Gå till innehåll

Sökö8 - (J)247 blir par i J mot öppet par, bra?


parre

Recommended Posts

HU Sökö8 på Sviten. Min motståndare har inte spelat särskilt mycket sökö8, men det är knappast första gången han lirar detta slaskspel.

 

Hur som helst så har vi på fjärdegatan:

 

(x)995 för honom;

(J)247 för mig.

 

Han checkar. Jag betar pott (35), han synar.

 

Femtegatan:

 

(x)995T för honom.

(J)247J för mig.

 

Checkat till mig. Jag betar 100.

 

Korrekt spel?

Och - hur ska jag göra om han slår om (förutsatt att han inte avger några direkta tells)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ingen erfaren sökö-spelare. Men jag undrar hur du tänker när du bettar in i hans öppna par på 4:e? Nu skrev du iofs inte hur färgerna var, men du har ju inget skrämselkort. Att han varken bettar eller reraisar tolkar jag som att han har triss eller tvåpar och hoppas på att få bra betalt av dig på 5:e. Märkligt spel från er båda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är tvärtom, det är parre som har den läskiga brädan. Det är hi-lo (och fyrlåg räknas) så om parre har ett kort under 9 i fickan som inte parar han så har han ett lås på halva potten. Och andra sidan, om motståndaren har tvåpar eller bättre så måste han vara favorit (om parre har en färdig låg kan han inte scoopa och om parre har ett par så ligger han efter).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ni missade det så spelar vi sökö hi/lo, alltså halva potten till låga handen. Jag representerar inte en hög, jag reprsenterar en låg med frirullebluff...

 

Jag visar genom mitt bet på fjärde att jag minsann har en öppen låg och att han minsann får syna för halva potten hela vägen. Dels gör jag det som stoppbet också, han får svårt att slå om. Det är nog ett rätt dåligt bet när jag tänker efter, men det handlar lite också om att sätta press på motspelaren och få honom att veta att han kommer att tvingas syna för halva potten på regelbunden basis.

Att han varken bettar eller reraisar tolkar jag som att han har triss eller tvåpar och hoppas på att få bra betalt av dig på 5:e. Märkligt spel från er båda.

 

Att han inte betar är rätt naturligt. Har han inte triss/tvåpar så är det ju idioti att beta, eftersom jag då passar alla ickelågar. Har han triss/tvåpar tycker jag heller inte han ska beta, eftersom jag passar händer jag annars eventuellt bluffar/semibluffar med, men då är det mer marginellt. EDIT: Äsch jag är ju tomte, med tvåpar/triss måste han ju beta eftersom jag tvingas syna med händer som par+lågdrag+fyrstegdrag och liknande och han har jättebra värde på det betet.

 

EDIT: Hur ser ni på mitt riverspel då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slår han om måste du lägga dig då han vet att han minst har halva potten och är inte 100% på att du har andra halvan.

 

De gatorna känns inte så fel, däremot gatan före. Han måste ha pottat med 99, du vet att du har minimal lågchans o tre knektar med lite tur att ta högen. (Kan dra dött för högen)

Även om dina 24 ser farliga ut så blir det ju enormt svårt o bluffa bort något då du behöver låga kort för lågen men han inte representera någon sk. frirullebluff utan ett ess på bordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slår han om måste du lägga dig då han vet att han minst har halva potten och är inte 100% på att du har andra halvan.

 

De gatorna känns inte så fel, däremot gatan före. Han måste ha pottat med 99, du vet att du har minimal lågchans o tre knektar med lite tur att ta högen. (Kan dra dött för högen)

Även om dina 24 ser farliga ut så blir det ju enormt svårt o bluffa bort något då du behöver låga kort för lågen men han inte representera någon sk. frirullebluff utan ett ess på bordet.

Motståndaren behöver inte nödvändigtvis ha pottat med paret. Det betet bygger potten massor och han sitter ju dessutom ur position. Om parre har en trea eller tre låga suitedkort (osannolikt att 24an var suited eftersom parre nog skulle ha skrivit det annars) så kommer han ju gladeligen att slå om och då har man byggt en jättepott och får ta svåra beslut på dom två återstående gatorna (förutsätter att stackarna är skapligt djupa så att det finns kvar pengar till en bet på femtegatan). Oavsett vad parre har för hålkort så kommer han ju att potta på fjärde och femtegatan om han får lågkort så även i sånna fall så kommer det att bli en stor pott om paret betar pott på tredjegatan.

 

Om det var så att motståndaren pottade med paret så bör parre förstås passa, precis som du säger förutsatt att han inte har färgdraget då. Troligast är väl att motståndaren betade också eftersom man normalt gör det och hoppas på att lågdraget blankar på nästa gata (jag ville bara förklara att det finns en hel del skäl att inte bomba med paret eftersom paren är så svårspelade mot lågdrag och färdiga lågar) och parre spelade således fel.

 

På de sista två gatorna tycker jag att parre spelar rätt däremot. När lågkortet kommer så måste han beta för att representera den färdiga lågen och frigurkan till hela potten. Om han inte skulle beta så blir motspelaren garanterat misstänksam om han kan spela sökö8, jag skulle förmodligen sätta parre på ett högt kort i hålet direkt och han har då berättat för motståndaren vad han har utan att ta något betalt alls för det. Dessutom så är det alltid bra att bygga pott när man har låset (ni som brukar spela sökö8 med mig vet att jag är bra på att bygga potter i det spelet) och för att representera ordentligt så måste han ju göra det även här eftersom det trots allt finns en del scarecards som han kanske kan bluffa till sig hela potten med och som dessutom ger honom ett lås på halva (A, 3, 5 & 6).

 

På femtegatan så har han ju troligen hela potten, knekten är ju det perfekta kortet eftersom den ser väldigt ofarlig ut men han scoopar nästan alltid på den eftersom tvåpar och bättre är ovanligt. Eftersom han har representerat lågen redan tidigare så är det ju bara att fortsätta genom att beta när 99 har checkat också får han förmodligen syn (eftersom hans bräda är så ofarlig) och scoopar. Risk för stryk i efterhand för att han började med J2 och synade på tredjegatan finns ju iofs.

 

Eftersom handen postades här så antar jag att det kom en checkraise på femtegatan däremot. Jag skulle nog oftast passa eftersom motståndaren nästan måste ha ett lås för att kunna göra det spelet.

 

[edit] styckeindelning :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom han har representerat lågen redan tidigare så är det ju bara att fortsätta genom att beta när 99 har checkat också får han förmodligen syn (eftersom hans bräda är så ofarlig) och scoopar. Risk för stryk i efterhand för att han började med J2 och synade på tredjegatan finns ju iofs.

 

Jag minns inte huruvida det pottades med 99 på tredje eller inte, eventuellt kom 99 först på fjärde - men jag tror det kom på tredje. När jag pottade fjärde var i alla fall potten rätt så liten.

 

Eftersom handen postades här så antar jag att det kom en checkraise på femtegatan däremot. Jag skulle nog oftast passa eftersom motståndaren nästan måste ha ett lås för att kunna göra det spelet.

 

Mjae. Motståndaren började steka som fan. Då satte jag han på par i nior. Sedan började han mumla om att han kanske borde slå om. Då satte jag honom på par i nior fortfarande - det såg verkligen ut som om han bara hade 99 och satt och stekte huruvida han har halva potten eller ej, eller nått sådant. Till slut synade han, mina JJ vann (han hade alltså bara niorna). Vet inte riktigt vad han klurade på efter mitt bet. Jag tror det var huruvida det finns något värde i att slå om (remember, han har inte spelat så mycket sökö8). Efter att han stekt i någon minut och våndats lite så insåg jag att han faktiskt bara hade 99 och hade synat ett omslag.

 

Men sedan började jag tänka på handen lite, det blir ju oerhört jobbigt om han utan att vidare tänka säger "jag slår om pott". Det borde han inte göra med bara 99, men det är inte omöjligt. Då blir jag tyvärr tvungen att lägga, tror jag.

 

Vet inte, denna hand kanske inte var så intressant när jag tänker efter, men jag knde för att posta den ändå då jag tänkte på den lite efter att jag spelat den, hur man bör agera, om jag bör spela så på fjärde- och femtegatan etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom handen postades här så antar jag att det kom en checkraise på femtegatan däremot. Jag skulle nog oftast passa eftersom motståndaren nästan måste ha ett lås för att kunna göra det spelet.

Jag funderar lite på om det är en dålig checkraise från motståndarens sida om han sitter med nakna nior på rivern. Om parre alltid passar JJ här så är det ju en total frirulle att höja eftersom han aldrig kommer bli synad av en scoophand (om parre har något annat än JJ kan han ju inte scoopa). Så folden mot omslaget är knappast spelteoretiskt ok eftersom man då aldrig straffar 99 ordentligt för att ha bluffat.

 

Så spontant är nog situationen lite mer komplicerad än den verkar. Särskilt om parre har möjlighet att göra ett stort återpottsbet om den andre killen checkraisar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så spontant är nog situationen lite mer komplicerad än den verkar. Särskilt om parre har möjlighet att göra ett stort återpottsbet om den andre killen checkraisar.

 

I detta läge hade jag inte det - återpottar han så är det 400 och båda vi har 500 till bakom. Och jag vet faktiskt inte hur jag agerar om han återpottar, det är rätt klart att jag inte alltid passar eller alltid synar, men med vilken frekvens jag passar/synar har jag svårt att besvara, liksom om jag har ballar nog att återpotta med nakna JJ och fortsätta representera en låg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I detta läge hade jag inte det - återpottar han så är det 400 och båda vi har 500 till bakom. Och jag vet faktiskt inte hur jag agerar om han återpottar, det är rätt klart att jag inte alltid passar eller alltid synar, men med vilken frekvens jag passar/synar har jag svårt att besvara, liksom om jag har ballar nog att återpotta med nakna JJ och fortsätta representera en låg.

Menar du som valuebet då eller? Lågen är ju inte något som han behöver vara rädd för eftersom han har halva potten då, enda gången han behöver vara rädd för din återpott är när han har exakt 99 och tror att du slår det. Du kan ju inte bluffa på återpotten, någon bättre hand lägger han ju inte iom att han har lås på potten då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I detta läge hade jag inte det - återpottar han så är det 400 och båda vi har 500 till bakom. Och jag vet faktiskt inte hur jag agerar om han återpottar, det är rätt klart att jag inte alltid passar eller alltid synar, men med vilken frekvens jag passar/synar har jag svårt att besvara, liksom om jag har ballar nog att återpotta med nakna JJ och fortsätta representera en låg.

Menar du som valuebet då eller? Lågen är ju inte något som han behöver vara rädd för eftersom han har halva potten då, enda gången han behöver vara rädd för din återpott är när han har exakt 99 och tror att du slår det. Du kan ju inte bluffa på återpotten, någon bättre hand lägger han ju inte iom att han har lås på potten då.

 

Ja, som valuebet. Har jag lågen där så återpottar jag av ren princip - har jag lås på halva potten stoppar jag in degen om någon återhöjer mig, enbart för att kunna dra nytta av liknande situationer när jag bara har höghanden. Just i detta läge vet jag inte om jag vågar sätta honom på en naken 99 och återpotta - det är ett riktigt klurigt läge. Men jag gör alltid sådana spel bara för att straffa motståndare som återpottar mig vid "fel" lägen, t.ex. om jag har (A)92A7 och de återhöjer med kunghögt av någon anledning, eller betar ut med dessa, liksom om jag har (K)23K8 och han har Q-höga bord och så vidare. Rent generellt sett så re-raisar jag alltid med färdiga lågar även om det är uppenbart att motståndaren har halva potten (undantaget om jag sitter med färdig låg utan möjlighet till femfärg/femstege och han visar öppen triss/öppet tvåpar, då är det bara slöseri med tid).

 

Skulle vi ha jättemycket pengar bakom, säg 4000 till, så är det mycket möjligt att jag slår om igen med JJ för värde, men det är också marginellt. Det är just dessa situationer jag nästan tycker är svårast i sökö8, när man oftast har hela potten, men motståndaren har bra återbluffmöjligheter med t.ex. öppna par. Gör man ett fel så kostar det ju en hel del.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag funderar lite på om det är en dålig checkraise från motståndarens sida om han sitter med nakna nior på rivern. Om parre alltid passar JJ här så är det ju en total frirulle att höja eftersom han aldrig kommer bli synad av en scoophand

Det har du faktiskt rätt i, det tänkte jag inte på. Någon syn i då och då är alltså på sin plats. Sjukt jobbig syn dock om man inte har tells på motståndaren.

Att skicka in tredjehöjningen med bara JJ låter ju iaf galet. Man får aldrig bort en bättre hand eftersom alla bättre händer har lås på högen så de gångerna motståndaren har en bättre hand torskar man allt och det är nog inte så ofta som nakna 99 synar för splitten när tredje pottraisen kommer att. Men å andra sidan så säger ju parre att han ställer om igen när han har lågen och om han gör det med lågen men inte med JJ så har ju 99 en frirulle igen eftersom parre då garanterat har lågen och inte JJ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte börja ifrågasätta hur man ens hamnar i en pott med (J)2 men kom på två saker som ju gör det mindre förvånande:

 

i) Är han bring-in månne?

 

ii) Det är Parre vi snackar om.

 

/Bjorn

 

Nej, bringin är ju på högsta kortet så jag hade ingen bringin. Men i HU sökö8 så behöver det inte vara jättefel, så länge man är beredd att spela handen som om man hade ett lågkort under på senare gator, eller klonkar en J :) Ligger 5 i ante + 5 i bringin i potten, han har ett skitkort uppe och jag måste syna 5 till. Och det är heads-up. Och jag är Parre. Klart man synar - svårt att hitta lägg i HU sökö8, särskilt med ett lågt kort synligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte börja ifrågasätta hur man ens hamnar i en pott med (J)2 men kom på två saker som ju gör det mindre förvånande:

 

i) Är han bring-in månne?

 

ii) Det är Parre vi snackar om.

 

/Bjorn

Som parre säger: det är HU!

Dessutom så handlar ju sökö8, iaf mot spelare som har någorlunda koll, nästan enbart om vad man har för bräda. Vad man har i hålet är oviktigt så länge ens egen bräda ser läskig ut eller motståndarens ser ofarlig ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...