Gå till innehåll

PLT - Trn, AJs i BB


baller

Recommended Posts

Pot-Limit Hold'em Tourney, Big Blind är t300, ca 17pers kvar...

 

Hero (t4210)

UTG (t3610)

UTG+1 (t2307)

MP1 (t3172)

MP2 (t9332)

CO (t18910)

Button (t8978)

SB (t3925)

 

Preflop: Hero is BB with A:heart:, J:heart:.

UTG folds, UTG+1 folds, MP1 folds, MP2 raises to t800, CO folds, Button folds, SB calls t650, Hero calls t500.

 

Flop: (t2400) T:heart:, 6:diamond:, K:heart: (3 players)

SB checks, Hero bets t1000, MP2 folds, SB raises to t3125 (All-In), Hero calls t2125.

 

Turn: (t8650) K:diamond: (2 players, 1 all-in)

 

River: (t8650) 3:spade: (2 players, 1 all-in)

 

Final Pot: t8650

Main Pot: t8650 (t8650), between Hero and SB. > Pot won by SB (t8650).

 

Results in white:

Hero shows Ah Jh (one pair, kings).

SB shows Ks 9s (three of a kind, kings).

Outcome: SB wins t8650.

 

Tänkte jag skulle få lite råd från de som är turneringsrävar, själv spelar jag mest cashgame och mina turneringsskills kan förbättras. Främst preflop, och på floppen i den här handen, vad hade ni gjort här?

 

SB har tidigare gjort en o annan galen skum move, när han väl gick in antog jag att jag var minst eller mer än 50+% på att vinna handen vilket gjorde det till en syn, men och andra sidan skulle jag kunnat folda och leva kvar i turneringen. Men siten tillämpar någon form av "hand by hand" relativt tidig vilket gör att det så här i slutskedet (dvs typ när det är 10 mer än finalbordet ) kom det inte många händer och med stigande blinds hade jag fått välja en hand ganska snart att ställa in med... Man vill ju hellre vara raiser än caller i en turnering.

 

Möjligt att SB hade kunnat folda, nä det hade han inte eftersom han hade för avsikt att checkrasia, om jag gått all in på floppen... men tankar och ideer please... själv är jag ganska missnöjd med mitt spel här, varken eller, passivt och lamt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enkel fold, mycket enkel fold. EDIT: före floppen alltså...

 

En raise från MP behöver absolut inte betyda en steal och en flatcall från SB signalerar styrka, eftersom han vet att det inte blir någon multiway-pott.

 

AJ är relativt sett en skräphand och den är dominerad av väldigt många av de händer som MP och SB logiskt sett borde ha.

 

Har du lite mer information om de båda, såsom att MP stealraisat mycket och/eller att SB är en tomte som synar med spekulativa händer trots att han sitter i sämst tänkbara position så kan en reraise all-in vara ett tänkbart alternativ, men det beror på exakt i vilket läge turneringen befinner sig. Hand-by-hand brukar bara spelas när det är en snubbe kvar att slå ut innan prisplats.I det läget blir den solklara folden än mer solklar.

 

Dessutom: Varför skulle hand-by-hand tvinga dig att gå all-in tidigare? du spelare ju inte färre händer, det är bara det att alla bord spelar en hand i taget samtidigt, så att inget bord blir lidande av att de får spela fler händer än någon annan i ett kritiskt skede i turneringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sant, men det här var alltså den bästa handen jag sett på ca 45 minuter, även om det är en ganska dålig hand så är allt relativt, själv gillar jag inte min position och det är som du säger fold eller raise som kanske är att föredra.

 

Siten är Party Poker. Det var ca 20 kvar och 10 i pengarna, kontinuerligt väntande på att det andra bordet skulle avsluta sina händer i stort sätt mellan varje hand. Nä givetvis innebär det att alla spelar lika många händer men blindsen går upp om tiden rullar på. Man bör ha en relativt hyfsad size på sin stack när man kommer till finalbordet.

 

Själv läste jg mig själv som jag dominerade SB men var osäker på killen i MP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enkel fold, mycket enkel fold. EDIT: före floppen alltså...

 

En raise från MP behöver absolut inte betyda en steal och en flatcall från SB signalerar styrka, eftersom han vet att det inte blir någon multiway-pott.

 

Fold med A:hjärter: J:hjärter: i BB??!!

 

Potten är 1900. Du är redan investerad 300 i den och det kostar 500 att syna en 3way pot. Har du A,J suit i BB kan inte jag kalla för skräphand. Den handen skulle jag aldrig folda en 3xBB bet från mittenposition och en call från SB. En re-raise från SB skulle få mig att folda men en flatcall skulle jag direkt calla.

 

Efter floppen är du faktiskt favorit att vinna handen mot han som re-raisar dig TROTS att du inte leder handen. Jag tycker du spelade rätt och nu hade du inte den tur som krävs i slutskedet på turneringspoker. Sånt händer...

 

Jag har sett liknande exempel på WPT också och där tror jag inte en enda spelare foldat A,J suit vid detta scenario.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle fundera ordentligt på att folda pre-flop. Orsaken är att jag är uppe mot två spelare vilket minskar min sannolikhet att ta potten ganska drastiskt. Dels genom att bluffar och semi-bluffar har mindre sannolikhet att gå in, och dels genom att jag är uppe mot fyra kort istället för två. Jag är faktiskt inte så orolig över att bli dominerad i det här läget, åtminstone inte av SB. Om denne hade AQ, AK, AA (det finns väl inga fler händer som AJ domineras av?), så skulle han ju nästan säkert höjt, originalhöjaren kan visserligen tänkas ha någon av de händerna men kan och andra sidan ha betydligt fler.

 

Sen är det ju ganska betänksamt att du måste stoppa in 10% av din stack medan du antagligen kommer missa floppen, bluff-möjligheterna post-flop blir därför väldigt viktiga för om en syn blir vettig eller ej. Med tanke på pottstorleken så tror jag inte att bluffar kommer att vara särskilt framgångsrika post-flopp. Dessutom så är antingen SB dum varvid han blir mer synbenägen eller så har han en kanonhand varvid han blir mer synbenägen.

 

Om du är rätt säker på att du inte är dominerad och du tror att en all-in kan få loss minst en av spelarna, så känns det som ett fungerande alternativ. Bonuspengarna i potten bör ju ändå göra en coin-flip till +EV.

 

När floppen väl kom så tycker jag att du borde ställt in direkt för att maximera chansen att motståndarna lägger sig. Delvis också för att du vill få in pengarna medan du fortfarande är favorit. I det här fallet så hade det väl inte hjälpt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är faktiskt inte så orolig över att bli dominerad i det här läget, åtminstone inte av SB. Om denne hade AQ, AK, AA (det finns väl inga fler händer som AJ domineras av?), så skulle han ju nästan säkert höjt, originalhöjaren kan visserligen tänkas ha någon av de händerna men kan och andra sidan ha betydligt fler.

 

SB kan ju ha KK och QQ också, MEN om han haft de händerna så borde han ju höjt. Särskillt med tanke på att han inte hade mycket kvar i stacken.

 

I min mening är ett spel där man foldar A,J suit på ett 5/3 raise av BB alldeles för passivt. Speciellt när du sitter i BB själv. Man kan ju inte alltid tro man sitter mot A,A eller K,K bara för att man får en raise mot sig. Då kommer du blinda bort dig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enkel fold, mycket enkel fold. EDIT: före floppen alltså...

 

En raise från MP behöver absolut inte betyda en steal och en flatcall från SB signalerar styrka, eftersom han vet att det inte blir någon multiway-pott.

 

Fold med A:hjärter: J:hjärter: i BB??!!

 

Ja, lätt. Det är inte cashgame vi snackar nu, det är en turnering. Varför riska hela stacken (synar du, vilket är riktigt dumt, så måste du gå all in på floppen och går du all-in så är du... all-in...) när du som bäst är en liiiten favorit, men antagligen ligger sjuhelvetes långt efter?

 

Potten är 1900. Du är redan investerad 300 i den och det kostar 500 att syna en 3way pot. Har du A,J suit i BB kan inte jag kalla för skräphand. Den handen skulle jag aldrig folda en 3xBB bet från mittenposition och en call från SB. En re-raise från SB skulle få mig att folda men en flatcall skulle jag direkt calla.

 

En flatcall från SB signalerar mer styrka än en raise, mycket mer styrka...

 

Efter floppen är du faktiskt favorit att vinna handen mot han som re-raisar dig TROTS att du inte leder handen. Jag tycker du spelade rätt och nu hade du inte den tur som krävs i slutskedet på turneringspoker. Sånt händer...

 

Som sagt, det här är inte cashgame, du riskerar hela stacken där du är en mycket knapp favorit och det är bara dumt. Foldar du preflop ligger du fyra med en god chans att klättra, synar eller all-inar du så kommer du om du vinner fortfarande ligga 4:a, men du löper en stor risk att åka ur turneringen. Vänta på ett läge där du är den som gör första höjningen, det tjänar du på, jag lovar.

 

Jag har sett liknande exempel på WPT också och där tror jag inte en enda spelare foldat A,J suit vid detta scenario.

 

Jag tror för det första inte att det händer speciellt ofta att en MP höjer och både SB och BB flatcallar, när stackstorlekarna och mörkarna är samma som i detta exempel. Dessutom är väl WPT filmerna endast från finalbordsspel? det är stor skillnad... Men även om det händer ibland så betyder inte det att de som lirar WPT gör rätt. Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är faktiskt inte så orolig över att bli dominerad i det här läget, åtminstone inte av SB. Om denne hade AQ, AK, AA (det finns väl inga fler händer som AJ domineras av?), så skulle han ju nästan säkert höjt, originalhöjaren kan visserligen tänkas ha någon av de händerna men kan och andra sidan ha betydligt fler.

 

SB kan ju ha KK och QQ också, MEN om han haft de händerna så borde han ju höjt. Särskillt med tanke på att han inte hade mycket kvar i stacken.

 

I min mening är ett spel där man foldar A,J suit på ett 5/3 raise av BB alldeles för passivt. Speciellt när du sitter i BB själv. Man kan ju inte alltid tro man sitter mot A,A eller K,K bara för att man får en raise mot sig. Då kommer du blinda bort dig

 

Bäste herr professor: Det är bättre, till och med mycket bättre, att höja själv först in. Jag spelar hellre QTs all-in från MP eller senare position än synar en höjning, även en liten sådan, med AJs i BB.

 

Folda AJs i BB, folda SB (om du inte får en monsterhand) och sno sedan tillbaka dina mörkar från sen position, med mycket lägre risk att åka ur. Det är smart spel, inte passivt. Du får dessutom en tightare image än om du hade synat med AJs och slaskat bort större delen av din stack. Det gör att du kan sno ännu mer mörkar senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med den här handen är inte SB eller MP, det är kombinationen av MPs stackstorlek och SBs vilja att spela handen. hade du spelat mot enbart MP eller bara SB hade beslutet varit mycket enklare. Lätt all-in mot SB (eftersom hans stack är mindre än din) om han inte är tight som en röv och bara går in med riktigt bra händer och en lätt fold mot MP om du inte har en grymt bra read på honom (eftersom hans stack är dubbelt så stor som din).

 

Kombinationen av de bådas situation gör detta till en mycket enkel fold

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du tycker en flatcall signalerar med styrka från SB är en raise. Varför det?? SB är ju shortstacked och har han en stark hand finns väl ingen anledning att slowspela en stark hand. Shortstacked och i SB skulle jag ALDRIG slowspela en så stark hand som du säger att han förmodligen har.

 

Visst är positionsspel viktigt i turneringar, framförallt när blindsen börjar svida men ingen tvingar dig all in pre-flop. Visst, turneringsspel skiljer sig från cash game. I turneringsspel måste du ha flax i slutet medan du i cash-game kan spela lite mer enligt statistiken och jämna ut beroendet av flax. Men att folda A,J suit med 500 för call till en pot på 1900 skulle då jag inte göra.

 

Vi har väl alla lite olika spelstilar. Vi får väl testa vad som är vinnande i pokerforums turneringar ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du tycker en flatcall signalerar med styrka från SB är en raise. Varför det??

Därför att han med en all-in reraise får bort dig från allt utom AA och möjligen KK och således bör han höja med bra, men inte jättebra händer för att slå bort dig. När han bara synar signalerar det styrka, eftersom han inte har något emot en övercall från dig.

 

SB är ju shortstacked och har han en stark hand finns väl ingen anledning att slowspela en stark hand. Shortstacked och i SB skulle jag ALDRIG slowspela en så stark hand som du säger att han förmodligen har.

 

Jag skulle aldrig slowspela preflopp i ett kritiskt skede av turneringen punkt. Men det betyder inte att andra inte skulle göra det och i vilket fall som helst är AJs en skithand mot två motståndare nästan oavsett vad de har, så länge de inte har samma kort som den andre eller Ax eller Jx. Du kanske har störst vinstchans av er tre, men tillsammans har de större vinstchans än du och då bör du inte gå in och fajtas, utan vänta på ett bättre läge.

 

Visst är positionsspel viktigt i turneringar, framförallt när blindsen börjar svida men ingen tvingar dig all in pre-flop.

Jo, mer eller mindre tvingas du till en all-in.

 

Det ska till en rejäl floppmiss och ett stort bet från SB för att du inte ska spela handen all-in på floppen, eller hur? (eftersom du säger att du med stor sannolikhet leder över honom) Alltså blir summan av din preflopsyn en all-in fast med fördröjning. Du slängde ju in resten av din stack med 12 säkra outs och kanske tre osäkra (essen). 12 outs på floppen är ca 48% vinstchans. det är ett lite väl riskabelt spel i ett kritiskt skede av turneringen.

 

Visst, turneringsspel skiljer sig från cash game. I turneringsspel måste du ha flax i slutet medan du i cash-game kan spela lite mer enligt statistiken och jämna ut beroendet av flax. Men att folda A,J suit med 500 för call till en pot på 1900 skulle då jag inte göra.

 

Du behöver inte ha flax (om du inte spelar som du gjorde här förstås) Det räcker att du snor din beskärda del av mörkarna tills du får en bra hand där den som synar dig blir tvungen att förlita sig till turen.

 

Vi har väl alla lite olika spelstilar. Vi får väl testa vad som är vinnande i pokerforums turneringar ;)

 

Har vi inte redan gjort det ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh! Du hamnade ju på ett bord där alla utomstående med glädje gjorde rebuys. Jag börjar nästan fundera om du inte kände dom och hade gjort upp en deal att dom skulle skicka över chips till dig. När turneringen blir stängd ska jag visa vem som bestämmer! ;)

 

Jag tror inte det var speciellt många rebuys på mitt bord och jag var bara med i en hand som gick till showdown innan rebuyperioden var över.

På hela turneringen spelade jag fem händer till showdown:

 

QQ som tripplade mot två snubbar innan rebuyperioden var över.

 

AK som stod mot K3 tror jag det var (all-in före floppen)

 

Q4s som jag såg en gratis flopp och turn med (fick kåk), vann 500 tror jag

 

KK mot drcs AJ all-in före floppen

 

och sista handen när jag tvingades spela 94o eftersom min stack var näst intill obefintlig också all.in före floppen.

 

Resten av alla potter vann jag för att jag hittade lägen där jag kunde köpa en hyfsad pott med låg risk.

 

Jag foldade massor av till synes bra händer för att det antingen var höjt innan mig, eller för att min position var för dålig.

 

Hur som helst är du mer än välkommen att göra ett försök i nästa turnering. Jag tror det kan bli jäkligt skoj att spela när det bara är POKERFORUM.nu medlemmar med i spelet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men Nusseman du skriver ju bara vinnarhänder där. Hur kan det komma sig att du tvingades gå all in med 9,4 o? Kanske du måste börja spela mer händer till showdown? Synar du för många händer pre-flop?

 

Jag synade två eller kanske tre händer preflopp i hela turneringen. Jag tror inte det kan anses vara för många va... ?

 

sista handen hade jag lagt 800 av min stack på 1708 i lilla mörken. Nästa hand hade jag varit all-in med 908 chips och alltså bara haft chans att vinna 1818, det hade räckt till en hand till.

 

När jag istället gick all-in med 94 tävlade jag om 3416 chips, vilket hade räckt till två händer i bästa fall. Om du kollar lite i postturneringsduskussionerna så ser du för det första att 94 var min näst bästa hand H2H och att jag redan påpekat att jag borde ställt in med K8 i den första H2H handen. Nobody's perfect...

 

 

EDIT: Varför skulle jag inte bara skriva vinnarhänder? Det där var alla händer jag spelade till showdown i hela turneringen och jag vann alla utom den sista. Jag kan ju inte hitta på förlusthänder bara för att göra dig nöjd ;)

Av de händer jag spelade förutom de 5 som gick till showdown foldade jag 3-4 stycken längs vägen, alla andra höjde jag innan floppen och vann osynad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick lite samma känsla där...

 

Förstår inte hur du kunde ha så lite marker om du nu säger som du säger att du vann alla showdowns och sen stal potter mörkt. Hur kan då din stack varit så låg så att du "tvingades" (eller borde) gå all in redan första handen h2h?. Har inte spelstilen varit för tight så att blindsen ätit upp vinnarhänderna? Du säger som sagt att du bara synat två eller kanske tre pre-flop händer på hela turneringen...Är det inte värt att "gambla lite" för att ha en chans att bygga upp en stack som kan räcka hela vägen till seger?

 

Bra spelat i allafall, men min spelstil är lite mer loose. Jag mixar upp mitt spel lite mer... Ska som sagt bli kul att lira nästa gång... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick lite samma känsla där...

 

Förstår inte hur du kunde ha så lite marker om du nu säger som du säger att du vann alla showdowns och sen stal potter mörkt. Hur kan då din stack varit så låg så att du "tvingades" (eller borde) gå all in redan första handen h2h?.

 

Men snälla. Du var ju där, eller hur? du såg väl att Maradona hade störst stack genom nästan hela turneringen och att han köpte ut alla andra. De bra händer jag hade var de som gick till showdown, den bästa handen jag fick förutom de som jag redan skrivit här var 77 som jag foldade efter att två personer redan gått all-in (en av dem med 88 och den andre med 66)

 

Anledningen till att jag inte hade mer marker när vi blev H2H var att jag slog ut de små stackarna och han de stora, jag hade aldrig kort att slå ut nån annan med, men jag snodde mörkar av dem så gott det gick.

 

Har inte spelstilen varit för tight så att blindsen ätit upp vinnarhänderna? Du säger som sagt att du bara synat två eller kanske tre pre-flop händer på hela turneringen...Är det inte värt att "gambla lite" för att ha en chans att bygga upp en stack som kan räcka hela vägen till seger?

 

 

Jag spelade definitivt inte för tight, men jag bettade bara när det var läge för det och det gav möjligen intrysk av att jag spelade för tight och det är lite av min plan så det var ju bra i så fall. Att syna är i princip aldrig bra i en turnering. Händer jag bettade all-in med utan att få syn inkluderar bl a:

 

A9o

A6o

K8s

Q7s

93o

T7o

64s

 

 

Skulle det var tight? Det är ju det här som är hela grejen. Alla andra i turneringen tror att jag är världens tightarsle, men i själva verket kan jag köpa en pott nästan när jag vill, bara förutsättningarna ser bra ut.

 

Det var bara otur att jag aldrig fick syn av nån stor stack med mina bra händer, men det kommer nästa gång. Eftersom Maradona fick upp sin stack rätt tidigt, samt var livrädd för mig eftersom han foldade för alla mina raisar utom den sista och möjligen en till (vi spelade nästan hela turneringen vid samma bord) fick jag som sagt aldrig något läge att ta en tugga av hans stack. Det är sånt som händer och det kan jag inte göra något åt, det var han som inte ville spela mot mig, inte tvärt om.

 

Bra spelat i allafall, men min spelstil är lite mer loose. Jag mixar upp mitt spel lite mer... Ska som sagt bli kul att lira nästa gång... :)

 

Tack, men jag är som sagt tveksam till att du mixar ditt spel särskilt mycket mer än jag, jag råkade bara ha bra timing att bli synad när jag hade bra händer och få de andra att folda när jag inte hade det. Om du med mixar ditt spel inte menar att syna ofta och spela tveksamma händer i dålig position förstås, det gör jag inte speciellt ofta och det hoppas jag att inte du gör heller ;)

 

Det som är så bra med poker är att ditt spel bedöms utifrån de händer du visar upp samt hur aggressiv du är, jag lyckades få alla (inklusive er verkar det som) att tro att jag är tight och förutsägbar, men hade ni sett mina kort när jag höjde hade jag åkt ur turneringen väldigt tidigt. Ni och de som feltolkade mitt spel lät mig ta mig så långt som jag gjorde

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr spelade jag ju turneringen hos en kompis och efter att jag åkt ut så fick jag inte sitta längre vid datorn så jag såg inte ditt spel själv eftersom jag också satt på ett annat bord. Jag vet bara vad som sagts på forumet så det är givetvis utifrån det jag gjorde bedömningen att ditt spel var tight. Dessutom hinner man knappt i dessa nätturneringar identifiera spelarnas spelstil eftersom blindsen ökar så snabbt och på finalbordet går ju inte så många händer till showdown som tidigt i turneringarna.

 

Givetvis är positionspelet mycket viktigt i turneringar, framförallt på slutet när blinds-steal är värdefulla. Det förstår till och med jag och det ska ni få se nästa turnering. (då ska jag calla A,J suit i BB och vinna en efterföljande all in!) ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe undrar bara hur Chris Moneymaker skulle spelat den hand som tråden handlade om. Han spelade ju inte direkt tight, men hans spelstil visade sig ändå vara en världsmästarspelstil. Förmodligen hade han callat floppen med A,J i h och synat en all in efter en värdelös turn... MEN han hade dragit in nutflush och plockat potten ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr spelade jag ju turneringen hos en kompis och efter att jag åkt ut så fick jag inte sitta längre vid datorn så jag såg inte ditt spel själv eftersom jag också satt på ett annat bord.

 

Aha, i see. Nej, då är det ju inte så lätt att veta hur min något dystra sorti gick till.

 

Givetvis är positionspelet mycket viktigt i turneringar, framförallt på slutet när blinds-steal är värdefulla. Det förstår till och med jag och det ska ni få se nästa turnering. (då ska jag calla A,J suit i BB och vinna en efterföljande all in!) ;)

 

Fasen vad sugen jag är på att lira en riktig POKERFORUM.nu turnering, det ska bli grymt kul! Vi ses vid finalbordet ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk om det fanns en funktion som gjorde att man kunde gå igenom folks spel i efterhand och själv se efter hur de spelade. Skulle man då inte kunna undvika diskussioner om någon spelat för tight eller ej, eller vilka händer de spelade? Bara en tanke...

 

Den tanken har vi sett förut...

 

Jag tycker ändå inte det är någon bra idé, jag vill ju behålla lite mystik kring mitt spel :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe undrar bara hur Chris Moneymaker skulle spelat den hand som tråden handlade om. Han spelade ju inte direkt tight, men hans spelstil visade sig ändå vara en världsmästarspelstil. Förmodligen hade han callat floppen med A,J i h och synat en all in efter en värdelös turn... MEN han hade dragit in nutflush och plockat potten ;)

 

AJs är en för bra hand för Chris, han hade foldat och väntat på nåt sämre ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...