Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Skriver den här handen lite ur minnet men det var en avgörande hand för utgången av turneringen.

* Antal spelare vid bordet: 7, (finalbord i turneringen som jag sedemera vann och samma som QoS åkte ut efter 6 min ;) )

* Blinds: 2000/4000

* Average stack: runt 23 000

Sitter på pos före button och kikar ner på 10,10. Jag har runt 15k kvar i stacken. I princip varenda pot spelas all-in pre-flop pga att snittstacken bara är drygt 5 bb. Mycket hazardmoment vid denna tidpunkt i turnerningen. Top 5 får pris.

*Preflop*

Spelare 1: Fold

Spelare 2: raisar all in med sina runt 20k

Spelare 3: sitter med 8k och callar

Spelare 4: Fold

Spelare 5 - Jag: Jag sitter alltså med 10,10 och måste spela all in om jag ska vara med här. Har jag tid att vänta på en bättre chans med dessa blinds eller är det dags att ta ett skott?. Jag vet att om jag vinner potten är jag chipleader och har en säker plats i pengarna. Jag beslutar mig dock för att folda eftersom jag vet att jag som bäst är 50%. Mot en spelare och dessa blinds hade jag tryckt men den lilla stackens call gör att jag foldar.

Spelare 6: skjuter in sina sista 6k och synar

sb: fold

bb: fold

Lägger jag mig rätt i det här skedet av turnerningen när jag foldar 10,10?

Spelare 2 visar AK

Spelare 3 visar 99

Spelare 6 visar QQ (hade agerat efter mig)

Hur det slutade:

Communitycards hade gett mig kåken med en 10:a på rivern och hela potten som då hade varit runt 55k (av totalt 165k), men det hade varit en utdragning av QQ. Nu stod sig QQ.

Postad

Med ~3,5BB så vete fan om du kan lägga TT här. Jag är mycket tveksam, betalningsstrukturen spelar ju såklart också in rätt ordentligt här.

Jag hade nog känt mig rätt tvungen att syna vid bordet, ingen av dina motståndare behöver ha särskilt stark hand och du bör ju snitta 37% vinstchans eller något sånt iallafall. Plus att du nästan inte har något manöverutrymmed med din stack och snart kommer hamna i big blind där du väldigt ofta kommer bli tvungen att syna all-in med en sämre hand.

Kan försöka göra lite enklare beräkningar imorgon.

Postad

Ja det var inte så att jag inte tänkte ett tag. Var ett ruggigt svårt beslut att kasta 10:orna. Nu visade det sig att för den handen var det fel eftersom jag fått kåken men för turnerningen var det rätt eftersom jag plockade hem den ändå... :)

Postad
Ja det var inte så att jag inte tänkte ett tag. Var ett ruggigt svårt beslut att kasta 10:orna. Nu visade det sig att för den handen var det fel eftersom jag fått kåken men för turnerningen var det rätt eftersom jag plockade hem den ändå... :)

Vi är ju fortfarande inte alls säkra på om beslutet var rätt eller fel, personligen så lutar jag åt att det var fel. Om du haft 5bb så hade jag lutat mer åt en fold än vad jag gör nu åtminstone.

Postad

Ja du, hur hade spelarna som tryckte innan dig spelat innan?

Retrospektivt visar det ju sig att du gjorde rätt, då någon bakom dig hade QQ, men, jag vet inte om jag hade kunnat lägga tiorna i detta läge. Beror på motstånd osv. En viktig fråga är väl hur Spelare 2 spelat högt PP i det läget? Med så höga mörkar så hade han nog tryckt oavsett i och för sig.

Om Spelare 2 spelar följande händer: 55-AA, AKs-ATs, AKo-AJo, KQs, KQo så är du i snitt 55% att vinna mot honom. Räknar vi in shortstacken (spelar alla PP, A9s-AKs, AKo-ATo, KQs KJs, KQo så har du 38 - SP2 33, shortstack 28. Slår du då Spelare men torskar mot Spelare 1 så går du praktiskt taget jämnt upp.

Jag hade nog antagligen synat i detta läge, sedan blivit chockad över att få en till syn bakom mig, sedan dragit ut och vunnti potten ;)

Postad

Spelare 2 hade jag inte varit så orolig för.

Spelare 3 däremot måste ha bra kort då han riskerar att bli utslagen.

Jag skulle säga att det är 50/50 att syna, men jag skulle nog vara lite försiktig då det räcker med att 2 andra åker ut för att man själv ska hamna in the money.

Var det killen med QQ som du slog ut på 3:e plats?

Det var 3:an som slog ut QoS.

Hade jag varit lite piggare så hade du fått kämpa för förstaplatsen, jag kom 2:a och godtog gladeligen en deal.

Postad

Var det killen med QQ som du slog ut på 3:e plats?

Det var 3:an som slog ut QoS.

Hade jag varit lite piggare så hade du fått kämpa för förstaplatsen, jag kom 2:a och godtog gladeligen en deal.

Japp jag slog ut han med QQ när jag 3-handed fick QQ och han gick in med K,10.

Jag tog gärna en deal. Även om jag kände att jag var i flytet. Hade faktiskt ruggigt fina kort på finalbordet. Hade kort som jag skulle calla i princip varje gång om någon ställer in efter jag raisat för att stjäla mörkarna.

Grattis förresten till andraplatsen anth