+ på turn än på flop. Om det kommer t.ex. en nia så kanske han steker in en syn med QJ eller något på turn om jag har tur, en hand som han antagligen muckar på floppen.

Var väl så jag tänkte i alla fall.

Länk till kommentar

helt rätt, att ställa på turn är i mitt tycke en större styrkeuppvisning än på flopp...

Styrka hit och styrka dit, ställer jag in på floppen gär jag det för att jag tror jag har bäst hand och att jag vill ta hem en relativt stor pott på direkten. Jag ställer inte in med avsikten att fi ska lägga några bättre händer, för det tror jag sällan händer. Om parre skulle sitta med någon total skräphand typ 95o och ville bluffa hem potten, då är det möjligt att syn på flop och all in på turn vore bättre.

Men ändå, skulle inte de flesta checka turn i parres sits om man synade flopraisen och satt med ett monster? Fi har ju bettat alla gator hittills så det finns väl ingen större anledning att tro att han kommer lugna ner sig på turn.

Länk till kommentar

Om parre skulle sitta med någon total skräphand typ 95o och ville bluffa hem potten, då är det möjligt att syn på flop och all in på turn vore bättre.

IMHO ingen skillnad. Får jag syn är jag jätteslagen oavsett när jag ställer (därför vill jag maximera FE för att ge motståndaren en liiten chans att lägga bättre händer). Får jag fold hade motståndaren inget ändå och då spelar det ingen roll vad jag har.

Länk till kommentar

Om parre skulle sitta med någon total skräphand typ 95o och ville bluffa hem potten, då är det möjligt att syn på flop och all in på turn vore bättre.

IMHO ingen skillnad. Får jag syn är jag jätteslagen oavsett när jag ställer (därför vill jag maximera FE för att ge motståndaren en liiten chans att lägga bättre händer). Får jag fold hade motståndaren inget ändå och då spelar det ingen roll vad jag har.

Tror som sagt att du har outs om du blir synad, det har du knappast om du suttit med 95o.

Länk till kommentar