Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Spelar en del SnG och större turneringar. SnG - NL1-5Euro brukar jag hamna ITM (har svårt med Heads-up men det är en annan femma).

Det jag har mest problem med är när det går dåligt och veta när det är "rätt" att gå all-in?

Ibland har jag gått all-in UTG med 44 eller J9 bara för att jag tycker att Big Blind på 500 när jag sitter med 2000.

Finns det någon bra gräns på hur mycket man skall ha i stacken kontra blinds för att gå all-in oavsett kort på handen?

//Santa_Bege

p.s. kanske lite luddigt, hoppas min frustration framgår och någon kan hjälpa till

:?

Postad

Jag tror jag förstår. Grundregeln är väl att inte göra det med händer som är dominerade. Typ Ax, eftersom risken är stor att någon med bättre kicker synar och då är man mer torsk än om man hade t ex J9 eller 44.

J9 och 44 är faktiskt helt ok att gå all in med i ett sånt läge. Helt klart behöver man lite tur men...

Postad

Allt beror på, är blindarna på 250/500 och du sitter på 2000 har du fyra BB och du kan nästan räkna med att bli synad av Ax och Kxs som redan skrivits. J9 sitter då på under 50% mot de händer som den blir synad av och det är väldigt lockande för BB att syna även med sämre händer. Beroende på hur många som är kvar kan det vara en idé att kasta bra händer om valet står mellan en 4:e plats och ITM. Jag fegspelar ofta för att komma ITM och kanske missar första platsen då. Sitter 4:e platsen på 2 BB och du på 4 BB skall du tänka på att han inte är med många händer före han åker ut och då har han pressen på sig att ta chanserna!

Postad

Det där med att fega in sig på tredje plats har jag aldrig förstått. Visst, jag förstår tanken men eftersom vinstfördelningen är sån som den brukar vara så är ju förstaplatsen det man vill ha. På pokerstars är det ju dubbla inköpet för tredjeplatsen och fem ggr inköpet för förstaplatsen. Därför är det lika bra att vinna två av fem som att komme trea alla fem gånger. Dessutom är det ju mycket roligare att vinna. ;)

Postad

Harrington skriver en del om det där. Han definierar sin röda zon som att du har mindre än femtio händer kvar att spela innan du blindas ut. Med 2000 och mörkar på 250/500 har du högst ett trettiotal, beroende på hur många spelare som är kvar. I det läget gäller hans "first in vigourish", att det är så mycket värt att agera först så kortens värde inte spelar nån roll. Så fort det checkas fram till dig ställer du in. Om alla foldar ökar du din stack med 20-30 %, en stor förbättring. Blir du synad har du ju ofta i alla fall 20 % chans att dubbla upp.

Postad

När ens hand är under 10BB så är det det i princip bara 2 saker man kan göra när det är ens tur - all in eller fold. När stacken är under 5BB så kan man alltid förvänta sig att andra synar en om man ställer in - helt enkelt för chansen att få slå ut en spelare och komma ITM. Därför gäller det att redan innan stacken blir mindre än 5 BB stjäla mörkarna så att man inte hamnar i en sådan situation.

Har man under 5 BB så bör man ställa in med alla Ess, par eller två kort över 10 när man är först in i potten.

Rekommenderar boken Harrington on Hold'em bok 2 för utförliga resonemang om hur man spelar med liten stack.

Postad

Tack för alla bra svar!

Skall helt klar köpa mig en ny bok.

Att All-in gällde med 10BB eller mindre var nog högre än jag hade trott men så har jag ju också skapat denna tråden... :lol:

Det känns verkligen som att ju mer jag lär mig om poker desto mer förstår jag hur lite jag vet.... typ... ;)

Postad
Harrington skriver en del om det där. Han definierar sin röda zon som att du har mindre än femtio händer kvar att spela innan du blindas ut. Med 2000 och mörkar på 250/500 har du högst ett trettiotal, beroende på hur många spelare som är kvar. I det läget gäller hans "first in vigourish", att det är så mycket värt att agera först så kortens värde inte spelar nån roll. Så fort det checkas fram till dig ställer du in. Om alla foldar ökar du din stack med 20-30 %, en stor förbättring. Blir du synad har du ju ofta i alla fall 20 % chans att dubbla upp.

Det är inte riktigt jämförbart med exempelvis partys sit'n'go

Postad

Du kommer att måsta pusha långt före du skall göra, för det dröjer inte länge innan du bara kan spela 30 händer till.

Postad

konstiga svar. det är väl max en snubbe som har 10BB när det ska bubblas i en sng om blindorna som nu är 500. Troligast är att alal har under 10 BB med dom blindorna. Det är aldrig fel att ställa in tycker jag i dom lägena (inte som först ut allafall) men snacket med 10BB hit och dit hör ju liksom inte hemma här. det är inte direkt WSOP-struktur.

Välj dina lägen och ställ in när du får chansen. glöm BB snacket är mitt tips.