Gå till innehåll

NL - SH, funderingar kring Axs, suited connectors

Recommended Posts

Postad

Hej hej!

Jag har lite funderingar på hur A-x suited och Suited connectors ska spelas på sexmannabord.

Doyle Brunsson skriver bara lite kursivt i Supersystem att han "spelar sc och axs ungefär likadant". Med suited connectors vill han ju limpa ur alla positioner och hellst bli raisad av ett högt par och sedan träffa stort "so i can break him" som han så ofta skriver :).

Om vi då skulle lira ax-s på samma sätt: dvs. limpa från alla positioner och hoppas på en raise, skulle inte det kännas ganska teoretiskt hopplöst?

Om man istället väljer att limpa a-xs från cotuoff och knapp (som jag spelar nu) Vill att utg och/eller utg+1 ska ha limpat innan, eller kan man spela den trots att dom foldat.

Problemet med Ax:s är ju att dom direkt oddsen som ges ofta är otillräckliga, men så vitt jag förstått så har den sjuka implied.

När det gäller suited connectors: ska man försöka bara limpa den från co och button eller ska man limpa den från alla pos. som doyle skriver och hoppas på att nån raisar?

Kan nån bra spelare berätta hur man ska spela dessa händer på 6-manna low-limit mot en massa callingstations!?

* RP - QoS *

Postad

Styrkan hos SC kommer ju från att du kan se en flop billigt med med många i potten. Axs spelar jag väl nog likadant som SC före floppen, men jag kan ju inte säga att jag alltid limpar i sen position. Det är väl bra att limpa in om många är med i potten, men om alla har foldat så höjer jag oftast. Som med SCs så ligger styrkan av Axs då många är med i potten och det blir en stor pott. Det är en bra hand eftersom den har ett enormt värde då man träffar, och den är lätt att släppa när floppen är "hopplös".

Lycka till :)

Postad

Jag spelar hellre en låg SC i en höjd pott mot 1-2 motståndare än 3+ motståndare där alla limpat om stackdjupet är tillräckligt. Färgdraget tappar en del kraft då det är många med, och det är en betydande del av de kortens styrka. Ax däremot spelar jag hellre i en masspot då någon kan träffa en lägre färg och betala bra.

Postad

Shorthanded (särskilt om det är låt oss säga 4 spelare bara) ska ju Axs höjas utanför mörkarna. Dessutom tycker jag, i alla fall på lägre nivåer, att Axs med träffat A ofta renderar en del fina medelstora potter. Gäller bara att veta mot vilka spelare man är slagen om de betar och lägga ner när man är slagen samt syna ner bluffarna...

Postad

Men alltså om utg och utg+1 limpat, ska `man bara limpa då? Om någon höjjer från tidig pos och jag sitter sent, finns det några generella kriterier som ska vara uppfyllda för syn, t.ex. storlek på bet, potodds preflop, stackdjup.

Det känns ju hopplöst att calla ett 4-6bb-bet preflop mot en ensam motståndare, då även om jag mot förmodan får 4flushdraget, så bettar han ofta pot vilket ger mig 2-1 i potodds, och jag behöver åtminstone 3-1, hellst 4-1 för att dra efter färgen.

Jag vet att poker är mkt känsla, men jag vill liksom ha en grund för hur man spelar dom här korten.

Postad

om folk är callingstations limpa, om folk kan folda, höj 3,5bb från cutoff eller db om du är first in. Kan även höjas om någon enstaka limpat. Denna strategi förutsätter då givetvis att man är bra på postflop spel.