Gå till innehåll

Chans att förbättra ett set?


Iracoubo1932

Recommended Posts

Vad är chansen i procent att jag förbättrar ett floppat set till en kåk eller ett fyrtal?

 

Räknar jag rätt här?

 

Säg att jag sitter med KK på handen och K73 kommer i floppen. Jag har 7/47 att förbättra den redan på turnen och om den inte förbättras där 10/46 att förbättra den på rivern. Så långt är jag med. Men totalt?

 

Tar jag (7+10)/(46+47/2) ?

 

Dvs 17/46,5 = ca 36%

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är chansen i procent att jag förbättrar ett floppat set till en kåk eller ett fyrtal?

 

Räknar jag rätt här?

 

Säg att jag sitter med KK på handen och K73 kommer i floppen. Jag har 7/47 att förbättra den redan på turnen och om den inte förbättras där 10/46 att förbättra den på rivern. Så långt är jag med. Men totalt?

 

Tar jag (7+10)/(46+47/2) ?

 

Dvs 17/46,5 = ca 36%

 

Det är lättare att beräkna risken att du inte förbättrar dig

 

40/47*36/46=66,6% => 33,4% chans att du förbättrar dig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

som någon sa det är enklare att beräkna hur ofta du inte förbättrar

dvs

T = Träff på turn

R = Träff på river

 

P(T*)= 40/47 = 85.1%

p(R*)= 36/46 = 78.26%

 

(P(T*)xP(R*))=

0.851 * 0.7826

= 0,6659

 

chansen att du inte förbättrar din triss på antingen turn eller river är alltså 66.7%

 

dvs att du kommer förbättra din triss 1/3 gånger (33.3%)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur går det ihop? 7/47 är jag med på med hur det sen blir 10/46 är jag inte alls med på, måste la blir 7/46....vad är det jag inte tar med här? Har så jäkla svårt för att räkna ut procenten.

 

Du tar inte med det nya kortet som kommer. Exempel:

 

Du sitter på KK. Flop K73. Du har nu en K, tre 3 och tre 7 som förbättrar, alltså 7 outs. Turn kommer 8. Du har nu en K, tre 3, tre 7 och tre 8 som förbättrar, alltså 10 outs.

 

//Hickmott

 

EDIT: Anpassar lite, så att det stämmer med originalinlägget :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till dom två översta. Man kan aldrig plussa ihop sannolikheter.

 

Chansen att man får fyrtal på river är 1/47, chansen att man får kåk på river är 6/47. Man får alltså fyrtal eller kåk 1/47 + 6/47 = ... nää så fick man visst inte göra! :?

 

Säg aldrig aldrig ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag satt själv och räknade lite på hur stor chans det är att ett botten tvåpar håller upp mot ett toppar om man är all in på flopp?

Säg att jag lirar en 5-6s och floppen kommer 5-6-J och jag samt en annan som sitter med A-J får in alla våra pengar i potten. Hur ofta håller mitt tvåpar?

 

Jag fick fram att det borde vara ungefär 72 % men vill gärna ha det bekräftat eller om inte annat få det rättat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett enkelt sätt att överslagsräkna och som ofta ger ett värde nära verkligheten vid olika antal outs efter flop/turn är:

 

7 outs på flop

10 outs på turn

 

...ger medelvärdet 8.5 outs ((10+7)/2).

 

8.5 gånger 4* = 34%

 

* 4% per out ger ett värde nära verkligheten som bekant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag satt själv och räknade lite på hur stor chans det är att ett botten tvåpar håller upp mot ett toppar om man är all in på flopp?

Säg att jag lirar en 5-6s och floppen kommer 5-6-J och jag samt en annan som sitter med A-J får in alla våra pengar i potten. Hur ofta håller mitt tvåpar?

 

Jag fick fram att det borde vara ungefär 72 % men vill gärna ha det bekräftat eller om inte annat få det rättat.

 

I teorin stämmer det ganska bra, i verkligheten har du c:a 20% chans att det står :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag satt själv och räknade lite på hur stor chans det är att ett botten tvåpar håller upp mot ett toppar om man är all in på flopp?

Säg att jag lirar en 5-6s och floppen kommer 5-6-J och jag samt en annan som sitter med A-J får in alla våra pengar i potten. Hur ofta håller mitt tvåpar?

 

Jag fick fram att det borde vara ungefär 72 % men vill gärna ha det bekräftat eller om inte annat få det rättat.

 

AJ vinner om det kommer en knekt (2*44+1 olika varianter), ett A men ingen 5/6 (3*36+1), eller ett nytt par på bordet (6*9). Räknar man ihop dessa bord blir det 252 st, dvs chansen att tvåparet håller upp är

 

1 - 252/C(45,2) = 1 - 252/990 ~ 74,5%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oddskalkylator

länk

Tråden handlade om chansen att förbättra till kåk eller fyrtal, inte hur händer står mot varandra procentuellt.

 

Men på tal om oddskalkylatorer så tycker jag att twodimes är betydligt smidigare att använda än Cardplayers (som även sägs räkna fel då och då) eftersom man kan kopiera och klistra in från HHs där. Men smaken är som baken...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...