Gå till innehåll

NLT - Hjälp en weak-tight spelare!


Recommended Posts

Jag vill säga att jag är en rikigt bra spelare 8-)

 

Kommer ITM på SnG`s 70% (hur man räknar ut det där ROI har jag ingen aning om :( ) Mina MTT`s går hyffsat, men sen har vi cashgame. Jag har försökt några gånger, men jag känner att jag tänker för mycket på att det är "pengar" man bettar i en pot inte som i tourneys där man har runt tusen i chips. Spelar oerhört tight, och lägger mig om jag inte träffar flop! Här är en hand som är min största vinst i cashgame :lol::oops: Skulle gärna vilja höra några åsikter om handen!

 

Game # 149824204 - Texas Hold'em No Limit EUR 0,10/0,20 - Table "Sundby"

Game ended 2005-10-23 14:10:16 GMT+01:00

 

Players:

filli (EUR 15,93 in seat 2)

bettina_DK (EUR 3,80 in seat 3)

algot88 (EUR 20,55 in seat 4)

Parasoll (EUR 31,90 in seat 5)

helge86 (EUR 9,41 in seat 6)

 

Dealer: filli

Small Blind: bettina_DK (0,10)

Big Blind: algot88 (0,20)

 

algot88 was dealt: K :spade: - 7 :spade:

 

Parasoll Call (0,20)

helge86 Fold

filli Call (0,20)

bettina_DK Call (0,10)

algot88 Check Borde jag höjt?

 

Flop 9 :spade: - 7 :diamond: - 4 :spade:

 

bettina_DK Check

algot88 Bet (0,20) Bettar svagt för att se vart jag står!

Parasoll Fold

filli Raise (0,75) Höjer jämt, aggresiv spelare!

bettina_DK Fold

algot88 Call (0,55) Borde jag ha höjt här med mellanpar och flushdraw?

 

Turn 9 :spade: - 7 :diamond: - 4 :spade: - J :spade:

 

algot88 Check Fick min flush och slowplayar!

filli Bet (1,00)

algot88 Call (1,00) Fel att bara syna? Känner att jag kommer vinna potten!

River 9 :spade: - 7 :diamond: - 4 :spade: - J :spade: - 3 :spade:

 

algot88 Check

filli Bet (2,10) Var väntat att han skulle bettat, men är lite orolig för att han har A :spade: , det är det här jag menar att jag inte vågar betta och re-raisa!

algot88 Call (2,10) Borde jag ha höjt?

 

filli shows: Ah - 2d (high card ace)

algot88 shows: Ks - 7s (a flush, king high)

 

algot88 wins: EUR 8,10 (with a flush, king high)

Rake: EUR 0,40

 

:club::diamond::heart::spade:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Preflop: check är bra.

 

Flop: minibet suger. Beta runt pott. När han re-raisar är det bara att slå om igen, din hand står sig bra mot hans tänkbara HD. Om han nu leder har du i de flesta fall 14 outs (alla spader, kungar och sjuor) vilket gör dig till favorit mot många händer som kanske leder på floppen.

 

Turn: slowplaya inte, beta halvpott eller 2/3 pott.

 

River: värdebeta halvpott, slår han om så omvärdera.

 

Genom att slöspela dina bra händer/kombinationsdrag så leder det till att du endast vinner mindre potter eftersom du inte får in någon deg när du leder, samtidigt som du riskerar att bli utdragen av diverse draghänder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan förstå vad du menar, vad du måste förstå är att cashgames inte är turneringar, det finns inget pris för tvåan och varje hand betyder lika mycket. I turneringar kan det vara rätt att ta det lugnt även med den sannolikt bästa handen men i cg måste man våga trycka på med händer som inte är nöten.

 

För att kommentera handen (som jag skulle ha spelat den utan read)

 

Check före floppen, det finns ingen annledning att höja ur position med "skräp".

 

På floppen kan du inte spela särskilt fel men personligen skulle jag betat ut strax under pott om jag valt att beta ut.

 

På turn sitter du på nästnöten, mot någon annan än den mest ultratighta gäller det här att få in så mycket deg som möjligt, inget slowspel för mig iaf.

 

På river händer det tråkiga att ett fjärde spader dyker upp, nu finns det bara en hand som är beredd att stoppa in riktigt mycket deg och den handen har dig tyvärr slagen. Ett 1/3 -> 1/2 pottbett för värde kan väl vara på sin plats ändå. Nu väljer du att checka för att lura fram en bluff och mot en aggresiv motståndare kanske det kan vara bra men enligt min erfarenhet kommer du nästan alltid bli nercheckad här. Syn är bra när du nu checkat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har du fått många tips men det är nog bra att du ser att många skriver samma sak så du någorlunda kan lita på det vi säger.

 

Preflop är det ingen idé att höja. Det är en dålig hand. På floppen får du plötsligt en riktigt bra hand och mitt tips är att beta typ 80% av potten. Får du syn så kan du beroende på read trycka hårt på turn för att få det att se ut som om du kanske inte är så stark ändå (oftast tror dom ju att man bluffar dom). Eller som du gör nu om det är en aggressiv spelare som tar tillfällen att ta potter kan det nog finnas värde i att checka och hoppas på att han betar ut som han gör nu för att du ska tro att det är han som har färgen. Då bör du slå om, särskilt när du inte sitter med A-hög färg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Checka flop, check-raisa turn, betta river. Överlägset bäst strategi på dessa blindsen. Ingen idé att vara fancy och betta dragen.

 

Checka flopp? Han har mittenpar + färgdrag. Stor chans att han bästa handen, varför inte beta? Han har ju 14 outs som han förmodligen vinner på om det går in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller i stort sett med parre utom nedanstående.

River: värdebeta halvpott, slår han om så omvärdera.

Killen verkar ju lite överaggro så att låta honom dra iväg en bluff kan mycket väl vara rätt.

 

Genom att slöspela dina bra händer/kombinationsdrag så leder det till att du endast vinner mindre potter eftersom du inte får in någon deg när du leder, samtidigt som du riskerar att bli utdragen av diverse draghänder.

Tillägas bör att en bra orsak till att spela kombodrag hårt är att det gör dina motståndare mer benägna att bli knäckta när de sitter med något sketet överpar när du har floppat set.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen på föregående hand :D

 

Men nu till en svårspelad hand AA :shock:

Detta exempel är väl inget speciellt, undrar bara om det är rätt att göra som jag gjorde!

 

Game # 150429215 - Texas Hold'em No Limit EUR 0,10/0,20 - Table "Svedala"

Game ended 2005-10-24 13:16:49 GMT+01:00

 

Players:

Heikki4444 (EUR 20,35 in seat 1)

algot88 (EUR 19,10 in seat 2)

LYNZ (EUR 5,55 in seat 3)

solberg79 (EUR 7,30 in seat 4)

aarman (EUR 5,20 in seat 5)

qwizt (EUR 25,48 in seat 6)

 

Dealer: LYNZ

Small Blind: solberg79 (0,10)

Big Blind: aarman (0,20)

 

algot88 was dealt: A :spade: - A :diamond:

 

qwizt Call (0,20)

Heikki4444 Fold

algot88 Raise (0,70) Raisar pre-flop är väl självklart? Runt 3 ggr blind!

LYNZ Fold

solberg79 Fold

aarman Fold

qwizt Call (0,50)

 

Flop 4 :heart: - 3 :diamond: - 9 :spade:

 

qwizt Check

algot88 Bet (0,55) Och här, ska jag ge gratiskort eller som nu betta ut?

qwizt Fold

algot88 Payback (0,55)

 

algot88 didn't show hand

 

algot88 wins: EUR 1,65

Rake: EUR 0,05

 

:club::diamond::heart::spade:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill säga att jag är en rikigt bra spelare 8-)

 

Kommer ITM på SnG`s 70% (hur man räknar ut det där ROI har jag ingen aning om :( ) Mina MTT`s går hyffsat, men sen har vi cashgame. Jag har försökt några gånger, men jag känner att jag tänker för mycket på att det är "pengar" man bettar i en pot inte som i tourneys där man har runt tusen i chips. Spelar oerhört tight, och lägger mig om jag inte träffar flop! Här är en hand som är min största vinst i cashgame :lol::oops: Skulle gärna vilja höra några åsikter om handen!

 

Game # 149824204 - Texas Hold'em No Limit EUR 0,10/0,20 - Table "Sundby"

Game ended 2005-10-23 14:10:16 GMT+01:00

 

Players:

filli (EUR 15,93 in seat 2)

bettina_DK (EUR 3,80 in seat 3)

algot88 (EUR 20,55 in seat 4)

Parasoll (EUR 31,90 in seat 5)

helge86 (EUR 9,41 in seat 6)

 

Dealer: filli

Small Blind: bettina_DK (0,10)

Big Blind: algot88 (0,20)

 

algot88 was dealt: K :spade: - 7 :spade:

 

Parasoll Call (0,20)

helge86 Fold

filli Call (0,20)

bettina_DK Call (0,10)

algot88 Check Borde jag höjt?

 

Flop 9 :spade: - 7 :diamond: - 4 :spade:

 

bettina_DK Check

algot88 Bet (0,20) Bettar svagt för att se vart jag står!

Parasoll Fold

filli Raise (0,75) Höjer jämt, aggresiv spelare!

bettina_DK Fold

algot88 Call (0,55) Borde jag ha höjt här med mellanpar och flushdraw?

 

Turn 9 :spade: - 7 :diamond: - 4 :spade: - J :spade:

 

algot88 Check Fick min flush och slowplayar!

filli Bet (1,00)

algot88 Call (1,00) Fel att bara syna? Känner att jag kommer vinna potten!

River 9 :spade: - 7 :diamond: - 4 :spade: - J :spade: - 3 :spade:

 

algot88 Check

filli Bet (2,10) Var väntat att han skulle bettat, men är lite orolig för att han har A :spade: , det är det här jag menar att jag inte vågar betta och re-raisa!

algot88 Call (2,10) Borde jag ha höjt?

 

filli shows: Ah - 2d (high card ace)

algot88 shows: Ks - 7s (a flush, king high)

 

algot88 wins: EUR 8,10 (with a flush, king high)

Rake: EUR 0,40

 

:club::diamond::heart::spade:

 

Du spelar k7 och kallar dig tight? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

:club::diamond::heart::spade:

 

Du spelar k7 och kallar dig tight? :D

 

Det är väl inte sådär jättelöst att checka K7s från big blind i mitt tycke, även om jag har en tendens att spela alldeles för löst...

 

Appropå AA-handen ska du beta mer på floppen, men annars ser det bra ut. Ingen idé att checka, på låglimit får du action både av sämre händer, obskyra drag och rätt ofta även två överkort. Senast jag lirade på B2B fick jag två gånger all-ins synade på rivern av A-high - så tomtar finns det jättegott om!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ännu en hand som en blivande high-roller CG-spelare vill ha hjälp med ;)

 

Får QQ, tycker det är en jättesvår hand. För om det kommer en kung eller ess på floppen så är jag "screwed".

 

Game # 152557096 - Texas Hold'em No Limit EUR 0,10/0,20 - Table "Vara"

Game ended 2005-10-27 11:26:32 GMT+01:00

 

Players:

Daredevil (EUR 5,11 in seat 1)

algot88 (EUR 16,64 in seat 2)

Shange (EUR 26,04 in seat 3)

werdna (EUR 5,00 in seat 4)

jci (EUR 2,14 in seat 5)

Tiger111 (EUR 11,67 in seat 6)

 

Dealer: jci

Small Blind: Tiger111 (0,10)

Big Blind: Daredevil (0,20)

 

algot88 was dealt: Q :spade: - Q :diamond:

 

algot88 Raise (0,60) 3 ggr blind har man ju hört är standard!

Shange Fold

werdna Call (0,60)

jci Fold

Tiger111 Raise (0,90) Liten raise, känns som om han har rätt så bra hand!

Daredevil Fold

algot88 Call (0,40) Callar bara, dels för att om det kommer ett ess eller kung så är jag "ute"

werdna Call (0,40)

 

Flop J :spade: - J :club: - 5 :club:

 

Tiger111 Check

algot88 Bet (0,55) Bettar ut på en rätt så farligt bräde, svagt?

werdna Fold

Tiger111 Raise (1,10) Osäker, men man kan ju inte lägga QQ här?

algot88 Call (0,55) Callar bara, raise?

 

Turn J :spade: - J :club: - 5 :club: - 3 :heart:

 

Tiger111 Check Han checkar, känns som om han inte har något!

algot88 Check Rätt att bara checka?

 

River J :spade: - J :club: - 5 :club: - 3 :heart: - T :diamond:

 

Tiger111 Bet (2,50) Bettar ut! Tror att han har en knekt men....

algot88 Call (2,50) Väljer att syna här, rätt?

 

Tiger111 shows: K :spade: - A :diamond: (a pair of jacks)

algot88 shows: Q :spade: - Q :diamond: (two pairs, queens and jacks)

 

algot88 wins: EUR 9,90 (with two pairs, queens and jacks)

Rake: EUR 0,50

 

Puh! Vann en välbehövlig hundring till min BR :lol::lol::lol:

 

:club::diamond::heart::spade:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

algot88 Bet (0,55) Bettar ut på en rätt så farligt bräde, svagt?

Dina bets är ju alldeles för små.. du måste tänka på hur mycket som ligger i potten och inte hur många BB det är du bettar! Det där kommer ju FI calla med alla möjliga drag inklusive ett underpar, två överkort m.m. Det vill säga du får ingen information alls av betet och har inte heller chansen att få FI att lägga ner Ax eller Kx..
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta inte illa upp men du spelar precis som en riktig låg limit tomte! Varför? Jo du trycker inte på! Smäll upp runt 4-5bb preflop istälet och betta POTT på floppen, garanterat bästa strategin mot dina motståndare då dom gärna synar endå. Ifall du inte vet vad betta pot betyder så är det iaf att man bettar lika mycket som ligger i potten. Dvs 2.5 € i QQ handen, du säger att du bara synar för att du är rädd att floppen ska innehålla A eller K då känner du på dig att han sitter med överkort och då måste du skydda din hand på den ganska ofarliga brädan du kan inte bli rädd för en knekt där bara sådär, om han ställer dig all in kan du bli rädd och folda. Nästa gång är river A eller K och du har gätt bort potten till din motståndare TRYCK PÅ!!!! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då får man väl fråga om den här handen som utspelade sig för några minuter sen är rätt :?

 

Har förlorat 30E på utdragningar den sista halvtimmen :cry: så då känns det här välkommet! (Är även på tilt om låglimitspelare kan ha tilt?)

 

Game # 152606569 - Texas Hold'em No Limit EUR 0,10/0,20 - Table "Oregrund"

Game ended 2005-10-27 13:20:37 GMT+01:00

 

Players:

KrilleA74 (EUR 4,02 in seat 1)

johnnymff (EUR 30,46 in seat 2)

megakRiLLo (EUR 5,93 in seat 3)

zetagreg (EUR 11,58 in seat 4)

preben01 (EUR 6,44 in seat 5)

algot88 (EUR 8,25 in seat 6)

 

Dealer: algot88

Small Blind: KrilleA74 (0,10)

Big Blind: johnnymff (0,20)

 

algot88 was dealt: K :club: - K :diamond:Precis vad jag behövde!

 

megakRiLLo Fold

zetagreg Call (0,20)

preben01 Call (0,20)

algot88 Raise (1,30) Höjer rätt kraftigt med två som limpar!

KrilleA74 Call (1,20)

johnnymff Fold

zetagreg Call (1,10)

preben01 Call (1,10)

 

Flop 2 :heart: - 8 :spade: - 6 :heart:Ofarligt bräde?

 

KrilleA74 All-In (2,72) Han har rätt lite chips, så jag ser det inte som jättemycket pengar!

zetagreg Call (2,72) Call! hmm!

preben01 Fold

algot88 All-In (6,95) Går all in, har KK och känner att det är rätt läge! Plus att jag är shortstack!

zetagreg Call (4,23)

 

Turn 2 :heart: - 8 :spade: - 6 :heart: - 3 :heart:

River 2 :heart: - 8 :spade: - 6 :heart: - 3 :heart: - Q :diamond:

 

zetagreg shows: 9 :heart: - 9 :spade: (a pair of nines)

algot88 shows: K :club: - K :diamond: (a pair of kings)

 

algot88 wins: EUR 8,01 side pot (with a pair of kings)

KrilleA74 shows: K :spade: - A :spade: (high card ace)

algot88 wins: EUR 12,91 main pot (with a pair of kings)

Rake: EUR 1,10

 

weeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee :D

 

:club::diamond::heart::spade:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta inte illa upp men du spelar precis som en riktig låg limit tomte! Varför? Jo du trycker inte på! Smäll upp runt 4-5bb preflop istälet och betta POTT på floppen, garanterat bästa strategin mot dina motståndare då dom gärna synar endå. Ifall du inte vet vad betta pot betyder så är det iaf att man bettar lika mycket som ligger i potten. Dvs 2.5 € i QQ handen, du säger att du bara synar för att du är rädd att floppen ska innehålla A eller K då känner du på dig att han sitter med överkort och då måste du skydda din hand på den ganska ofarliga brädan du kan inte bli rädd för en knekt där bara sådär, om han ställer dig all in kan du bli rädd och folda. Nästa gång är river A eller K och du har gätt bort potten till din motståndare TRYCK PÅ!!!! :)

 

:lol: Så mycket fisk är jag inte :lol: Eller :shock:

 

:club::diamond::heart::spade:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta inte illa upp men du spelar precis som en riktig låg limit tomte! Varför? Jo du trycker inte på! Smäll upp runt 4-5bb preflop istälet och betta POTT på floppen, garanterat bästa strategin mot dina motståndare då dom gärna synar endå. Ifall du inte vet vad betta pot betyder så är det iaf att man bettar lika mycket som ligger i potten. Dvs 2.5 € i QQ handen, du säger att du bara synar för att du är rädd att floppen ska innehålla A eller K då känner du på dig att han sitter med överkort och då måste du skydda din hand på den ganska ofarliga brädan du kan inte bli rädd för en knekt där bara sådär, om han ställer dig all in kan du bli rädd och folda. Nästa gång är river A eller K och du har gätt bort potten till din motståndare TRYCK PÅ!!!! :)

 

:lol: Så mycket fisk är jag inte :lol: Eller :shock:

 

:club::diamond::heart::spade:

Vad menar du? Ifall du tror han skämtar, så är svaret nej..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta inte illa upp men du spelar precis som en riktig låg limit tomte! Varför? Jo du trycker inte på! Smäll upp runt 4-5bb preflop istälet och betta POTT på floppen, garanterat bästa strategin mot dina motståndare då dom gärna synar endå. Ifall du inte vet vad betta pot betyder så är det iaf att man bettar lika mycket som ligger i potten. Dvs 2.5 € i QQ handen, du säger att du bara synar för att du är rädd att floppen ska innehålla A eller K då känner du på dig att han sitter med överkort och då måste du skydda din hand på den ganska ofarliga brädan du kan inte bli rädd för en knekt där bara sådär, om han ställer dig all in kan du bli rädd och folda. Nästa gång är river A eller K och du har gätt bort potten till din motståndare TRYCK PÅ!!!! :)

 

:lol: Så mycket fisk är jag inte :lol: Eller :shock:

 

:club::diamond::heart::spade:

Vad menar du? Ifall du tror han skämtar, så är svaret nej..

 

:cry: Snyft :cry:

 

:club::diamond::heart::spade:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver nog spela ett tag till innan du kan kalla dig bra spelare på riktigt! :P

 

 

Inte för att vara elak, men du spelar väldigt väldigt vekt och därmed dåligt.

 

algot88 was dealt: Q :spade: - Q :diamond:

 

algot88 Raise (0,60) 3 ggr blind har man ju hört är standard!

 

Japp, men på låglimit så synar alla allt, så här kan du betta 10BB och ändå få syn av 23s. Så det är lite lite.

 

Shange Fold

werdna Call (0,60)

jci Fold

Tiger111 Raise (0,90) Liten raise, känns som om han har rätt så bra hand!

Daredevil Fold

algot88 Call (0,40) Callar bara, dels för att om det kommer ett ess eller kung så är jag "ute"

 

Så han har en "rätt så bra hand", vilket får dig att ge honom en billig flopp så att han KAN få in sitt ess? Hur resonerar du där? Har han något annat än AA/KK är du favorit, och då vill du INTE ge en billig flopp. Raise, raise, raise.

 

werdna Call (0,40)

 

Flop J :spade: - J :club: - 5 :club:

 

Tiger111 Check

algot88 Bet (0,55) Bettar ut på en rätt så farligt bräde, svagt?

Bra att betta ut, med största, absolut största, sannolikhet leder du här. Eftersom brädan har 2 klöver så kan du INTE ge gratiskort. Här måste du betta. Men ditt bet är tokvekt, så det fyller ingen nytta alls.

 

werdna Fold

Tiger111 Raise (1,10) Osäker, men man kan ju inte lägga QQ här?

algot88 Call (0,55) Callar bara, raise?

 

Han väljer att miniraisa dig tillbaka. Betyder inte ett skvatt, han vill bara se om du snackar skit eller inte. Raisa AI där, eller smaska in 2 bucks till.

 

Turn J :spade: - J :club: - 5 :club: - 3 :heart:

 

Tiger111 Check Han checkar, känns som om han inte har något!

algot88 Check Rätt att bara checka?

Ja. Han har inget, han säger det till dig - ÅTERIGEN. Tänk nu efter. "Rätt att checka?". Vad tror DU? Om han inte har något, du har par i damer. Är det då bra eller dåligt att ge honom ett gratiskort? Vad tror du?

 

River J :spade: - J :club: - 5 :club: - 3 :heart: - T :diamond:

 

Tiger111 Bet (2,50) Bettar ut! Tror att han har en knekt men....

algot88 Call (2,50) Väljer att syna här, rätt?

Absolut inte. Du tror han har en knekt, då kan du aldrig någonsin rättfärdiga att syna. Idioti.

 

Däremot, om du ser till vad du skriver innan: HAN HAR INGET! DÅ kan du syna - som den vek-passiva tomtesyn du gör....

 

Tiger111 shows: K :spade: - A :diamond: (a pair of jacks)

algot88 shows: Q :spade: - Q :diamond: (two pairs, queens and jacks)

 

algot88 wins: EUR 9,90 (with two pairs, queens and jacks)

Rake: EUR 0,50

 

Puh! Vann en välbehövlig hundring till min BR :lol::lol::lol:

 

Och som du räknat ut själv så var han tom. Hade du raisat honom preflop hade du sluppit gråten som kommit om river varit ett A. Hade du raisat på flop hade du sluppit gråten som kommit om river varit ett A. Hade du bettat på turn hade du sluppit....

 

Du förstår tanken. Har du en bra hand så måste du betta den.

 

Du skriver "Har förlorat 30E på utdragningar den sista halvtimmen Crying or Very sad så då känns det här välkommet!". Inte det minsta konstigt att du blir utdragen! Du ger ju dem odds till att göra det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...