Gå till innehåll

Varför säger vissa "kål" vid "call"?


pisak84

Recommended Posts

  • Svars 61
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Men det finns väl en dialekt som anses "brittisk" liksom rikssvenska? Den engelskan som anges i lexikon måste väl vara den "riktiga" och minst färgade, och den håller väl på å-ljudet?

 

Jag menade att folk uttalar olika, på grund av olika dialekter i USA, t ex så skulle nån från södern säga nåt i stil med "aaye caauuwl" medans någon från säg Boston skulle ha ett uttal som liknar trådskaparens favorit, "kåål" ;)

 

Därför vore det väldigt konstigt som någon sa, när man ser poker på TV, att alla skulle uttala det på samma sätt? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det finns väl en dialekt som anses "brittisk" liksom rikssvenska? Den engelskan som anges i lexikon måste väl vara den "riktiga" och minst färgade, och den håller väl på å-ljudet?

 

Jag menade att folk uttalar olika, på grund av olika dialekter i USA, t ex så skulle nån från södern säga nåt i stil med "aaye caauuwl" medans någon från säg Boston skulle ha ett uttal som liknar trådskaparens favorit, "kåål" ;)

 

Därför vore det väldigt konstigt som någon sa, när man ser poker på TV, att alla skulle uttala det på samma sätt? :)

Sant, men försökte bara poängtera att "britter" säger "kål". Självfallet säger många på olika sätt. =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Onödigaste. Tråden. Eveeer.

 

Håller helt med! Det vore oerhört mycket intressantare att diskutera varför alla säger "chips" när det egentligen heter "chips". Jag blir alltid så jäkla snacksugen när de säger "chips"...

 

Men angående "all-in" brukar jag säga "olla in". Det funkar fint det med.

 

"Ja schtäller in!"

 

Sen heter det ju "ål in". Det har jag lärt mig the hard way. (GG) All-in var en äcklig punkare som dog i en överdos!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför i hela fridens namn hör man folk konstant säga "KÅL" när dom ska syna? CALL heter det, hur dålig engelska man än talar kan man ju inte få det till KÅL hur man än vrider och vänder på det. Testa säg det på engelska "i call" ... inte äns nära ett Å ljud där. Sen har jag hört folk säga "ÅL INN" också. varför? vart kommer Å-ljudet ifrån? förklara för mig snälla.. detta driver mig till vansinne.

* Lite kompleterande RP :) - QoS *

 

What!?

 

Haha... jag må ha druckit något vinglas för mycket men jag fattar ändå inte vad du reagerar över :roll:

 

Varför uttalar vissa Ö som att det vore närmare ett A ( ta ordet SMÖR som exempel), eller varför uttalar visa ordet "Kex" som att det skulle stavas KJEX eller TJÄX. :shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snälla, berätta att du bara skojade med den här tråden.

 

Snälla, säg att du inte skrev det där inlägget, det saknar mindre mening än mitt.

 

Jag är ledsen flibben men som du kanske ser så skrev jag faktiskt inlägget och jag vill inte gärna ljuga så mitt svar är jo. Och vad gäller meningslösheten kan vi väl säga att det är oavgjort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snälla, berätta att du bara skojade med den här tråden.

 

Snälla, säg att du inte skrev det där inlägget, det saknar mindre mening än mitt.

 

Jag är ledsen flibben men som du kanske ser så skrev jag faktiskt inlägget och jag vill inte gärna ljuga så mitt svar är jo. Och vad gäller meningslösheten kan vi väl säga att det är oavgjort.

 

jag kallar dena tråd precis jag som kallar med AA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snälla, berätta att du bara skojade med den här tråden.

 

Snälla, säg att du inte skrev det där inlägget, det saknar mindre mening än mitt.

 

Jag är ledsen flibben men som du kanske ser så skrev jag faktiskt inlägget och jag vill inte gärna ljuga så mitt svar är jo. Och vad gäller meningslösheten kan vi väl säga att det är oavgjort.

 

Det är bara det att, varför lägga in en så poänglös kommentar som det inte finns det minsta positivt med? Min poäng var lite att ungefär så roligt som mitt inlägg var, så roligt var ditt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för fel på alla dom här helt plötsligt???

 

Varför inte bara använda något av följande uttryck:

 

Syn

Jag synar

Blixtsyn

Jag måste nog syna

Hmm, syn

Syyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyn

Jag tror att du bluffar, så jag synar

Du är ju så tom så det finns inte, jag synar

Vad ska han ha? Syn

Vad ska du ha? Syn

Det kan ju komma! Syn

Förresten, har du hört den om Bellman och grisen? Jag synar!

asso fan jag har aa men fan har du sjopt ut mig ijen fan ockso jevla sjit du kan inte ha spel sjutvåoff fan åkej jag kallar

 

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...