CarlLee Postad 4 November , 2005 Rapport Postad 4 November , 2005 NL- turneringar är oerhört komplexa. Det krävs väldigt mycket situationsbaserad kunskap och även vetskap om vad som är +EV i olika delar av turneringen och mot olika sorters spelartyper. När något det är svårt att greppa helheten i något så är det bra att bryta ner det i mindre bitar. Lägger upp en lista med +EV i NLTH-turneringar. - Bluffa mer på bubblan (och när prisstrukturen ändras markant) - Bluffa mindre precis efter bubblan (ITM) - Spela tokaggro på finalbordet (men kunna dra sig tillbaka om någon vill fightas) - Gap concept (anpassad efter hur aggresiv spelaren som höjer är preflop) - Välja rätt kort preflop - Sno blinds från tighta spelare - Spela många händer mot överaggresiva fiskar - Spela aggresivt. Höj preflop (nästan) alltid preflop när du går med för att skapa en bild av att du har en bra hand. - Bluffa inte storstackar - Spela bara draghänder om det superbra läge. Fyll på listan! * Lite RP - QoS * Citera
erik87 Postad 4 November , 2005 Rapport Postad 4 November , 2005 Slå om ifall du anar svaghet! Citera
grannby Postad 4 November , 2005 Rapport Postad 4 November , 2005 - Gap concept (anpassad efter hur aggresiv spelaren som höjer är preflop) vill inte styra tråden OT, men en kort fråga bara: vad innebär detta? Citera
Reaper Postad 4 November , 2005 Rapport Postad 4 November , 2005 - Spela många händer mot överaggresiva fiskar Hm, hur f-n kan detta var bra ? 1. Omöjligt att sätta han på en säker hand (bred HD). 2. Han kommer slå om direkt du visar svaghet = risk då du lirar mkt händer. 3. Du kommer vara tvungen att värdebeta mkt marginella händer. 4. Du kommer få betala av dina marginella händer då han träffat hårt. Alltså ställer väl detta endast till med svårigheter för att kunna göra korrekta beslut? Skulle snarare vänta på en hand och ta alla hans marker när jag vet att det är +EV. Jag har dock endast lirat en 20-30 st Livetuneringar, så möjligt att jag yrar. Citera
erik87 Postad 4 November , 2005 Rapport Postad 4 November , 2005 - Gap concept (anpassad efter hur aggresiv spelaren som höjer är preflop) vill inte styra tråden OT, men en kort fråga bara: vad innebär detta? I kort, att man behöver en starkare hand för att syna en höjning än för att höja själv. Citera
Staahla Postad 4 November , 2005 Rapport Postad 4 November , 2005 The gap är skillnaden mellan händer som du synar en höjning med och de du höjer själv med. Citera
nucleus Postad 4 November , 2005 Rapport Postad 4 November , 2005 -Slå om vad du misstänker är en reraise-steal i multiwaypotter. Finns mycket +EV att hämta i rätt lägen där du kan vinna en stor pott för realtivt lite chips då det visar på oerhörd styrka att reraisa reraisaren. Motståndaren måste slänga allt under triss. Citera
CarlLee Postad 4 November , 2005 Författare Rapport Postad 4 November , 2005 - Spela många händer mot överaggresiva fiskar Hm, hur f-n kan detta var bra ? 1. Omöjligt att sätta han på en säker hand (bred HD). 2. Han kommer slå om direkt du visar svaghet = risk då du lirar mkt händer. 3. Du kommer vara tvungen att värdebeta mkt marginella händer. 4. Du kommer få betala av dina marginella händer då han träffat hårt. Alltså ställer väl detta endast till med svårigheter för att kunna göra korrekta beslut? Skulle snarare vänta på en hand och ta alla hans marker när jag vet att det är +EV. Jag har dock endast lirat en 20-30 st Livetuneringar, så möjligt att jag yrar. I och med att han är överaggresiv, så spelar du fler händer tills du träffar hårt, och då kan du ganska lätt ta alla hans marker om du betar på rätt sätt. Du spelar inte dina marginella händer hårt dock. Naturligtvis så spelar du dina topphänder hårt mot en sådan spelare med. En sådan spelare jag tänker på (som det finns gott om på nätet) går allin med K4 på en KQT flopp. Ponera att du har AJ eller J9 där, eller tvåpar. Citera
CarlLee Postad 4 November , 2005 Författare Rapport Postad 4 November , 2005 -Slå om vad du misstänker är en reraise-steal i multiwaypotter. Finns mycket +EV att hämta i rätt lägen där du kan vinna en stor pott för realtivt lite chips då det visar på oerhörd styrka att reraisa reraisaren. Motståndaren måste slänga allt under triss. Japp håller med, det är en av dom sakerna jag måste jobba med. Det krävs bra med känsla, man vill ju gärna inte bli callad av AA Citera
obby Postad 4 November , 2005 Rapport Postad 4 November , 2005 The gap-concept börjar bli väldigt allmänt känt nu. Och när man vet att någon vet att du vet gap-concept ska man ju spela tvärtom ;D Citera
CarlLee Postad 4 November , 2005 Författare Rapport Postad 4 November , 2005 The gap-concept börjar bli väldigt allmänt känt nu. Och när man vet att någon vet att du vet gap-concept ska man ju spela tvärtom ;D Ja många känner till det, men väldigt få använder sig av det på ett bra sätt. Det är precis som grönsaker, man vet att dom är bra, men inte fan äter man dom ändå. Citera
Reaper Postad 4 November , 2005 Rapport Postad 4 November , 2005 I och med att han är överaggresiv, så spelar du fler händer tills du träffar hårt, och då kan du ganska lätt ta alla hans marker om du betar på rätt sätt. Du spelar inte dina marginella händer hårt dock. Naturligtvis så spelar du dina topphänder hårt mot en sådan spelare med. En sådan spelare jag tänker på (som det finns gott om på nätet) går allin med K4 på en KQT flopp. Ponera att du har AJ eller J9 där, eller tvåpar. Okej då hänger jag med lite på hur du tänkte Citera
freggan85 Postad 4 November , 2005 Rapport Postad 4 November , 2005 Herregud, du praktiskt taget kastar iväg dina pengar om du börjar spela löst mot en spelare som är överaggro. De du i princip gör är att du sjunker till hans nivå och den av er som lyckas floppa bäst kommer slå ut den andra. Nej tänk till istället. Vänta på en ordentlig hand som du kan cracka honom med. Spela alla PP t ex, så fort du floppat ett set så gör dig reda att dubbla eller slå ut honom. Citera
CarlLee Postad 4 November , 2005 Författare Rapport Postad 4 November , 2005 Herregud, du praktiskt taget kastar iväg dina pengar om du börjar spela löst mot en spelare som är överaggro. De du i princip gör är att du sjunker till hans nivå och den av er som lyckas floppa bäst kommer slå ut den andra. Nej tänk till istället. Vänta på en ordentlig hand som du kan cracka honom med. Spela alla PP t ex, så fort du floppat ett set så gör dig reda att dubbla eller slå ut honom. Den här sortens spelare finns oftast inte kvar så länge i turneringen, så det är i början då blindsen är väldigt låga vi talar om. I och med att det är så billigt att ta en flopp så blir det +ev. Edit: självklart spelar du inte alla floppar, Men klädda kort, pp, sc och one-gap sc.. Citera
freggan85 Postad 4 November , 2005 Rapport Postad 4 November , 2005 Jag vill påstå att de oftast finns ett par av dessa som hänger sig kvar en stund i turneringen. Detta på grund av att nån av dessa galningar oftast får en träff vid ett all-in läge och dubblar. Sedan kommer de en långt bit med sina marker just för att det är aggresiva. Det kostar masser att syna en höjning ett par gånger per varv. Sen om du får ett läge att dubbla så har du kastat bort en hel del av din stack redan så du vinner inte lika mycket med dubblingen som du skulle gjort om du hållit i pengarna ett tag till. Det är ju just i början av en turnering du kan spela tight eftersom det knappt kostar något att kasta in blindsen. Jag förespråkar inte tight spel överlag men just i turneringar och i början av dem tjänar man på att hålla i pengarna och inte kasta in de med mariginella händer. Okej om mörkarna höjs snabbt då kan de vara läge att gambal från början men annars... Nej. Det är när du sitter med massa tighta spelare som du ska visa vem som bestämmer med aggresivt spel. Citera
CarlLee Postad 4 November , 2005 Författare Rapport Postad 4 November , 2005 Jag vill påstå att de oftast finns ett par av dessa som hänger sig kvar en stund i turneringen. Detta på grund av att nån av dessa galningar oftast får en träff vid ett all-in läge och dubblar. Sedan kommer de en långt bit med sina marker just för att det är aggresiva. Det kostar masser att syna en höjning ett par gånger per varv. Sen om du får ett läge att dubbla så har du kastat bort en hel del av din stack redan så du vinner inte lika mycket med dubblingen som du skulle gjort om du hållit i pengarna ett tag till. Det är ju just i början av en turnering du kan spela tight eftersom det knappt kostar något att kasta in blindsen. Jag förespråkar inte tight spel överlag men just i turneringar och i början av dem tjänar man på att hålla i pengarna och inte kasta in de med mariginella händer. Okej om mörkarna höjs snabbt då kan de vara läge att gambal från början men annars... Nej. Det är när du sitter med massa tighta spelare som du ska visa vem som bestämmer med aggresivt spel. Jag talar inte om att gambla, inte heller att syna höjningar djupare in i en turnering mot en överaggro med mediokra kort. Det jag menar som är +EV att: Limpa med alla hyffsade händer i början när det sitter en massa fiskar runt bordet som kastar in degen med mediokra händer. Även calla en liten höjning om många går med. +EV för att dom är så dåliga. Citera
parre Postad 4 November , 2005 Rapport Postad 4 November , 2005 Jag vill påstå att de oftast finns ett par av dessa som hänger sig kvar en stund i turneringen. Detta på grund av att nån av dessa galningar oftast får en träff vid ett all-in läge och dubblar. Sedan kommer de en långt bit med sina marker just för att det är aggresiva. Det kostar masser att syna en höjning ett par gånger per varv. Sen om du får ett läge att dubbla så har du kastat bort en hel del av din stack redan så du vinner inte lika mycket med dubblingen som du skulle gjort om du hållit i pengarna ett tag till. Det är ju just i början av en turnering du kan spela tight eftersom det knappt kostar något att kasta in blindsen. Jag förespråkar inte tight spel överlag men just i turneringar och i början av dem tjänar man på att hålla i pengarna och inte kasta in de med mariginella händer. Okej om mörkarna höjs snabbt då kan de vara läge att gambal från början men annars... Nej. Det är när du sitter med massa tighta spelare som du ska visa vem som bestämmer med aggresivt spel. Jag talar inte om att gambla, inte heller att syna höjningar djupare in i en turnering mot en överaggro med mediokra kort. Det jag menar som är +EV att: Limpa med alla hyffsade händer i början när det sitter en massa fiskar runt bordet som kastar in degen med mediokra händer. Även calla en liten höjning om många går med. +EV för att dom är så dåliga. Jag brukar oftast tillämpa samma strategi (om jag är på bra turneringshumör, annars tiltar jag bara loss och kastar in degen som den fisken jag är). Fördelar: Får du en bra klonk mot en kass motståndare lyckas du ofta dubbla och bygga en stor stack under början av turneringen. Nackdelar: Ett par missade floppar och någon misslyckad bluff/semibluff, eller ett drag som du får odds att dra till hela vägen som inte kommer, och du har torskat halva stacken under första två perioderna. Nu får du inte längre odds att spela löst utan måste istället vänta på kort och hoppas på turen, då du har en lös image vid det här laget kommer du knappst kunna steala speciellt mycket. Som jag ser det är det bara en skillnad i spelstil. Spelar man bra och har lite tur med träffar får man ofta en monsterstack som man (något som jag aldrig klarar) förvaltar den väl kan ta en riktigt långt i turneringen. Nackdelen (om det nu är en nackdel?) är att din turnering ofta tar slut i fjärde-femte perioden när du måste börja gambla... Citera
CarlLee Postad 4 November , 2005 Författare Rapport Postad 4 November , 2005 Ja, det svårt att säga exakt hur man ska gå tillväga. Men som jag ser det så ska man till fördel utnyttja dessa saker - Dead money, dåliga spelare i början av en turnering + EV - Feghet, på bubblan när dom flestas må är att komma ITM + EV - Finalbord, Utnyttja osäkerheten som dom flesta har + EV Citera
Recommended Posts