Gå till innehåll

Att inte kunna hålla upp en dag!


Jeppan

Recommended Posts

Har spelat poker av och till i kanske ett halvår på nätet, och skriver sen någon månad också en dagbok här på PF.nu som en del av er kanske läst. Första månaden +ade jag riktigt fint. Faktiskt långt över målet jag satt upp. Den här månaden har det dock gått sämre och sämre, från det att jag gick upp i nivå och hela tiden "jagade" mer och mer pengar. Jag har helt enkelt tappat fokus på spelet och ser bara siffrorna framför mig.

 

Efter att det gått skit hela förra veckan, och två ordentliga -dagar på rad, valde jag att casha ut större delen av rullen. Jag kände helt enkelt att jag inte kunde garantera att jag inte skulle gå in och slänga bort dem på allt för höga nivåer. Jag blir nämligen ruggigt psykiskt instabil ibland när jag förlorar. Vare sig jag spelat dåligt, eller åker på en bit kan jag sitta och skrika rätt ut, dunka näven i bordet ett antal gånger, och inte vara allt för långt ifrån att kasta datorn i golvet (bärbar). Visst, gå så långt som att kasta datorn i golvet skulle jag nog aldrig gå, men det skrämmer mig lite hur detta spelet poker påverkar mig.

 

Totalt har jag nu cashat ut 9k svenska, och för ett par månader var det ju en gigantisk summa, som jag annars får slita en hel sommar för motsvarande pengar på ett sommarjobb. Nu känns de däremot inte som någonting typ, och jag bara suktar efter mer och mer pengar, eftersom jag vet att jag kan vinna.

 

Jag cashade alltså ut det mesta av rullen igår, och lämnade 200$ kvar på kontot. Jag bestämde mig också för att ta ett uppehåll på ett par dagar, för att åter försöka sätta lite perspektiv på pengarna, samt att verkligen känna lusten för poker igen. Den senaste tiden har det inte varit "kul" att spela, utan mer något jag helt enkelt bara måste göra.

 

Så här sitter jag, och har lovat mig själv att inte spela. Men suget är ju något enormt! Bara ett musklick bort finns spelen. Jag har varit inne på att ta ett break en gång förut, men jag klarade det inte då. Nu har jag dock gett mig fan på att klara det. Har ni några tips för hur jag ska gå tillväga? Vad som helst uppskattas. Jag vill kunna ha pokerfria dagar ibland också, men i nuläget har jag mycket svårt för det. Jag slutar tillslut framför pokerborden iallafall. Tycker jag borde kunna ha såpass god "självkontroll" eller vad man ska säga. Vill absolut inte falla in i något missbruk ifall att jag skulle börja förlora större summor.

 

Hjälp en ung vilsen själ :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se till att aktivera dig med annat. Ut i naturen, träna (löpning, gym, bollsport), träffa kompisar.

 

Detta gäller inte bara de dagar du ska hålla upp med pokern utan är vikitgt för att hålla balansen när du spelar.

 

Ditt bad-streak KAN bero på att du mer och mer skärmar av dig från annat och bara nöter poker så det till sist (som du skriver) inte är roligt längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag åker på en loosing streak så brukar jag försöka sluta spela tills förlusten inte hänger kvar i bakhuvudet längre. När man inte längre tänker att man ska försöka spela tillbaks nånting och istället accepterar att rullen ligger där den ligger för tillfället så brukar det gå mkt bättre att fokusera. Jag vet inte om det hjälpte så mkt .. men så brukar jag göra,

kan ta ganska länge om man dragit iväg stora summor

 

EDIT: hur du ska lyckas hålla dig borta kanske var vad du ville veta? Jag brukar bara försöka ignorera, se film, hänga med kompisar och fara och träna för att få det ut ur huvudet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm jag känner igen mig i dig, för ca ett halvår sen då jag råka på min första "badstreak" (den var inte så farlig) då jag hållde på att flytta upp i nivå.

 

Tänkte ständigt på mitt resultat och räknade ut hur jag låga till i svenska kr hur mycket jag hade torskat osv. Jag cashade ut nästa hela rullen (7k svenska) och lämna ca 200 dollar, dan efter detta satte jag mig ner för att fylle slaska på min "stadiga" nivå (NL 0.1/0.2 då) sen blev det NL50, där jag backa ett inköp sen blev det NL100 där jag plussa fem på dåligt spel, tillslut satt jag klockan 12 dan efter och lirade NL200 (väldigt väldigt högt för mig då) och gav i princip bort 1-2 inköp. Som tur va vakna min flickvän och övertala mig och sluta, och jag var ca breakeven. Efter denna händelse så insåg jag vad jag hållde på med och att det inte funkar, jag hade vetat om det länge i bakhuvet men det krävdes alltså en sådan tilt innan jag insåg att min psykiska inställning var helt fel.

 

Men iaf efter detta tog jag ett uppehåll på en månad vilkett var extremt nyttigt, jag kunde spela mitt riktiga A-Game igen (med korten på min sida självklart:P) och lyckades grinda ihop till en riktigt NL50 rulle som snart är en NL100. Jag hadde en riktigt downswing för några veckor sen då jag torska 12-13 inköp på ca 1-2 veckor men jag kännde att jag klarade av det den här gången och skadorna är mycket mer en återställda nu.

 

Jag vet att det känns helt hopplöst när man inte har korten på sin sida men som någon sa tidigare försök att acceptera hur rullen är för tillfället hela tiden, försök inte jaga ifatt rulle toppen får då spelar du sämre. Nu tänker du säkert jag spelar som jag brukar gör endå, men dina edgar blir sämre när du sitter i en knepig sits, svårare att tänka klart osv osv.

 

Oj vad mycket svammel det blev :) Men mitt tips, se INTE dina 200$ som hela din rulle för då spelar du sämre, du måste verkligen vara berred på att riktigt dåliga kort kan komma.

 

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för inläggen.

 

Kände att jag var riktigt sugen på att spela idag, så jag satt mig ner på 2 sng bord, men blev utdragen som vanligt och ingenting stämde över huvud taget. Jag vet seriöst inte vad jag ska ta mig till för att börja vinna igen. Har 8 spelade SnGs på rad utanför pengarna, vilket visserligen kanske inte är så mycket. Men lägg till att jag backat på cashgame under veckor också!

 

Suck :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske har en läcka i ditt spel som gör att du ofta blir utdragen? Analysera dina händer som du kallar så kallade utdragningar. Annars är det bästa tipset att hålla dig helt ifrån pokern en lång period och få tiden innan bakom dig. För att lättare glömma förlusterna badbeats osv kan jag rekommendera Larry W. Phillips verk: Zen and the Art of Poker samt The tao of poker.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja!

 

Två goda råd:

 

För det första verkar det som om du fokuserar på resultatet, det är en säker väg till misär... Själv har jag också gjort det men har ändrat fokus till den prestation man gör. Dvs om du satsar mkt när du är favorit men ändå blir utdragen har du gjort en bra prestation och kan vara nöjd pga att på sikt kommer du sannolikt vara en vinnare.

 

Råd nr 2 hänger ihop med ettan, dvs för att kunna fokusera på prestationen o inte resultatet måste du följa de BR-regler som finns för respektive nivå dvs i NL 0,5/1 ex.vis skall du ha BR på $3000. Kan kännas tråkigt kanske men problemet som jag tror många har är att man förlorar respekten för pengar,,, även på 0,25/0,5 kan det ju faktiskt bli en hygglig summa trots att nivån känns för klen..

 

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag har ett jobb som gör att jag måste vara borta i en vecka titt som tätt, och under den veckan kan jag inte spela poker. Det trista är att det inte fungerat som avtändning, kommer hem med ett uppdämt spelbehov som jag tar igen så fort som möjligt (gärna direkt till datorn och sedan stanna där till tretiden på natten). Det man borde göra är att trappa av även de dagar då man spelar. Förmodligen är schemalagda andra dagliga aktiviteter en bra melodi.

 

hehe ;) var väl inte mycket till svar egentligen, utan en poängtering att enbart "break" inte behöver vara lösningen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Se det positiva! Du lyssnar på dina varningsignaler och ignorerar inte dessa! Härligt! Många är de som fortsätter och slösar bort gigantiska summor...

 

Det positiva du kan dra från denna bad streak är att du nog bör lägga om grunden och sätta upp tydligare mål samt fundera mer över hur du själv fungerar.

 

Får jag rekommendera så skulle jag i dina kläder avnjuta två böcker som många pokerspelare inte har läst, men som säkerligen kommer hjälpa dig. Aktier och poker är mycket jämförbara, och då speciellt s.k daytrading. Ordet money management som många pokerskribenter är sedan lång tid ett välkänt faktum inom aktier

 

The Disciplined Trader: Developing Winning Attitudes av Mark Douglas... (347kr på adlibris)

 

Financial Freedom through electronic daytrading av Van K. Tharp (266:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Fedorov i hans rekomendation av Betapet.com!

Gillar du ord i allmänhet eller bara att tävla då är det här sidan för dig!

Då det går dåligt på pokern brukar jag lägga ner och istället påbörja en "betamatch" Det är både omväxlande och lärorikt då du garanterat utvecklar ditt ordförråd rejält! Ge det chansen!

 

PS. Vad har du för nick Fedorov? 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att många känner igen sig. Detta fenomen är vanligt återkommande för alla. Problemet uppstår när man inte kan njuta av nånting, utan vad man än gör så tänker man bara på pokern och varför det blev si eller så.

 

Till slut är det bara inte roligt. Det känns som om allt går åt helvete. Det som räddade mig var min snålhet. Jag satte stopp för spelandet p.g.a. att jag var för snål att förlora alla de intjänade pengar. Jag spelade inte på 2-3 månader. Kanske längre. Jag tror att den tiden då det är dags att ta upp spelet igen kommer av sig själv. Du ska inte binda dig fast vid tidsaspekten. För mig tog det månader, för dig kanske det tar kortare tid. Det som är det viktiga är att du känner att du återigen kan njuta av spelet.

 

Vad har jag lärt mig av den historien? Massor! Jag är väldigt tacksam idag att det hände! Det viktigaste jag lärt mig är två saker. För det första är att jag nuförtiden kan le när jag blir utdragen av någon tomte. För visar han upp helt sjuka kort som han i första hand inte borde ha gått med i potten pre-flop med så vet man det, kallt konstaterande. Ibland kan man ta tillbaks de pengar med lite ränta under de närmsta timmarna. Ibland inte. För det andra så hamnar man ibland i en loosing-streak. Jag trodde förr att loosing-streak varade i endast ett par dagar, nån vecka kanske. Men det som kan hända är att man under den tiden förändrar sitt spel och gör saker som man inte borde ha gjort. Pokerspelet är under förändring nu, det utvecklas nya idéer och nya teorier. Det är inte alltid lätt att hänga med i det spelet. Ena experten säger si i ena boken och andra motsatsen i nån annan bok. Vem som kommer vinna och vem som kommer att försvinna lär väl endast tiden och turen av att ha satsat på bästa hästen visa.

 

För din del är det en hobby - låt den förbli en hobby då. Hobby ska vara kul och spännande. Lär dig nya saker, läs nya böcker. Ang. att förändra sitt spel så är det nödvändigt ont. Att man hamnar i loosing streak är något bra. Det tvingar till en förändring. Man måste förändra sitt spel många gånger medan man lär sig (annars utvecklas man inte som spelare). Tänk om du skulle för alltid förbli samma spelare? Ta denna tid som den är och gör ett uppehåll. Efter en tid när känslorna försvunnit kan du se på det hela på ett klarare (förhoppningsvis) sätt. Och utvecklas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inget annat går, ersätt ditt beroende med ett annat. Jag har fastnat totalt på http://www.midasplayer.se. Där kan man spendera många timmar och därmed komma ifrån pokern lite. rekommenderas!

 

Vad skulle de där vara bra för. Nu sitter jag och spelar såna där meningslösa spel om småpengar istället för tjänar pengar på poker :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som många innan mig sagt så är det väldigt viktigt att ta en paus tills man accepterar var rullen i nuläget är och arbetar därifrån. När man ser det som att man måste "vinna tillbaka" pengar lider spelet, man blir otålig och påverkas i allmänhet negativt av detta psykiska tillstånd. Det är alltså viktigt att ta pauser när man befinner sig i denna situation.

 

Utöver detta så vill jag säga att det är vanligt bland oss pokerspelare att vi övervärderar pengars värde (jag själv gör ofta detta). Vi kan känna att vi slösar bort tiden då vi inte spelar poker eftersom vi antagligen (om vi är vinnande spelare) hade tjänat pengar om vi istället spenderat denna tid med poker. Det här tänkandet leder enligt mig inte bara till ett sämre spel men framförallt till ett mindre lyckligt liv. Pengar är INTE allt. Om du tar en paus på några veckor så har du inte gått miste om något i livet bara för att du inte tjänat några pengar under denna tid.

 

Alla håller med om att pengar inte är lycka men som pokerspelare där det till så stor del handlar om pengar så leds vi lätt in i ett farligt tillstånd där vi sätter likhetstecken mellan vinst-lycka och förlust-olycka. För alla er som känner att ni inte kan ta en paus från pokern, gör någonting åt detta. Inte för att det är någon större risk att ni är beroende, utan snarare för att ni hamnat i ett vilseledande tankesätt om vad i livet som är viktigt.

 

Ta helt enkelt en paus tills du känner att du inte påverkas av de tidigare förlusterna längre.

 

För övrigt så skulle jag mycket hellre ha downstreaks lite då och då än vinna hela tiden dag ut och dag in eftersom det är de sämre perioderna som får en att reflektera och utvecklas både som pokerspelare och person. Konstant vinnande ger inte ett skit förutom pengar, i varje fall inte för mig. När jag är inne i en riktigt bra period blir jag bara inriktad på pengarna och tänker inte ett dugg över meningen med pokerspelandet i stort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jag får tacka för samtliga inlägg i tråden, de har varit mycket intressanta att läsa.

 

Jag lyckades faktiskt hålla upp och tänkte inte över huvud taget på poker i ungefär en månad. Hade ingen sug efter att komma tillbaka o spela heller. För ett par veckor sedan började jag sedan lira igen, och jag känner en markant förändring i mitt spel. Som många har skrivit att de gör kan jag nu istället sitta och småle åt ett bad-beat, och hetsar inte upp mig över förluster. Jag känner också att själva spelet också förändrats en del och hittils har det visat sig vara positivt, så vi får hoppas det är det i fortsättningen också.

 

Ni har rätt, det är badstreaks och inte winning streaks som är utveckalnde för en som både människa och spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar så mycket för tipsen..Har svårt att åka ut och resa dock, då jag fortfarande har skola hela veckorna.

 

Har lyckats hålla mig från spel idag faktiskt, och målet är nu att kunna klara mig helgen ut, så får jag se hur jag gör sen.

 

Om du inte ersätter tiden med något konstruktivt som du bestämt: "att detta skall jag göra idag istället för att spela poker". Kommer du förr eller senare att ramla tillbaka in i samma mönster.DVS Om du bara sitter och hänger och försöker att härda ut. Planera, planera, planera, strategisk planering = poker och LIVET. Det handlar om att ersätta spelandet med andra aktiviteter, dom som inte fattar detta är också dom som ramlar in i samma beteende som förr, eftersom detta beteende för dem känns mera meningsfullt och roligt än att bara sitta och hänga med en TV eller annat "som man för längesedan tröttnat att titta på".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får tacka för samtliga inlägg i tråden, de har varit mycket intressanta att läsa.

 

Jag lyckades faktiskt hålla upp och tänkte inte över huvud taget på poker i ungefär en månad. Hade ingen sug efter att komma tillbaka o spela heller. För ett par veckor sedan började jag sedan lira igen, och jag känner en markant förändring i mitt spel. Som många har skrivit att de gör kan jag nu istället sitta och småle åt ett bad-beat, och hetsar inte upp mig över förluster. Jag känner också att själva spelet också förändrats en del och hittils har det visat sig vara positivt, så vi får hoppas det är det i fortsättningen också.

 

Ni har rätt, det är badstreaks och inte winning streaks som är utveckalnde för en som både människa och spelare.

 

Det kommer att bli likadant igen, tro mig! DVS om du inte har en plan och en idé bakom ditt spelande denna gången. Men när jag läser: "så vi får hoppas det är det i fortsättningen också". Ser jag också att du ljuger för dig själv. Hoppas? Det är för fan du själv som bestämmer hur du skall reagera. Du reagerar som du reagerar eftersom du VÄLJER att göra detta. Och när du sitter och "hoppas" utan kontroll, kommer du förr eller senare att ramla in i samma onda cirkel.

 

Varför tror jag detta? Därför att jag har ramlat in 100 gånger i samma skit och berättat samma lögn för mig själv som bygger på "hoppet" och därmed lämnat ifrån mig all makt åt de inre känslorna och yttre omständigheterna. Det känns alltid nytt och fräscht efter ett upphåll, precis som det skall göra, men vänta bara tills din frustration äter upp ditt "hopp" vänta tills du låter dina inre demoner ta över åter igen.

 

Faktiskt brukar jag bli bättre på allt jag gör efter en tids upphåll, detta är givetvis positivt. Detta kan jag dra fördel av om jag inte låter mina emotioner sabotera alltihopa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...