Gå till innehåll

NLT - SnG, +EV att blindsteala i sent skede av SnG?

Recommended Posts

Postad

Jag spelade en NL Hold 'em Sit n Go förut, blinds var 80/160 och jag hade 1000. Alla hade lagt sig fram till mig som satt på SB med K :heart: 9 :heart:

Jag gick all-in och BB synade med A5 och jag åkte ut.

Nu tänkte jag att någon lite mer begåvad matematiker än mig själv skulle kunna svara på om det är +EV att ställa in i det läget om vi antar att BB synar med Ax och alla PP's. Han var alltså chipleader med 2800.

*RP och flytt till Turneringspoker - QoS *

Postad
Han var alltså chipleader med 2800.

Att han är chipleader och täcker dig närmare 3 ggr ökar chansen att han synar. Att du just går all in gör valet enklare eftersom den höjningen inte bjuder in till några val för Fi. Det är allt eller inget för dig och han sitter på Ax, Ax har minst 35% mot en slumpad hand (ej AA) och det kan vara troligt att du försöker sno en blind. När du sitter först ut kan en höjning på 3BB med en all in efter floppen vara ett bättre val i vissa lägen.

Postad

Handen är klart bättre än genomsnittet och du har bara BB kvar att agera.

Du kan välja att:

1. Folda handen (verkar dumt)

2. Höja litegrann (du är committad om han sätter dig all-in, också dumt)

3. Syna (vekt, men kanske inte helt stenkorkat, blir dock problem när du missar floppen om du checkar då han nästan garanterat kommer beta)

4. Gå All-in (bästa alternativet)

Så, in med pengarna! Garanterat EV+.

Du skrev inte om hur många som var kvar och stackstorlekarna, ett läge där folden är att föredra är t ex om ni är 4 kvar varav en av de andra bara har en bb kvar i stacken eller liknande.

Postad

leker man lite i pokerstove så får man dessa siffror om du ställer in med K9s mot en "random" hand.

equity (%) win (%) tie (%)

Hand 1: 40.0115 % 38.66% 01.35% { random }

Hand 2: 59.9885 % 58.64% 01.35% { K9s }

Postad

Helt klart ska du trycka in med K9s där. Att man däremot ska göra det med alla händer, inklusive 23o, tror jag inte på. Om din motståndare är någorlunda bra (eller så dum att han synar med allt) kommer han att inse vad du håller på med och syna med en bred hand-range, både för att du antagligen har sämre och för att han har schyssta odds.

Simulerade oddsen om han synar med ca 30% av händerna och då har man endast ca 29% med 27o (förvånansvärt lite tycker jag). Detta motsvarar ungefär alla Ax, alla par, K8s+, KTo+ samt QTs och liknande. Dvs inte alls någon jättesnäv HD, med tanke på att han är chipleader.

Postad
Simulerade oddsen om han synar med ca 30% av händerna och då har man endast ca 29% med 27o (förvånansvärt lite tycker jag). Detta motsvarar ungefär alla Ax, alla par, K8s+, KTo+ samt QTs och liknande. Dvs inte alls någon jättesnäv HD, med tanke på att han är chipleader.

Att han foldar 70% av gångerna och då han synar har du 30%. Säger sig självt att man ska ställa med alla händer?

Postad

Att han foldar 70% av gångerna och då han synar har du 30%. Säger sig självt att man ska ställa med alla händer?

Ok, det har du rätt i. Såg nu att SB+BB var ca 25% av hans stack och då har du förstås helt rätt. Å andra sidan kommer han nog syna med fler händer isåfall, framförallt om han vet din taktik. Men kan tänka mig att nivån på dessa blinds är nästan det bästa för att steala med any2. Är de högre riskerar man onödigt mycket, är de lägre får du alltid syn.