Gå till innehåll

Hur ofta får man straight flush/royal statistiskt sett?

Recommended Posts

Postad

Känner att jag har för lite på benen vad gäller statistiken här, kommer ihåg att jag sett någonstans att man ska få 3 royal per 2 miljoner händer spelade. Stämmer det?

Hur ofta får man en "vanlig" straight flush? Hur många händer per gång?

Tror nämgligen att jag tar ut all annan otur på att få osannolikt många straight flush/royal. Skulle bara vara skoj att veta om jag HAR flyt, eller bara har hört fel siffror!

Ge mig en uppskattning på hur många straight flush/royal jag BÖR ha på mina 55k händer som nu finns loggade sedan jag skaffade PT.

* Lite RP - QoS *

Postad

Jag lämnar det till någon annan att ge uppgifter om hur ofta man bör få royal och straight flushes (vilket inte kan göras exakt eftersom det beror på hur loose man e pre- och även postflop) men jag har iaf fått 2 straight flushes och ingen royal på 60k händer.

Postad

1:649740 är hur ofta man får royal flush på fem kort. Om det är i TH du menar så är alltså chansen högre, men jag vet inte hur man ska räkna ut den på sju kort tyvärr. Någon annan kan säkert.

Postad

Vore skoj om någon hade koll!

Räknar alltså på sju kort, dvs, från pre till showdown. Visst påverkar det en hel del hur borden är, är det snortigth och väldigt få händer som går till showdown/river så kommer det såklart att minska chansen, men jag väljer att förenkla rejält och skippa det.

Vill man så går det ju att justera siffran 55k nedåt med tanke på att inte alla händer går till showdown. Men det är ett senare bekymmer, nu var jag intresserad av någon pokerwiz som kan säga hur ofta man får en färgstege/royal i texas! :)

Edit:

Och detta inkluderar såklart ÄVEN de fallen där det ligger en royal på bordet och jag inte använder något av mina 2 kort! (har dock inte varit med om detta än)

Postad

Som man kan se här är det 3216 mot 1 att få en färgstege på sju kort. Många färgstegar får man så klart aldrig se för att man lägger sig innan, men om man spelar alla händer till slutet så bör man få omkring 17 färgstegar på 55k händer. Du kan själv justera detta efter hur många av färgstegehänderna du tror dig spela till slutet.

Postad

Håller du 95s kommer du floppa färgstege en på 19,599.

Att få pocketAA 4 rundor i rad 2,385,443,280 to 1.

Att få royal e svårt, det, men det är svårare att få 4 pocketAA i rad =)

Postad

Förra veckan fick jag 3 (!!!) st straight flushes _SAMMA DAG_ varav en var på given.

Detta i 5CD.

Ironiskt nog så blev denna dag ändå min mörkaste dag någonsin då jag inte fick betalt för SF:arna och förlorade en massa andra händer. Ändå så kommer jag nog aldrig få så bra händer så ofta igen på en och samma dag.. :cry:

EDIT: såg nu att denna tråd var skriven under TEXAS kategorin, varav mitt inlägg kanske ej passar in. (såg tråden från de 10 senaste, därför jag missade kategorin)

Postad
det finns drygt 2,6 milj möjliga händer (fem korts) och 4 st av dem är RF, 26 av dem är str flushes. Han som sa 1/650000 för royal har rätt...

Jag har inte koll.... är 2,6 milj justerat så att det inte räknar med TJQKA och AKQJT som olika händer?

Dessutom borde det finnas 40 färgstegar? Alla kort utom 234 han vara högsta kort, och därmed 5-A = 10 stycken i varje färg!

Postad
det finns drygt 2,6 milj möjliga händer (fem korts) och 4 st av dem är RF, 26 av dem är str flushes. Han som sa 1/650000 för royal har rätt...

Jag har inte koll.... är 2,6 milj justerat så att det inte räknar med TJQKA och AKQJT som olika händer?

Dessutom borde det finnas 40 färgstegar? Alla kort utom 234 han vara högsta kort, och därmed 5-A = 10 stycken i varje färg!

Ni förvirrar oss. Frågan gäller sjukortspoker och där finns det 41584 färgstegar (länk).

För den intresserade får man denna siffra genom att ta de 40 färgstegarna och multiplicera med alla möjliga sidokort. Det finns C(46,2) möjliga sidokort till alla färgstegar utom royal som har C(47,2). Därför är antalet

36 * C(46,2) + 4 * C(47,2) = 41584.

Eftersom det finns C(52,7) = 133784560 sjukorthänder är chansen till färgstege helt enkelt 41584/133784560.

Så hur många gånger har vår frågeställare fått färgstege på sina 55k händer?

Postad
bryt ner nämnaren till 55k?

Tja, har redan gjort den manövern i ett tidigare inlägg. Jag undrar helt enkelt hur många gånger vår hjälte fått färgstege eftersom han tycker sig ha fått det orättvist många gånger. Är det många fler än 17?

Postad

Det jag gick efter var siffran 650k som jag läst någonstans, vilket ger 3 royals per 2 miljoner händer.

Med den här uträkningen så kommer jag närmare sanningen. Ligger fortfarande ganska mycket över, men inte alls den abnormitet som 3/2.000.000 skulle ge.

Har på mina 55k loggade händer fått ihop 10 färgstegar och 4 royal. Detta är då alltså de jag har de facto fått, har 4 till som jag foldat.

Skulle påstå att jag fortfarande fått alldeles för många - med tanke på att av 55k händer kan knappast mycket mer än hälften ha gått till showdown.

Postad
Det jag gick efter var siffran 650k som jag läst någonstans, vilket ger 3 royals per 2 miljoner händer.

Med den här uträkningen så kommer jag närmare sanningen. Ligger fortfarande ganska mycket över, men inte alls den abnormitet som 3/2.000.000 skulle ge.

Har på mina 55k loggade händer fått ihop 10 färgstegar och 4 royal. Detta är då alltså de jag har de facto fått, har 4 till som jag foldat.

Skulle påstå att jag fortfarande fått alldeles för många - med tanke på att av 55k händer kan knappast mycket mer än hälften ha gått till showdown.

Du måste spela om VÄLDIGT höga insatser om du foldat 4 st. färgstegar...?

Det är ju i princip händer man (nästan) sätter livhanken på.

Jag förstår ju givetvis scenariot där du foldat, men samtidigt antar jag att det gällt VÄLDIGT stora potter/satsningar och du kännt dig svag med T.ex. 4,5,6,7s ute på bordet & 2,3s i pocket & KÄNNT att fi KANSKE har 8'an på hand(?)

Nåväl, Jag har spelat Poker sedan 1973, har haft 10 till A (i hjärter) EN gång i hela mitt liv, det var 1987 och jag har leken kvar!! ;)

Sen har jag väl haft ett antal lägre färgstegar, kanske 3-6 stycken, men endast en i Texas Holdem, har bara spelat det i ett par år nu, anser mig vara väldigt duktig på livepoker, dock har jag inte riktigt fått kläm på onlinepokern ännu, verkar inte vara min grej...?

Nu lite helt off topic här men jag måste bara fråga: det känns inte (rent allmänt, inget pekfinger åt nåt håll) som om alla här kommer från samma planet, JAG kan inte förstå att det spelas om så enorma summor som vissa här verkar göra, kanske är det bara som resten i samhället, vissa ÄR rika från början och vissa är fattiga?

Eller är det en väldig massa svarta pengar som tvättas online?

Själv har jag familj och barn och KAN inte riskera att sätta hushållet utan pengar (Vi måste ju äta & betala räkningar) Jag har det bra ställt, bättre än de flesta av mina vänner, men jag inser att det inte går att harva sig rik på 0,5/1$ borden, då måste man upp en bit där ett par insatser helt plötsligt kan avgöra en stor del av ens framtid.

Missförstå mig inte, jag ÄLSKAR kortspel & Poker, har gjort det i hela mitt liv, men jag antar att om man ska "strike gold" i framtiden så skall man nog tamejfan investera i ett STORT behandlingshem för spelmissbrukare, för sanna mina ord, många där ute, många här på forumet kommer att råka ut för enorma personliga tragedier, där både nutid & framtid blir bortspelat.

Alla har inte "bromsen", jag anser mig vara (långt över snittet) intelligent, men jag inser att det INTE handlar om intelligens, jag själv har kännt att bromsen ibland "slirar" även för mig som ÄR (har blivit) väldigt sansad.

Detta ÄR ett farligt spel, jag fattar inte var "alla" får sina stora bankrullar ifrån, men många kommer att förlora så mycket mer än sina bankrullar.

Nåväl, nu såg jag att jag flummat iväg så att det blev ett långt inlägg, sorry för det...

Tänk er för, speciellt ni som "ramlat in i pokervärlden" på senare tid, kontrollera om era "bromsar" fungerar, för utan dom så kan man hamna som en siffra i statistiken om personliga tragedier.

Ha'de gott, vissa av er kanske jag träffar på Masters of poker i Grebbestad 11-13 November, väl mött.

Ta hand om era familjer medans ni har dom kvar ;)

Postad
Du måste spela om VÄLDIGT höga insatser om du foldat 4 st. färgstegar...?

Det är ju i princip händer man (nästan) sätter livhanken på.

Jag förstår ju givetvis scenariot där du foldat, men samtidigt antar jag att det gällt VÄLDIGT stora potter/satsningar och du kännt dig svag med T.ex. 4,5,6,7s ute på bordet & 2,3s i pocket & KÄNNT att fi KANSKE har 8'an på hand(?)

Tjena Robban,

Fido pratar om att han lagt händer som skulle ha blivit färgstegar om han inte hade lagt sig tidigare i handen, tex att han lagt 7:heart:3:spade: och så kom bordet 8:heart:6:heart:5:heart:K:spade:4:heart:. Han har inte ens hållit reda på detta själv utan slagit upp det i sin databasen över alla spelade händer. Du behöver nog inte oroa dig för Fido; han spelar nog bara lite lagom högt.

Det finns ett hel avdelning på forumet där man diskuterar spelberoende. Föreslår att du postar dina tankar där för diskussion. Mycket av det du säger stämmer - pokervärlden är lite skrämmande.

Postad

Jo, som Cal skriver ligger det till. SÅ högt spelar jag inte att jag är villig att lägga en färgstege - inte än. Visst, med 4 kort på brädet och jag har sucker-end, då går det kanske eventuellt att hitta folden mot ett gigantiskt bet, men den dagen har inte kommit än. Istället är det som sagt händer som skulle ha blivit färgstege som jag foldat INNAN de verkligen har blivit det.

Det Cal plockar ut ur det hela (antar jag) vilket leder till hans relativt sarkastiska ton, är att jag av alla händer som bildat färgstegar bara har foldat 4. (av 18) Då skulle man ju lätt kunna dra slutsatsen att jag spelar lite drygt hälften av alla händer, eller hur?

Nu är det inte riktigt så, utan jag tycker fortfarande att jag haft en visst mått av flyt, för dels att få ihop 14 färgstegar på 55k händer - där 17 hade varit väntevärdet om ALLA kort hade visats ALLA gånger - dels lyckats få 14/18 färgstegar - trots att jag ser långt mindre än en tredjedel av händerna! Nu inser ju även jag att frågeställningen är något tomtig, så jag får väl ta på mig att vissa högre stående varelser ser ner på mig. Tråkigt med attityden dock.

Sedan håller jag med dig vad gäller summorna det spelas om. Väldigt många här är fartblinda och inser inte riktigt längre vilka summor det egentligen spelas om. Det är ju dock på gott och ont, för det är en förutsättning för att KUNNA spela att du inte tar hänsyn till hur mycket du satsar. Skulle du känna av varje förlust i mer reella termer skulle det snabbt knäcka dig. Samtidigt kan det vara ett problem att vänja sig av med pengars värde. Sitter man ena dagen och satsar en mindre bil, så kommer det vara svårare att gå tillbaka till ett "normalt" liv senare. Har du legat och snittat 400:-/h* på poker så kommer du ha svårt att gå till ett knegaryrke och tjäna 80:-/h efter skatt. Om det en dag blir så att fiskströmmen in i pokervärlden sinar, och pengarna inte rullar lika lätt, tja då kommer en del ha svårt att släppa detta sätt att leva.

Men det är ett senare bekymmer!

Edit:

*Jo, det finns de som tjänar långt mer också, plus de som tjänar mindre. Men redan för den som tjänar 400:-/h kommer det bli svårt, och på den nivån är man inte lika seriös/professionell/erfaren som de som ligger högre och kanske klarar av det ändå.