Gå till innehåll

FL - 3 vanligaste händer som spelas fel postflop?


Smygaren

Recommended Posts

Bakgrund

Lite förenklat kan man säga att hur man skall agera före floppen går att läsa i en grundbok i HoldEm. Vad gäller spel efter floppen finns en del grundregler och idéer att läsa, men det är egentligen här spelet börjar på allvar.

 

Fråga

Vilka är de 3 vanligaste händer som spelas fel postflop? Hur spelas de fel och hur skall man spela?

 

Jag har märkt att vissa starthänder tenderar att bli "dyra" för mig, och skulle därför vilja veta vilka händer en nybörjare ofta spelar fel!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tippa att AK utan träff är den vanligaste handen folk överspelar postflop i FL. Framförallt i multiway-potter men även heads-up i tidigast position.

 

Även svaga ess som träffar i multi-potter - oftast suitade då, eftersom det är största anledningen att spelaren synade preflop. Sen kommer Axx-floppen och spelaren kan inte släppa även det är ganska tydligt att man är dominerad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smitaren har nog rätt, AK och Ax (o eller s) spelas riktigt uselt av väldigt många. Inte bara AK, förresten, så länge någon har två överkort synas det ofta hela vägen på en del low limit-bord. Har jag AK och är HU med någon så bettar jag ofta hela vägen även om jag inte träffar, eftersom det är troligt att jag antingen kan köpa potten, eller att min opp har t.ex. AJ. Folk med A2-5 är också roliga eftersom de synar/höjer(!) så fort det kommer ett ess på bordet.

 

Sista är nog färg- och stegdrag med dåliga eller katastrofala potodds som också är rätt vanligt och en av de mer profitrika företeelserna (särskilt när flera drar till samma färg/stege).

 

Preflop skulle jag nog annars säga att de mest felspelade händerna är AKo (många som tror att handen är kass och inte vill höja av det skälet), låga par (höja med 66 i mid pos? javisst! :)) och medelhöga suited connectors (som många synar med oavsett position, tidigare raises och antal limpers).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tippa att AK utan träff är den vanligaste handen folk överspelar postflop i FL. Framförallt i multiway-potter men även heads-up i tidigast position.

Det tror inte jag, det är en hand som tål att spelas rätt hårt och jag tycker snarare att standard är att inte spela den hårt nog i fixlimit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tippa att AK utan träff är den vanligaste handen folk överspelar postflop i FL. Framförallt i multiway-potter men även heads-up i tidigast position.

Det tror inte jag, det är en hand som tål att spelas rätt hårt och jag tycker snarare att standard är att inte spela den hårt nog i fixlimit.

 

I multiway-potter vid löst bord utan träff förstår jag inte riktigt varför man ska spela den hårt. Bet i late position om det blir checkat för frikort eller i sällsynta fall value är ju en sak men det jag menar är folk som coldcallar två bets när dem förmodligen inte ens har outs.

 

Vad gäller heads-up vet jag att AK ofta står även utan träff, men oftast när man ser AK betta hela vägen HU blir de nersynade av bottenpar eller bättre och i sällsynta fall svagare ess. Därmed inte sagt att jag check-foldar AK utan träff hu, men jag tycker det är en jäkligt svårspelad hand först i position i FL mot hyggligt motstånd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I multiway-potter vid löst bord utan träff förstår jag inte riktigt varför man ska spela den hårt. Bet i late position om det blir checkat för frikort eller i sällsynta fall value är ju en sak men det jag menar är folk som coldcallar två bets när dem förmodligen inte ens har outs.

Nej, det är klart jag tänkte mest på potter med typ en eller två motståndare.

 

Du har nog förresten rätt i att den överspelas, grejen är att skadan blir rätt mycket större när man gör detsamma med AJ eller KQ:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gäller heads-up vet jag att AK ofta står även utan träff, men oftast när man ser AK betta hela vägen HU blir de nersynade av bottenpar eller bättre och i sällsynta fall svagare ess. Därmed inte sagt att jag check-foldar AK utan träff hu, men jag tycker det är en jäkligt svårspelad hand först i position i FL mot hyggligt motstånd.

 

Hyggligt motstånd synar knappast ned dig med mitt- eller bottenpar, tror de att de leder med det så höjer de istället eller så lägger de sig. En bra spelare är ofta betydligt mer lättbluffad, även (särskilt?) i low limit FL.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hyggligt motstånd synar knappast ned dig med mitt- eller bottenpar, tror de att de leder med det så höjer de istället eller så lägger de sig.

Varför då? Det är ju guld att låta en superaggressiv spelare bluffa bort sina pengar istället för att stänga ned honom med en höjning. Och bra spelare är jävligt svårbluffade i fixlimit, att få bort en sådan från ett mittenpar kan vara minst sagt svårt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gdayily:

Som Johan var inne på - preflop är var man gör dom kostsammaste misstagen. I limit så har du ofta odds att dra till dina hålstegar etc när du väl sett floppen, men konsten är att dumpa skiten före flopp.

 

Om man får oddsen att dra till vinst kan det väl inte vara ett misstag att ha spelat handen? Då menar jag bara just den isolerade handen.

 

Visst spelar de allra flesta mycket för löst före floppen. Men det innebär inte att det är svårt att spela rätt där. Jag håller helt med smygaren. En bra preflop grund är förhållandevis busenkel att läsa sig till. Att det är så många som väljer att inte lära sig det får väl sägas vara vår stora lycka.

 

Om jag ska gå efter mig själv så var ett av mina största misstag att överspela marginella händer i små potter. Om potten är liten är det ofta fel att syna två stora bet på turn och river för att bekräfta din misstanke om att du är slagen. spara crying callsen till när det finns mer dollars i mitten.

 

Ett annat fel är nog aggressiviteten. Alla vet ju att tight-aggressive is da way to go. Är man hyfsat seriös lär man sig snabbt att vara tight. Och man kanske tror att man är aggressiv. Men oftast är man inte tillräckligt aggro. Raise-knappen ska gå varm. fold-knappen ska gå ännu varmare. Call-knappen ska hålla rumstemperatur (toucha den med armbågen om du är osäker)

 

Många saktar ner när någon höjer. Ibland kan det vara rätt. Men en höjning kan betyda massor av saker (bla vill motståndaren kanske få dig att sakta ner). Har du löv som berättigar det, eller nästan berättigar det, ska du fortsätta att vara aggressiv. Blir du re-raisad igen kan det var dags att slå av på takten. Den som aldrig får in mer än två bett per gata, förutom med nötterna eller liknande, spelar för passivt enligt min mening. När man spelar en hand ska man oftast vara den som kontrollerar handen fram till att man själv eller motståndaren lägger sig. Observera ordet "offtast".

 

Valuebetta mer. Sakta inte av på rivern som många gör. Har du bettat fram till nu och har något av värde, släng in ett bet till. motståndarna synar ner med de mest bisarra kort.

 

Förutsatt att man inte tar för många händer till rivern tror jag att det finns massor av pengar att tjäna på rivern för den typiske låg-limitaren.

 

Det här är de områden som har förbättrat mitt spel mest från det att jag började. Jag spelar T I G H T. Mycket för tight enligt många, lite för tight enligt mig själv. för att kunna applicera ett bra spel efter floppen är nog en hel del erfarenhet nödvändigt. det är lätt för mig att säga höj, höj, höj, men har man inte rutinen att välja sina lägen blir man istället en puckad maniac som slänger sina pengar i sjön.

 

Det går nog inte att bli mer aggressiv över en natt. Då blir kassan lidande. Men man kan sträva efter att bli det och öka på attackviljan i och med att man får mer poker under bältet. Börja weak-tight och jobba dig till tight-agg.

 

dessutom finns det många på det här forumet som verkar vara mycket bättre kortspelare än mig. Lyssna på dem, dissar de mina råd föreslår jag att du gör desamma. men som sagt, det här är vad som funkade för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Valuebetta mer. Sakta inte av på rivern som många gör. Har du bettat fram till nu och har något av värde, släng in ett bet till. motståndarna synar ner med de mest bisarra kort.

 

Förutsatt att man inte tar för många händer till rivern tror jag att det finns massor av pengar att tjäna på rivern för den typiske låg-limitaren.

 

Detta är något som även jag har blivit bättre på. Jag valuebetar väldigt mycket och hittills har det slagit mkt väl ut. Förut brukade jag ofta checka rivern för att sedan bli glad om jag t ex vann visningen med andra eller tredje paret. Idag betar jag rivern och blir slagen ibland, men ofta tar hem ett extra bet (vilket har stor betydelse i längden).

 

Dock valuebetar jag inte rivern om jag inte kan se hur en sämre hand ska kunna syna.

 

Dessutom har jag, när jag spelar mot agressiva spelare, börjat checka rivern för att sedan inducera en bluff. Detta har slagit mkt väl ut och har gett mig en hel del profit senaste tiden. Alltså tlil viss grad har jag gått tillbaka till det spel jag brukade göra när jag var grön, men av en helt annan anledning. Att uppmärksamma hur ens spel förändras är väldigt intressant och givande..

 

//Marcus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man får oddsen att dra till vinst kan det väl inte vara ett misstag att ha spelat handen? Då menar jag bara just den isolerade handen.

 

Jo det kan det. Ett extremt exempel är vid no limit, anta att du och en tight motståndare har kastat in $1000 var preflop, och du har nu $1 kvar i din stack. Du sitter med 72o, floppen kommer TK4 rainbow. Synar du din motståndares bet på $1? Tycker du att det var ett misstag att spela handen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det kan det. Ett extremt exempel är vid no limit, anta att du och en tight motståndare har kastat in $1000 var preflop, och du har nu $1 kvar i din stack. Du sitter med 72o, floppen kommer TK4 rainbow. Synar du din motståndares bet på $1? Tycker du att det var ett misstag att spela handen?

Finns det någon poäng i helt absurda exempel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det kan det. Ett extremt exempel är vid no limit, anta att du och en tight motståndare har kastat in $1000 var preflop, och du har nu $1 kvar i din stack. Du sitter med 72o, floppen kommer TK4 rainbow. Synar du din motståndares bet på $1? ?

nej, jag lägger mig.

 

Tycker du att det var ett misstag att spela handen

Nej, det var inget misstag att spela handen.

 

På tal om att medvetet missförstå inlägg...

 

Jag tänkte runt mig själv på det inlägget och hade fel.

vad jag menade, som jag tror att alla icke illvilliga förstår, är att det ibland kan vara rätt att spela en dålig draghand (23s, 35s etc) om man får så bra odds att det är värt att även se en eller två senare gator. Och bara för att slippa svar som det ovan så la jag till "den här isolerade handen". ;)

 

Jag böjer mitt huvud i skam och flyr till thailand en månad. Vi hörs i slutet av oktober.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och bara för att slippa svar som det ovan så la jag till "den här isolerade handen". ;)

 

Jag böjer mitt huvud i skam och flyr till thailand en månad. Vi hörs i slutet av oktober.

 

Nä, du skrev faktiskt "den isolerade handen" , vilket jag uppfattade som att du menade en godtycklig isolerad hand. Dessutom lät det då definitivt som att gdaily pratade mer allmänt sett. Hursomhelst, ville bara klargöra att jag inte medvetet försökte missförstå dig.

 

Mitt exempel var ju förstås skruvat, men det var ju bara för att det skulle bli så tydligt som möjligt. Det finns förstås mängder av mer verkliga exempel som visar samma sak men inte med samma tydlighet.

 

Ha det fint i Thailand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det kan det. Ett extremt exempel är vid no limit, anta att du och en tight motståndare har kastat in $1000 var preflop, och du har nu $1 kvar i din stack. Du sitter med 72o, floppen kommer TK4 rainbow. Synar du din motståndares bet på $1? Tycker du att det var ett misstag att spela handen?

 

Klart man synar, kan ju komma två tvåor eller två 7 or samt att din motståndare kanske har 6 2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...