Gå till innehåll

FL - Funna läckor, hur täta?


kydyl

Recommended Posts

Jag har nyligen skaffat ett statistik program så antalet händer är inte så imponerande, dryga 500 bara (från partypoker).

 

Hur som helst så tycker jag mig utläsa att en av mina allra största läckor är när jag floppar två overcards och jag då samtidigt har raisat dem preflop. tex AK, AQ, KQ när floppen enbart visar upp låga kort. Jag har ofta väldigt svårt att släppa dem om det bara kostar ett small bet att titta på turn och ett bigbet att titta på rivern (om jag dessutom betalat ett bet och någon raisar efter det så sitter call knappen nära tillhands igen). Om jag läser ut statistiken rätt så står dessa händer för över 2/5 av mina förluster (i dollar räknat) :shock:

Trodde aldrig att det kunde vara så mkt.

 

Min fråga är nu hur jag ska hantera detta, är det fold som gäller såfort man bara floppar två överkort utan bra draws eller kan man gå vidare om man tex har två kort till stege eller färg

 

 

Den andra stora läckan är om någon annan har raisat på floppen. Har jag då en hand som jag tänkt calla med så är det inte ovanligt att jag callar även en raise och om jag blir raisad så lägger jag nästan alltid i ett bet till.

 

Hur borde man spela när det kommer en raise på floppen innan dig? Bara spela händer man själv skulle raisat med kanske? Tror jag går med för ofta.

Och kanske framför allt om någon raisar efter dig, hur ska man då gå till väga, känns ju inte som att man vill lägga sig eftersom det man betat då är som att kasta pengar i sjön...

 

 

Har alltid sett mig själv som en tight spelare men när jag tittar på hur ofta jag ser floppen så ligger det på 34% (inklusive blindpositionerna, 82% i BB och 52% i SB). Detta tycker jag verkar lite högt egentligen och skulle kanske tjäna på att försöka tighta upp lite mer?

 

 

Hursomhelst tror jag att införskaffandet av statistik program är en av de smartare grejorna jag gjort... Man ser verkligen hur mkt raken kostar också, aldrig riktigt tänkt på det förr... ligger nu +-0 och sajten har fått $20 av mig :evil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nyligen skaffat ett statistik program så antalet händer är inte så imponerande, dryga 500 bara (från partypoker).

 

Alldeles för få händer för att få någon statisktisk säkerhet i det här, så alla resultat du fått fram kan du ta med en rejäl nypa salt.

 

Hur som helst så tycker jag mig utläsa att en av mina allra största läckor är när jag floppar två overcards och jag då samtidigt har raisat dem preflop. tex AK, AQ, KQ när floppen enbart visar upp låga kort. Jag har ofta väldigt svårt att släppa dem om det bara kostar ett small bet att titta på turn och ett bigbet att titta på rivern (om jag dessutom betalat ett bet och någon raisar efter det så sitter call knappen nära tillhands igen). Om jag läser ut statistiken rätt så står dessa händer för över 2/5 av mina förluster (i dollar räknat) :shock:

Trodde aldrig att det kunde vara så mkt.

 

Min fråga är nu hur jag ska hantera detta, är det fold som gäller såfort man bara floppar två överkort utan bra draws eller kan man gå vidare om man tex har två kort till stege eller färg

 

Du får väl spela lite mindre på sådana händer. Dessutom är det STOOOOOOOOOOOOOOOOOOR skillnad mellan AK och framförallt KQ, men också AQ. AK är allt som oftast ett monster i FL, medan de andra två definitivt inte är det.

 

Den andra stora läckan är om någon annan har raisat på floppen. Har jag då en hand som jag tänkt calla med så är det inte ovanligt att jag callar även en raise och om jag blir raisad så lägger jag nästan alltid i ett bet till.

 

Hur borde man spela när det kommer en raise på floppen innan dig? Bara spela händer man själv skulle raisat med kanske? Tror jag går med för ofta.

Och kanske framför allt om någon raisar efter dig, hur ska man då gå till väga, känns ju inte som att man vill lägga sig eftersom det man betat då är som att kasta pengar i sjön...

 

Här börjar jag undra om du iakttar din position när du väljer vilken hand du spelar. Från tidig position, spela bara premiumhänder, AA, KK, AK och QQ. Sitter du och limpar KQ (eller ännu värre händer) från tidig position (där du kan räkna med en höjning efter dig) så måste du lägga den efter en höjning. Det blir många BB i längden.

 

Har alltid sett mig själv som en tight spelare men när jag tittar på hur ofta jag ser floppen så ligger det på 34% (inklusive blindpositionerna, 82% i BB och 52% i SB). Detta tycker jag verkar lite högt egentligen och skulle kanske tjäna på att försöka tighta upp lite mer?

 

Tror dock att det största felet ligger här. Under förutsättning att du spelar fullbord, så spelar du åt helvete för många händer. Svårt att säga exakt var du ska ligga, men någonstans mellan 15-20 % kanske.

 

Hursomhelst tror jag att införskaffandet av statistik program är en av de smartare grejorna jag gjort... Man ser verkligen hur mkt raken kostar också, aldrig riktigt tänkt på det förr... ligger nu +-0 och sajten har fått $20 av mig :evil:

 

Det har i alla fall fått dig att haja till och be om hjälp, vilket är en bra början. Dessutom har du själv uppmärksammat några stora luckor.

 

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr ingen hjälp från mig bara undrar vilket program du kör och vad det kostade.

Intressant dock, för händer som AK,AQ, och höga par är det händer jag endast spelar till 90% på FL 1-2$, och jag hankar mig fram.

Det jag undrar bara är från vilken postion du sitter på när du loosar dessa händer, kan du få fram det från programmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nyligen skaffat ett statistik program så antalet händer är inte så imponerande, dryga 500 bara (från partypoker).

500 händer är i stort sett meningslöst.

 

Hur som helst så tycker jag mig utläsa att en av mina allra största läckor är när jag floppar två overcards och jag då samtidigt har raisat dem preflop.

Ofta så ska man gå vidare i en höjd pott eftersom den är så stor, men det är väldigt viktigt att man tar hänsyn till sannolikheten att man får betala två bet, hur säkra ens sex outs är (du får väldigt ofta reducera ned överkortouts till 4-5 outs pga färgdrag sannolikheten att någon har par + ett av dina kort, osv). Det är också väldigt relevant vila extra drag du har, en gut-shot + två överkort + trefärg är en riktigt hyffsad hand, medan två överkort utan något annat på en tvåfärgad bräda oftast är rent skräp. Det är också väldigt relevant hur många motståndare du har, om du höjer AKo från sen position och bara får syn av stora mörken så kommer din hand att vara bäst även oförbättrad kanske 60% av tiden när den missar floppen.

 

Du måste helt enkelt lära dig att titta på situationen väldigt nyanserat. Det finns väl följande saker att ta hänsyn till ungefär:

 

Möjligheterna floppen ger dig. Alltså alla händer du kan få in och hur sannolika de är.

 

Möjligheterna floppen ger dina motståndare. Alltså de händer dina motståndare kan tänkas ha, och absolut viktigast om de överlappar dina händer på något vis och i så fall hur.

 

Förväntad betning, om någon betar in i dig med tre pers bakom dig varav en höjde preflopp så är det inte alls så sannolikt att du kommer undan med ett bet. Ju färre personer som är kvar att agera efter dig ju säkrare kan du vara på att inte bli höjd igen.

 

tex AK, AQ, KQ när floppen enbart visar upp låga kort. Jag har ofta väldigt svårt att släppa dem om det bara kostar ett small bet att titta på turn och ett bigbet att titta på rivern (om jag dessutom betalat ett bet och någon raisar efter det så sitter call knappen nära tillhands igen). Om jag läser ut statistiken rätt så står dessa händer för över 2/5 av mina förluster (i dollar räknat) :shock:

Trodde aldrig att det kunde vara så mkt.

Det är knappast så mycket heller, kortsiktiga flukationer. AK och AQ ska ge dig ganska mycket pengar, KQ är ganska medioker och ska bara ge dig lite grann.

 

 

Den andra stora läckan är om någon annan har raisat på floppen. Har jag då en hand som jag tänkt calla med så är det inte ovanligt att jag callar även en raise och om jag blir raisad så lägger jag nästan alltid i ett bet till.

Det här är dock en enorm läcka, det är en jätteskillnad på att syna ett litet bet och två små bet. Dels för att dina odds halveras och dels för att fiendens troliga hand genast är mycket starkare, och att någon som höjer ofta har högsta paret med ess som sidokort och då dog just 3 av dina outs. När du synar och någon höjer bakom dig så får du titta på brädan och försöka avgöra hur troligt det är att dina outs står, om T9 är ute så är exempelvis tvåpar inte helt otroligt vilket gör det väldigt illa att dra till bara ett par. Färgdrag som du inte har del av är också väldigt illa eftersom du kan träffa ditt par samtidigt som någon träffar färgen, eller så kan du träffa ditt par på turn och någon träffar färgen på river.

 

Hur borde man spela när det kommer en raise på floppen innan dig? Bara spela händer man själv skulle raisat med kanske? Tror jag går med för ofta.

Det är helt ok att dra i höjda potter om de är stora, tänk bara på att du måste dra till någonting som troligen är starkare än det som din motståndare höjer med.

 

Och kanske framför allt om någon raisar efter dig, hur ska man då gå till väga, känns ju inte som att man vill lägga sig eftersom det man betat då är som att kasta pengar i sjön...

Varje bet du tidigare gjort är pengar i sjön, de är helt borta; det är ingen investering du gör. Det som är viktigt är vilka nya pottodds du får och hur bra dina drag förväntas stå mot dina motståndares troliga händer (som är mycket starkare än innan de höjde).

 

 

Har alltid sett mig själv som en tight spelare men när jag tittar på hur ofta jag ser floppen så ligger det på 34% (inklusive blindpositionerna, 82% i BB och 52% i SB). Detta tycker jag verkar lite högt egentligen och skulle kanske tjäna på att försöka tighta upp lite mer?

Inte statistiskt relevant, men 34% är alldeles för högt vid fullbord och likaså ser du floppen alldeles för ofta i mörkarna om potten ofta blir höjd preflopp.

 

 

Hursomhelst tror jag att införskaffandet av statistik program är en av de smartare grejorna jag gjort... Man ser verkligen hur mkt raken kostar också, aldrig riktigt tänkt på det förr... ligger nu +-0 och sajten har fått $20 av mig :evil:

Heh, över de två senaste veckorna eller så har jag betalt $1500 i rake och sett $20 000 försvinna från borden i form av rake. Och jag spelar inte ens särskilt högt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här börjar jag undra om du iakttar din position när du väljer vilken hand du spelar. Från tidig position, spela bara premiumhänder, AA, KK, AK och QQ. Sitter du och limpar KQ (eller ännu värre händer) från tidig position (där du kan räkna med en höjning efter dig) så måste du lägga den efter en höjning. Det blir många BB i längden.

HUH!? Limpa och sedan folda KQ är ju fullständigt galet det är mycket värre än att limpa och sedan höja KQ. Jag tycker du är för tight i tidig position, AJo är ju klart värd att öppna med en höjning UTG på de allra flesta bord, så även TT, beroende på hur mycket limpers man kan vänta sig så kan ATs/A9s även vara spelbara UTG, så även par ned till 77 om typ 5 pers brukar se floppen. KQs bör också vara spelbar, KQo är knepigare men om man är duktig postflop så bör den vara spelbar på de flesta bord också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här börjar jag undra om du iakttar din position när du väljer vilken hand du spelar. Från tidig position, spela bara premiumhänder, AA, KK, AK och QQ. Sitter du och limpar KQ (eller ännu värre händer) från tidig position (där du kan räkna med en höjning efter dig) så måste du lägga den efter en höjning. Det blir många BB i längden.

HUH!? Limpa och sedan folda KQ är ju fullständigt galet det är mycket värre än att limpa och sedan höja KQ. Jag tycker du är för tight i tidig position, AJo är ju klart värd att öppna med en höjning UTG på de allra flesta bord, så även TT, beroende på hur mycket limpers man kan vänta sig så kan ATs/A9s även vara spelbara UTG, så även par ned till 77 om typ 5 pers brukar se floppen. KQs bör också vara spelbar, KQo är knepigare men om man är duktig postflop så bör den vara spelbar på de flesta bord också.

 

Nu var de råd jag gav mest för att täta kydyls i mina ögon tyngsta läckor, att han spelar för många händer och synar bet+höjning preflop. Därför tycker jag inte att han ska spela KQ överhuvudtaget från tidig position. Lite luddigt skrivet, men meningen som skulle fram var om han limpar KQ från tidig position och sen måste lägga den p.g.a. efterföljande raise är det en jävla läcka som troligtvis kostar honom en massa pengar. Även om han limpar den och sen synar en höjning tror jag att det kostar mer än det smakar.

Beror förstås på bordet, men jag tror att i det här läget är det bättre för kydyl att vara för tight än för lös. Visserligen kommer han att förlora en del på att inte spela AJ och kanske AT, A9, men inte lika mycket som han förlorar nu. När han fått lite kontroll på de två ovanstående grejerna kan han spela lite lösare, men inte nu.

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därför tycker jag inte att han ska spela KQ överhuvudtaget från tidig position. Lite luddigt skrivet, men meningen som skulle fram var om han limpar KQ från tidig position och sen måste lägga den p.g.a. efterföljande raise är det en jävla läcka som troligtvis kostar honom en massa pengar. Även om han limpar den och sen synar en höjning tror jag att det kostar mer än det smakar.

Misstaget som görs är ju att limpa eländet över huvud taget om man inte kan hantera den postflopp (och kan man det ska den nog öppnas med en höjning), den första synen är ju rejält -EV, den andra synen är +EV (pga stora pottodds) men inte lika mycket som den första synen var -EV. Det är ju inte bra att bli höjd efter att man limpat med KQo.

 

Beror förstås på bordet, men jag tror att i det här läget är det bättre för kydyl att vara för tight än för lös.

De råden var mer riktade till dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för alla råd och tips. Ska försöka spela tightare i alla positioner, men speciellt i middle position där jag känner att jag ibland chansar med nån lite mer marginell hand. Får väl återkomma när jar har ett par tusen händer till i databasen :)

 

 

En annan grej angående spelet ur mörkarna, hur pass mkt ska man försvara dessa egentligen? Tycker det är svårt eftersom man sitter i bra position första satningsrundan och frestas då till att calla med minst sagt marinella händer (speciellt från SB om det är ohöjt) men sedan hamnar man ju i sämsta position. Bör dessa händer bara försvaras när man har händer som man skulle spela i tidig position eller hur "lös" kan man vara här?

 

 

-->The Kidder

Jag kör pokeroffice, kostar $69

finns en tråd om programmet i pokerstudier

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De råden var mer riktade till dig.

 

[OT:]

Men nu var ju inte frågan hur jag ska spela. Mina råd var riktade till kydyl och pekar på vad kydyl bör förbättra för att täta sina läckor och inte nödvändigtvis en beskrivning av hur jag spelar.

 

Det är absolut inte så att jag klankar ner på dina råd. Jag är övertygad om att du kan mer om och spelar bättre poker än vad jag gör. Dock så hade just det rådet vi pratar om ingen bäring i denna tråd då det som sagt inte handlar om mitt spel utan om kydyls, och mina råd är riktade specifikt till honom.

 

Jag kan säga att min egen FL antagligen skulle må bättre av att jag spelade tightare och inte lösare.

Detta är ett problem som jag jobbar på.

[/OT]

 

Egentligen tror jag att vi är ute efter samma sak. kydyl bör spela tightare och bör inte limpa KQ i tidig position.

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Hej!

 

Som jag ser det så behöver du utveckla ditt postflopspel än smula. Sitter du med två klädda kort som KQ och brädan visar en ragged flop (gärna en rainbowflop (alla tre kort i olika färg) kan du i mitt tycke försvara din hand på ett mer aggressivt sätt. Här är det mycket viktigt att läsa sina motståndare! Visar de svaghet så HÖJ, de sitter förmodligen inte på något själv. Du kan vinna många potter på ett toppar. Det gäller att skydda din hand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...