chievo85 Postad 3 November , 2005 Rapport Postad 3 November , 2005 Som rubriken säger, åker alltid ut på 4e plats o 3 får pengar! har använt mig av olika metoder, tight som fan = Blindsen äter upp mig om jag inte får bra start hand spela aggresivt o sno blinds= oftast steal mot fel kort hur tycke ni jag ska spela? lirar Hold em 10 manna bord med 1 dollar inköp! ganska nya på poker scenen alltså! Alla tips välkomnas! * Lite RP - QoS * Citera
vetgirig Postad 4 November , 2005 Rapport Postad 4 November , 2005 Spela tight och stjäl blinds. Då tror ingen att det är en stöld då du stjäl blinds! Citera
supah Postad 4 November , 2005 Rapport Postad 4 November , 2005 Njea, blindsen är ofta låga då så det spelar inte sån jättestor roll.. Har jag stor stack brukar jag spela riktigt tight, alt hacka på dom rädda shortstackarna tills det är 3st kvar och då slår jag om.. har jag minst utav alla fyra spealr jag riktigt aggresivt. Fast sen vet jag inte om de är de bästa. Citera
banzai3030 Postad 4 November , 2005 Rapport Postad 4 November , 2005 Njea, blindsen är ofta låga då så det spelar inte sån jättestor roll.. Har jag stor stack brukar jag spela riktigt tight, alt hacka på dom rädda shortstackarna tills det är 3st kvar och då slår jag om.. har jag minst utav alla fyra spealr jag riktigt aggresivt. Fast sen vet jag inte om de är de bästa. Brukar göra något liknande, så länge man håller sig kring snittstack när man är ner till 5 pers kvar så man har råd att spela aggressivt. Däremot spelar jag alla tänkbara draghänder som chipleader, åtminstone om det blir billigt. Bra möjligheter att slå ut folk Förlorar man en stor pott tidigt så man ligger kring halva startstacken eller strax under, bör man nog ta det lugnt så länge blindsen är låga, brukar oftast dyka upp bättre lägen att dubbla upp bara man har lite tålamod. Citera
algot88 Postad 4 November , 2005 Rapport Postad 4 November , 2005 Det är oerhört svårt, men jag tänker så här: Första plats ger mer pengar än tredje, så därför tjänar du på att vara aggressiv. T.ex gå all in med hyffsade kort, om du torskar varannan och vinner varannan så har du en chans på första platsen istället för att blindsen äter upp dig och du kommer på en fjärde och i bästa fall en tredje. BET BIG WIN BIG Citera
banzai3030 Postad 4 November , 2005 Rapport Postad 4 November , 2005 Det är oerhört svårt, men jag tänker så här: Första plats ger mer pengar än tredje, så därför tjänar du på att vara aggressiv. T.ex gå all in med hyffsade kort, om du torskar varannan och vinner varannan så har du en chans på första platsen istället för att blindsen äter upp dig och du kommer på en fjärde och i bästa fall en tredje. BET BIG WIN BIG Precis, vinner du potten osedd eller dubblar upp ökar du dina chanser att vinna, förlorar du har du ändå inte gått back. It's a win-win situation Citera
chievo85 Postad 5 November , 2005 Författare Rapport Postad 5 November , 2005 okej skoj att några intresserade sig i min fråga har spelat uterligare två sng nu o blev 4a i dom oxå Citera
Clemens Postad 5 November , 2005 Rapport Postad 5 November , 2005 Jag tror det är psykologiskt. När det blir 4 pers kvar händer något i ditt huvud som totalförändrar ditt spel. Kanske ett fall för Psykologen här på forumet? Citera
Mr Trader Postad 7 November , 2005 Rapport Postad 7 November , 2005 Citat från Harrington on Holdem Status of the tournament "As the number of players shrinks and gets close to the prize cutoff, play changes dramatically. Most players turn conservative and try to preserve their chips Good players become more aggresive and see this period as the best chance to make some easy money by stealing chips" Citera
chievo85 Postad 8 November , 2005 Författare Rapport Postad 8 November , 2005 Ni har säkert rätt att det sitter i huvudet! har blitt 4a ett anatal gåmger till nu! splear sämre ju längre tid det går känns det som Citera
garviset Postad 17 November , 2005 Rapport Postad 17 November , 2005 Det är möjligt att du bara har otur just nu. Man får sådana streaks med bubbelproblem ibland, och ibland hamnar man ITM varje gång under ett antal turneringar. Men det kan vara så att du krampar på bubblan. Kanske är det så att du försöker sno blindsen men får syn, och då "fegar ur" direkt? Ibland (ofta) måste man bluffa en gång till på floppen utan att tveka. Du får inte verka vek. Skräm dem även genom att försvara din blind ibland mot ett steal-försök med en höjning. De ska veta att det är förenat med en risk att förlora sin stack om de vill stjäla från dig. Citera
Blado Postad 17 November , 2005 Rapport Postad 17 November , 2005 Det är möjligt att du bara har otur just nu. Man får sådana streaks med bubbelproblem ibland, och ibland hamnar man ITM varje gång under ett antal turneringar. Men det kan vara så att du krampar på bubblan. Kanske är det så att du försöker sno blindsen men får syn, och då "fegar ur" direkt? Ibland (ofta) måste man bluffa en gång till på floppen utan att tveka. Du får inte verka vek. Skräm dem även genom att försvara din blind ibland mot ett steal-försök med en höjning. De ska veta att det är förenat med en risk att förlora sin stack om de vill stjäla från dig. Får man ju inte? Jag har spelat 15-20 sngs och kommit ITM 90% typ Citera
spyse Postad 17 November , 2005 Rapport Postad 17 November , 2005 Det är möjligt att du bara har otur just nu. Man får sådana streaks med bubbelproblem ibland, och ibland hamnar man ITM varje gång under ett antal turneringar. Men det kan vara så att du krampar på bubblan. Kanske är det så att du försöker sno blindsen men får syn, och då "fegar ur" direkt? Ibland (ofta) måste man bluffa en gång till på floppen utan att tveka. Du får inte verka vek. Skräm dem även genom att försvara din blind ibland mot ett steal-försök med en höjning. De ska veta att det är förenat med en risk att förlora sin stack om de vill stjäla från dig. Får man ju inte? Jag har spelat 15-20 sngs och kommit ITM 90% typ Det är för att din good streak inte har blivit en bad streak, ännu. Fö har jag aldrig bad streak eller good streaks på SnG jag kommer ITM 100% av gångerna och 1:a 90% av gångerna och det beror på att jag är så jäkla bra. Citera
Hjort Postad 17 November , 2005 Rapport Postad 17 November , 2005 Det är för att din good streak inte har blivit en bad streak, ännu. Han skojar. Citera
Blado Postad 17 November , 2005 Rapport Postad 17 November , 2005 vet inte varför jag skrev det. skittrist men det kändes rätt att skriva det bara Citera
jna Postad 17 November , 2005 Rapport Postad 17 November , 2005 Tight i början, aggressivt i slutet är väl den beprövade formeln. Gäller att göra en bra avvägning bara. Om man tightar för länge tappar man ju möjligheten att stjäla eftersom man inte har något att skrämma storstackarna med. En sak jag tänkt på: I en normal $10 SnG är ju prisstrukturen 50-30-20. Med fyra man kvar är ofta spelet jätteförsiktigt, folk vill verkligen vinna $20. Med två man kvar däremot tycker jag folk slarvar mycket mer och inte lägger ner mycket tanke alls på HU-spelet. De tycks nöjda med att redan ha ett pris säkrat, och detta trots att det även i detta steg finns $20 att tjäna. Citera
vetgirig Postad 17 November , 2005 Rapport Postad 17 November , 2005 En sak jag tänkt på: I en normal $10 SnG är ju prisstrukturen 50-30-20. Med fyra man kvar är ofta spelet jätteförsiktigt, folk vill verkligen vinna $20. Med två man kvar däremot tycker jag folk slarvar mycket mer och inte lägger ner mycket tanke alls på HU-spelet. De tycks nöjda med att redan ha ett pris säkrat, och detta trots att det även i detta steg finns $20 att tjäna. Det lönar sig definitivt att spela för förstaplatsen. I en $10 SnG är vinsten för en 3:de plats $9 medan vinsten från en förstaplats är $39 dvs nästan 4 ggr så stor! Jag har själv, enligt min statistik för de senaste 2 månaderna, mer 1:a placeringar än 2 och 3 placeringar sammanslaget. Att ha många förstaplatser påverkar ens ROI mycket postitivt och ROI ligger just nu på 33%. En orsak kan vara att folk inte är så bra på HU spel. HU krävs det definitivt att man är duktig på att växla tempo. PS Spelar i genomsnitt 1 SnG per dag. Borde egentligen spela fler sådan pga de säkra vinster jag brukar göra på dem. Citera
Supertequila Postad 17 November , 2005 Rapport Postad 17 November , 2005 I en SNG är målet att komma trea enligt Lederer. Alla positioner högre än så är bonus. Så du ska spela med siktet inställt på 3e plats. Men hur ska man göra med 4 kvar? Det beror helt enkelt på hur mycket pengar du har. Om du är chipleader föreslår jag att du tar det lugnt och låter de små stacken med blindsproblem ta ut varandra. Om du är snittchip ska du försöka stjäla blindsen, om inte chipleadern sitter på BB, då kan det bli tufft. Är du shortstack ska du spela väldigt aggressivt mot alla förutom chipleadern. Citera
Loveless Postad 17 November , 2005 Rapport Postad 17 November , 2005 Har alltid koll på vems big blind du trakaserar då det allt som oftast är denna som svarar upp mot din satsning. Om du har en medelstor stack så är en motspelare med liten stack mer benägen att gambla mot dig för att dubbla upp, medan storstacken oftare foldar, eftersom du kan skada storstacken ordentligt. Om du däremot är kort så kommer storstacken syna i stort sett allt så då vill det till att ha en bra hand, däremot så kommer de andra spelarna undvika att syna med skräp då de inte vill riskera att du dubblar upp. Till en viss gräns givetvis, om du är extremt kort (mindre än 2BB) kan du nog förvänta dig att bli synad av de flesta händer, eller om du är storstacken då alla vet att de riskerar att åka ur ifall de förlorar. Citera
maaac Postad 17 November , 2005 Rapport Postad 17 November , 2005 Hur man spelar när det är fyra personer kvar (när tre får pengar) beror på en mängd olika faktorer, det främsta är dock hur stor stack du själv har i jämförelse med dom andra tre spelarna. Om du är marginell chipleader är det väldigt onödigt för dig att involvera dig i många potter då det blir coin-flip. Men om vi säger att du har 3500, dom andra har 2500, 2000 respektive 2000 så kan du spela på två olika sätt, dels ett där du till viss del gamblar och där du kan calla en all-in från någon som du sätter på något som AKs när du själv har 55, i Detta scenariot är det ungefär 48% chans att han vinner, och för att göra detta call måste du lägga in mindre än 48% av din stack, att spela på de här sättet har EV+ i längden då du ofta vinner eller kommer två om du slår ut någon och utökar din stack med 2000. Det andra sättet du kan spela på är att spela sjukt tight och vänta på att någon annan åker ur, detta är också EV+ Om de spelar någon roll så skulle jag hellre spela på de förstnämnda sättet. Om du har minst chips vid bordet gäller det att ta chansningar. Om personen innan dig foldat och du sitter med tex K10, K9 Ax, QJ osv är det bara att trycka in skiten då du vet att dessa händer är favorit mot random händer, för att göra detta krävs det dock att om båda foldar ska du utöka din stack med typ 15%. Så brukar jag tänka Citera
King_ingo Postad 18 November , 2005 Rapport Postad 18 November , 2005 Den instinktiva känslan jag får av att spela med fyra man kvar är: Om det finns en stor chipleader så är han ganska benägen att syna för han vill slå ut folk så han hamnar i en säker pos. Och han tänker som så att 10% av min stack kan jag förlora med gott samvete. Dom flesta spelen tightar upp rejält när det är fyra kvar. Då finns en bra chans att själa blinds. Men jag brukar akta mig för storstacken av ovan nämnda orsak. Sen en sak som jag tycker är självklart. Har man hamnat ITM och har den minsta stacken så siktar jag på första platsen. Det är ingen idé att fegspela och vänta på att storstacken ska slå ut den andre. Då kommer du hamna på andra plats ibland och tredje ibland. Det är bättre att sikta högt. Satsa på att vinna då kommer du etta ibland och trea ibland. Angående badstreaks så har jag hamnat på 4-6 plats på alla mina SnG´s idag. Cirka tio stycken. Man känner sig smått värdelös men det är bara att ta nya tag! Citera
Juster Postad 20 November , 2005 Rapport Postad 20 November , 2005 Satt i din sits för ungefär en vecka sen. Mina råd är från en noob till en annan, så ta det med en nypa salt Att spela tight och sen nån gång ibland aggressivt funkade inte för mig. Som du säger, blinds äter upp dina pengar o de andra drar ifrån. Nuförtiden hamnar jag dock nästan alltid 1, 2 eller 3:a. Jag synar med bra och halvkassa händer (när ingen höjt mkt före flop). Har jag bra på flop så brukar jag checka o låta andra ta hand om betting, har jag inget eller tex steg/färg-drag brukar jag ta hand om bettingen och gå ut ganska hårt. Reraisar ingen mina bets utan bara synar så fortsätter jag med samma summa oftast. Får använda lite sunt förnuft när man försöker stjäla potter. Detta brukar hålla mig kvar tills det är fyra kvar och jag brukar vara stor chipleader om inget galet hänt. När det är fyra kvar bettar jag väldigt aggressivt och även före flop när blindsen förmodligen är höga. Sänker kraven rätt mkt på vilka händer jag spelar. De flesta på denna nivån ($1) sitter o väntar på bra kort när det bara är 4 kvar och är rädda för att åka ut som nr 4 (inte få några pengar).. de blir oftast överkörda om det är nån som bettar aggressivt på slutet. Att vara chipleader underlättar rätt mkt. Så resonerar jag på ett ungefär och det funkar även i cash games har jag märkt de senaste dagarna. Citera
Recommended Posts