Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej alla spelgalna!

Detta är säkert bara en tråd i mängden, men tänkte be om lite tips då jag är är en ren nybörjare inom området. Började med att göra en mängd gratis-omgångar på pacific poker men har nu övergått till partypoker, och man kan väl säga att det inte går direkt bra. Satte in 50$ och började med att få upp summan till över 60$, men nu är jag nere på närmare 15$...

Om man vill försöka att gå plus på online-poker -hur ska man gå till väga? Hur ska man tänka osv? Testar nu även att köra med "poker office" men kan inte utläsa så mycket mer än en väldigt massa olika siffror :roll:

Jag är rätt seriös och skulle verkligen vilja bli bättre men man måste ju börja i något hörn. Man kanske ska satsa på att läsa böcker om poker osv?

Tacksam för hjälpsamma svar, som räddar mig innan potten når noll :lol:

* RP och flytt till THe - QoS *

Postad

Äsh, håll inte på o slänga runt dina 15$. 3 inköp på NL5, låt det bära eller brista. Går det inte bra, så bör du tänka efter om du är en vinnande spelare och om du har lust att spela mer. Btw har väl inte prima lägre än NL10?

Postad
Äsh, håll inte på o slänga runt dina 15$. 3 inköp på NL5, låt det bära eller brista. Går det inte bra, så bör du tänka efter om du är en vinnande spelare och om du har lust att spela mer. Btw har väl inte prima lägre än NL10?

Har ingen primaklient installerad men har för mig sist jag höll på och visade en polare att det fanns 0,01/0,02 dvs. inköp på max $2 eller min $0,4. Är dock inte 100 på detta men det är ju bara att kolla upp.

Btw. att veta om man är en vinnande spelare kräver nog ett antal inköp så det är ju ganska svårt att veta innan man har hållit på ett tag.

Postad

Givetvis kommer jag använda dessa 15$ på partypoker och låta det bära eller brista, värre än så är det inte. Men skulle som sagt vilja lära mig tankesättet lite för att kunna spela så safe som möjligt, och därmed kunna spela så bra som möjligt.

Ang. NL5/NL10, skulle du kunna förklara det lite? Är inte helt haj på vad innebörden är riktigt.

Tack för att ni hjälper till!

Edit: Verkar stå NL25 eller NL50 på de jag kör..

Postad
Ang. Poker-Office samt taktik för att komma upp sig lite i spelet -någon som har några tips?

Läs mycke på olika forum, exempelvis här. Läs i handanalys, studier, strategi grupperna etc. Ju mer man läser/tänker desto mer lär man sig, precis som i en vanlig skola...

Postad
okej. Så det finns alltså möjlighet att spela på "lägre" nivå på den sidan?

Ang. Poker-Office samt taktik för att komma upp sig lite i spelet -någon som har några tips?

Köp en bok, detta kommer att göra underverk för ditt spel samt hur du tolkar PokerOffice. Bra exempel på första bok är Small Stakes Holdem (Miller, Sklansky, Malmuth), Holdem Poker for Advanced Players (Sklansky, Malmuth) eller PokerHandboken (Glimne).

Postad

Intressanta tips! Ska försöka kolla upp dem så fort som möjligt.

Värt att tillägga är också att jag försöker köra så "säkert" som möjligt genom att t.ex. aldrig bluffa. Gjorde det lite mer till en början och det lönade sig ytterst sällan :lol:

Postad
Ang. NL5/NL10, skulle du kunna förklara det lite? Är inte helt haj på vad innebörden är riktigt.

Tack för att ni hjälper till!

Edit: Verkar stå NL25 eller NL50 på de jag kör..

Ett sätt att ange nivån på NL spel. Siffran anger hur mycket man maximalt kan ta med sig till bordet.

Postad
Värt att tillägga är också att jag försöker köra så "säkert" som möjligt genom att t.ex. aldrig bluffa.

Värt att tillägga är också att en så kallad "säker" strategi nästan aldrig är en optimal strategi i spel som poker, backgammon, etc. Vad du vill är att maximera väntevärdet, vilket ofta innebär att aggression lönar sig över passivt "säkert" spel. Dock måste detta göras på rätt sätt; om jag var dig så skulle jag inte spela om en enda cent till innan jag åtmistone läst upp mig på pot odds, outs och semi-bluffar.

Postad
Intressanta tips! Ska försöka kolla upp dem så fort som möjligt.

Värt att tillägga är också att jag försöker köra så "säkert" som möjligt genom att t.ex. aldrig bluffa. Gjorde det lite mer till en början och det lönade sig ytterst sällan

Bluffa måste man, annars överlever man inte. Märker dina motspelare att du aldrig bluffar vet dem att du alltid har ngt när du satsar.

Postad

Bluffa måste man, annars överlever man inte.

På microlimit överlever du definitivt utan att bluffa. Däremot så kan man ju betta ut med AK HU även om man missat floppen, och semibluffa med färgdrag, men det är ju snarare värdebets än bluffar.

Att som nybörjare hålla sig borta från råbluffarna på rivern tror jag kan vara en bra taktik.

Postad

Jag tycker du ska skippa cashgames i början. Försök spela många så kallade sit n goes, freerolls,

Om du vill spela cashgames- spela väldigt tajt på micro limit- tills du lär dig spelet mer, bluffa ska du göra ytterst sällan enligt mig- på den nivån har spelare en en tendens att syna med lägsta paret ex. När du väl lärt dig lite mer - försök vara lite mer aggressiv som Fredrick nämde-

Prova även på heads up spel- utan inköp finns ex på ladbrokes under sit n go hu, där kan du öva aggression. Detta har hjälpt mig en hel del, kolla även in dagböcker på forumet- och pokeroffice är faktiskt riktigt bra, men jag tror bara det rör om i huvet på dig i början med all statistik.

Prova alltså spela sit n goes, med ex 2 dollars inköp om du har råd- det gör underverk.

Böcker som jag kan rekomendera är - Internet texas holdem av matthew hillger. Väldigt bra o läsa början med vad position innebär - pott odds och även hans syn på start händer, boken har även massor med ex på hur man ska spela olika händer- det gav mig väldigt mycket.

Prova även på Lee jones bok- du hittar alla tips under studier på forumet.

Pokerhandboken...

Small stakes holdem

Posta dina resultat här allt efter ock låt spelare som har mer erfarenhet anylsera dina spel.

Lycka till

Postad

Spela tight, bara premium händer och spela dom aggresivt och kom ihåg att försöka tänka långisktigt dvs du behöver inte spela dåligt för att förlora en sådär 10 inköp det är bara varians (i detta exempel negativ = otur).

Postad

Ett annat tips om du inte orkar läsa böcker i början är att ta lite hjälp av Texas Calculatem. Ett program som läser av bordet och ger dig dina odds för olika händer. För mig som rookie har det hjälpt mig att förstå hur man räknar.

Det visar outs och rekommendationer. Sen är det ju fortfarande känsla och timing som kravs :-o

http://www.calculatem.com/index.html

//Sampa

Postad

Böckerna som nämns ovan är ju alla limit-böcker, kan ju tilläggas...

Det jag rekommenderar är att börja med att köra limit i stället för no-limit. Om man är osäker i spelet är det oerhört lätt att sumpa bort en hel massa stålar i no-limit, IMHO.

Med de 10 buxen man får på royal vegas t.ex. kan man lira FL 0,05/0,1 ett ganska bra tag, sätter man in 30-40 till har man till tids ände. Satsa på att fixa till ett solitt FL spel först där du har koll på odds, relativa handvärden, när du ska värdebetta o.s.v. Sedan när man har koll på det och går över till big-bet, så blir man överraskad över hur mycket kraft man har till förfogande! :) Kraft att sätta krokben för motståndet, men även för sig själv!

Men sen till sist så, min tro är att om man ska bli en bättre spelare ska man nog sikta efter att _förstå_ varför man gör saker och ting, inte bara lära sig. För att förtydliga, man ser ju många frågor i stil med "jag har färgdrag här, hur gör man?", eller folk som kör slaviskt efter starthandstabeller... Jag tycker det är bättre att _förstå_ varför man inte spelar KTo UTG eller KJo efter en höjning, än att bara kolla i Hilgers tabell för svaret. Triviala exempel, men ni förstår nog konceptet.

Men sen så har jag iofs. nästan mer nöje av att läsa om och studera pokerteori än att faktiskt praktisera den i bland, så jag kanske är konstig så sett... ;)