Gila01 Postad 22 Oktober , 2005 Rapport Postad 22 Oktober , 2005 Kan något matematikgeni förklara varför man räknar med vad jag finner jobbigare, odds istället för procent. Jag har inga problem att räkna i procent men tycker det blir jobbigt med odds form. Är jag ensam..? Verkar segt att plugga odds tabell, känns som man inte har samma koll som när man räknar själv. Synpunker... 20% chans och 50% tur = Solklar syn * RP - QoS * Citera
Gyre Postad 22 Oktober , 2005 Rapport Postad 22 Oktober , 2005 Varför inte hålla dig till procent då? Det är ju knappast så att utfallet för en specifik händelse ändras Varför odds är det allmänt vedertagna vet jag inte, men jag antar att amerikanarna har något med saken att göra. Citera
Gila01 Postad 22 Oktober , 2005 Författare Rapport Postad 22 Oktober , 2005 Varför inte hålla dig till procent då? Det är ju knappast så att utfallet för en specifik händelse ändras Så mycket har jag snappat Men om det finns en förklaring som gör det enklare för mig att räkna i odds form så blir det lättare att ta till sig texter som resonerar i odds form. Så jag kanske helt enkelt söker någon som kan bevisa att det blir enklare i odds än procent form. Dessutom såg jag ett inlägg där det påpekades att det oddsen kunde utryckas olika, detta förvirrar ännu mera. Tror det var Ola som skrev, men kan inte hitta det nu. Citera
jackbalsam Postad 22 Oktober , 2005 Rapport Postad 22 Oktober , 2005 Man kan räkna odds i procentform eller bråkform. Jag antar att det är bråkform du menar med oddsform. Citera
trexter Postad 24 Oktober , 2005 Rapport Postad 24 Oktober , 2005 Därför att du lätt kan sätta det i relation då du du känner summan som riskeras och den som kan vinnas. Potodds alltså, eller t ex kostnad för en lott/högvinsten. Citera
Smokey_McPot Postad 24 Oktober , 2005 Rapport Postad 24 Oktober , 2005 Har man lätt för procent är de väl bara att hålla sig till det egentligen, men det är inte svårt att omvandla odds till procent och tvärtom. Citera
cheunce Postad 24 Oktober , 2005 Rapport Postad 24 Oktober , 2005 Man kan räkna odds i procentform eller bråkform. Jag antar att det är bråkform du menar med oddsform. Tror han syftar på 2:1 som är 33% chans att vinna och inte 50% som vissa ibland tror. Känner att denna diskution har varit uppe innan men orkar inte söka Citera
Gila01 Postad 24 Oktober , 2005 Författare Rapport Postad 24 Oktober , 2005 Tror han syftar på 2:1 som är 33% chans att vinna och inte 50% som vissa ibland tror. Känner att denna diskussion har varit uppe innan men orkar inte söka Så nu börjar det ta form, se hur lätt det är att räkna fel... Det liknar det som jag är ute efter. Mer input. Citera
cheunce Postad 24 Oktober , 2005 Rapport Postad 24 Oktober , 2005 Tror han syftar på 2:1 som är 33% chans att vinna och inte 50% som vissa ibland tror. Känner att denna diskussion har varit uppe innan men orkar inte söka Så nu börjar det ta form, se hur lätt det är att räkna fel... Det liknar det som jag är ute efter. Mer input. Att välja att använda pocent eller odds är helt upp till en själv. Ser inte att det finns någon fördel eller nackdel. Att sitta och räkan ut procent och odds medns man spelar är inget jag gör. Bäst är att skaffa sig en tabel och kolla på den när man tex vill veta oddset/procenten att man får den. Efter ett tag så sitter de och man behöver inte tabellen. Mao så är det inget man sitter och pluggar utan något man kollar i undertiden man spelar. Citera
psykologen Postad 24 Oktober , 2005 Rapport Postad 24 Oktober , 2005 Räknar man annorlunda när man räknar med oddsform? Handlar det inte bara om att skriva det på två olika sett. Jag gör alltid en procentuell uträkning. Jag brukar bara höfta med outs som 2 %. Allt annat tycker jag är marginellt. Men det kanske finns fördelar med att räkna i oddsform? Citera
Reaper Postad 24 Oktober , 2005 Rapport Postad 24 Oktober , 2005 verkar finnas en gammal tråd som disskuterat detta: http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=13530 EDIT: var nog visst mest snack ang "oddsform" men någe vettigt står det säkert Citera
rjonsson Postad 17 Januari , 2006 Rapport Postad 17 Januari , 2006 Jag tycker det ärenklare att räkna med odds. Säg ett färdrag 4:1 alltså du missar 4 gånger och träffar 1 gång. ( för varje gata efter floppen) Då vill jag att potten ska ge mer än 4 gånger pengarna, det är ju ganska enkelt att räkna, säg att det koster 1$ att syna en 6$-pott så är det okej att syna. Räknar du procent så har du 20% , behöver du lägga mindre än 20% av potten så ka du syna, men ibland kan det bli krånligt att räkna ut vad 20% av potten blir. Alla siffror kraftigt avrundade, visade bara principen för hur jag gör. Citera
majorj Postad 17 Januari , 2006 Rapport Postad 17 Januari , 2006 Är inte odds-begreppet ett arv från gamla bookmakers-tiden? Ett "räknesätt för icke-matematiker", eller hur man ska uttrycka det... Citera
MJ Postad 17 Januari , 2006 Rapport Postad 17 Januari , 2006 Är inte odds-begreppet ett arv från gamla bookmakers-tiden? Ett "räknesätt för icke-matematiker", eller hur man ska uttrycka det... Och britter..Jag är inte britt! Citera
wizzo Postad 17 Januari , 2006 Rapport Postad 17 Januari , 2006 Varför odds är det allmänt vedertagna vet jag inte, men jag antar att amerikanarna har något med saken att göra. Skulle tro att det är som med metersystemet/"feetsystemet" och kg vs pounds...en vanesak helt enkelt Citera
bossbaver Postad 19 Januari , 2006 Rapport Postad 19 Januari , 2006 Skulle tro att det är som med metersystemet/"feetsystemet" och kg vs pounds...en vanesak helt enkelt metric system???? pulp fiction Citera
Doc Postad 19 Januari , 2006 Rapport Postad 19 Januari , 2006 Skulle tro att det är som med metersystemet/"feetsystemet" och kg vs pounds...en vanesak helt enkelt metric system???? pulp fiction Hmm, i det fallet är det definitivt inte en vanesak bara. Det ena är logiskt och framtaget för enkla uträkningar och konverteringar medan det andra är en gammal kvarleva som är krångligt och borde utrotats för länge sen. Gissa vilket som är vilket! Vad gäller odds eller procent så är det lika logiskt, bara två sätt att se på saken. Citera
Recommended Posts