Gå till innehåll

NL - Konsten att minimera förlust med överpar?

Recommended Posts

Postad

Har på senare tid lyckats med stora förluster med JJ/QQ/KK pga att man helt enkelt inte får den info som krävs av fi för att kunna folda innan man är allt för commited. Så tänkte kolla vilka lägen ni tycker är rätt/fel att folda.

För att göra det "enklare" har fi och hero 100xBB och blir HU till flopp. Fi ser 28% av flopparna preflopraise 7%, mer reads har Hero ej.

Händerna är påhittade så här finns det inga resultat på vad fi hade :P

OBS!!! INGA SÄKRA READS

HAND 1

NL $0.25/$0.50 - 9 players

Fi $50 (UTG+2)

Hero $50 (dealer)

Hero - Q :diamond: Q :club:

Fi raise to $2

Hero re-raise to $6

sb folds

bb folds

Fi calls

Flop - J :diamond: 9 :heart: 6 :heart:

Fi check

Hero bet $8

Fi raise to $18

Vad är rätt här?se turn för att ta beslut då? all-in/fold?

HAND 2

Fi $50 (dealer)

Hero $50 (sb)

Hero - K :diamond: K :club:

Fi raise to $3

Hero re-raise to $8

bb folds

Fi calls

Flop - Q :diamond: T :heart: 4 :diamond:

Hero bet $12

Fi raise to $25

Vad är rätt här? call/fold? All-in?

HAND 3

Fi $50 (mp)

Hero $50 (dealer)

Hero - A :diamond: A :club:

Fi raise to $2

Hero re-raise to $5

sb folds

bb folds

Fi re-reraise to $10

Hero calls

Flop - K :spade: J :spade: 8 :diamond:

Fi bets $6

Hero raise to $18

Fi is all-in

Vad är rätt här?

Hoppas vi kan få en intressant disskusion om detta komplexa ämne, då man utan reads inte har så mkt att gå på.

Vet inte om denna kanske skulle vara i pokerhandanalys? Isf flytta den!

Postad

Personligen skulle jag trycka på alla dessa händer. Damerna kan ju kanske vara lite tveksam, kungarna solklara för mig i vart fall. Med essen skulle jag oftast reraisa preflop igen, helst all in, vilket gör att man slipper en flopp där det kommer en kung och man undrar om fi sitter på K,K. Sen beror det ju absolut också som du säger på vad man har för reads. Är det en super tight passiv spelare så kan jag folda desto lättare.

Postad

Det känns som att nivån måste spela in också, i detta fallet med $50 så skulle jag trycka in i alla 3 exempel.

Med samma exempel men tex $1000 var (betten i % lika stora) skulle jag vara mer tveksam, Hand 3 dock tveklöst all in.

Postad
Det känns som att nivån måste spela in också, i detta fallet med $50 så skulle jag trycka in i alla 3 exempel.

Med samma exempel men tex $1000 var (betten i % lika stora) skulle jag vara mer tveksam, Hand 3 dock tveklöst all in.

Mjo ang nivå kan jag hålla med.

Och ja, AA handen känns juh rätt så given all-in. Men dom andra 2 är dom verkligen så solklara då du inte har read på fi?

Nu har jag iofs inte räknat någe på vad man har för equity mot fi's tänkbara HD, men tycker det känns som att det ofta händer att fi har en slagen och man betalar av med sitt överpar. Om vi pratar om hand 1-2.

*Edit*

Postad
När så mycket redan åkt in preflop så blir det ju svårt o bromsa. Jag kör allin på alla 3.

Du sätter alltså iskallt fi på AJ i hand 1 och trycker in dina sista $36 på flopp när du "endast" har $14 inne? Han är själv inne med $24 och kommer troligen lägga in dom $26 det kommer kosta även om han har AKd/Axd. Men tycker ingen att hans chech-raise visar att han vill få bort draghand med sin JJ/99/66 (kanske tom AA/KK?) som är några händer ur hans troliga HD med det preflopspelet.

Postad

Intressant frågeställning!

Har inte hunnit tänka igenom situationerna så mycket men här är mina tankar:

Hand1: På NL50 foldar jag nog här. En check-raise är oftast bevis på styrka och du har inte blivit särskilt invested än. Det känns som att chansen är stor att han har antingen JJ/99 eller en slowplayad AA/KK. Om han inte semibluffar finns det lite för få händer han kan ha tycker jag - AJ "borde" han inte syna preflop med samtidigt som den inte riktigt är värd en check-raise med tanke på din re-raise pre-flop.

Lägger du här kommer du ibland folda bästa handen men du behöver bara ha rätt lite över 50% av gångerna så jag tycker att det är rätt.

Hand2: Här trycker jag nog in. Du har fått in ~20% av stacken pre-flop med KK och han raisar bara din continueationbet som kan betyda lite vadsomhelst (även om din re-raise iofs indikerar styrka). Dessutom tror jag att de flesta bara skulle syna med ett set i ett sånt här läge. Han har AQ :)

Hand3: Den här var svår. Har man fått in 20% av stacken pre-flop med AA ska man normalt inte folda men här skriker han verkligen KK (möjligen JJ) tycker jag. Å andra sidan räcker det med att han har AK någon gång ibland för att synen ska vara riktig. Så kanske en gråtsyn är korrekt?

Postad
När så mycket redan åkt in preflop så blir det ju svårt o bromsa. Jag kör allin på alla 3.

Du sätter alltså iskallt fi på AJ i hand 1 och trycker in dina sista $36 på flopp när du "endast" har $14 inne? Han är själv inne med $24 och kommer troligen lägga in dom $26 det kommer kosta även om han har AKd/Axd. Men tycker ingen att hans chech-raise visar att han vill få bort draghand med sin JJ/99/66 (kanske tom AA/KK?) som är några händer ur hans troliga HD med det preflopspelet.

Joo, hand 1 (JJ blir väl rätt troligt) är iförsig tveksam o ställa på. Det har du rätt i. Men dom övriga 2 tycker jag är lättspelade iaf.

Postad
Hand1: På NL50 foldar jag nog här. En check-raise är oftast bevis på styrka och du har inte blivit särskilt invested än. Det känns som att chansen är stor att han har antingen JJ/99 eller en slowplayad AA/KK. Om han inte semibluffar finns det lite för få händer han kan ha tycker jag - AJ "borde" han inte syna preflop med samtidigt som den inte riktigt är värd en check-raise med tanke på din re-raise pre-flop.

Lägger du här kommer du ibland folda bästa handen men du behöver bara ha rätt lite över 50% av gångerna så jag tycker att det är rätt.

Tänker ungefär lika.. har inte så mkt $ som är mina i potten och QQ känns som en ganska tveksam hand då hans CR säger styrka.

Hand2: Här trycker jag nog in. Du har fått in ~20% av stacken pre-flop med KK och han raisar bara din continueationbet som kan betyda lite vadsomhelst (även om din re-raise iofs indikerar styrka). Dessutom tror jag att de flesta bara skulle syna med ett set i ett sånt här läge. Han har AQ :)

Håller med. Hero har nog oftast bäst hand, och får betala av fi's QQ/TT de gånger det händer.

Hand3: Den här var svår. Har man fått in 20% av stacken pre-flop med AA ska man normalt inte folda men här skriker han verkligen KK (möjligen JJ) tycker jag. Å andra sidan räcker det med att han har AK någon gång ibland för att synen ska vara riktig. Så kanske en gråtsyn är korrekt?

Håller med. Känns som ett läge då man MÅSTE betala av de gånger fi har bättre. Frågan är om det går att lyckas komma undan?

Postad

Jättesvåra händer... Att släppa överpar utan reads är svårt.

Mot alla TPTK är du ju favorit likaså mot stegdrag och färgdrag, mot kombinerat färgdrag och öppet stegdrag är du ju däremot underdog, andra troliga händer du möter är ju tvåpar eller set/annat överpar.

Låt oss kolla lite närmare på vardera hand....

Hand 1

Från mitten position höjer fi 2 $ efter din re-raise, till 6$ så synar han endast. Därför räknar jag bort AA eller KK då skulle han antagligen ha höjt ytterligare.

På floppen checkar han, efter din bet reraisar han till 18 $. Troligaste händerna här är enligt mig JJ/99. En slaskig spelare kan ha kombinerat färg/stegdrag eller tvåpar, kanske en överspelad AJs men inte lika troligt, jag hade iaf lagt AJs pre-flop... Men som sagt troligtvis JJ/99. Svårt utan read, rätt spel är förmodligen fold men jag skulle sett den

Hand 2

Pre-flop spelet säger mig återigen att han inte sitter med AA, däremot AQ, QQ/TT är också troliga gänder.

Färgdraget känns inte lika troligt här eftersom du har din K som blocker.

Här tror jag att du är slagen. QQ/TT mitt tips.

Hand 3

Här frågar jag mig själv, varför synar du hans pre-flop höjning till 10$? Det är bara att fortsätta höja, spelar ingen roll hur mycket han höjer kontrahöj hela tiden med AA!

Fi spelar handen mycket aggressivt, klockren KK känns det som spontant, med t ex, AQs så höjer han inte upp till 20BB innan floppen.

KK känns som ända möjliga handen här kanske QQ, en väldigt aggressiv spelare kan sitta med JJ.

Postad
Hand 3

Här frågar jag mig själv, varför synar du hans pre-flop höjning till 10$? Det är bara att fortsätta höja, spelar ingen roll hur mycket han höjer kontrahöj hela tiden med AA!

Fi spelar handen mycket aggressivt, klockren KK känns det som spontant, med t ex, AQs så höjer han inte upp till 20BB innan floppen.

KK känns som ända möjliga handen här kanske QQ, en väldigt aggressiv spelare kan sitta med JJ.

I hand 1 & 2 håller jag med.

Sen i hand 3 är det så att jag gjort fiktiva HHs, jag hade säkerligen re-raisat preflop samt gått all-in direkt på flopp. Men om man nu synar han preflop för att få hela hans stack med en bra flopp.. så är det juh inte helt felt tänkt.

Men som sagt.. risken att man är slagen här finns. För skriker KK. Men är $82 i potten och kostar $22 för att syna, för bra odds för att folda alltså.

Postad

En lite fråga till alla som säger "på NL50 trycker jag in på varje hand"...spelar ni själva på denna nivå? Jag har spelat ganska mycket på dessa limits och håller absolut inte med er. Det känns som att NL50 är tillräckligt "högt" för att de flesta inte ska gå all in med KJo, samtidigt som det är för lågt för att folk ska göra sofistikerade moves. D v s folk spelar korten, men har har ett hyfsat hum om deras värde i en standardsituation.

Därför har jag svårt att se hur hand1 kan vara en självklar all in. Många skulle check-raisa ett set i ett sånt här läge (vilket jag tycker är väldigt dåligt spelat), och vissa skulle också spela ett slowplayat överpar så här (kan vara ett okej spel enligt mig).

Andelen som synar ett raise pre-flop med AJ och sedan check-raisar en sådan marginell hand tror jag är alldeles för liten för att det ska vara värt att lassa in hela stacken. Semibluffar med t ex AQs etc tror jag är ganska ovanliga och där leder vi dessutom bara marginellt.

Som sagt, såhär tycker jag:

Hand1: Du ligger under mer än 50% av fallen och har investerat en liten del av stacken --> FOLD.

Hand2: Du leder oftare än 50% av gångerna och har lagt in en ganska stor del av stacken --> ALL IN

Hand3: Du ligger oftast efter men har skjutsat in alldeles för stor del av stacken för att folda. Dessutom 2 outs --> CALL

Postad

Hand 1 ska man bara kasta bort, inte värt att riskera hela stacken då en allin behövs för att avliva färgdrag. Slowat AA/KK känns det som.

Hand 2 allin direkt. Oftast är det AQ eller A:diamond: K :diamond: i farten.

Hand 3 har alltför bra pottodds för att folden ska existera. Efter reraisen på flopp har du större delen av stacken inne.

Ofta sitter han på AKs, hur ofta sitter folk på KK när du sitter på AA. Sannolikheten är väl större att han sitter på två höga. Lägg till en desperat QQ som representerar AA för att skrämma dig.

Jag tror inte att man är slagen såpass ofta att det dödar pottoddsen.

• 4 weeks later...