dannyM_ Postad 7 November , 2005 Rapport Postad 7 November , 2005 Halloj! Tänkte på en sak som jag o några kompisar diskuterat om. Min kompis sa idag, jag torska med nötstegen mot hans kåk. Jag säger att man säger bara nöt om man har nötterna, så om de tex ligger 3c,4c,5c,4d,10d. Så menar dom att de finns, nötfyrtalet, nötkåken , nötstraightflushen och nötstegen. Men de låter ju fel enligt mitt tycke, istället för o säga nöt, borde de bli, högsta kåken, eller högsta stegen osv. Nötstege säger du bara om du inte kan bli slagen av någon annan hand på bordet vid de tillfälle då du har den. Vad säger ni andra, kan man säga nötstegen på ett parat bräda? Må så gott. * Lite RP - QoS * Citera
Blado Postad 7 November , 2005 Rapport Postad 7 November , 2005 nötstegen säger man om man har den bästa möjliga stegen Citera
Smokey_McPot Postad 7 November , 2005 Rapport Postad 7 November , 2005 Nötterna är nötterna, men nötstegen är nötstegen osv. Citera
JollyTime Postad 7 November , 2005 Rapport Postad 7 November , 2005 Nötterna är nötterna, men nötstegen är nötstegen osv. Eh...bra förklaring grabben. Citera
Reaper Postad 7 November , 2005 Rapport Postad 7 November , 2005 Nötterna är nötterna, men nötstegen är nötstegen osv. Eh...bra förklaring grabben. Nötterna = bästa möjliga handen Nötstegen = bästa möjliga stegen Nötfärgen = bästa möjliga färgen typ Citera
jezaja Postad 7 November , 2005 Rapport Postad 7 November , 2005 Framförallt är pratas det om nötkåk på en parad bräda där alla förstår att fyrtalet är bästa handen (såvida man inte blockar som man kan göra i omaha) Omaha ex. KK92 på brädan K88 Blockade fallet: KK92 på brädan K99 Citera
Hjort Postad 7 November , 2005 Rapport Postad 7 November , 2005 Framförallt är pratas det om nötkåk på en parad bräda där alla förstår att fyrtalet är bästa handen (såvida man inte blockar som man kan göra i omaha) Går ju bra att blocka fyrtalet i hold'em också, eg: AK på en AAK-bräda. Citera
Xola Postad 10 April , 2006 Rapport Postad 10 April , 2006 Egentligen borde det heta "mutter-kåken", eftersom nötter är en felaktig översättning av engelskans nuts. När man förr i tiden kunde satsa exempelvis sin häst och vagn kunde en spelare satsa mittenbulten på vagnshjulet för att symbolisera vagnen och samtidigt omöjliggöra att han sedan drog iväg med vagnen. Den som hade "the nuts" hade alltså inga nötter, men väl bulten/muttern i sin hand... Citera
Goose_strike Postad 23 April , 2006 Rapport Postad 23 April , 2006 Uttrycket The Nuts läste jag om i First poker. Där de menade att utrycket kommer från vilda västern och att the nuts är Bulltarna i vagns hjulen. och när inte pengarna räckte till och man hade denn bästa handen så man var villig att reskera allt man hade så slängde man in bulltarna från ett av vagns hjulen. Man tog förövrigt av bulltarna för ingen skulle kunna fly utan att betalla. läst i First Poker Citera
Recommended Posts