Gå till innehåll

Ta steget att sluta arbeta och spela på heltid?


empa

Recommended Posts

Halloj.

 

Har hamnat i en knivig situation där jag verkligen väger emellan att sluta arbeta och leva på pokern på heltid. Har tidigare kunnat kombinerat jobb och onlinepoker då jag arbetat nätter med support och it-drift. Det har i regel alltid varit lugna nätter och har kunnat sköta jobb och poker ostört =).

Jag har arbetat som it-konsult på ovanämnda arbete. Hursomhelst har företaget blivit uppköpt och genomgår för tillfället en omorganisation, detta innebär i sin tur nytt uppdrag för mig. Troligtvis så blir det ett hederligt 8-17 jobb och detta är ju ingen fin modell om man skall tjäna lite extra flis framför datorn på nätterna.

 

Bakgrund:

Jag har lirat nätpoker sedan juni förra året, det startade lite krassligt med runt 2k sek back.. Det tog dock inte lång tid innan jag började vinna på 0,25/0,50€ fixed på b2bpoker. Tiden gick och ca 6 månader senare efter långa sessioner av grindande på 1/2€, 1/2$ och 2/4$ fixed så gick jag över till NL 0,25/0,50€.. från att plussa 5000-7000kr i månaden på fixed så kom jag genast upp i summor runt 20k sek per månad då jag började med NL. Runt februari i år så lirade jag enbart 1/2$ NL och 2/5$ i omgångar.. jag ökade inkomsterna lite men inte nämnvärt.. runt 30k sek i månaden. Fortsatte så fram till i sommras då det hela tog fart. Runt 50k sek i juni, 90k sek i juli, 70k sek i augusti och ca 160k sek nu i september. Jag har sparat en rulle på runt 20k$ nu och tagit ut det mesta andra. För tillfället så lirar jag 10/20$, 15/30$ fixed. 2/4$ och 3/6$ samt 1/2£ NL. Har plussat varje månad sedan juli förra året.

 

Nu undrar jag om det finns några som känner igen sig i min pokerframgång som tagit steget att gå från arbete till heltids poker spelare?

 

Om ni gjort detta vad bör man tänka på (pensionspar och sådant som man missar med tanke på att du 0 taxerar osv)?

 

Har många nätkompisar som lever på pokern men de har alla antingen kommit ifrån högskolan och inte fått något jobb eller blivit arbetslösa och börjat med pokern under den tiden. Även några lirare som kommit direkt ifrån gymnasiet som aldrig börjat arbeta.

 

Att ha i tanke med är att jag har en dotter på 7 veckor hemma med så man vill ju gardera sig lite så man inte sätter familjelyckan på spel ;) .

 

Jag har även en högskoleutbildning inom data-systemvetenskap att luta mig tillbaks på, men tror dock det är viktigt att hänga kvar i branschen om man skall ha något värde om några år.

 

Ps. Kanske inte är rätt forumdel, moderator flytta gärna tråden Ds.

 

* Flytt till Poker OT - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade gjort som så att fortsätta lira ett tag och samla ihop en större BR för din aktuella nivå samtidigt som jag la undan pengar till framtida hyror utgifter etc(ifall något skulle gå helt fel).

 

Försök få ihop iaf hyra och pengar att leva på i ett halvår på ett konto samt kanske 50 inköp(NL) till den nivån du lirar på just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla om du kan gå ner på halvtid på jobbet, annars skulle jag jobba kvar samtidigt som jag letade efter ett halvtidsjobb eller ett jobb som du kan kombinera med pokern.

 

Det är inte lätt att hitta nya jobb inom IT idag, speciellt inte om man gått arbetslös ett tag. Plus att eftersom du har en unge antar jag att du inte heller kan flytta till en ny stad om du skulle vilja börja jobba igen och då finns det ännu färre jobb att välja på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fördelen med att ha ett "riktigt" jobb är att du dessutom träffar vanligt folk. Om du ger upp den biten av livet, kommer du snart bli rätt asocial.

 

Det är inte nyttigt att hela tiden vara i "spelvärlden". Själv har jag tidigare jobbat som croupier. DET tyckte jag var illa nog. Man jobbade hela dagarna och nätterna med högvis med spelgalna människor. När man väl träffade vanligt folk var det som att komma till himmelriket.

 

Som pokerproffs har du inte någon kaffeautomat att gå till och snacka lite skit. Du behöver inte sätta dig på bussen och se andra människor. Jobbet finns hemma och man kan inte göra så mycket annat än att räkna kort om man vill vara en vinnare.

 

Tipset att gå ner till halvtid är nog rätt ok, faktiskt. Men det är svårt att kombinera pokerspel på hög nivå med ett vanligt arbete.

 

Ha det gott,

//magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fördelen med att ha ett "riktigt" jobb är att du dessutom träffar vanligt folk. Om du ger upp den biten av livet, kommer du snart bli rätt asocial.

 

Det är inte nyttigt att hela tiden vara i "spelvärlden". Själv har jag tidigare jobbat som croupier. DET tyckte jag var illa nog. Man jobbade hela dagarna och nätterna med högvis med spelgalna människor. När man väl träffade vanligt folk var det som att komma till himmelriket.

 

Som pokerproffs har du inte någon kaffeautomat att gå till och snacka lite skit. Du behöver inte sätta dig på bussen och se andra människor. Jobbet finns hemma och man kan inte göra så mycket annat än att räkna kort om man vill vara en vinnare.

 

Tipset att gå ner till halvtid är nog rätt ok, faktiskt. Men det är svårt att kombinera pokerspel på hög nivå med ett vanligt arbete.

 

 

Jag tycker det är svårt nog att kombinera pokern med barn som jag också har hemma.. Leva på pokern, visst det skulle ju vara en pokerspelares dröm men man måste räkna nackdelarna i det också.

 

Du kan ju ge det en månad och se?

 

Lycka till.

Ha det gott,

//magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt Jon2! på många jobb så snackar du ändå inte med så många,,visst du ser folk och har en annan rhtym i blodet,, men gör man Pokern till ett jobb. ja då har du helgen o kvällar ledigt..o då kan va me polare, dra till gymmet lr ta en promenad med barnvagnen i parken :),,,det behövs lite planering, men man kan enkelt hålla de sociala livet bra,

Sen har du ju familj och liten bebis, d¨kan de vara bra me "flextid"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att det är en så smart ide pga

 

1. Som andra sagt så tappar du en bit av sociala livet (att höra lite rykten och kall prata med nån halvfrämmande människa är ganska viktigt skulle jag tro).

 

2. Du kommer må riktigt skit den månaden du har tappat 2 av dina "normala" månadslöner.

 

3. Fiskvolymen kommer inte vara densamma om ett par år, jag menar det är en jättefluga med nätpoker nu men den kommer ju inte vara förevigt. Skulle gissa att på att mycket av pengarna du vinner kommer från micro spelare som haft tur och skottar med hela rullen för att senare gula. Dom riktiga speltorskarna finns ju alltid kvar men nu är det många svenssons som har tittat på lite wpt och sätter in en femhundring. Snart kommer det bara vara runt 5-10% som plussar (som det står i dom gammla pokerböckerna) och dom kommer inte plussa i samma utsträckning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att det är en så smart ide pga

 

1. Som andra sagt så tappar du en bit av sociala livet (att höra lite rykten och kall prata med nån halvfrämmande människa är ganska viktigt skulle jag tro).

 

2. Du kommer må riktigt skit den månaden du har tappat 2 av dina "normala" månadslöner.

 

3. Fiskvolymen kommer inte vara densamma om ett par år, jag menar det är en jättefluga med nätpoker nu men den kommer ju inte vara förevigt. Skulle gissa att på att mycket av pengarna du vinner kommer från micro spelare som haft tur och skottar med hela rullen för att senare gula. Dom riktiga speltorskarna finns ju alltid kvar men nu är det många svenssons som har tittat på lite wpt och sätter in en femhundring. Snart kommer det bara vara runt 5-10% som plussar (som det står i dom gammla pokerböckerna) och dom kommer inte plussa i samma utsträckning.

 

Så du menar att fler än 5-10% plussar i dagsläget?

 

Stämmer verkligen det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

 

Intressant med alla dessa svar. En hel del intressanta modeller faktiskt. Själv så tror jag det hade vart helt klart skönast att arbeta halvtid för att hålla sig uppdaterad inom branschen samt ge tjejen tid för sig själv nu då hon är mamma ledig.

 

Hursomhelst så kommer jag vara pappa ledig kombinerat med semester Augusti-Februari nästa år, har beslutat mig för att jag kommer arbeta fram till dess. Under pappa ledigheten kommer jag få chansen att leva som pokerproffs. Vi får se om detta är något jag trivs med.

 

Richardd nämnde något om att man inte kommer kunna tjäna samma pengar på poker om ett par år osv. Personligen tror jag inte att det kommer vara så jättestor skillnad om ett par år. Se på party nätverket bla vad är det prime time 45000 spelare online? Det kommer alltid finnas fisk oavsett nivå.

Det finns alltid personligheter som ej kommer sätta sig ner och lära sig spelet ordentligt. Spelmissbrukare, gamblers osv... Sedan har vi ju alla amerikaner som mer eller mindre har det som kultur att gambla lite.

 

Kvalitén på spelare över lag kommer säkert öka, men fisken kommer alltid finnas där och det räcker att det är 1 sådan vid bordet så är resterande 5 lyckliga (jag lirar endast shorthanded då jag kör NL). Jag tror heller inte att pokern enbart är en fluga utan det är en spelform som kommer finnas kvar på alla betting sidor.

 

ades_va nämnde att jag skulle spara ihop pengar till hyra osv för ett år framöver. Har redan täckt detta jag har inte bränt alla pokerpengar =). högsta NL jag kör är 3/6 och har runt 35 inköp för denna nivån, i underkant dock om man skall leva på detta. Hursomhelst kommer jag nog försöka hitta en kombination där man klarar av poker och arbete.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hursomhelst så kommer jag vara pappa ledig kombinerat med semester Augusti-Februari nästa år, har beslutat mig för att jag kommer arbeta fram till dess. Under pappa ledigheten kommer jag få chansen att leva som pokerproffs. Vi får se om detta är något jag trivs med.

 

"Leva som pokerproffs" som pappaledig? Tillåt mig småle.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

man kan få in en hel del timmar poker som pappaledig. Förutom några timmar på kvällen kan man få in lite även när barnet sover lunch mitt på dagen. Men räkna inte med mer än 15 timmar i veckan under den perioden.

 

Jag har själv ställt mig frågan om att bli pokerproffs.

Jag sitter i en liknande situation som systemvetare, ett fast jobb och en litet barn hemma.

 

Att få ett glapp i resumen kan vara förödande inom IT branchen idag så detta är ett stort skäl till att stanna kvar i någon form på jobbet.

 

De sociala kontakterna på jobbet är viktigare än man kan tro. Man träffar där människor med många olika intressen och bakgrund vilket ger mer än man kan tänka sig.

 

Med poker som jobb räknas du som arbetslös och kommer att behandlas som sådan. Detta kan påverka dagisplatser, din frus möjlighet att köra "vård av barn" etc etc

 

Du är vidare själv ansvarig för ditt skyddsnät och pension vilket kostar pengar, mycket pengar.

 

Sedan kan det vara så att du spyr på poker om du spelar heltid, fisken kan sina, det kan bli skatt på poker och massa andra faktorer som man själv inte styr över.

 

Allt detta sammataget fick mig att fortsätta med poker som en lönande hobby vid sidan av mitt jobb.

 

Mitt råd till dig är att ta 2 månaders tjänstledighet och prova! Om du fortfarande är lockad av tanken att vara proffs så går ner till halvtid på ditt nuvarande jobb och spela poker halvtid.

 

När du gjort detta en tid så vet du hur ditt yrkesval bör se ut.

 

Är inte intresserad av någon diskussion runt detta utan delger bara mina erfarenheter och vad jag skulle gjort om jag var du.

 

MVH

Lamby

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...
Ska dock vara pappaledig om några månader, då kanske det blir lite mer tid över ;-)

 

 

Ha! Hahaha! hahahahahah! ha! Ja... jo, det blir det säkert... Hahahaha! :);)

 

Pappaledigheten är perioden i ens liv när man kommer på vilket svin man är som tar allt frugan gör för givet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjenare igen!

Inte kollat till denna tråd på ett tag. Som sagt arbete, småbarnspappa och pokerspelare det är svårt att få tiden att räcka till.

Hursomhelst försöker jag klämma in några timmar pokerspel på kvällarna då lilltjejen har somnat.

 

Pokern går ju åt rätt håll och det blir ca 30-40k sek i månaden trots allt.

Det blir ju inte lika mycket som innan och jag vet att det kunde vart mer om man inte arbetade. Däremot så trivs jag rätt bra med detta.

Det är inte fel att komma upp på morgonen och träffa lite folk. Man blir rätt instängd av att lira poker hela nätterna och sova på dagarna, verkligen inte optimalt som småbarnsförälder.

 

Måste tillägga att jag hade en grymt kul hand igår på 2-4€:

 

Jag har 8 :club: 8 :diamond: UTG killen i BB höjer till 16€. Jag synar.

flop 8 :heart: 8 :spade: J :diamond: .

han checkar, jag checkar.

Turn 2 :club: han bettar 28€ jag synar.

River 7 :diamond: .

Han checkar.. jag bettar 56€ han reraisar till 160€, nice.

Jag går all in. Killen blixtsynar och vänder upp J :club: J :heart: .

Potten landade runt 850€.

 

Tyckte lite synd om han då det var hans andra inköp han förlorade på raken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite medlidande med killen har man ju allt... Finns ju endast en hand som tar honom. Kul för dig dock, skönt att få se en "God Beat" historia som omväxling. Hoppas pokern fortsätter lika bra, du tjänar ju inte dåligt på den samt att få kvalitetstid med sin familj och vänner är minst lika viktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...