Gå till innehåll

Nu vill en man spela damgolf!

Recommended Posts

Postad

http://www.expressen.se/index.jsp?a=460692

Han har ju helt rätt. Han blir min nya golfidol. Låt män och kvinnor spela för sig eller öppna för alla.

Personligen tycker jag PR jippona då Michelle Wie eller Sörenstam ska spela manstävlingar mer skadar än gynnar sporten även om den PR spelaren får gynnar denne. Att se Michelle Wie bli krossad av den manliga golfeliten eftersom hon inte har längden i slagen som behövs behöver vi inte se, det vet vi redan. För mig ger bara den bilden när hon inte har en chans mot herrarna men tillhör toppen bland damerna att damgolfen inte är bra och intresset kan därför dras bort från den och sponsorer/prispengar minska. Det är inte bra!

Damtennisen som står på egna starka ben skulle aldrig få för sig att heja på Venus Williams om denne ville spela US Open i tennis för herrar. Hon skulle förmodligen inte ens ta ett game av en kvalspelare... Kanske något men åtminstone inte ha skuggan av en chans. Även om ett sådant jippo skulle gynna henne PR mässigt skulle det definitivt inte gynna sporten

Bra att Jean van der Velde inte är så politisk korrekt utan säger vad alla på touren tycker :D

Postad

Sen kan ju Tiger Woods spela junior vm, eller varför inte amatör vm, det är ju diskriminerande att han inte får ställa upp, eller hur?

Jag tycker det är helt rätt att damer får spela på "herr" touren eftersom de utger sig för att vara en tour för världens bästa spelare. Däremot så ska damerna givetvis kvala in till touren/tävlingarna på egna meriter och inte som inbjudningar.

Postad

Tror att det för en tid sedan spelades en match mellan en tennis spelare rankad typ runt hundra mot systrarna Williams. Först krossade han den ena i ett set tog en bira och gick ut och sopade banan med den andra.....

Postad
Tror att det för en tid sedan spelades en match mellan en tennis spelare rankad typ runt hundra mot systrarna Williams. Först krossade han den ena i ett set tog en bira och gick ut och sopade banan med den andra.....

Ja och det är ju bannemig inte bra för damtennisen. Nu var det ju en uppvisningsmatch och det är ju en helt annan sak än om det hade hänt i US Open i tennis.

Postad

Förstår inte riktigt varför det inte skulle vara bra, varken för damtennisen eller damgolfen, att se damerna åka på däng av herrarna... Det är ju, precis som du skrivit matte pr och jippon, så varför inte låta dem hållas... Personligen tycker jag det är underhållande... Det är ju inte som om folk på allvar tror att williams-systrarna eller sörenstam klarar av att mäta sig mot elitherrarna... Storm i ett vattenglas, storm i ett vattenglas...

/TF

Postad

Bara för att en tjej ska vara där för pr/reklam syfte så tar hon upp en mans plats, dvs en man får inte spela i sin "egna liga" bara för att en kvinna har fått en gratisplats för att få spela och få lite publicitet.

Sen att det händer en gång är väl lugnt, tycker själv det var kul när Annika var med första gången men nu när världen vet att tjejerna inte har något att hämta så räcker det väl där?

Om dom skulle stryka dam och herr-touren och göra en gemensam så skulle det endå bli en A och en B liga och gissa vilka som skulle spela vart,,, då kan vi lika gärna ha en dam och herr-tour och sen hålla oss till det.

Postad

Ja och det skulle ju vara ett coolt PR jippo att se Tiger spela US Open för damer. Tänk vilken segermaginal han skulle kunna få. Det skulle också kunna vara ett PR jippo och ganska fin reklam för Nike!

:roll:

Postad
Det är ju inte som om folk på allvar tror att williams-systrarna eller sörenstam klarar av att mäta sig mot elitherrarna...

Jag tror det fanns fler än man tror (speciellt svenskar) som verkligen trodde Sörenstam skulle ha en chans att placera sig bra i herrtävlingen...

Postad
Det är ju inte som om folk på allvar tror att williams-systrarna eller sörenstam klarar av att mäta sig mot elitherrarna...

Jag tror det fanns fler än man tror (speciellt svenskar) som verkligen trodde Sörenstam skulle ha en chans att placera sig bra i herrtävlingen...

För att jag ska kunna hålla med dig om det så måste jag byta ut ett ord i den meningen enligt följande:
Jag tror det fanns fler än man tror (speciellt svenskar) som verkligen hoppades Sörenstam skulle ha en chans att placera sig bra i herrtävlingen...
Sisådär, nu håller jag med dig ;)

/TF

Postad

När det gäller Sörenstam så skulle hon faktiskt ha chansen. Dock måste banan passa henne, dvs banan ska vara kort för att vara en herrtävling. Hon skulle absolut kunna klara cutten och få pengar men för att få säg en top 20 placering klarar hon inte. Det beror främst på att hon aldrig kommer få chansen att slå höga järn vid sina inspel.

Största skillnaden blir dock på par 3 hål där herrarnas hål ofta ligger runt 220 yards med svåra flaggplaceringar. Där skulle damerna ha mycket jobbigt att kunna hålla ihop scoren.

Postad
När det gäller Sörenstam så skulle hon faktiskt ha chansen. Dock måste banan passa henne, dvs banan ska vara kort för att vara en herrtävling. Hon skulle absolut kunna klara cutten och få pengar men för att få säg en top 20 placering klarar hon inte.

The Colonial Golf Club var dock en bana som passade henne längdmässigt... och vi såg ju hur det gick. Iofs vet vi inte hur det skulle gått utan all press på henne, men Annika brukar ju kunna hantera pressen omkring henne....

Jag tror det fanns fler än man tror (speciellt svenskar) som verkligen hoppades Sörenstam skulle ha en chans att placera sig bra i herrtävlingen...
Sisådär, nu håller jag med dig ;)

Själv tycker jag både "hoppades" och "trodde" passar in i meningen. Många trodde faktiskt hon skulle lyckas mycket bättre än vad hon gjorde, om jag inte minns fel trodde t.o.m. Phil Mickelson att hon skulle klara cuten och hamna runt 20:e plats...

Det jag ville säga egentligen var att många överskattar Annikas storhet i jämförelse med herrarnas. Annika må vara världens bästa kvinnliga golfare... men det är en bit upp till männen.

Postad

Matteprof: Jag ser att du har gjort en gedigen faktakoll innan du uttalar dig.

Att se Michelle Wie bli krossad av den manliga golfeliten eftersom hon inte har längden i slagen som behövs behöver vi inte se, det vet vi redan.
Med krossad antar jag att du menar när hon missade cutten med ett slag i PGA Tour Sony Open 2004. Att hon slår kortare än vad många av männen gör stämmer. Hon skulle placera sig bland de sista när de kommer till driving distance på PGA. Tittar man tex på när hon nu i våras spelade en PGA tävling hade hon på sina två rundor bara en medellängd på 261 yards medan de som toppade den statistiken för just den tävlingen låg på ca 300 yards. Lite intressantare är det då att se att hon inte skulle ha varit sist bland de spelare som klarade cutten.

Om du följer golftävlingar vet du att precis missa en cut inte betyder att man inte platsar på en tävling.

Att påstå att det har varit negativt för sporten att ett par damer har visat att de inte ligger speciellt långt efter herrarna är knappast sant. De har gett ovärderlig reklam för damtouren

och har hjälpt till att lyfta fram ett par spelare så som Annika och Wie till att bli två av de största sportprofilerna idag.

Slutligen att kvinnor tar platser från stackars män är skitsnack också. Antingen kvalar de in eller får de wildcards. Wildcardsen tar inte platser från spelare utan har alltid funnits där för att ge klubben och sponsorerna möjlighet att bjuda in lokala talanger, kända spelare som inte är kvalificerade eller kanske någon gammal spelare som inte längre tävlar å touren.

Att det gick som det gick för Annika på The Colonial Golf Club berodde ju främst på att hennes puttning var iskall.

Detta sagt så menar jag inte att damerna är lika bra, men jag ser inget negativt med att de bästa från LPGA ibland spelar herrtävlingar. Snarare tvärtom det lyfter både PGA och LPGA

Postad
Med krossad antar jag att du menar när hon missade cutten med ett slag i PGA Tour Sony Open 2004.

Well, med krossad menar jag att placera sig på 128:e plats av de 144 som gick runt de två första dagarna.

Om du följer golftävlingar vet du att precis missa en cut inte betyder att man inte platsar på en tävling.

Visst, det håller jag helt med om. Knyter man an till poker så kan en amatör som aldrig spelat poker förrut ändå vinna en h2h match mot Phil Hellmuth, men har ingen chans i långa loppet.

Anledningen till att herrar och damer spelar i olika klasser ser du på den driving distance du nämner. Wie hade ett snitt på 261 yards vilket hade placerat henne på 201 plats på PGA rankingen. http://www.pgatour.com/stats/leaders/r/2005/101 Detta ger också en svag Greens in regulation stats eftersom andraslaget blir för långt.

Jag tycker dock inte att de tar någon plats från någon stackars man. Skulle det vara så får de stackars männen helt enkelt bli bättre. Kvalar de inte in är de inte tillräckligt bra och ska inte få spela. Vilka som ska få wildcards är upp till sponsorerna. MEN om då Nike ska anordna Nike Open för LPGA så ska de på samma sätt kunna ge ett Wildcard till Tiger om andra sponsorer ska kunna ge ett PGA wildcard till Wie.

Postad

Ungefär samma sak händer när man spelade ungdommsfotboll. Motståndar laget hade någon riktigt grym brud som var sådär super bra på fotboll. men själv fick man inte spela i tjej laget mot andra tjej lag :S

Postad

Att missa cutten med ett slag syftade då till förra årets tävling då hon spelade lite bättre än vad hon gjorde i år. Men det är oviktigt.

Jag förstår inte varför de ska kunna bjuda in män till LPGA bara därför att de bjuder in kvinnor till PGA. De finns ingen som påstår att LPGA är lika bra som PGA, utan alla inser att PGA är bättre. Så då att bjuda in herrar till LPGA vore som någon skrev tidigare "som att låta Tiger spela juniortävlingar".

Att några damer kan och klarar av att spela ett par PGA-tävlingar varje år är bara positivt för sporten. Det ger publicitet för herrtävlingarna och likaså bra publicitet för damgolfen. De damer som är med utvecklar sitt spel och det ger unga spelare ett nytt mål. Som jag ser det gynnas alla av detta.

EDIT: Det är ingen tvekan om att damerna slår kortare än herrarna och att detta leder till problem främst vid inspelen. Men det finns åtskilliga herrar som har visat att det går att spela bra även om man saknar längden. Jag tror att om de damer som ställer upp blir krossade i herrtävlingarna så kommer damspelare försvinna helt från herrtouren, men så länge de klarar av konkurrensen så kommer de fortsätta.

Postad

hotshot. Med det resonemanget, vem missgynnas då om Van der Velde skulle spela LPGA Championships? Borde då också gynna både herr och damgolfen eftersom det skulle ge publicitet och då får ALLA damer chansen att möta sig med en av de bästa herrgolfarna.

Postad

Ok hade tydligen fel ang wildcards då jag inte visste att dom platserna endå ges ut till "lokala talanger/gamlingar/kändisar", dvs ganska chanslösa spelare.

Ser dock hällre att någon ur dom tre kategorierna får ett wildcard än Wie/Sörenstam, som sagt innan det var kul första gången men när vi nu rätt ut att dom inte har något att hämta så kan dom lägga ner det. Roligare att se hur en lokal talang presterar, eller hur Charles Barkley gör bort sig, eller om någon gammal gubbe fortfarande kan spela toppgolf.

Att Wie missade cutten med ett slag säger väl ingenting annat än att hon hade en bra dag medans proffsen som missade cutten hade en dålig dag, dvs hon kommer inte kunna prestera mycket bättre dom kommande turneringarna som hon kommer spela på herrtouren?

Postad

Jag anser att resonemanget att låta damer spela på PGA pga att LPGA-touren håller lägre klass är svagt. Om en tävling har 200 deltagare anser jag i så fall att spelaren som blir 201 pga att en dam ställer upp ska ha rätt att kvala in på LPGA. Det blir ju naturligtvis ett ganska aburt system där 200+ rankade herrar lirar LPGA istället. Om damer ska bjudas in till PGA så tycker jag det i så fall att det är bättre att de slutar kalla den herrtour och enbart har den som tour för de bästa spelarna, dvs alla kvinnor och alla män får ställa upp i kval. Dock tror jag detta kommer förstöra mycket för damgolfen då det i all sin tydlighet framkommer hur stor klasskillnaden är mellan män och kvinnor. Jag tror inte LPGA kommer att överleva länge då, vilket kommer leda till att damer slutar satsa på professionell golf.

Postad

Suppe: Precis, att Wie som 14-åring missade cutten med ett slag betyder inte att hon kommer klara av det i framtiden. Men jag personligen tror att man som golfare inte har nått toppen av sin förmåga vid 14 års ålder. Det tar ofta många år för spelare att börja prestera någorlunda jämt på PGA.

Matteprof: Det skulle knappast ge någon positiv publicitet, men det är fullt möjligt att damspelarna skulle höja sig för att försöka krossa honom. Fast jag tror inte en herrspelare i en damtävling påverkar så mycket.

Staahla: De är svårt att komma från att de flesta damspelare ligger långt efter herrarna och sporten skulle inte gynnas av att man tog bort uppdelningen i en damtour och en vanlig tour. Men eftersom PGA är den touren som är den bästa anser jag det inte vara något problem med att låta de bästa damerna ibland spela någon tävling, så länge de klarar konkurrensen. Pratar vi majors så tycker jag det är självklart att de ska ha chansen att kvala in då de bästa spelarna ska vara med där.

Nu orkar jag inte debatera detta ämne något mer. Om ni inte håller med mig så får jag väl acceptera att ni har fel :P

Postad
... Om damer ska bjudas in till PGA så tycker jag det i så fall att det är bättre att de slutar kalla den herrtour och enbart har den som tour för de bästa spelarna ...

För övrigt så är det precis så det är nu...

Postad
Suppe: Precis, att Wie som 14-åring missade cutten med ett slag betyder inte att hon kommer klara av det i framtiden. Men jag personligen tror att man som golfare inte har nått toppen av sin förmåga vid 14 års ålder.

14år eller inte, färdigutvecklad eller inte, hon är inte bland dom bästa spelarna i världen och eftersom PGA-touren är för just dom bästa så har hon inget där att göra.

... Om damer ska bjudas in till PGA så tycker jag det i så fall att det är bättre att de slutar kalla den herrtour och enbart har den som tour för de bästa spelarna ...

Tydligen inte då tjejerna får spela med herrarna.

Edit:: Får väl lägga till att jag tycker både Sörenstam och Wie är riktigt duktiga och jag brukar kolla när dom lirar på tv'n men ska dom lira med herrarna bara för att dom dominerar damtouren är som att jag skulle säga att jag borde få ett wildcard till WSOP bara för att jag vinner mina homegames.

Postad

Matteprof: Det skulle knappast ge någon positiv publicitet, men det är fullt möjligt att damspelarna skulle höja sig för att försöka krossa honom. Fast jag tror inte en herrspelare i en damtävling påverkar så mycket.

Men den inställningen gör det hela en feministisk fråga anser jag, och den håller jag helst borta från sporten. Det tycker jag är ett ytterligare argument för att köra separata tourer så slipper man den.

Postad

Men det är ju det jag säger. Det heter PGA Tour, och det står ingenting i reglerna om att det endast är för herrar. Vem som helst som kvalar in alternativt bjuds in får spela om du uppfyller övriga krav om spelskicklighet.

Postad

Men det är ju det jag säger. Det heter PGA Tour, och det står ingenting i reglerna om att det endast är för herrar. Vem som helst som kvalar in alternativt bjuds in får spela om du uppfyller övriga krav om spelskicklighet.

Oavsett hur mycket man vrider och vänder på det, kval/wildcard/kön yada yada yada så kommer man fram till att dom bästa spelarna är män.

Som det stog expressen tex, " Att "The Open" från början inte hette "Mens Open" beror ju på att ingen trodde att något sånt här skulle hända. Kanske skulle de ha tänkt på det för 150 år sedan". Visst kanske dom skulle tänkt på det för 150år sedan men man tycker folk kan tänka lite själv också...

Alla vet att det är en herrtour, oavsett regler och namn.

Postad

Men den inställningen gör det hela en feministisk fråga anser jag, och den håller jag helst borta från sporten. Det tycker jag är ett ytterligare argument för att köra separata tourer så slipper man den.

Men då måste de ju för bövelen skriva det i reglerna och kalla touren för nåt som gör att man förstår att det bara är till för herrar. Jag tycker diskussionen är lite löjlig. Med samma argument kan man ju tycka att fullvuxna spelare borde på spela på juniortouren eftersom det finns spelare som redan i juniorålder kan spela på PGA.

Bäst tycker jag att det är att det finns en tour för alla (PGA), där spelar de bästa spelarna. Sen kan det finnas en damtour, en juniortour, en handikapptour osv osv där man måste uppfylla något krav för att få vara med. En man uppfyller alltså inte kraven för att spela damtouren och får därför inte spela där.