Gå till innehåll

FL - Limp-reraise först in från SB?


Bjorn_

Recommended Posts

Vilken struktur menar du? Minns också att detta räknats ut men har aldrig läst den faktiska analysen. Har du en länk kanske?

 

1-2, men han har publicerat koden och det bör gå att räkna ut även för andra strukturer.

 

Tog en stund att gräva upp länken men här: http://www.archduke.demon.co.uk/simplex/index.html

 

Läste på lite om programmet och det verkar som om hans equitytabeller är en aning felaktiga.

 

Tackar.

 

Ska nysta mer i detta. Tyvärr har jag inte rätt kompilator (gcc) för programmet, men ska jobba på det problemet. Någon annan kanske är sugen?

 

Det känns kanske inte troligt att 1/3-strukturen skulle kunna käka upp den klara fördel som BB har i 1/2 även i denna nerbantade variant av Holdem, men det är inte omöjligt. SB lägger ju nästan ingenting i 1/2, men kan lägga många händer i 1/3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Callahan: Tror du inte det funkar med DevC++ eller <insert valfri C-kompilator>? Jag har tyvärr inte tid att testa just nu (lagar käk och sen börjar Sagan om ringen) men det verkar ju vara helt vanlig C-kod. Varför skulle man behöva köra just gcc? Tror det till och med borde funka i Visual Studio om man väljer bort precompiled headers.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Callahan: Tror du inte det funkar med DevC++ eller <insert valfri C-kompilator>? Jag har tyvärr inte tid att testa just nu (lagar käk och sen börjar Sagan om ringen) men det verkar ju vara helt vanlig C-kod. Varför skulle man behöva köra just gcc? Tror det till och med borde funka i Visual Studio om man väljer bort precompiled headers.

 

Saker som

 

fp=popen("gunzip -c fa2n.gz","r");

 

och

 

srand48(seed);

 

gör att det inte kompilerar rakt av i VC++ i alla fall. Detta kan man så klart jobba runt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kollat lite snabbt nu och jag får det inte heller att funka. Jag får inga varningar om "popen" men jag fick en del andra varningar. Bland annat srand och drand. Jag fick det iofs att kompilera utan varningar när jag tog bort dem men programmet gör inget. Kan man förresten använda "popen" under Windows? Koden är ju inte direkt strukturerad, välkommenterad och lätt att leta i så jag lägger ner det här utan prut. Kanske är enklare att köra under linux. Om någon annan med större programmeringskunskaper och motivation får det att funka så skriv gärna här hur ni gjorde.

 

EDIT: Det är jag som är dum i huvudet. Det står ju till och med i readme att man måste ändra popen till fopen. Men jag får fortfarande inte rand-funktionerna att funka.

 

EDIT2: Gör om filen till en .txt också för säkerhets skull och ta bort gunzip -c. Sen måste man modda om några till grejer för att det ska funka som det är tänkt men jag har ingen tid/ork just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjort: Jag vet inte. Jag lyckades inte få det att funka som det skulle (tror jag) under Windows i alla fall. Det skriver ut en massa händer som ska foldas och raisas etc. men det är tomt under "probabilistic bit" och det ska det väl inte vara antar jag. Jag ändrade några grejer i koden och läser in argumenten som tas till main() manuellt. Sen ändrade jag "srand48" till "srand" och "drand48" till "rand". Och såklart så ändrade jag det som står i readmefilen också, "popen" till "fopen" etc. Jag är inte helt säker på hur det ska funka dock.

 

Vad är det för argument man ska skriva in? I mitt program funkar det bara med 0,1,2 annars hänger sig programmet. Jag kan skicka den ändrade koden om du vill ha eller om du har nån polare som är haj på programmering som kan fixa till det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det visade sig vara jag som var dum i huvudet igen...det funkar nu. Gör så här för att kompilera och köra det med DevC++:

 

1. Packa upp fa2n.gz med winzip. Du får en fil som heter fa2n. Du kan låta den heta så eller döpa om den till en .txt-fil för att lättare kunna öppna den med notepad.

 

2. Lägg fa2n(.txt) i samma mapp som sim.c (källkodsfilen). Öppna sim.c i DevC++.

 

3. Ändra alla srand48 till srand och alla drand48 till rand.

 

4.Ändra raden där det står fp=popen("gunzip -c fa2n.gz","r"); till

fp=fopen("fa2n.txt","r"); (förutsätter att du har döpt om den till .txt nu).

 

5. Ändra alla popen till fopen och pclose till fclose.

 

6. Öppna menyn "Exekvera" och välj "Parametrar": Skriv in exempelvis nr=3 bl=2

 

7. Öppna menyn "Exekvera" och välj "Kompilera & kör".

 

Detta borde funka om jag inte har missat nåt. ;)

 

 

EDIT: DevC++ är gratis och kan laddas ner via http://www.bloodshed.net/dev/devcpp.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kört programmet nu med olika blindstrukturer och max 3 actions per spelare. Här är resultatet:

 

2/3: SB spelar alla händer och förlorar 0.03*BB/hand.

1/2: SB lägger 83o och sämre och förlorar 0.02*BB/hand

1/3: SB lägger ca 25% av sina händer och vinner 0.006*BB/hand

 

Det är som sagt i ett spel utan satsning efter flopp, så resultatet betyder så klart inte att SB har fördel i normal holdem med 1/3-blindar. Det faktum att fördelen i denna specialvariant är så liten tyder på motsatsen tycker jag.

 

EDIT: Satte förresten SB till 0 också och fick +0.15 BB/hand. I detta fall lägger så klart SB mer än hälfen av sina händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...