illi Postad 5 Oktober , 2005 Rapport Postad 5 Oktober , 2005 Här är en hand som hände i morse. Spelare 1 trashtalkade som fan så jag var lite uppjagad och tänkte inte riktigt igenom beslutet. Jag missade tex att ettan faktiskt har mer chips än jag. Det såg mindre ut eftersom han redan satsat 1200. Frågeställningen handlar om huruvida man inte borde riskera att åka ut som trea när ministacken förmodligen åker ut när som helst. Jag tänkte snabbt att han kommer nog inte att våga syna och så tryckte jag in. Jag kan också addera också att Spelare 2 inte varit så farlig och inte så tight. Han dubblade upp bara några händer tidigare mot Spelare 1 med tur på en allin A8 mot AQ. Hur skulle ni ha gjort? Seat 2: Jag ($6,654 in chips) Seat 5: Spelare 1 ($1,284 in chips) Seat 6: Spelare 2 ($7,062 in chips) ANTES/BLINDS Spelare 2 posts blind ($200), Jag posts blind ($400). Jag har: QQ PRE-FLOP Spelare 2 bets $1,200, Spelare 1 folds, Jag bets $6,254. Citera
callen Postad 5 Oktober , 2005 Rapport Postad 5 Oktober , 2005 QQ är väl en alldeles för bra hand att lägga trots att man helst vill undvika stora konfrontationer med den andra storstacken när trean har så lite marker. Vilket är alternativet menar du, syna och invänta en ess och kunglös flopp? Citera
Hjort Postad 5 Oktober , 2005 Rapport Postad 5 Oktober , 2005 Degen ska ju in, enda frågan är om du ska kolla på en flopp först. Det känns lite överkrångligt faktiskt. Citera
vetgirig Postad 5 Oktober , 2005 Rapport Postad 5 Oktober , 2005 Motspelaren leder bara med AA och KK. Alla andra händer leder du över stort och endast AK är jämn hand resten är stora underdogs. Motståndaren bör även inte syna pga det riskerar att leda till 3de platsen med bara 1.5BB kvar. Sedan är något fel i det hela "Seat 2: Jag ($6,654 in chips) ... Jag posts blind ($400). .. Jag bets $7,012." Ditt bett borde vara 6254 och inget annat - så mycket är nämligen din stack just då. Citera
illi Postad 5 Oktober , 2005 Författare Rapport Postad 5 Oktober , 2005 Risken är ju stor att förlora en hel del om man bestämmer sig för att spela QQ. Det blir ju antingen stor vinst eller stor förlust. Jag behöver ju inte vinna hans marker nu för att vinna turneringen. Däremot kan jag ju åka ut som trea om jag förlorar handen. Även om han skulle syna med en sämre hand skulle jag ha 20-40% risk att åka ut. Å andra sidan har jag ju 60-80% chans att vinna hela turneringen här och nu. Jag vet inte vad som är rätt tänkt... Citera
illi Postad 5 Oktober , 2005 Författare Rapport Postad 5 Oktober , 2005 Ditt bett borde vara 6254 och inget annat - så mycket är nämligen din stack just då. Ah, jag skrev in det manuellt och det blev fel där. Ändrat. Citera
Hjort Postad 5 Oktober , 2005 Rapport Postad 5 Oktober , 2005 http://www.pokerstove.com och http://sharnett.bol.ucla.edu/ICM/ICM.html ska räcka för att besvara din fråga. Knappa in data får du göra själv. Citera
Skanke Postad 5 Oktober , 2005 Rapport Postad 5 Oktober , 2005 Risken är ju stor att förlora en hel del om man bestämmer sig för att spela QQ. Det blir ju antingen stor vinst eller stor förlust. Jag behöver ju inte vinna hans marker nu för att vinna turneringen. Däremot kan jag ju åka ut som trea om jag förlorar handen. Även om han skulle syna med en sämre hand skulle jag ha 20-40% risk att åka ut. Å andra sidan har jag ju 60-80% chans att vinna hela turneringen här och nu. Jag vet inte vad som är rätt tänkt... In med degen är rätt tänkt, folda QQ mot stora bet får du göra tidigare.... Citera
Vertical Mind Postad 6 Oktober , 2005 Rapport Postad 6 Oktober , 2005 Bara att trycka, finns som sagt bara två händer du ligger riktigt efter mot och en 50/50. Du får antagligen bara syn av dessa tre händer men det är en risk man får ta. Får du syn av en sämre hand, gattis. Det största motivet till att ställa här är att du Maximerar chansen att fi foldar och på så sätt inte får chansen att dra ut med en sämre hand. Citera
Stoneburg Postad 6 Oktober , 2005 Rapport Postad 6 Oktober , 2005 Tror iofs att han får syn av en HEL DEL andra händer än KK-AA och AK, t.ex 99+ och AT+. Solklar all-in preflop tycker jag. SPECIELLT om det varit trashtalk innan då det ökar chansen för en syn av händer i stil med J7s Alternativet att kolla en flop finns ju men rätt så trist när det kommer överkort, vilket det gör 1/3 av gångerna. Citera
Djens Postad 6 Oktober , 2005 Rapport Postad 6 Oktober , 2005 Det största motivet till att ställa här är att du faximerar chansen att fi foldar och på så sätt inte får chansen att dra ut med en sämre hand. Hur Faximerar man sina chanser? Citera
molay Postad 6 Oktober , 2005 Rapport Postad 6 Oktober , 2005 prisstrukturen i SnGs gör väl också att när du väl är itm så är det bara att köra för vinst som gäller, eftersom steget 3'a-2'a i utbetalning skiljer så pass lite jämfört med 2'a-1'a. stört omöjligt att släppa QQ preflop i den sitsen. Citera
Hjort Postad 6 Oktober , 2005 Rapport Postad 6 Oktober , 2005 prisstrukturen i SnGs gör väl också att när du väl är itm så är det bara att köra för vinst som gäller, Det är överdrivet, man måste folda många fler händer jämfört med motsvarande situation i cashgame eller HU. Men det är ju fortfarande en jäkla skillnad jämfört med bubblan. Citera
matte med slice Postad 6 Oktober , 2005 Rapport Postad 6 Oktober , 2005 Varför är alla så ALL-IN glada? Varför inte en höjning på 4 BB. På så sätt får du ju mycket mer informatin från honom beroende på vad han väljer att göra. Fold och du vinner potten rakt av utan att sätta hela din stack på spel. Synar han borde han rimligtvis ha ngn form av hand dessutom får du se floppen och kan ta beslut utifrån hur den passar dina damer. Höjer han igen så kan du nu välja att trycka in hela stacken eller lägga dig. Visst är QQ en mycket stark hand, men att trycka all-in på direkten genererar ett ganska stort "turmoment" tycker jag. //Matte Citera
Hjort Postad 6 Oktober , 2005 Rapport Postad 6 Oktober , 2005 Varför är alla så ALL-IN glada? För att det är shortstackpoker, alla höjningar gör en pottlåst och vill man inte läcka information så bör alla höjningar se likadana ut. Dessutom ger man Ax-händer ett superbra pris att para ut en om man höjer lite. Citera
Vertical Mind Postad 6 Oktober , 2005 Rapport Postad 6 Oktober , 2005 Det största motivet till att ställa här är att du faximerar chansen att fi foldar och på så sätt inte får chansen att dra ut med en sämre hand. Hur Faximerar man sina chanser? Men förlåt att jag finns eller..... Citera
Recommended Posts