Gå till innehåll

NLT - Trn, 9 spelare kvar, AKo på button mot all-in?

Recommended Posts

Postad

Har spelat en hel del cashgame men är ganska ny på turneringsidan så jag har en fråga ang ett spel jag gjorde igår.

Spela $15k guar, på pacific igår. 9 spelare kvar. avg.stack 80k jag sitter med AKo på button alla foldar fram till spelaren(ganska aggresiv spelare,ser många floppar etc) innan mig limpar in med 5k jag raisar upp till 15k och sb och bl foldar. Splaren innan mig går nu all-in med sina resterande 60k. jag callar men prickar inget och han sitter med 99. Rätt eller fel spelat?

Priserna var typ 3200,2100,1000,900,750,600,450,375,300

* RP - QoS *

Postad

Sjalvklar raise, men genom att höja så lite så trodde fi att det fanns en chans att du skulle folda om fi gick all-in. Hade du höjt till kanske 25000 så hade fi vetat att du var commited och då kanske inte vågat trycka all-in. Alltså ger du fi möjligheten att slå om. Men ja, jag skulle också spelat AKo fullt ut i det skeded av turneringen mot en med mindre marker.

Höjer du till 15k och han trycker så får du ca 83:50k i odds på synen. Höjer du till 25k och fi trycker så får du ca 93k:40k i odds, vilket ofta är blixtsyn, och det vet fi förhoppningsvis

Postad

Ställ in. Det ligger antagligen 12500 i potten (blinds 2500/5000?) och det är ju mer än 10% av snittstacken, dvs rätt mycket marker att plocka upp. Får du syn ligger du ändå oftast väldigt bra till. Du kan ju inte ge billiga floppar till folk som gillar billiga floppar.

Alternativ två är att syna och spela ut de andra på floppen mha din position. Fast det spelet kan du hellre göra med nåt skräp, typ 97o än med AK.

Postad

Manolito2k: Han hade lite mer marker än mig, efter mitt raise hade jag 60k kvar och han trykte in sina 60-62k(utöver de 10jag raisat).

Nusseman: Jepp det var 2500/5000 blinds, jag borde nog ställt in där.

Tackar för era åsikter : )

• 4 weeks later...
Postad

Låg-mellan pockets är antagligen det mest troliga. Så det är väl en fråga om du vill riskera din turnering med ett knappt underläge men med bra pottodds.

Jag skulle folda om jag ansåg mig som bättre än övriga spelarna och sikta på att spela ut dem i bättre lägen. Men syna om jag ansåg mig i underläge mot d andra.

Postad
Låg-mellan pockets är antagligen det mest troliga. Så det är väl en fråga om du vill riskera din turnering med ett knappt underläge men med bra pottodds.

Min högst personliga åsikt är att det handlar om alternativet med bäst väntvärde. Det är all-in och det är inte så mycket att diskutera.

Jag skulle folda om jag ansåg mig som bättre än övriga spelarna och sikta på att spela ut dem i bättre lägen. Men syna om jag ansåg mig i underläge mot d andra.

Ah, att ge upp jättemycket EV är att "spela ut någon". Har alltid undrat över vad det där egentligen betydde.