Gå till innehåll

NLT - QQ, spelar jag rätt?


Palmstar

Recommended Posts

Nu måste oskulden ryka, mitt första inlägg! Har hängt här till och från i 2 år men bara som åskådare. Nu vänder jag mig till er och ber om åsikter....

 

Spelade lite på heypoker igår och hittar två söta damer....

 

Game # 140628130 - Texas Hold'em No Limit EUR 0,25/0,50 - Table "Skara"

Game ended 2005-10-06 23:30:29 GMT+01:00

 

Players:

JeanBisoni (EUR 55,85 in seat 1)

rAce (EUR 31,35 in seat 2)

Minnesota (EUR 38,45 in seat 3)

maribobk (EUR 19,80 in seat 4)

Belzebub (EUR 38,50 in seat 6)

Hero (EUR 58,00 in seat 7)

henneg1 (EUR 25,00 in seat 8)

 

Dealer: Hero

Small Blind: henneg1 (0,25)

Big Blind: JeanBisoni (0,50)

 

Hero was dealt: Qc - Qs

 

rAce Call (0,50)

Minnesota Call (0,50)

maribobk Call (0,50)

Belzebub Raise (2,50)

Hero Raise (5,75) Informationsraise!

henneg1 Fold

JeanBisoni Fold

rAce Fold

Minnesota Fold

maribobk Fold

Belzebub Raise (10,00) Hmm, högt pocket....AA, KK???

Hero Call (6,75) Har position så jag callar...rätt?

 

Flop Tc - 7c - Ks

 

Belzebub Bet (7,00)

Hero Call (7,00)

 

Tråkig flop men han bettar alldeles för vegt för att jag ska lägg mig....ska jag raisa för att se var jag står?

 

Turn Tc - 7c - Ks - Jh

 

Belzebub Check

Hero All-In (38,50)

Belzebub All-In (19,00)

Hero Payback (19,50)

 

Här visar fi svaghet när han checkar och jag har OESD. Har han AA så borde han fundera på att släppa den om jag visar styrka....rätt/fel?

 

River Tc - 7c - Ks - Jh - Th

 

Vad tycker ni? Är jag helt ute och cyklar?

 

Jag har funderat lite på handen i efterhand och har kommit fram till att min all-in var det enda rätta. Min re-raise preflop borde i de flesta fall betyda högt pocket. KK, QQ, JJ, 1010 ev. AKs.....om fi sätter mig någon av dessa händer betyder det att han bara slår QQ och AKs men i de flesta fall är han slagen. Ska jag helt enkelt checka bakom honom eftersom folk på den här nivån väldigt sällan släpper AA....?? Kritik önskas

 

Väl mött

 

* Bort med resultat - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är spelteoretiskt fel för honom att sitta och gissa vad du har för hand, när han har lyckats investera över 25% av sin stack preflop. Han spelar i stora drag rätt rakt igenom och kan aldrig folda.

 

Argumentet att du hittar syn på grund av positition haltar, eftersom position inte får dina damer att stå upp bättre mot AA eller KK. Synen på floppen är horribel.

 

Om du steamar, kan du möjligtvis syna preflop för att hitta en triss på floppen, men inte ens det har du odds för. Jag skulle lägga mig preflop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, en till fråga du kan fundera på: Du säger att du informationsraisar preflop. Vad är det för information du får ut av detta och hur tycker du att du utnyttjar den?

 

Ja det kan man fundera över...efter att ha läst er kritik så har jag omvärderat situationen. Jag sätter honom på ett högt pocket men ignorerar det faktum att jag med all säkerhet är slagen. Borde ha lagt mig på floppen men eftersom jag inte kan släppa call-knappen försöker jag mig på ett move som tyvärr inte lyckas.....bara att bryta ihop och komma igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Belzebub shows: Ah - Ad (two pairs, aces and tens)

Hero didn't show: Qc - Qs (two pairs, queens and tens)

 

Belzebub wins: EUR 76,25 (with two pairs, aces and tens)

Rake: EUR 3,00

 

Ja vi är alla överens om att det var ett dåligt spel. Min tanke med det här spelet var inte i tron om att damerna var den bästa handen. Jag försökte istället utnyttja en farlig bräda. Det finns ju faktiskt en hel del händer som slår AA på den aktuella brädan.

 

Var det helt fel tänkt?

 

Korrekt spel hade varit enligt följande HH:

Men hur kul är det egentligen???

 

Hero was dealt: Qc - Qs

 

rAce Call (0,50)

Minnesota Call (0,50)

maribobk Call (0,50)

Belzebub Raise (2,50)

Hero Raise (5,75)

henneg1 Fold

JeanBisoni Fold

rAce Fold

Minnesota Fold

maribobk Fold

Belzebub Raise (10,00)

Hero Fold

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill ta Palmstars parti, ge honom det stöd han förtjänar, och erkänna att jag förmodligen spelat likadant.

 

OK, såhär retrospektivt var det ju fel, eftersom han förlorade (och ni som hånar honom kan vältra er i er självgodhet). Men, med den floppen, och spelet preflop, hade det inte varit otänkbart att Palmstar satt på KK och träffade sitt set.

 

Ja, AA är skitsvårt att släppa (jag har mycket svårt för det själv, men jobbar på det), men ändå... Den floppen är farlig för AA.

 

 

Så, nu får ni ännu en snubbe att håna. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja vi är alla överens om att det var ett dåligt spel. Min tanke med det här spelet var inte i tron om att damerna var den bästa handen. Jag försökte istället utnyttja en farlig bräda. Det finns ju faktiskt en hel del händer som slår AA på den aktuella brädan.

 

Var det helt fel tänkt?

 

I detta fall ja, eftersom så stor del av hans stack åker in preflop. Som Mjorich säger, endast en weaktajt tomte (och sådana växer inte på träd) foldar AA i detta läge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att betta all in där är så långt ifrån att sätta någon på KK som det går. Sitter man nu på KK så låter man väl honom betta ut som han gjort tidigare. Har han AA kommer han ju garanterat slänga in dom sista och det finns ingen annan hand du kan få stryk av, inte trolig allafall. Kan inte ens koma på nån hand han skulle bluffbetta bort det sista med för alal händer han kan ha har dig slagen. Men om han nu skulle ha det så är det bättre att du låter han göra det. Det enda som är säkert är att hans deg kommer åka in. Att betta ut och hoppas han släpper för att du kan ha KK kommer inte hända...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråkigt men sant tycker jag att rätt spel är:

 

raise (alt. call, känns dock lite vekt) preflop, fold mot re-raise, fold på flop (det enda du slår är en överspelad JJ eller tokbluff), check på turn.

 

Av min erfarenhet är det garanterat EV- att försöka bluffa någon som man tror har AA, särskilt utan read. Dessutom ger han dig chansen att dra ut honom gratis, då tycker jag att du ska ta den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

han får in mer än 25% av stacken pre med AA. sannolikheten att han lägger efter floppen är 0

 

baserat på vilka fakta?

 

Tycker att Palmstar borde lämnat potten pre eller på floppen, men bettet på turn är det ända rätta i den situationen, han mer än dubblar ju sina odds att vinna genom den beten, på den brädan bör man överväga att lägga sina raketer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara svara för vad jag hade gjort. Enligt hans perspektiv med aktuell bräda hade jag garanterat övervägt fold. 19 euro är oavsett bräda sparade 19e oavsett hur mycket jag har investerat i potten. Om jag av någon anledning känner att jag är slagen (oavsett hand) så lägger jag mig, vilket var mtt syfte med min all-in.....

 

Skit samma, jag spelade fel och hade för höga tankar om min fi.

 

Sov gott........................

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara svara för vad jag hade gjort. Enligt hans perspektiv med aktuell bräda hade jag garanterat övervägt fold. 19 euro är oavsett bräda sparade 19e oavsett hur mycket jag har investerat i potten. Om jag av någon anledning känner att jag är slagen (oavsett hand) så lägger jag mig, vilket var mtt syfte med min all-in.....

Det är ett rätt grovt fel att tänka så. Inte lika illa som i fixlimit, men ändå illa. Orsaken är ju naturligtvis pottodds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lägger du AA efter att du fått in 25% pre?

 

JA

 

allt annat är idiotiskt....

 

Jag har sparat en hel del slantar genom att ge upp bäst preflpop-hand genom en enkel fold. Tycker att resonemanget om pottodds lämpar sig bäst i en turnering där jag inte är rädd att slänga in alla slantar med en hand som leder före flop. I ett cahgame lägger/foldar jag mer än gärna en hand på flop, som med stor sannolikhet ligger efter......ok det är mina 2 cents. Samtliga är fria att tycka olika.....taktik av denna sort fungerar ypperligt för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lägger du AA efter att du fått in 25% pre?

 

JA

 

allt annat är idiotiskt....

 

Jag har sparat en hel del slantar genom att ge upp bäst preflpop-hand genom en enkel fold. Tycker att resonemanget om pottodds lämpar sig bäst i en turnering där jag inte är rädd att slänga in alla slantar med en hand som leder före flop. I ett cahgame lägger/foldar jag mer än gärna en hand på flop, som med stor sannolikhet ligger efter......ok det är mina 2 cents. Samtliga är fria att tycka olika.....taktik av denna sort fungerar ypperligt för mig.

 

Att slänga AA när man bara har lite över ett pottbett kvar på floppen blir aldrig rätt om man inte har någon SUPER-READ.

 

Såna reads har man väl aldrig online... iaf om det inte är mot nån spelare man inte lirat väldigt mkt med.

 

Om man dessutom förväntar sig att den vanliga motståndaren ska kunna göra en sån läggning så lever man i någon fantasivärld och behöver vakna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lägger du AA efter att du fått in 25% pre?

 

JA

 

allt annat är idiotiskt....

 

Jag har sparat en hel del slantar genom att ge upp bäst preflpop-hand genom en enkel fold. Tycker att resonemanget om pottodds lämpar sig bäst i en turnering där jag inte är rädd att slänga in alla slantar med en hand som leder före flop. I ett cahgame lägger/foldar jag mer än gärna en hand på flop, som med stor sannolikhet ligger efter......ok det är mina 2 cents. Samtliga är fria att tycka olika.....taktik av denna sort fungerar ypperligt för mig.

 

Det här är fundamentalt fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...